Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2007, 22:53   #101
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Het is allemaal standplaatsgebondenheid. 1830 is voor Belgen het jaar van de onafhankelijk; voor Nederland was het het jaar van de Belgische opstand uitdrukkelijk niet onafhankelijkheid. 1831 ..de beruchte tiendaagse veldtocht... wordt in Belgie gezien dat Nederland hen binnenviel; terwijl vanuit Nederlands perspectief het ging over het beeindigen van een opstand. Pas met 1839, het verdrag van Londen, het erkennen van de 'de facto' situatie en dus het definitief scheiden der wegen (in staatsverband). Kortom beide partijen zaten in andere belevingswerelden.
Er is mij echter niks bekend van binnenvallen van na deze periode; een gevalletje van propaganda zeker???
Oud 26 november 2007, 01:54   #102
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Wees maar gerust: Nederland zal Vlaanderen niet binnenvallen. We waren 177 jaar geleden heel erg blij jullie kwijtgeraakt te zijn....
Spreek voor jezelf, Rotterdammer.

Wat een bullshit bij elkaar, deze draad.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2007, 07:18   #103
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Vlamingen laten gewoon de "h" vallen in "hollander" zoals ze wel vaker doen.
Is dat niet Antwerps?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2007, 11:02   #104
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Is dat niet Antwerps?
Nee hoor, das algemeen vlaams, serieus. Doen ze in Gent ook enz...
Vandaar dat ik eens in een babylonisch spraakverwarring kwam met een nederlandse mannelijke collega die anders geaard is. Dus hij dacht dat ik het over het wasmiddel had dat "....is niet duur, wast door en door schoon, bij iedere temperatuur" , terwil ik zijn vriend bedoelde.
Dus niet iedere (h) omo is in vlaanderen hetzelfde.

Het laten wegvallen van de H is gerelateerd aan het meer franse accent gebruik in Belgie cq zuidelijke nederlanden dan in Nederland waar ze meer de engelse accent gebruiken.

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 26 november 2007 om 11:04.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2007, 11:06   #105
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
1830 is voor Belgen het jaar van de onafhankelijk; voor Nederland was het het jaar van de Belgische opstand uitdrukkelijk niet onafhankelijkheid.
Je vergeet hier een derde partij, die nog een heel ander standpunt heeft over de gebeurtenissen. Toeval?

Een tip: voor de Vlamingen, de meerderheid van de Belgen, is 1830 helemaal niet het jaar van de onafhankelijkheid, maar de instelling van een koloniaal regime en het begin van een honderdjarige poging tot culturele genocide.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2007, 11:29   #106
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu

Nee hoor, das algemeen vlaams, serieus. Doen ze in Gent ook enz...
Vandaar dat ik eens in een babylonisch spraakverwarring kwam met een nederlandse mannelijke collega die anders geaard is. Dus hij dacht dat ik het over het wasmiddel had dat "....is niet duur, wast door en door schoon, bij iedere temperatuur" , terwil ik zijn vriend bedoelde.
Dus niet iedere (h) omo is in vlaanderen hetzelfde.

Het laten wegvallen van de H is gerelateerd aan het meer franse accent gebruik in Belgie cq zuidelijke nederlanden dan in Nederland waar ze meer de engelse accent gebruiken.
Het wegvallen van de "H" (en ook het opduiken van de "H" op plaatsen waar die niet hoort) is ook ruim verbreid in het westen van Noord-Brabant alsmede delen van Zeeland.

Verder heeft dat Franse accent er niets mee te maken aangezien dit fenomeen een relatief normale zaak is in vele talen. Het Cockney-Engels in Londen kent dit fenomeen, en ook in Noorse, Zweedse en Ijslandse dialecten is dit zeker niet onbekend. Verder komt het ook voor in totaal niet aan Indoeuropees gerelateerde talen zoals o.a. in talen die op Nieuw Guinea worden gesproken.
Vuyschthaemert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2007, 22:13   #107
Wilhelmus
Burger

Wilhelmus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Je vergeet dat de houding jegens Duitsers veroorzaakt is door een ingrijpende historische gebeurtenis. Wat wij de Vlamingen ooit hebben aangedaan is mij een raadsel.
Dan wordt het misschien eens tijd om je goed te informeren.

