Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2007, 10:37   #101
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Elke vraag om Anschluss van Vlaamse gemeenten bij Brussel zal beantwoord worden met de eis tot integratie van Brussel in het Vlaams Gewest.

Vreemd dat Duikboot niet ingaat op deze suggestie.

De redenen waarom een middelgrote provinciestad een aparte deelstaat of zelfs staat zou moeten zijn, blijven achterwege.

Brussel heeft Vlaanderen hard nodig, zoals Duikboot & Co herhaaldelijk aantoont. En vice versa. Het Vlaamse en het Brusselse gewest zijn zo verweven dat het waanzin is om ze apart te houden, én zeer nadelig voor Brussel.

De integratie van Brussel in het Vlaams Gewest met behoud van de taalwetten lost alle wederzijdse problemen en blokkages op, en kan dus niet lang meer uitgesteld worden.
De vraag is of we deelstaten nodig hebben?

Er was ooit een Europese waarnemer die voorstelde om heel België tweetalig te maken zoals de hoofdstad.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 10:42   #102
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
"We" misschien niet.

Maar Vlaanderen keert nooit meer terug naar de Belgische gevangenis. Wat jullie steeds maar vergeten, is dat wij met bruut geweld meegesleurd zijn in het Belgisch separatisme. Wij hebben 180 jaar moeten vechten voor een minimaal comfort binnen deze separatistische rompstaat.

Denk je nu echt dat iemand daar nog ooit zal op terugkomen?

Waarom dat soort absurde pistes lanceren?

Citaat:
Er was ooit een Europese waarnemer die voorstelde om heel België tweetalig te maken zoals de hoofdstad.
De Walen hebben dat verworpen in 1932.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 10:43   #103
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
De Walen hebben dat verworpen in 1932.
Het is nooit te laat om van gedacht te veranderen en de 1932-generatie is er niet meer.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 10:46   #104
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is nooit te laat om van gedacht te veranderen en de 1932-generatie is er niet meer.
Wallonië tweetalig... daar zal volk komen naar kijken.

Brussel moet het wettelijk zijn en is het al een halve eeuw niet. Niemand trapt daar nog in, mijn beste. Jullie moeten echt wel wanhopig zijn om zoiets doorzichtigs voor te stellen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 8 december 2007 om 10:46.
Oud 8 december 2007, 11:09   #105
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Streken zullen nooit tweetalig zijn, personen daarentegen kunnen wél tweetalig zijn.

In Vlaanderen wordt twee- of drietaligheid zelfs bijna verondersteld als je gaat solliciteren.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 8 december 2007 om 11:09.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 11:09   #106
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elke vraag om Anschluss van Vlaamse gemeenten bij Brussel zal beantwoord worden met de eis tot integratie van Brussel in het Vlaams Gewest.

De redenen waarom een middelgrote provinciestad een aparte deelstaat of zelfs staat zou moeten zijn, blijven achterwege.

Brussel heeft Vlaanderen hard nodig, zoals Duikboot & Co herhaaldelijk aantoont. En vice versa. Het Vlaamse en het Brusselse gewest zijn zo verweven dat het waanzin is om ze apart te houden, én zeer nadelig voor Brussel.

De integratie van Brussel in het Vlaams Gewest met behoud van de taalwetten lost alle wederzijdse problemen en blokkages op, en kan dus niet lang meer uitgesteld worden.
Waarom moet zo'n economisch zwak Gewest zonodig uitgebreid worden met enkele gemeenten die tot het rijke(re) Vlaamse Gewest behoren? Ik zie daar het nut niet van in, zouden we niet beter dat kunstmatige economische zwak Gewest laten integreren in het rijke Vlaams Gewest?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 11:10   #107
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Streken zullen nooit tweetalig zijn, personen daarentegen kunnen wél tweetalig zijn.

In Vlaanderen wordt twee- of drietaligheid zelfs bijna verondersteld als je gaat solliciteren.
Hoe definieert u tweetalig zijn? Echte perfecte tweetaligheid is bijna onmogelijk.

Citaat:
Oud 8 december 2007, 11:19   #108
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Hoe definieert u tweetalig zijn? Echte perfecte tweetaligheid is bijna onmogelijk.
Zich kunnen uitdrukken in twee talen. Ik heb ook niet gezegd dat je een taal perfect moet beheersen om ze te kunnen gebruiken.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 8 december 2007 om 11:19.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 12:11   #109
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is een interessante suggestie en ik sluit ze ook niet helemaal uit. Als België uit elkaar valt staat het de afzonderlijke staten vrij opnieuw samen te smelten (zonder de derde staat). Bedenk echter dat ook Waals-Brabant een belangrijk hinterland van Brussel is, met véél geld. Neem daarbij nog de loyaliteiten onder Franstalige Brusselaars en Walen, en het besef dat onder de MR een economische revival niet uitgesloten is, dan het valt nog te bezien of en welke alliantie Brussel zal willen smeden. Daarover zal Brussel zélf moeten beslissen, maar dat kan het pas in volle vrijheid als het éérst een volwaardig gewest wordt. Zo niet zal Brussel niet vrij zijn om te kiezen, maar zal het door Vlaanderen gechanteerd worden: "of Brussel sluit zich aan bij Vlaanderen, of Vlaanderen zuigt Brussel leeg als een parasiet". En dat probeer ik dus te vermijden.

