Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2007, 22:36   #101
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Frappant hoe jij een probleem hebt met een taart etende De Crem, maar dan wel in deze draad een Belgicist die Hitler voor zijn kar spant ongemoeid laat.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 22:37   #102
mcielen
Provinciaal Statenlid

mcielen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10 Bekijk bericht
dan moet u ook geen uitspraak doen over belgicisten
ik moet eerlijk zeggen dat ik nogal ontgoocheld ben in het niveau van deze discussie
u muggezift
Dus alles jij eerst een uitspraak doet over alle flaminganten, en dan aan komt draven met "ik ken natuurlijk niet alle flaminganten", ben ik aan het muggenziften? Alle belgicisten hebben trouwens wél iets gemeen: ze verdedigen een kapitalistisch bestel.
Oud 14 november 2007, 22:37   #103
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Hoe stond hij dan tegenover de Waalse Belgicisten van Degrelle?
Geen antwoord. Had ik ook niet verwacht...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 22:39   #104
mcielen
Provinciaal Statenlid

mcielen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een zeer wetenschappelijke bron ja.
Oud 14 november 2007, 22:40   #105
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik veronderstel dat u Django kan bieden als Belgisch compromis, die is idd ook nogal gekend.
Hadden we het niet over Belgische zangers? Zo ja, hoort Django Reinhardt daar dan wel bij? (Ik moet bekennen dat ik niet zo vertrouwd ben met zijn muziek.)

Als je componisten meetelt maakt César Franck misschien een kans (al is het natuurlijk niet de top-van-de-top-die-iedereen-wel-kent, genre Beethoven of Stravinski).
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 22:44   #106
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Hadden we het niet over Belgische zangers? Zo ja, hoort Django Reinhardt daar dan wel bij? (Ik moet bekennen dat ik niet zo vertrouwd ben met zijn muziek.)

Als je componisten meetelt maakt César Franck misschien een kans (al is het natuurlijk niet de top-van-de-top-die-iedereen-wel-kent, genre Beethoven of Stravinski).
Ik dacht altijd dat Django Reinhardt een statenloze zigeuner was. Was ik dan verkeerd?

Alleszins kon hij wel wat gitaar spelen met zijn kreupel handje. Jaja, ik weet het wel, het was verbrand zijn hand.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 07:40   #107
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Resoluties 3 maart 1999
http://forum.politics.be/showpost.ph...26&postcount=1
Drijvende kracht: Sauwens

Sauwens lacht 8 november 2007: "het been stijfhouden"
http://nieuws.skynet.be/index.html?l...747&tab=recent

"Nazis durant les guerres et catholiques entre elles"
http://forum.politics.be/showpost.ph...66&postcount=1

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 15 november 2007 om 07:41.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 08:31   #108
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Tik eens "vlaamse kring" op google.
Je vindt er al de goei bijeen.
Al de goei van de laatste jaren, decennia ...
Marc Platel, Jan Jambon, Bert Schoofs, Willy De Waele, ... enzovoort
Foto's herdenkingsmis Irma Laplace, Ijzerwake ...
Zeg niet dat "het gedachtengoed" niet meer leeft ...

http://www.vlaamsekring.net/
http://fotoweb.vlaamsekring.net/index.php

Oud 15 november 2007, 10:06   #109
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[color=black]
« Nazis durant les guerres, et catholiques entre elles » lijken me toch redelijk groteske veralgemeningen. Maar dat waren courante meningen uit zijn omgeving, waar hij zich niet van losgeweekt heeft. Dat is trouwens menselijk; het is illusoir te denken dat je zomaar je hele opvoeding en sociale situatie "tussen haakjes" kunt zetten.
Mja, ik ben geen Vlaams of Franstalig burgermannetje, maar ik ga toch wel akkoord met zijn observatie. Een kleine groep ging idd erg vlot van devote katholiek naar fascist - nu ja, misschien is dat niet zo'n grote stap .

