Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Gebruikt u "je" en "jij" in uw spreektaal?
Ik ben een Vlaming en ik gebruik soms of vaak "je" en "jij" in mijn spreektaal 12 40,00%
Ik ben een Nederlander en ik gebruik soms of vaak "je" en "jij" in mijn spreektaal 5 16,67%
k ben een Vlaming en ik gebruik nooit "je" en "jij" in mijn spreektaal 13 43,33%
Ik ben een Nederlander en ik gebruik nooit "je" en "jij" in mijn spreektaal 0 0%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2007, 22:50   #101
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Waarom zou "jijen" automatisch neerkomen op "Ollanderen"? Ik merk gewoon dat ik het onbewust doe met Noorderlingen en met mensen met wie ik de gewoonte ontwikkeld hebben om te jijen. Dat wil echter niet zeggen dat ik het accent of dialect van m'n gespreksgenoot ga imiteren - dat zou ik trouwens niet kunnen.
Neenee, het ging niet zozeer over het gebruik van het woordje 'jij' en 'jouw', maar om dat 'Ollanderen'. Mensen die nooit ofte nimmer in een normale conversatie het woordje 'jij' of 'jouw' in de mond zouden nemen, beginnen dat dan plots wel te doen. Compleet met nog wat andere aardigheidjes, zoals dat typisch Hollandse keelgeschraap bij bepaalde woorden (je weet wel, die extra medeklinkers die het Noord-Nederlands ook rijk is). En zaken zoals Politsie, 'nou dit, nou dat, nou zus of zo',...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Mijn indruk is dat veel Randstedelingen er zich gewoon niet van bewust zijn dat ook hun taalgebruik regionaal gekleurd is, en het dan ook niet gemakkelijk merken wanneer Vlamingen enkele typische noorderlijke uitdrukkingen beginnen te hanteren. Iets anders is het natuurlijk wanneer je een accent begint te imiteren - dat moet zeer vreemd overkomen (temeer omdat sommige Nederlanders lijken te denken dat we hier allen "kabouterplops" spreken, met enkele "gij's" en "zulle's" er tussendoor ).
Daar heb je zeker gelijk in, maar evengoed... Ik vraag het me soms af hoe Hollanders het 'Ollanderen' van -pakweg- Ben Crabbé aanvoelen. Die gast heeft het héél erg zitten... Als er in zijn programma een échte Hollander opduikt, dan hoor je 'm zo z'n taalkundige versnelling verschakelen.

Laatst gewijzigd door Desiderius : 4 november 2007 om 22:52.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 22:56   #102
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Ma het wordt pas echt plezant, hilarisch zelfs, als zo'n Vloaming spontaan een (scheef) mondje Hollands begint te bekken als er Nederlanders in de zaal zijn.

Ge ziet dat vooral bij die Vloamingen die ooit eens een les(senreeks) dictie hebben gekregen. Dat fake Hollands is on-weer-staan-baar verslavend en ongelofelijk komisch.

Nog maar enkele weken geleden lag ik compleet 'strijk' tijdens een demodag in Eindhoven, toen we daar met een hele zwerm fotografen neerstreken om de nieuwste speeltjes te testen. Al die Vlamen (en er zaten er echte zware dialectsprekers tussen) maar 'jij-jouwen' en 'nou seg ...' en zo verder...

Ik moet eerlijk toegeven dat ik me moet forceren om ook niet mee te 'Ollanderen' (zou een woord in de Dikke moeten zijn).