Citaat:

Een 'middelgrote provinciestad' die voor Vlaanderen toch onmisbaar zou zijn... Suggereert u nu dat Vlaanderen een provincie is? Wat is Wallonië dan?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 12:20   #110
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het is een interessante suggestie en ik sluit ze ook niet helemaal uit. Als België uit elkaar valt staat het de afzonderlijke staten vrij opnieuw samen te smelten (zonder de derde staat).
Het staat hen natuurlijk niet helemaal vrij, in de zin dat er een aantal vaststaande factoren de beslissing mee zullen bepalen: economie, infrastructuur, geopolitieke situatie etc.

Als we dat allemaal op een rijtje zetten, is er weinig keus voor Brussel. Het zal alleen van de koppigheid van de bourgeoisie van Ukkel, Oudergem en Sint-Lambrechts-Woluwe afhangen hoe lang het duurt voor Brussel voor een of andere vorm van integratie in Vlaanderen kiest.

Citaat:
Bedenk echter dat ook Waals-Brabant een belangrijk hinterland van Brussel is, met véél geld. Neem daarbij nog de loyaliteiten onder Franstalige Brusselaars en Walen,
Ik weet niet of we met dat soort bloed-en-bodem sentimenten rekening moeten houden.

Overigens is er helemaal geen bezwaar dat ook Waals-Brabant zich aansluit bij de Vlaamse confederatie.

Citaat:
Zo niet zal Brussel niet vrij zijn om te kiezen, maar zal het door Vlaanderen gechanteerd worden: "of Brussel sluit zich aan bij Vlaanderen, of Vlaanderen zuigt Brussel leeg als een parasiet". En dat probeer ik dus te vermijden.
De droom om Brussel uit te graven en ergens in het Ile-de-France weer neer te poten, zal een droom blijven.

Brussel ligt waar het ligt, en zijn levenslijnen zullen maar weinig veranderen.

Brussel zal op basis daarvan moeten kiezen.

Citaat:
Een 'middelgrote provinciestad' die voor Vlaanderen toch onmisbaar zou zijn... Suggereert u nu dat Vlaanderen een provincie is? Wat is Wallonië dan?
Natuurlijk is Vlaanderen een provincie. En natuurlijk is Brussel een middelgrote provinciestad die voor Vlaanderen onmisbaar is.
Oud 8 december 2007, 12:37   #111
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Jullie Vlamingen zouden Brussel niet moeten willen. Die stad is definitief verloren gegaan. Als Vlaanderen echt vrij wil zijn, dan zal men Brussel moeten laten gaan. Anders haal je weer dezelfde ellende binnenshuis als nu met Belgie in het groot. Op den duur zal de taalgrens toch weer gaan opschuiven. Bij kanker moet je ook eerst alle kwade cellen verwijderen, anders zal het zich weer gaan uitzaaien.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 8 december 2007 om 12:38.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 12:40   #112
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het staat hen natuurlijk niet helemaal vrij, in de zin dat er een aantal vaststaande factoren de beslissing mee zullen bepalen: economie, infrastructuur, geopolitieke situatie etc.

Als we dat allemaal op een rijtje zetten, is er weinig keus voor Brussel. Het zal alleen van de koppigheid van de bourgeoisie van Ukkel, Oudergem en Sint-Lambrechts-Woluwe afhangen hoe lang het duurt voor Brussel voor een of andere vorm van integratie in Vlaanderen kiest.

Ik weet niet of we met dat soort bloed-en-bodem sentimenten rekening moeten houden.

Overigens is er helemaal geen bezwaar dat ook Waals-Brabant zich aansluit bij de Vlaamse confederatie.
Dat lijkt me weinig consequent. Enerzijds is er de roep om taalkundig en cultureel homogene staten; anderzijds wordt niet erkend dat Franstalige Brusselaars (de grote meerderheid) taalkundig en cultureel bij Wallonië (minus de Oostkantons) horen ==> zelfde politieke partijen, taal, media, gerichtheid op Frankrijk, etc. Alle argumenten om van Vlaanderen een onafhankelijke staat te maken worden hier doodleuk opzijgeschoven. Waals-Brabant is zelfs welkom (voor het geld, neem ik aan). Om het met mijn dierbare landgenoten te zeggen: faut le faire!