Citaat:
Ik vind mensen die dwepen met de Vlaamsgezinde collaboratie ook marginalen, hoor

Citaat:
Komaan, je bent intelligent genoeg om te weten dat niet iedere flamingant dweept met nazi’s en hun « nuttige idioten ». Ik denk ook niet dat de gemiddelde N-VA’er trots is met dat verleden hoor. (Goh, nu doe ik eens iets wat ik zelden doe : de N-VA verdedigen )[/FONT]
Natuurlijk niet. Er is echter een harde kern die dat wel doet. Altijd met hun eerbetoon aan schimmige figuren ... dat kan toch eigenlijk niet he.
Oud 15 november 2007, 10:08   #110
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

de heer in kwestie had het over Artiesten, vandaar
Oud 15 november 2007, 10:11   #111
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Dus alles jij eerst een uitspraak doet over alle flaminganten, en dan aan komt draven met "ik ken natuurlijk niet alle flaminganten", ben ik aan het muggenziften? Alle belgicisten hebben trouwens wél iets gemeen: ze verdedigen een kapitalistisch bestel.
allez, goed om weten
ik leer weer wat bij over mezelf
Oud 15 november 2007, 13:13   #112
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mja, ik ben geen Vlaams of Franstalig burgermannetje, maar ik ga toch wel akkoord met zijn observatie. Een kleine groep ging idd erg vlot van devote katholiek naar fascist - nu ja, misschien is dat niet zo'n grote stap .

Natuurlijk niet. Er is echter een harde kern die dat wel doet. Altijd met hun eerbetoon aan schimmige figuren ... dat kan toch eigenlijk niet he.
Maar daarom moet je toch niet iedere flamingant - de grote meerderheid van de Vlaamse Beweging - over dezelfde kam scheren, zeker als dat een zeer beledigende kam is. (Nuja, kunnen kammen wel beledigend zijn? Je weet wel wat ik bedoel.)

Mocht hij nu gezongen hebben: Résistants durant les guerres et communistes entre elles, dat zou eens iets anders zijn Het is even veralgemenend als de nazis-versie, maar het zou misschien getoond hebben dat hij buiten z'n kleinburgerlijk hokje kon denken
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 15 november 2007, 14:16   #113
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar daarom moet je toch niet iedere flamingant - de grote meerderheid van de Vlaamse Beweging - over dezelfde kam scheren, zeker als dat een zeer beledigende kam is. (Nuja, kunnen kammen wel beledigend zijn? Je weet wel wat ik bedoel.)

Mocht hij nu gezongen hebben: Résistants durant les guerres et communistes entre elles, dat zou eens iets anders zijn Het is even veralgemenend als de nazis-versie, maar het zou misschien getoond hebben dat hij buiten z'n kleinburgerlijk hokje kon denken
U moet dat allemaal niet zo persoonlijk opnemen.
Het gaat hier om een liedje van 3 minuten waarin brel zijn gal spuwt over de flaminganten zoals hij ze kende, dus waarschijnlijk sterk gekleud door zijn tienerjaren (WWII) tijdens dewelke flamingant gelijkstond aan collaborateur - opnieuw: ik zeg niet dat dit 100% correct is, maar de flamingo-collabo's hebben met hun daden natuurlijk wel in naam van alle flaminganten gesproken.

