Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2007, 18:43   #101
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Nee, ik denk dat VVD zich "terugvernieuwt"; geen Rutte en geen Verdonk meer.

De andere partijen die je noemt zullen daar weinig of geheel niet op lijken en dus ook geen "concurrentie" vormen.

D66 bestaat sowieso alleen nog in naam en zie ik niet meer terugkomen.

Groenlinks vind ik een belachelijke voorzet want is en blijft extreemlinks (Ziedende Bintjes; RaRa; Dierenbevrijdingsfront).
Terug naar het oude zie ik er niet van komen.
Het maakt eigenlijk niet zo veel uit want de VVD zit niet in de regering
en over 3 jaar of misschien 7 jaar zijn er weer andere problemen en
andere hoofdrol spelers.
De politiek wordt steeds meer in de media gemaakt en de beste speler scoort de meeste punten.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 11:40   #102
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Het is inderdaad moeilijk te volgen in Nederland want we hebben vanaf morgen 4 of 5 liberale partijen.

1.De VVD schuift op naar het midden en wordt zoals de VLD ,midden liberaal
2.De lijst Verdonk ,rechts liberaal ,lijkt volgens mij het meest op Dedecker
3.De PVV van Wilders helemaal rechts ,lijkt het meest op het VB
4.D66 ,progressief liberaal ,misschien zoals Spirit?

En dan nog 5.Groenlinks, noemt zich de laatste tijd links liberaal en lijkt misschien op de Groenen?
Hier moet ik wel even melden dat het over twee verschillende definities van liberaal gaat. GroenLinks en d66 zijn wat de Amerikanen 'liberal' noemen. Bij ons word dat meestal progressief genoemd als tegenstelling aan conservatief.
De PVV en een eventuele partij van Rita zijn vooral economisch liberaal, rechts. Op maatschappelijk vlak kan vooral Wilders met de meest conservatieven mee, zijn PVV is zo'n beetje de politieke tegenpool van GroenLinks.
De VVD combineerd deze elementen en is daarmee (gematigd) liberalistisch, zowel economisch liberaal (rechts) als maatschappelijk liberaal (progressief).

Om dit te demonstreren voeg ik hier een plaatje uit het kieskompas bij waar welliswaar veel over te discussiëren is maar wat in hoofdlijnen laat zien wat ik bedoel. Dat de VVD hier minder progressief uit de hoek komt dan pvda is onterecht, het vorige CDA-VVD kabinet (technisch gezien drie kabinetten, maar die vatten we voor het gemak samen) was welliswaar een rechts kabinet en een kabinet van prutser, maar lang niet zo betuttelend als het huidige CDA-pvda kabinet.

Geheel offtopic trouwens: niet op de pijl letten, ik klik te weinig 'zeer mee eens' aan. In het Belgische kieskompas ging het al iets beter.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 16 september 2007 om 11:46.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 12:15   #103
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Hier moet ik wel even melden dat het over twee verschillende definities van liberaal gaat. GroenLinks en d66 zijn wat de Amerikanen 'liberal' noemen. Bij ons word dat meestal progressief genoemd als tegenstelling aan conservatief.
De PVV en een eventuele partij van Rita zijn vooral economisch liberaal, rechts. Op maatschappelijk vlak kan vooral Wilders met de meest conservatieven mee, zijn PVV is zo'n beetje de politieke tegenpool van GroenLinks.
De VVD combineerd deze elementen en is daarmee (gematigd) liberalistisch, zowel economisch liberaal (rechts) als maatschappelijk liberaal (progressief).

Om dit te demonstreren voeg ik hier een plaatje uit het kieskompas bij waar welliswaar veel over te discussiëren is maar wat in hoofdlijnen laat zien wat ik bedoel. Dat de VVD hier minder progressief uit de hoek komt dan pvda is onterecht, het vorige CDA-VVD kabinet (technisch gezien drie kabinetten, maar die vatten we voor het gemak samen) was welliswaar een rechts kabinet en een kabinet van prutser, maar lang niet zo betuttelend als het huidige CDA-pvda kabinet.

