Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 27 november 2007, 12:29   #101
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Stel dat NVA eruit trekt, wat zijn de mogelijkhedenn dan voor de CD&V?
Ze hebben dan geen meerderheid meer en moeten het grijpen van de Belgische macht opnieuw aan de Franstaligen overlaten.
Oud 27 november 2007, 12:29   #102
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel dat NVA eruit trekt, wat zijn de mogelijkhedenn dan voor de CD&V?
Jo: 'Beste Yves, Bart en ik zijn het eens, we trekken eruit.'

Het zal niet gebeuren maar het zou een knal geven van jewelste.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 27 november 2007, 12:29   #103
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat Leterme daar niet beschaamd voor is.
Feit is wel dat de liberalen dit niet willen, omdat ze dan hun behoorlijk liberale deelakkoorden terug van tafel moeten vegen om de sossen aan boord te krijgen.
vrijevlaming is offline  
Oud 27 november 2007, 12:29   #104
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Toegegeven. Wel op een volledige legislatuur het zij 4 jaar. Hier veronderstel je dat de CD&v een derde kan verliezen tussen hier en 2009. Laat ons even aannemen dat dat kan. Dan nog moeten SPa EN VLD elk een derde van hun stemmen verliezen opdat de combinatie VB-LDD-NVA een meerderheid haalt. Geef toe dat dat nogal onwaarschijnlijk is.
Een meerderheid halen voor pure onafhankelijkheid is ook niet levensnoodzakelijk. Het volstaat dat de machtsverhoudingen definitief omgedraaid worden en we als Vlamingen de hefbomen van de staat in handen krijgen. Daarvoor is er wél een meerderheid in Vlaanderen, nu al.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 27 november 2007 om 12:29.
Kortaf is offline  
Oud 27 november 2007, 12:30   #105
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
tripartite zonder cd&v'er als premier (waarschijnlijk reynders) en gigantisch op de bek in 2009
De tripartite die gigantisch op de bek gaat nog voor 2009 zal je bedoelen.
Oud 27 november 2007, 12:32   #106
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Een meerderheid halen voor pure onafhankelijkheid is ook niet levensnoodzakelijk. Het volstaat dat de machtsverhoudingen definitief omgedraaid worden en we als Vlamingen de hefbomen van de staat in handen krijgen. Daarvoor is er wél een meerderheid in Vlaanderen, nu al.
Ik ben al een tijd van mening dat we het officiele uitroepen van de onafhankelijkheid in een of ander parlement uit ons hoofd moeten zetten (je weet wel: voorstel indienen en een meerderheid stemt gewoon voor). Dat is in principe niet onmogelijk, maar moeilijk haalbaar. Dat zal te lang duren vooraleer we dat kunnen.

We moeten gaan voor de totale patstelling, zodat ze gewoon geen kant meer uitkunnen. Dat er uiteindelijk maar één uitweg meer is, willen of niet. En daar zijn ze goed aan bezig...
vrijevlaming is offline  
Oud 27 november 2007, 12:32   #107
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De tripartite die gigantisch op de bek gaat nog voor 2009 zal je bedoelen.
kan ook een mogelijkheid zijn.
vrijevlaming is offline  
Oud 27 november 2007, 12:32   #108
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel een meerderheid die haar meerderheid niet mag en wil gebruiken omdat het Belgique meteen zou opblazen.
Oud 27 november 2007, 12:33   #109
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Met dank aan Franstalig Belgique dus. Dat heeft zijn eisen gesteld en ze voor 90% door Leterme's strot kunnen duwen.
Het is nu te nemen of te laten.
Het nu nog durven laten zou van een ongelooflijk grote moed getuigen en ik geloof eigenlijk niet dat de cd&v die moed heeft.

Hopelijk gaat de pers en de oppositie goed duidelijk maken aan de vlaamse burger dat er van alle communautaire beloftes niks in huis gekomen is (geen BHV splitsing, geen staatshervorming), in tegendeel zelfs...
Als FDF nu nog zijn burgemeesters krijgt, dan zal de maat toch vol zijn bij heel wat minder politiek geinteresseerde mensen ook zeker?
sjarel is offline  
Oud 27 november 2007, 12:33   #110
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We moeten gaan voor de totale patstelling, zodat ze gewoon geen kant meer uitkunnen. Dat er uiteindelijk maar één uitweg meer is, willen of niet. En daar zijn ze goed aan bezig...
Ziedaar mijn motief om volgende keer opnieuw VB te stemmen.
Oud 27 november 2007, 12:37   #111
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het nu nog durven laten zou van een ongelooflijk grote moed getuigen en ik geloof eigenlijk niet dat de cd&v die moed heeft.
Het is niet echt een kwestie van moed maar van het ingaan tegen de obscure Belgische machten achter de schermen.
En die machten zitten er ook binnen eigen CD&V-huis.