Ik denk niet dat Brel nu hetzelfde over Geert Boergeois zou zeggen, bv.
Oud 15 november 2007, 14:43   #114
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Opnieuw is dit onzin. Les Flamandes drijft de spot met de bourgeoisie en de katholieke kerk, en hoe ze elkaar in een beklemmende dwangbuis houden. Ik ben op mijn 17de uit West-Vlaanderen vertrokken, ben wellicht veel meer blootgesteld aan niet-Vlaanderen dan de meesten, en heb nadien vaak teruggedacht aan Brel's woorden toen ik de Vlaamse deernen op de dansvloer zag. Het is net zoals hij beschreef, zij het in moderne vorm. Als je Vlaanderen met Holland, Engeland, Frankrijk, Denemarken vergelijkt ... sorry hoor, maar Vlaanderen lijkt erg goed bij wat Brel spottend beschrijft. (Ik zeg overigens niet dat dit per se een slechte zaak is).
Is dat zo? Precies of er in Wallonië geen bourgeoisie of katholieke kerk bestond. Mijn eerste ervaringen met de "Vlaamse deernen" dateert van de 50er jaren en ik kan je verzekeren dat er van bourgeois- of kerk-onderdanigheid bijzonder weinig te merken viel.
Citaat:
Later heeft Brel trouwens ook lofzangen geschreven over Vlaanderen en Vlaamse vrouwen.
Wat volledig normaal is. Zijn roots waren Vlaams. En zijn Marieke was misschien gebaseerd op een Vlaamse deerne met wie hij eens flink gerollebold had. Hij was ervoor bekend de huwelijkstrouw nogal ruim te interpreteren.
Citaat:
Weet u trouwens wat de reactie was in Vlaanderen was toen Mijn Vlakke Land uitkwam? Dat hij te "Hollands" klonk.
"Mijn vlakke land" kwam me vooral zeer gekunsteld over. Zijn Nederlands was gewoon ondermaats.

Citaat:
Daar gaat u wel heel kort door de bocht. Zelfs meer dan 60 jaar na dato is dit een uiterst gevoelig thema, dit terwijl de betrokkenen meestal reeds gestorven zijn. In de jaren '70 waren ze nog in leven.
Zoals je zegt, een uiterst gevoelig thema. Normaliter zou deze bladzijde allang moeten omgedraaid zijn. Wie zei alweer "petit pays, petit espris"? Ik ben het daar volmondig mee eens, we hebben op het ogenblik andere katten te geselen.

Citaat:
Aha, over welk Waals equivalent van de Vlaamse Beweging had hij dan moeten zingen? Zijn de Waalse collabo's dan ook uitgemond in een politieke partij - daar wist ik niets van.

Je moet dringend je nationale geschiedenis even opfrissen. Nog nooit gehoord van Rex, waarvan Leon Degrelle de grote chef was?
Weet je dan niet dat Rex bij de verkiezingen in 1936 liefst 21 zetels behaalde? Le beau Leon was ook de enige collaborateur die in het Duits leger de kolonelsgraad behaald heeft, en hoezeer ik de nazitheorie ook afwijs, je kan niet zeggen dat hij een lafaard was. Hij was één van de weinigen die het niet bij woorden hield, hij was ook aanwezig op het terrein. Tot de laatste dag van zijn leven heeft hij in Spanje geresideerd, waar hij in 1994 overleden is. Raar dat de Belgische overheid zelfs geen poging ondernomen heeft om hem te pakken te krijgen. Hij wist namelijk te veel.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 14:58   #115
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U moet dat allemaal niet zo persoonlijk opnemen.
Ach, persoonlijk opvatten... Ik vind dit - ook als Brelfan - gewoon mede door zijn gebrek aan nuance (maar ook gewoon door z'n "intrinsieke" kwaliteiten) niet een van Brels betere liedjes, en vindt het ook jammer dat sommigen het schijnen in te roepen in een ernstig (bedoeld ) discussieforum. Dat ze toch "Je suis un soir d'été" inroepen, verdorie!