Geheel offtopic trouwens: niet op de pijl letten, ik klik te weinig 'zeer mee eens' aan. In het Belgische kieskompas ging het al iets beter.
Bedankt voor je aanvulling.

Dit plaatje maakt nog eens duidelijk dat eigenlijk D66 de beste partij voor me is en dat ik door de praktijk van deze partij ,zoals zoveel anderen, zwevende kiezer ben geworden.
Dit probleem geldt voor veel mensen van veel partijen ,daarom zijn er zoveel zwevende kiezers en daarom is het ook zo moeilijk te voorspellen
hoe de verkiezingsuitslag over 3 jaar zal zijn.

De grote fout van de kieswijzer is dat ze alleen gebaseerd is op ideologische uitgangspunten ,die maar voor een deel het kiesgedrag bepalen.
Je zult ook een plaatje moeten hebben van het vertrouwensgehalte naar de verschillende partijen toe op basis van de politieke praktijk.

Als je deze twee plaatjes ga combineren kun je beter voorspellen

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 16 september 2007 om 12:16.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 12:38   #104
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is van sommigen (adspirant-dhimmi) wel een mening, ja, maar beter zou je toch zelf eens de koran goed lezen èn wereldbreed het nieuws volgen over moslims.

http://www.redouan.nl/koran_nl.htm
aspirant-dhimmi
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 12:47   #105
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
aspirant-dhimmi
Beide spellingen zijn legaal.
Oud 17 september 2007, 17:29   #106
Dimitri

Standaard

De soap rond Rita Verdonk gaat verder. Ze verrast vandaag vriend en vijand door aan te kondigen dat ze én lid van de Tweede Kamer blijft én lid van de VVD blijft. Ze gaat dus doodleuk een tweede VVD-fractie oprichten. Immers, zo zegt ze zelf: "de leden willen dat ik voor de partij behouden blijf en daar geef ik gehoor aan."

Het wordt nu interessant om te zien of andere VVD'ers zullen overlopen van de fractie VVD-Rutte naar de fractie VVD-Verdonk. De statuten van de partij schijnen overigens niets over de mogelijkheid van twee fracties te zeggen, dus zal Rutte de statuten eerst moeten wijzigen om Verdonk alsnog uit de partij te gooien.

Uniek is deze situatie alleszins niet. In 1925 ontstond er na een verkiezingsnederlaag (van twee naar één zetel) een scheuring in de Communistische Partij Holland (CPH, voorloper CPN die in 1990 opging in GroenLinks), waarna er twee CPH's verder gingen: de CPH-Centraal Comité of CPH-De Visser o.l.v. Tweede-Kamerlid Lou de Visser en de CPH-Wijnkoop o.l.v. ex-Kamerlid David Wijnkoop. Bij de volgende verkiezingen in 1929 namen beide met een eigen lijst deel en behaalden nota bene elk één zetel! In 1930 werd het geschil mede onder druk van de Communistische Internationale bijgelegd en verzoenden de beide kemphanen zich.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 17 september 2007 om 17:36.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 17:32   #107
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
De soap rond Rita Verdonk gaat verder. Ze verrast vandaag vriend en vijand door aan te kondigen dat ze én lid van de Tweede Kamer blijft én lid van de VVD blijft. Ze gaat dus doodleuk een tweede VVD-fractie oprichten. Immers, zo zegt ze zelf: "de leden willen dat ik voor de partij behouden blijf en daar geef ik gehoor aan."

Het wordt nu interessant om te zien of andere VVD'ers zullen overlopen van de fractie VVD-Rutte naar de fractie VVD-Verdonk. De statuten van de partij schijnen overigens niets over de mogelijkheid van twee fracties te zeggen, dus zal Rutte de statuten eerst moeten wijzigen om Verdonk alsnog uit de partij te gooien.