... maar hoe ervaren rasechte hollanders dat? Komen die Vlamen belachelijk over als ze dat boven-Moerdijkse taaltje aannemen?
Ik heb twee Vlaamse collega's, toevallig beiden uit Gent.
Ik versta ze prima, beter dan bv een Drent of een Groninger.
Slechts eenmaal heb ik met een Belg problemen gehad omtrent de taal en dat was een medewerker van de RTBF (ik verdomde het om Frans te verstaan)
Overgens vind ik dat polder-Nederlands ook echt afschuwelijk!
Oud 4 november 2007, 22:59   #103
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik heb twee Vlaamse collega's, toevallig beiden uit Gent.
Ik versta ze prima, beter dan bv een Drent of een Groninger.
Slechts eenmaal heb ik met een Belg problemen gehad omtrent de taal en dat was een medewerker van de RTBF (ik verdomde het om Frans te verstaan)
Overgens vind ik dat polder-Nederlands ook echt afschuwelijk!
Je moet er eens op letten, Derk...
't Is echt heel grappig hoe onweerstaanbaar het is voor Vlamingen om niet 'lekkeurrrr mee te ouwehoeren'; zeker voor mensen die dictielessen of AN-lessen hebben gekregen. Ik heb er zelf ontzettend veel last van, ben me er ook pijnlijk bewust van en tracht dat tegen te werken.

Ik heb met enkele collega's gewed dat de eerste die de volgende keer nog een zin begint met 'nou....' een rondje trakteert.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 23:15   #104
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Toch mag mijn gemeente van mij gerust overgeheveld worden naar West-Vlaanderen. Dan horen we bij het arrondissement Tielt en moeten we minder gemeentebelasting betalen Dan heb ik nog niet gezegd dat we door de stad soms gewoon "Den Balkan" worden genoemd. Die tsjeven in Deinze leggen die gemeentebelasting veel te hoog, en dat geld "ligt" er dan gewoon.
Ben jij dan van Vinkt?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 23:25   #105
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
bij ons is het blew.
In oosteeklo is het blijkbaar ook blaj, ik herinner me de massa's discussies die we in het middelbaar hebben gehad over dat woord.
jeugdherinneringen

en ik vind het gewoon rare leerstof.
"de uitspraak van de k in het meetjesland".
ja, daar kun je een les mee vullen .

Slenne - Sleine.

Ode aan alle dialecten *diepe buiging*
Neen, die k met glottislag wordt blijkbaar alleen in centrum-Eeklo zo uitgesproken.

Sleine heb ik nog nooit iemand horen zeggen, altijd Slenne.

Terzijde: volgens studies is het Gents "binnen de stadsmuren" van Gent gebleven, in het Meetjeslands is er geen Gentse invloed. In tegenstelling tot Antwerps, dat tot ver buiten de Antwerpse agglomeratie is uitgedeind.
Oud 4 november 2007, 23:33   #106
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Terzijde: volgens studies is het Gents "binnen de stadsmuren" van Gent gebleven, in het Meetjeslands is er geen Gentse invloed. In tegenstelling tot Antwerps, dat tot ver buiten de Antwerpse agglomeratie is uitgedeind.
Ik zou nochtans het aantal meetjeslandse jongeren niet willen tellen die een poging doen om hun r zo gents mogelijk te doen klinken en iets van gentse klanken in hun tongval te willen krijgen in een poging om een beetje hip te zijn

Of 't moet zijn dat die zich echt allemaal in E-centrum probeerden vestigen
Oud 4 november 2007, 23:41   #107
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik zou nochtans het aantal meetjeslandse jongeren niet willen tellen die een poging doen om hun r zo gents mogelijk te doen klinken en iets van gentse klanken in hun tongval te willen krijgen in een poging om een beetje hip te zijn

Of 't moet zijn dat die zich echt allemaal in E-centrum probeerden vestigen
Het kan hoor, maar dan is het wel een zeer recente evolutie.
Oud 5 november 2007, 06:43   #108
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Mondag, distag, woestag, doonderdag, vridag, zouterdag en zondag

Laatst gewijzigd door Dronkoers : 5 november 2007 om 06:46.
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 07:39   #109
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Mondag, distag, woestag, doonderdag, vridag, zouterdag en zondag
Katerdag, werkdag, speeldag, baaldag, betaaldag, stapdag, rustdag

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be