Je komt ongetwijfeld volgende ingrijpende historische gebeurtenissen tegen:

-de sluiting van de Schelde (ook toen een belangrijke economische slagader van de Zuidelijke Nederlanden) voor meer dan 200 jaar / 1585 en de Vrede van Munster 1648

-een verbod voor de Zuidelijke Nederlanden om handel te drijven met overzeese gebieden / Vrede van Munster

-het uitschakelen van de G.I.C (Generale Indische Compagnie/ Oostendse Compagnie) met politieke middelen omdat de beruchte V.O.C. blijkbaar niet kon concurreren op gebied van theehandel met deze kleine nieuwkomer.
(de G.I.C was een poging om het verbod uit de vorige paragraaf te omzeilen) / 18de eeuw

-de Barrièretractaten: De Noordelijke Nederlanden leggen een verdedigingslinie aan in de Zuidelijke Nederlanden tegen Frankrijk, zodat bij een eventuele Franse aanval de oorlog niet het eigen grondgebied verwoest. Leuk toemaatje: de kosten van deze linie werden voor 60 % afgewenteld op de Zuidelijke Nederlanden / 18de eeuw

- de problemen in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden / 19de eeuw

- enz.

Als een bepaald land gedurende ettelijke eeuwen de rekening van haar geopolitieke belangen laat betalen door een buurland, moet je er niet van opkijken dat deze haat doorwerkt in de psyche van dat buurland. De gebeurtenissen mogen dan al lang vergeten zijn, het sentiment is blijven doorwerken. En dit verklaart volgens mij die typische liefde-haat verhouding van Vlamingen tov Nederlanders.
Wilhelmus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2007, 22:18   #108
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wilhelmus Bekijk bericht
Dan wordt het misschien eens tijd om je goed te informeren.

Je komt ongetwijfeld volgende ingrijpende historische gebeurtenissen tegen:

-de sluiting van de Schelde (ook toen een belangrijke economische slagader van de Zuidelijke Nederlanden) voor meer dan 200 jaar / 1585 en de Vrede van Munster 1648

-een verbod voor de Zuidelijke Nederlanden om handel te drijven met overzeese gebieden / Vrede van Munster

-het uitschakelen van de G.I.C (Generale Indische Compagnie/ Oostendse Compagnie) met politieke middelen omdat de beruchte V.O.C. blijkbaar niet kon concurreren op gebied van theehandel met deze kleine nieuwkomer.
(de G.I.C was een poging om het verbod uit de vorige paragraaf te omzeilen) / 18de eeuw

-de Barrièretractaten: De Noordelijke Nederlanden leggen een verdedigingslinie aan in de Zuidelijke Nederlanden tegen Frankrijk, zodat bij een eventuele Franse aanval de oorlog niet het eigen grondgebied verwoest. Leuk toemaatje: de kosten van deze linie werden voor 60 % afgewenteld op de Zuidelijke Nederlanden / 18de eeuw

- de problemen in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden / 19de eeuw

- enz.

Als een bepaald land gedurende ettelijke eeuwen de rekening van haar geopolitieke belangen laat betalen door een buurland, moet je er niet van opkijken dat deze haat doorwerkt in de psyche van dat buurland. De gebeurtenissen mogen dan al lang vergeten zijn, het sentiment is blijven doorwerken. En dit verklaart volgens mij die typische liefde-haat verhouding van Vlamingen tov Nederlanders.
Oh wat zielig ,dat de Belgen in de loop der eewen zo vreselijk onderdrukt zijn door de Nederlanders.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2007, 22:33   #109
Wilhelmus
Burger

Wilhelmus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Oh wat zielig ,dat de Belgen in de loop der eewen zo vreselijk onderdrukt zijn door de Nederlanders.
Zielig? Misschien. Ik probeer gewoon een onderbouwde
verklaring te geven.

Jouw kinderachtige reactie op mijn misschien povere poging is wel écht zielig te noemen.
Wilhelmus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 00:28   #110
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En het historisch geheugen betreft alleen de slechte dingen? Niets over de opvang van vele Belgen tijdens de eerste wereldoorlog? En ook de ontwikkeling van Vlaanderen tijdens het bewind van Willem I is al vergeten? Nee, jouw redenering geloof ik niet. Die zou alleen kunnen kloppen als jullie haat zich ook zou richten tegen andere buurlanden.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 09:09   #111
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zielig? Misschien. Ik probeer gewoon een onderbouwde
verklaring te geven.