Uniek is deze situatie overigens niet. In 1925 ontstond er een scheuring in de Communistische Partij Holland (CPH, voorloper CPN die in 1990 opging in GroenLinks), waarna er twee fracties verder gingen die bij de volgende verkiezingen in 1929 zelfs met aparte lijsten deelnamen: de CPH-De Visser en de CPH-Wijnkoop, die beide één zetel behaalden. In 1930 werd het geschil mede onder druk van de Communistische Internationale bijgelegd en verzoenden de beide kemphanen De Visser en Wijnkoop zich.
Raar vind ik en zelfs achterlijk, dat zoiets wettelijk mogelijk is maar lang niet dom van Rita om dit te gebruiken. Haha, een gaatje in de wet dat al zowat een eeuw gekoesterd wordt.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 17 september 2007 om 17:33.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 17:35   #108
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

'Verdonk blijft in Kamer'

Rita Verdonk geeft haar Kamerzetel niet op. Ze zal in de Tweede Kamer blijven en ook haar lidmaatschap van de VVD behouden. Dat meldt de NOS maandagmiddag.

De politica zou hebben gezegd dat ze haar kiezers niet in de steek wil laten en door moet gaan als Tweedekamerlid. Bronnen rond de politica hebben dat laten weten. Verdonk kreeg bij de vorige verkiezingen ruim 600.000 voorkeurstemmen.

Verdonk zal als Kamerlid in veel gevallen dezelfde standpunten als de VVD innemen, maar daar op onderdelen van afwijken. Of ze een nieuwe beweging gaat oprichten, beslist ze later.

Vorige week werd Verdonk door partijleider Mark Rutte de fractie uitgezet nadat ze openlijk kritiek had geleverd op het beleid van haar partij de VVD.

De omstreden politica zal maandagavond haar keuze bekendmaken en toelichten in het televisieprogramma EénVandaag.

Geroyeerd

Een woordvoerder van VVD-voorzitter Jan van Zanen zegt dat het partijbestuur zich de komende dagen gaat beraden op de situatie. Een van de mogelijkheden is dat Verdonk wordt geroyeerd als partijlid nu ze haar Kamerzetel niet wenst op te geven.

In een interview met televisieprogramma Netwerk zal Rita Verdonk maandagavond zeggen dat ze weliswaar als eenmansfractie in de Kamer zal zitten, maar dinsdag niet mee doet met de Algemene Beschouwingen.

Files

Het speerpunt van de eenmansfractie zal de fileproblematiek worden, aldus de politica in de uitzending. "Als ik minister van Verkeer en Waterstaat was geweest, waren de files nu een stuk korter".

Verdonk zegt dat ze zich in de steek gelaten voelt na het partijcongres van de VVD afgelopen zaterdag. Maar ze is ook opgelucht: "Een klein groepje maakt de dienst uit bij de VVD. Ik ben blij dat ik daar vanaf ben".

Eigen beweging

Rita Verdonk gaat nu onderzoeken of een eigen beweging voldoende steun krijgt.

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 17 september 2007 om 17:35.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 17:38   #109
Dimitri

Standaard

Citaat:
Raar vind ik en zelfs achterlijk, dat zoiets wettelijk mogelijk is maar lang niet dom van Rita om dit te gebruiken. Haha, een gaatje in de wet dat al zowat een eeuw gekoesterd wordt.
Dit heeft niets met de wet te maken, wel met de partijstatuten.
Oud 17 september 2007, 17:44   #110
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het wel vreemd dat ze van files een speerpunt zal maken van haar eenmansfractie.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 17:46   #111
Dimitri