Ik ben er echter van overtuigd dat het volstaat om die machten hun macht te ontnemen door een eenvoudig, maar wel overtuigd Vlaamse 'NEEN' !

En daar is Leterme de man niet voor.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 27 november 2007 om 12:41.
Knuppel is offline  
Oud 27 november 2007, 12:43   #112
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Toegegeven. Wel op een volledige legislatuur het zij 4 jaar. Hier veronderstel je dat de CD&v een derde kan verliezen tussen hier en 2009. Laat ons even aannemen dat dat kan. Dan nog moeten SPa EN VLD elk een derde van hun stemmen verliezen opdat de combinatie VB-LDD-NVA een meerderheid haalt. Geef toe dat dat nogal onwaarschijnlijk is.
Voor de verkiezingen van 1999 was het ondenkbaar dat er ooit een Vlaamse meerderheid zonder CVP kon gevormd worden en voor juni 2007 een Waalse meerderheid zonder de PS.

Het meest onwaarschijnlijke is in Vlaanderen en Wallonie tegenwoordig gewoonlijk het meest normale.
en in het verleden hadden de grootste verschuivingen juist plaats na het vallen van regeringen.
Jantje is offline  
Oud 27 november 2007, 12:49   #113
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
kan ook een mogelijkheid zijn.
Dat zou de grootste politieke blunder zijn die men kan maken.
Nu naar een tripartite overgaan en de Vlamingen in de kou laten staan, zal in 2009 dodelijk afgestraft worden.
Maar ook voor de MR is dit geen optie, want ook zij zullen daar in 2009 voor bestraft worden in Wallonie.

De enige meerderheidspartij die daar winst uit zal kunnen halen is de CDH.
Al de rest zal in 2009 pijnlijk ten onder gaan.
Jantje is offline  
Oud 27 november 2007, 12:53   #114
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben al een tijd van mening dat we het officiele uitroepen van de onafhankelijkheid in een of ander parlement uit ons hoofd moeten zetten (je weet wel: voorstel indienen en een meerderheid stemt gewoon voor). Dat is in principe niet onmogelijk, maar moeilijk haalbaar. Dat zal te lang duren vooraleer we dat kunnen.

Mijn beste VV,

Het probleem in België is de te grote macht van de francofone minderheid. Die is historisch gegroeid, vloekt met het democratisch bestuur, en heeft vele aspecten waar ik het nu niet wil over hebben.
De doelstelling is imho die macht te breken en de machtsverhoudingen om te draaien: de democratische Vlaamse meerderheid moet de hefbomen van de Belgische staat in handen nemen. Dat kan maar op één manier: door het 1. zelf te willen, en 2. de Franstaligen te doen buigen voor de wil van de meerderheid.

Vele Vlamingen denken dat ze niet zullen buigen en kiezen dus maar om eruit te trekken. Ik ben overtuigd dat ze wel zullen buigen. Ze hebben eenvoudigweg geen andere keus.

Het verloop van de gebeurtenissen ligt dus in onze handen: zullen wij het goed genoeg spelen om hen, langzaam maar zeker, de democratie te laten aanvaarden? Willen wij de macht wel overnemen? En zullen we onze leiders steunen die dit zouden willen?

Ik zou als kartel, in plaats van een klassieke Belgische regering te willen vormen, de Franstalige minderheid namens Vlaanderen een uitgewerkt voorstel doen: wij willen een nieuw België, waarin de machtsverhoudingen genormaliseerd zijn, en in dat België willen wij goed voor u zorgen.

Hier is alvast een aanzet te vinden voor zo'n project.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 27 november 2007 om 12:54.
Kortaf is offline  
Oud 27 november 2007, 12:54   #115
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ziedaar mijn motief om volgende keer opnieuw VB te stemmen.

Inderdaad, door dat te doen, is Belgiekske in 2009 een 'haan voor de kat'
Oud 27 november 2007, 12:55   #116
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat zou de grootste politieke blunder zijn die men kan maken.
Nu naar een tripartite overgaan en de Vlamingen in de kou laten staan, zal in 2009 dodelijk afgestraft worden.
Maar ook voor de MR is dit geen optie, want ook zij zullen daar in 2009 voor bestraft worden in Wallonie.