Citaat:
De droom om Brussel uit te graven en ergens in het Ile-de-France weer neer te poten, zal een droom blijven.

Brussel ligt waar het ligt, en zijn levenslijnen zullen maar weinig veranderen.

Brussel zal op basis daarvan moeten kiezen.
Die paar Vlaamse gemeenten die Brussel van Wallonië scheiden gaan echt niet het verschil maken. Dat is een louter fysieke, geen culturele hindernis. Zoiets als een plas water waar voldoende bruggen over gespannen zijn.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 12:46   #113
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:

Toevallig ben ik op Franstalige en Engelstalige fora Brusselaars tegengekomen, en geen van hun wil een aansluiting bij Vlaanderen. Ook al is Vlaanderen voor Brussel de beste keus, ik wacht nog altijd op het bewijs dat een groot deel van de maghrebpopulatie van Brussel en de Franstalige Brusselaars voor Vlaanderen zouden kiezen. Een stadsstaat, Wallobrux of rattachisme is wat ze helaas willen.

Bekijk anders dit forum en dit forum en speur gerust naar "Wij Brusselaars willen aansluiting bij Vlaanderen."

Citaat:
Oud 8 december 2007, 12:55   #114
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me weinig consequent. Enerzijds is er de roep om taalkundig en cultureel homogene staten; anderzijds wordt niet erkend dat Franstalige Brusselaars (de grote meerderheid) taalkundig en cultureel bij Wallonië (minus de Oostkantons) horen ==> zelfde politieke partijen, taal, media, gerichtheid op Frankrijk, etc. Alle argumenten om van Vlaanderen een onafhankelijke staat te maken worden hier doodleuk opzijgeschoven. Waals-Brabant is zelfs welkom (voor het geld, neem ik aan). Om het met mijn dierbare landgenoten te zeggen: faut le faire!
Ik ben geen taalnationalist zoals de Brusselse bourgeois (en u in hun kielzog blijkbaar). Voor mij is Vlaanderen geen verplicht homogene taalgemeenschap. Ik ben dus vrij, vrijer dan u met uw "liberaal Belgisch nationalisme".

En ik herhaal: integratie van Brussel in Vlaanderen met behoud van de taalwetten lost alle problemen tussen Brussel en Vlaanderen op. En Waals-Brabant is wmb welkom in een Vlaamse confederatie (de rest van Wallonië trouwens ook).

Ziet u: de Vlaamse emancipatie gaat niet om taal of cultuur. Het gaat om een historisch dekolonisatieproces, waarbij de machtsusurpatie van de koloniserende elite moet gebroken worden. Die elite zit vandaag nog enkel geconcentreerd in de oostelijke Brusselse gemeenten. Zij zullen plooien voor de geschiedenis.

Citaat:
Die paar Vlaamse gemeenten die Brussel van Wallonië scheiden gaan echt niet het verschil maken. Dat is een louter fysieke, geen culturele hindernis.
Hitlers idee over de noodzaak van de corridor naar Dantzig is ook niet echt de norm. Over het belang van die paar gemeenten zullen wij dus zelf beslissen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 8 december 2007 om 12:57.
Oud 8 december 2007, 13:02   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het einde van België

Ik merkte hier onlangs op dat er een frappant verschil is tussen het Vlaams-nationalisme en het Belgisch-nationalisme. Het Vlaams-nationalisme is een typisch volksnationalisme, waarbij de natie samenvalt met het volk, d.w.z. met een culturele, etnische gemeenschap die zich bedient van dezelfde taal, dezelfde media, dezelfde politieke partijen, etc. Het Belgisch-nationalisme is daarentegen een liberale variant van het nationalisme, waarin de natie neutraal staat ten aanzien van culturele, etnische en taalverschillen, m.a.w. waarin men 'burger' is in plaats van 'samenstellend lid van het volk'. Ik beken dat mijn voorliefde uitgaat naar de liberale variant, en dus naar België. In de liberale variant is het ook helemaal niet problematisch dat de burger het volkslied niet kent. Volksliederen zijn vreemd aan de liberale variant.
Bij mijn weten wordt het ook niet erg aangevoeld als een Vlaming het Vlaams volkslied niet kent, hoor. Er zijn wel andere zaken die als belangrijk worden aangevoeld.