Citaat:
Ik denk niet dat Brel nu hetzelfde over Geert Boergeois zou zeggen, bv.
Eerlijk gezegd, ik denk van wel. Van veel openheid van geest getuigd het jammer genoeg niet en ik zie geen indicaties dat dit zou veranderd zijn in de afgelopen dertig jaar (zeker gezien de teneur van de Franstalige pers).
Oud 15 november 2007, 15:02   #116
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
"Mijn vlakke land" kwam me vooral zeer gekunsteld over. Zijn Nederlands was gewoon ondermaats.
De vertaling van Ernst van Altena heeft anders zijn verdiensten. Ook Brels dictie was niet je dat, maar om het nu echt slechts te vinden ook niet. Wel grappig dat hij (zoals ik eens in een interview gelezen heb) meende dat hij niet met een Vlaams, maar met een Amsterdams accent zong

Citaat:
Raar dat de Belgische overheid zelfs geen poging ondernomen heeft om hem te pakken te krijgen. Hij wist namelijk te veel.
De goede relaties tussen Spanje (van Franco) en België (van Fabiola en het rechtse hof) mochten ook niet in het gedrang komen he
Oud 15 november 2007, 16:36   #117
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Tik eens "vlaamse kring" op google.
Je vindt er al de goei bijeen.
Al de goei van de laatste jaren, decennia ...
Marc Platel, Jan Jambon, Bert Schoofs, Willy De Waele, ... enzovoort
Foto's herdenkingsmis Irma Laplace, Ijzerwake ...
Zeg niet dat "het gedachtengoed" niet meer leeft ...

http://www.vlaamsekring.net/
http://fotoweb.vlaamsekring.net/index.php

zo maak je er een zootje van...

Che Guevarra herdenken is wel normaal zeker ? Voor de ene een held en voor de andere een misdadiger...
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 16:56   #118
de limburgse leeuw
Europees Commissaris

de limburgse leeuw's schermafbeelding

Standaard

Het leger (defensie), de fiscaliteit en de sociale zekerheid dienden federaal te blijven. Dit laatste punt, de sociale zekerheid, is nu blijkbaar geen taboe meer. Vlaamse werkgevers en partijen nemen nu standpunten in die een paar jaar geleden enkel door extreem rechts verdedigd zouden zijn. De Vlaamse werkgeversorganisatie VOKA (met Unizo van Karel Van Eetvelde) wil de sociale zekerheid splitsen om hun eigen neoliberale programma daarmee progressief te kunnen doorvoeren. Ze stellen dat een aparte sociale zekerheid de concurrentiepositie van Vlaanderen zal verbeteren. Er is sprake van splitsing van verschillende onderdelen: arbeidsmarktbeleid, werkloosheid, brugpensioenen, kinderbijslag,…. Daarnaast ijveren ze ook voor een gescheiden vennootschapsbelasting. Indien de werkloosheid geregionaliseerd wordt, kan men bijvoorbeeld overgaan tot het beperken van de uitkeringen in de tijd. Unizo wil ook meer werklozen sanctioneren, ze willen geen sectorcao’s meer, enkel bedrijfscao’s, ze willen dat we langer werken, de afschaffing van het brugpensioen, enkel een pensioen na 45 jaar werken (eventueel tot 70 jaar of meer), meer interimarbeid, meer flexibele arbeid (bekijken van arbeidstijd op jaarbasis), …
Deze voorstellen zijn gebaseerd op de Lissabonakkoorden die gesloten werden met als bedoeling de concurrentiepositie van de EU te versterken ten aanzien van de VS.
Veel Vlamingen denken dat een aparte sociale zekerheid in hun voordeel zal zijn. Wij denken dat dit niet het geval zal zijn. Indien we netto eventueel meer zullen verdienen, zal er niks bij komen bij de komende cao’s. Gezondheidszorg regionaliseren zal betekenen: privatiseren. En de individuele Waal zal er sowieso armer van worden. Wij stellen dat het belangrijk is om het stelsel van de SZ te behouden en daarvoor hebben wij Wallonië nodig. Want hoe kleiner het bevolkingsaantal, hoe kwetsbaarder het stelsel.
Kortom, de Vlaams-nationalistische voorstellen voor meer onafhankelijke Vlaamse maatregelen, zullen gepaard gaan met nog meer neoliberale politiek, waar wij niet beter van zullen worden.
Oud 15 november 2007, 17:29   #119
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

[quote=robert t;3074151]Is dat zo? Precies of er in Wallonië geen bourgeoisie of katholieke kerk bestond. Mijn eerste ervaringen met de "Vlaamse deernen" dateert van de 50er jaren en ik kan je verzekeren dat er van bourgeois- of kerk-onderdanigheid bijzonder weinig te merken viel.
[quote]

Het zal dan allemaal flink conservatiever geworden zijn de laatste 5 decennia.