De enige meerderheidspartij die daar winst uit zal kunnen halen is de CDH.
Al de rest zal in 2009 pijnlijk ten onder gaan.
Toch wel straf dat er blijkbaar geen andere opties zijn en dat men er dan nog niet in slaagt om minstens een gedeelte van zijn eisen waar te maken...
Pffft, moest er nu 1 partij zijn die toch minstens een beetje van zijn eisen waar maakt dan stem ik daar direct voor denk ik. Ik lees net dat het credo van NVA (in het begin) "Woord houden" is (was)... Voor wie moet ik nu nog stemmen? (Bij stemrecht gewoon niet meer gaan?)
sjarel is offline  
Oud 27 november 2007, 12:59   #117
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn beste VV,

Het probleem in België is de te grote macht van de francofone minderheid. Die is historisch gegroeid, vloekt met het democratisch bestuur, en heeft vele aspecten waar ik het nu niet wil over hebben.
De doelstelling is imho die macht te breken en de machtsverhoudingen om te draaien: de democratische Vlaamse meerderheid moet de hefbomen van de Belgische staat in handen nemen. Dat kan maar op één manier: door het 1. zelf te willen, en 2. de Franstaligen te doen buigen voor de wil van de meerderheid.

Vele Vlamingen denken dat ze niet zullen buigen en kiezen dus maar om eruit te trekken. Ik ben overtuigd dat ze wel zullen buigen. Ze hebben eenvoudigweg geen andere keus.

Het verloop van de gebeurtenissen ligt dus in onze handen: zullen wij het goed genoeg spelen om hen, langzaam maar zeker, de democratie te laten aanvaarden? Willen wij de macht wel overnemen? En zullen we onze leiders steunen die dit zouden willen?

Ik zou als kartel, in plaats van een klassieke Belgische regering te willen vormen, de Franstalige minderheid namens Vlaanderen een uitgewerkt voorstel doen: wij willen een nieuw België, waarin de machtsverhoudingen genormaliseerd zijn, en in dat België willen wij goed voor u zorgen.

Hier is alvast een aanzet te vinden voor zo'n project.
jij kan dan al heel fatalistisch doen over het bestaan en de macht van het VB, maar de door jou vooropgestelde punten vinden in geen enkele partij een meerderheid, behalve misschien in het VB ...
Anna List is offline  
Oud 27 november 2007, 13:18   #118
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
jij kan dan al heel fatalistisch doen over het bestaan en de macht van het VB, maar de door jou vooropgestelde punten vinden in geen enkele partij een meerderheid, behalve misschien in het VB ...
1. Het VB wil niet de machtsverhoudingen in België omdraaien, maar er onderuit muizen.
2. De Vlaamse meerderheid voor een machtsovername staat er inderdaad nog niet echt, maar ze is er wel aan het komen. Daar is de huidige crisis en de verkiezingsuitslag van 10 juni aan te danken. De trend zal alleen maar verdergaan. Dit is allemaal heel nieuw, en we zijn ervaring aan het opdoen.
Kortaf is offline  
Oud 27 november 2007, 13:38   #119
bk232214
Gouverneur

Standaard Dat er

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Ik denk/hoop dat NVA vooral het scenario van groen x aantal jaar terug in het hoofd houdt en goed beseft dat als ze nu meegaan dat ze dan dezelfde weg opgaan en volledig van de kaart geveegd worden.

Positief vind ik wil is dat er ook stilaan sprake begint te komen van deadlines ("het zou nu toch binnen de 24u rond moeten zijn") zodat er eindelijk eens knopen doorgehakt worden.

Het lijkt mij wel duidelijk dat Leterme sowieso zwaar gehavend uit deze strijd komt. Als hij opgeeft kan hij wel in stilte gaan herstellen en tegen 2009 terug op het voorplan treden (mocht Cd&V dan via een andere formateur in een regering stappen lijkt het mij best dat hij niet aan de onderhandelingen deelneemt en evt. een niet te prominente minister-post op zich neemt). Als hij niet opgeeft zal hij waarschijnlijk onherstelbare schade oplopen.
Dat nu eens andere partijen eens laten zien dat zij het kunnen oplossen zonder vlaanderen te verraden
bk232214 is offline  
Oud 27 november 2007, 13:44   #120
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bk232214 Bekijk bericht
Dat nu eens andere partijen eens laten zien dat zij het kunnen oplossen zonder vlaanderen te verraden
Welke partijen?
verruim "zonder vlaanderen te verraden" rustig naar "woord houden".

Ik begrijp dat een regering vormen gaat over compromissen sluiten maar als je een staatshervorming belooft dan moet die er komen en dan gaat het in compromissen sluiten over wat (en hoe) daarin komt. Geen staatshervorming valt niet onder de noemer compromis.
Blijkt er binnen de onderhandelingen geen draagvlak voor die belofte (staatshervorming) dan betekent dat dat er een meerderheid "tegen" is : dan moet die het maar oplossen en kun je veel beter gewoon aan de zijlijn gaan staan. (om maar te zeggen dat ik vind dat het kartel zijn woord niet houdt als ze hiermee akkoord gaan)
sjarel is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be