Jouw kinderachtige reactie op mijn misschien povere poging is wel écht zielig te noemen.
Ik vindt het echt zielig dat de meerderheid van jullie altijd voor de Fransen hebben gekozen en jullie taalgenoten zijn gaan haten.
Oud 27 november 2007, 10:52   #112
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik vindt het echt zielig dat de meerderheid van jullie altijd voor de Fransen hebben gekozen en jullie taalgenoten zijn gaan haten.
Dit vind ik nogal kort door de bocht. Wat Wilhelmus in zijn betoog heeft uiteengezet, klinkt zeker redelijk. Ten tweede: wat moeten de Vlamingen - vooral de Groot-Nederlanders onder ze - met het feit dat je een en ander zielig vindt? Hoe wil je de zaak hiermee vooruithelpen?

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 27 november 2007 om 10:54.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 12:01   #113
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Dit vind ik nogal kort door de bocht. Wat Wilhelmus in zijn betoog heeft uiteengezet, klinkt zeker redelijk. Ten tweede: wat moeten de Vlamingen - vooral de Groot-Nederlanders onder ze - met het feit dat je een en ander zielig vindt? Hoe wil je de zaak hiermee vooruithelpen?
Eigenlijk zou ik van Wilhelmus nog wel willen weten waarom Indonesiërs en Surinamers met veel minder rancune jegens ons rondlopen dan de Vlamingen. Zij hebben eeuwen van kolonialisme en slavernij moeten doorstaan, maar koesteren geen enkele wrok jegens ons. Althans, niet in die mate als de Vlamingen.

Laatst vertelde iemand in een reactie op de website van De Stem dat auto's met Nederlandse nummerborden een brief onder hun ruitenwisser hadden met daarop "Nederlanders go home!". Nou hoeft dat geen waar verhaal te zijn, maar het zou me niet verbazen. Toen ik een stuk jonger was heb ik tijdens een schoolreisje naar de Antwerpse Zoo ook eens een bord gezien waarop de uitbater van een gelegenheid melde dat Nederlanders niet welkom waren.

Nergens ter wereld krijgen de Nederlanders zoveel onbeschoftheid over zich heen als in Belgie. En Wilhelmus kan dat dan wel proberen te verklaren met gebeurtenissen uit lang vervlogen tijden, maar dat is gelul. Heel veel landen delen een minder rooskleurige geschiedenis met elkaar. Maar in hun gedrag zijn de Vlamingen toch wel redelijk uniek hoor.

Zo laten de Belgische politici zich alleen vergelijken met een Hugo Chavez, die zich ook met enige regelmaat schofferend uitlaat over andere volkeren.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 27 november 2007 om 12:01.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 15:07   #114
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Eigenlijk zou ik van Wilhelmus nog wel willen weten waarom Indonesiërs en Surinamers met veel minder rancune jegens ons rondlopen dan de Vlamingen. Zij hebben eeuwen van kolonialisme en slavernij moeten doorstaan, maar koesteren geen enkele wrok jegens ons. Althans, niet in die mate als de Vlamingen.

Laatst vertelde iemand in een reactie op de website van De Stem dat auto's met Nederlandse nummerborden een brief onder hun ruitenwisser hadden met daarop "Nederlanders go home!". Nou hoeft dat geen waar verhaal te zijn, maar het zou me niet verbazen. Toen ik een stuk jonger was heb ik tijdens een schoolreisje naar de Antwerpse Zoo ook eens een bord gezien waarop de uitbater van een gelegenheid melde dat Nederlanders niet welkom waren.

Nergens ter wereld krijgen de Nederlanders zoveel onbeschoftheid over zich heen als in Belgie. En Wilhelmus kan dat dan wel proberen te verklaren met gebeurtenissen uit lang vervlogen tijden, maar dat is gelul. Heel veel landen delen een minder rooskleurige geschiedenis met elkaar. Maar in hun gedrag zijn de Vlamingen toch wel redelijk uniek hoor.

Zo laten de Belgische politici zich alleen vergelijken met een Hugo Chavez, die zich ook met enige regelmaat schofferend uitlaat over andere volkeren.
Spinoza, je blaast alles wel erg op hoor. Tegenwoordig worden de verhoudingen steeds beter. Er bestaat inderdaad wrok tegen Hollanders, maar zij doen ook terug! Toen ik afgelopen vakantie op Terschelling was waren daar Leidenaren bij. Als zij elkaar uit wilde schelden was ''kutbelg'' niet ongewoon aan hun vocabulaire.
Oud 28 november 2007, 20:04   #115
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Je vergeet hier een derde partij, die nog een heel ander standpunt heeft over de gebeurtenissen. Toeval?