Het verschil zit hem niet tussen een strikte en liberale vorm van nationalisme, maar in de kern van de benadering, nl. staats- versus volksnationalisme. Volksnationalisme gaat uit van een volkskundige gegevenheid (die trouwens niet zo dwingend hoeft u te zijn als u laat uitschijnen) tegenover een staatsnationalisme dat de staat als beginpunt aanduidt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 13:03   #116
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ziet u: de Vlaamse emancipatie gaat niet om taal of cultuur. Het gaat om een historisch dekolonisatieproces, waarbij de machtsusurpatie van de koloniserende elite moet gebroken worden. Die elite zit vandaag nog enkel geconcentreerd in de oostelijke Brusselse gemeenten. Zij zullen plooien voor de geschiedenis.
Tsss... weer iemand die Knokke-le-Zoute schaamteloos over het hoofd ziet...

Verder geen problemen met je bericht. Al hoop ik maar dat je eenzelfde "rot op" zult zeggen tegen de toevallig Nederlands sprekende elite - wat ik helaas maar al te weinig flaminganten zie doen. Integendeel sommigen wensen een beleid in hun voordeel... Ik vraag me met andere woorden samen met August Vermeylen af: Wie acht de taak volbracht, wanneer eindelijk de Vlamingen in 't Vlaamsch beheerscht, bestolen en eventueel zoo wat afgepoft worden?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 13:03   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En diezelfde "Europese waarnemer" kwam uit een land waar er vier ambtelijke talen die zijn waarvan het gebruik strikt geografisch is bepaald. Nogal merkwaardig dat die "waarnemer" nooit iets gelijkaardigs voor zijn eigen land voorstelde...
Oud 8 december 2007, 13:04   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht

Is dat zo? Moet een schoonmaakster in Vlaanderen tweetalig zijn? Moet een schrijnwerker drietalig zijn?

Een dergelijke veralgemening is onjuist: veel beter is het te zeggen dat men in Vlaanderen het gemakkelijkst mensen vindt voor twee- en drietalige functies.
Oud 8 december 2007, 13:29   #119
Dimitri

Standaard

Citaat:
Er zijn weinig taalhomogene landen in Europa.
Je kunt de discussie natuurlijk belachelijk maken door elke miniscule minderheid te vergelijken met de tegenstellingen in België, maar waar het om gaat is dat er nauwelijks landen zijn waar er niet minstens één taal in het hele land de officiële taal is en daardoor over het hele land verspreid is (en ook hier niet gaan mierenneuken over de gepensioneerde boer Piet in een Fries terpdorpje die toevallig geen AN spreekt, dat is wederom niet te vergelijken met de eentaligheid in België). Het enige land buiten België dat ik kan bedenken, is Zwitserland.

Citaat:
En... ik lees meer en meer dan staten afgedaan hebben.
Het uiteenvallen van een oude natiestaat België past dan ook precies in die logica. Politiek-geografen staan al handenwrijvend klaar om hun theorie nogmaals bevestigd te zien.

Citaat:
Wel (grensoverschrijdende) concentraties rond grote steden/streken; zoals de regio Rijsel-Doornik-Kortrijk
en de regio rond Luik-Aken-Maastricht.
Dat is Europese grensoverschrijdende samenwerking. Je moet denken dat nu de grensbarrières zijn weggevallen en men overal in Europa - met de hartelijke ondersteuning van de EU, incl. grote zakken geld - over de staatsgrenzen heen gaat samenwerken, die gebieden ook allemaal zullen samensmelten tot een land.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 13:40   #120
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Toevallig ben ik op Franstalige en Engelstalige fora Brusselaars tegengekomen, en geen van hun wil een aansluiting bij Vlaanderen. Ook al is Vlaanderen voor Brussel de beste keus, ik wacht nog altijd op het bewijs dat een groot deel van de maghrebpopulatie van Brussel en de Franstalige Brusselaars voor Vlaanderen zouden kiezen. Een stadsstaat, Wallobrux of rattachisme is wat ze helaas willen.

Bekijk anders dit forum en dit forum en speur gerust naar "Wij Brusselaars willen aansluiting bij Vlaanderen."
Wat nu niet is kan altijd nog komen eens ze in Brussel met de werkelijkheid geconfronteerd worden. Een Wallobrux-staat is een onnatuurlijke constructie die al snel onwerkbaar en onleefbaar zal blijken. Ze is bovendien enkel gebaseerd op emotionele argumenten (taal), niet op rationele (Vlaams-Brabant als hinterland van Brussel) en economische (Wallonië kan Brussel niet onderhouden en omgekeerd). Bovendien is de alliantie Wallonië-Brussel er één die louter opgericht is tégen Vlaanderen en is ze bijgevolg enkel productief in een Belgische constructie. Neem België weg en het gemeenschappelijke Waals-Brusselse front zal snel in elkaar stuiken in onderlinge tegenstellingen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be