Standaard

Dat komt doordat Wiegel haar dat gisteren aanraadde in het tv-programma Buitenhof (het Nederlandse De Zevende Dag). Ze kan natuurlijk ook moeilijk op het integratiebeleid gaan hameren, want dat heeft ze de afgelopen jaren zelf bepaald.
Oud 17 september 2007, 17:48   #112
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Dit heeft niets met de wet te maken, wel met de partijstatuten.
O, hebben ze die dan gecopiëerd van COMMUNISTISCHE partij-statuten? Of spreken alle partijen steeds weer onderling af dat ze allemaal dezelfde statuten zullen aanhouden?
Oud 17 september 2007, 17:51   #113
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Dat komt doordat Wiegel haar dat gisteren aanraadde in het tv-programma Buitenhof (het Nederlandse De Zevende Dag). Ze kan natuurlijk ook moeilijk op het integratiebeleid gaan hameren, want dat heeft ze de afgelopen jaren zelf bepaald.
Nee, niet "bepaald" maar in tegenstelling tot voorgangers en nakomers ook niet verslonsd.
Oud 17 september 2007, 18:39   #114
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik vind het wel vreemd dat ze van files een speerpunt zal maken van haar eenmansfractie.
Citaat:
"Als ik minister van Verkeer en Waterstaat was geweest, waren de files nu een stuk korter".
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 18:44   #115
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het integratiebeleid van het nieuwe kabinet anders?
Oud 17 september 2007, 19:20   #116
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Rita Verdonk zal toch wel een eigen partij beginnen? Er ligt een conservatief gat.

Op de Nederlandse tv loopt een serie met de titel ‘Toen was geluk nog heel gewoon’. Deze serie geeft nostalgisch beeld over het Hollandse leven in de vijftiger jaren, met wat minder comfort, maar wel met meer geluk en levensvreugde. Heel populair trekt de serie nog steeds een kijkerspubliek van 1 miljoen kijkers of meer (volgens wikipedia).

Veel mensen hebben nostalgische verlangens naar die tijd. Er waren natuurlijk ook problemen. Maar je kon altijd praten of desnoods schelden op de buren. Tegenwoordig loop je grote kans dat buren een onbegrijpelijk koeterwaals spreken, waarbij je je zelfs met normaal Waals niet kan redden. Omdat deze ‘koeterwalen’ zich niet hebben aangepast, moeten ze het land uit. De mensen die zo denken hebben ook recht op een partij. Voor die partij ligt er een gat. Het gaat hierbij niet persé om vreemdelingenhaters, in die zin dat alle vreemdelingen ten alle tijd slecht zijn, maar voor populisme vatbare mensen die denken dat makkelijke oplossingen als een hard vreemdelingenbeleid hun problemen oplost.
En passant worden de files opgelost, maar moet wel iedereen de beschikking over een auto kunnen krijgen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 19:31   #117
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Die files brengen dagelijks enorme economische èn ecologische schade en worden naar de mening van velen bestreden met "pappen en nathouden". Vooral (s)linksen en (rode) groenen saboteren verbetering van ons wegenstelsel.

Ja, ik denk dat Rita kans zou zien dat sprotje "rechts te richten".
Oud 17 september 2007, 19:54   #118
Evil
Vreemdeling

Evil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En zo gaat de soap nog even door...
Idd een slimme zet van mevrouw Verdonk. Altijd prettig, een beetje media-aandacht, ze weet het politieke spel op een prachtige manier te spelen.
Oud 17 september 2007, 20:39   #119
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Evil Bekijk bericht
En zo gaat de soap nog even door...
Idd een slimme zet van mevrouw Verdonk. Altijd prettig, een beetje media-aandacht, ze weet het politieke spel op een prachtige manier te spelen.
Jawel, maar het lijkt me nauwelijks mogelijk daar een niet-botsend karakter bij te vinden voor samenwerking en volkomen solitaire banen zijn zeldzaam.
Oud 17 september 2007, 21:00   #120
Evil
Vreemdeling

Evil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel, maar het lijkt me nauwelijks mogelijk daar een niet-botsend karakter bij te vinden voor samenwerking en volkomen solitaire banen zijn zeldzaam.
Ik denk dat het wel degelijk mogelijk is voor haar om een partij te beginnen en voldoende partijleden te vinden die achter haar staan. Ik denk dat ze prima kan samenwerken, zolang zij maar de kapitein op het schip kan zijn.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be