Een tip: voor de Vlamingen, de meerderheid van de Belgen, is 1830 helemaal niet het jaar van de onafhankelijkheid, maar de instelling van een koloniaal regime en het begin van een honderdjarige poging tot culturele genocide.
In die zin dat ik uit ging van het niveau van de staat; het is zeker zo dat er onder bevolkingsgroepen, waaronder zeker Vlamingen, dit anders werd ervaren. Dit verandert echter niet de kern van m'n betoog, namelijk dat veel meningen standplaatsgebonden zijn. Landen, bevolkingsgroepen en individuen hebben allemaal dezelfde gebeurtenis op hun eigen manier waargenomen en zien dus vaak andere elementen van dezelfde (feitelijke) gebeurtenis. Daarom wordt het ook heel anders vastgelegd.
Oud 28 november 2007, 20:38   #116
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Spinoza, je blaast alles wel erg op hoor. Tegenwoordig worden de verhoudingen steeds beter. Er bestaat inderdaad wrok tegen Hollanders, maar zij doen ook terug! Toen ik afgelopen vakantie op Terschelling was waren daar Leidenaren bij. Als zij elkaar uit wilde schelden was ''kutbelg'' niet ongewoon aan hun vocabulaire.
Volgens mij kunnen we Vlamingen beter verleiden dan overtuigen.
laten we samen ons nationale lied zingen.

http://www.youtube.com/watch?v=KCfhaKBkLCE
Oud 28 november 2007, 21:56   #117
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij kunnen we Vlamingen beter verleiden dan overtuigen.
laten we samen ons nationale lied zingen.

http://www.youtube.com/watch?v=KCfhaKBkLCE
Wat is dat nou voor ouwe zak?
Oud 29 november 2007, 18:51   #118
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

wordt dat hier allemaal niet een beetje overdreven? allee, 'haat' en 'wrok' tegenover elkaar, ik merk daar toch niks van ze... en die redenen die hier aangehaald worden... alsof jan met de pet weet dat voor 1648 de beide legers elkaars dijken doorstaken of elkaars schepen kaapten, laat staan dat hij er zich iets van zou aantrekken...

als je tegenwoordig als vlaming of nederlander verweten wordt een 'kutbelg' of 'vuilen ollander' te zijn, dan is dat niet omdat je anders spreekt, maar omdat die andere denkt dat hij een reden heeft om je te verwijten. als je geen nederlander of vlaming was, had hij je wel iets anders verweten. als je een andere tongval hebt ben je een makkelijk slachtoffer, want je bent nu eenmaal (een heel klein beetje) anders wat de taal betreft. men had je evengoed 'onnozele mutten' naar je hoofd kunnen smijten, maar omdat je een nederlander/vlaming bent, kan je dan ook eens 'vuile hollander' of 'kutbelg' zeggen. voor de verandering.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2007, 08:32   #119
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
wordt dat hier allemaal niet een beetje overdreven? allee, 'haat' en 'wrok' tegenover elkaar, ik merk daar toch niks van ze... en die redenen die hier aangehaald worden... alsof jan met de pet weet dat voor 1648 de beide legers elkaars dijken doorstaken of elkaars schepen kaapten, laat staan dat hij er zich iets van zou aantrekken...

als je tegenwoordig als vlaming of nederlander verweten wordt een 'kutbelg' of 'vuilen ollander' te zijn, dan is dat niet omdat je anders spreekt, maar omdat die andere denkt dat hij een reden heeft om je te verwijten. als je geen nederlander of vlaming was, had hij je wel iets anders verweten. als je een andere tongval hebt ben je een makkelijk slachtoffer, want je bent nu eenmaal (een heel klein beetje) anders wat de taal betreft. men had je evengoed 'onnozele mutten' naar je hoofd kunnen smijten, maar omdat je een nederlander/vlaming bent, kan je dan ook eens 'vuile hollander' of 'kutbelg' zeggen. voor de verandering.
Natuurlijk is het overdreven.
De meeste Nederlanders houden van Vlamingen.
Alleen zolang Belgie nog een Wingewest is van Frankrijk ,heeft een discussie over samengaan geen zin.
Oud 30 november 2007, 17:31   #120
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat is dat nou voor ouwe zak?
Je hebt gelijk

Vind je dit beter?

http://www.youtube.com/watch?v=IwkadDvpeHU

Als Friezen en Limburgers samen kunnen zingen en elkaar verleiden,
dan kunnen Hollanders en Vlamingen dat ook.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 30 november 2007 om 17:33.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be