Persoonlijk heb ik vaak de sfeer gezien die Brel zo briljant opwekte in dit lied. Les Flamandes dansent sans rien dire. ... Si elles dansent c`est parce qu`elles ont trente ans Et qu`�* trente ans il est bon de montrer Que tout va bien que poussent les enfants.

Citaat:
Wat volledig normaal is. Zijn roots waren Vlaams. En zijn Marieke was misschien gebaseerd op een Vlaamse deerne met wie hij eens flink gerollebold had. Hij was ervoor bekend de huwelijkstrouw nogal ruim te interpreteren."Mijn vlakke land" kwam me vooral zeer gekunsteld over. Zijn Nederlands was gewoon ondermaats.
Ik kan niet zeggen dat "Vlaanderen" mij ooit ontroerd heeft, behalve in "Mijn Vlakke Land" van Brel en "Mijn Land" van Vermandere. Allebei in schabouwelijk Nederlands - maar dat is net Vlaanderen natuurlijk.

Citaat:
Zoals je zegt, een uiterst gevoelig thema. Normaliter zou deze bladzijde allang moeten omgedraaid zijn. Wie zei alweer "petit pays, petit espris"? Ik ben het daar volmondig mee eens, we hebben op het ogenblik andere katten te geselen.
Voor een keer gaan we akkoord - maar de bladzijde omdraaien, dat moet van beide kanten komen. Zolang dat de Sauwensen naar SS-herdenkingen gedaan, zie ik dat niet gebeuren. Simpel; feit is dat de hardcore Flaminganten nooit vergeven zijn omdat ze nooit echt berouw getoond hebben.

Citaat:
Je moet dringend je nationale geschiedenis even opfrissen. Nog nooit gehoord van Rex, waarvan Leon Degrelle de grote chef was?
Weet je dan niet dat Rex bij de verkiezingen in 1936 liefst 21 zetels behaalde? Le beau Leon was ook de enige collaborateur die in het Duits leger de kolonelsgraad behaald heeft, en hoezeer ik de nazitheorie ook afwijs, je kan niet zeggen dat hij een lafaard was. Hij was één van de weinigen die het niet bij woorden hield, hij was ook aanwezig op het terrein. Tot de laatste dag van zijn leven heeft hij in Spanje geresideerd, waar hij in 1994 overleden is. Raar dat de Belgische overheid zelfs geen poging ondernomen heeft om hem te pakken te krijgen. Hij wist namelijk te veel.
hoho, ik bedoelde wel degelijk NA de tweede wereldoorlog - toen Brel zong
Oud 15 november 2007, 17:30   #120
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, persoonlijk opvatten... Ik vind dit - ook als Brelfan - gewoon mede door zijn gebrek aan nuance (maar ook gewoon door z'n "intrinsieke" kwaliteiten) niet een van Brels betere liedjes, en vindt het ook jammer dat sommigen het schijnen in te roepen in een ernstig (bedoeld ) discussieforum. Dat ze toch "Je suis un soir d'été" inroepen, verdorie!

Eerlijk gezegd, ik denk van wel. Van veel openheid van geest getuigd het jammer genoeg niet en ik zie geen indicaties dat dit zou veranderd zijn in de afgelopen dertig jaar (zeker gezien de teneur van de Franstalige pers).
OK, dan zullen we concluderen dat we van mening verschillen!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be