Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Ben je als nationalist voorstander van een groot Nederland
Ja, in de katholieke traditie 12 50,00%
Ja, in de protestantse traditie 5 20,83%
Neen, ik wens een katholiek Belgie 4 16,67%
Neen, ik wens een protestants Nederland 3 12,50%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2008, 21:29   #101
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ah, daarom willen zoveel Vlamingen het land splitsen: Ze vinden het niet divers genoeg.
Zoveel Vlamingen het land splitsen? U droomt zeker? U neemt uw dromen voor werkelijkheid. De separatisten zijn voorlopig nog relatief marginaal. De meeste Vlamingen (zo blijkt uit de meest recente peilingen) staan erop dat België één blijft. Maar ze wensen wel meer bevoegdheden voor de deelstaten. En nog minder Vlamingen wensen aan te sluiten met Nederland. En dat is maar goed ook.

Laatst gewijzigd door system : 26 juli 2008 om 21:43.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 10:51   #102
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Ik heb vroeger in Noord-Brabant gewoond, meer bepaald in het grensdorpje Putte(slechts enkele Km van de Belgische grens...) en zelfs daar zie je duidelijk het verschil tussen de Nederlanders en de Vlamingen. Als je een broodje Kroket, boerenkoolstamppot, patatje met... bourgondisch eten noemt dan denk ik duidelijk dat je niet goed weet wat bourgondisch eigenlijk is. Zelfs in een grensdorpje als Putte is de invloed van het Calvinisme nog steeds aanwezig.
Wat die zaken met calvinisme te maken hebben ontgaat mij volkomen.

Je probeert zoals gebruikelijk weer clichés uit te melken om zo te kunnen provoceren. Beetje doorzichtig wel.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 10:58   #103
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ook al is men niet meer praktiserend, het geloof zal nog veel decennia ingebakken zitten en calvinisten en katholieken hebben duidelijk een andere kijk op de wereld.
Ik en vele Nederlanders met mij zijn nooit praktiserend in wat dan ook geweest. Er zit dus helemaal niets ingebakken.

En zo groot is het verschil in 'wereldbeeld' tussen mensen met een protestantse en mensen met een katholieke achtergrond niet. Maar dat kun je niet weten, want je woont niet in een gebied waar protestanten en katholieken door elkaar wonen. In Nederland, Duitsland, Zwitserland en Hongarije, waar men daar wel ervaring mee heeft, zijn er in ieder geval geen problemen mee.

Daarom komen opmerkingen uit Belgische hoek over huizenhoge verschillen tussen calvinisten en katholieken die een probleem zouden zijn om samen te werken of te leven, ook bijzonder onzinnig over. Die mensen weten duidelijk niet waar ze het over hebben.
Oud 27 juli 2008, 11:03   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Ik heb vroeger in Noord-Brabant gewoond, meer bepaald in het grensdorpje Putte(slechts enkele Km van de Belgische grens...) en zelfs daar zie je duidelijk het verschil tussen de Nederlanders en de Vlamingen. Als je een broodje Kroket, boerenkoolstamppot, patatje met... bourgondisch eten noemt dan denk ik duidelijk dat je niet goed weet wat bourgondisch eigenlijk is. Zelfs in een grensdorpje als Putte is de invloed van het Calvinisme nog steeds aanwezig.
In Noord-Brabant is er over de jaren een grote instroom uit de twee Hollandse provincies geweest. Uit de mond van een van mijn Nederlandse vrienden (een rasechte Brabander) die in een dorp nabij Tilburg woont, vernam ik dat dit soms heel voelbaar is.

Invloed calvinisme? Waar haalt u het toch? De meeste Nederlanders weten hoegenaamd niet meer wat calvinisme is, daar hun ouders en in bepaalde gevallen grootouders als niet meer kerkelijk of gelovig waren. En neen, ik zie moeilijk een verschil in Putte waar de grens bijna niet te zien valt (alleen stedebouw maakt het duidelijk). In de kroeg aan Nederlandse kant is het even gezellig als in die van Belgisch-Putte.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 11:06   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ook al is men niet meer praktiserend, het geloof zal nog veel decennia ingebakken zitten en calvinisten en katholieken hebben duidelijk een andere kijk op de wereld.
Jaja, de invloed van geloof als erfelijke factor. Kunt u mij dan die verschillen nawijzen onder de Hongaren? Dat is immers een volk dat grotendeels in twee uiteenvalt als het over religie gaat: enerzijds protestants, anderzijds katholiek. Zijn de van huis uit protestantse Hongaren dan ook "zuinig", "saai", "berekend", terwijl de katholieke Hongaren "vrijgevig", "boeiend" en "bourgondisch" zijn?
Oud 27 juli 2008, 11:08   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Daarom komen opmerkingen uit Belgische hoek over huizenhoge verschillen tussen calvinisten en katholieken die een probleem zouden zijn om samen te werken of te leven, ook bijzonder onzinnig over. Die mensen weten duidelijk niet waar ze het over hebben.
Inderdaad, al is het misschien beter te zeggen: "uit belgicistische hoek". Mij ontgaat trouwens de relevantie ervan: in onze tijd heeft religie als maatschappelijk dragend element nog nauwelijks een betekenis. In niets hoor je de mensen erover spreken. Alleen als het over Nederland-Vlaanderen gaat, haalt men de 19e eeuwse clichés weer boven.
Oud 27 juli 2008, 11:12   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar we hebben dat ruimschoots overgoten met een smaakvolle Bourgondische saus. U bent blijven steken in de reuzel. Met wat pindakaas.
Alweer het zoveelste cliché. De rijkelijke Vlaamse keuken is trouwens heel recent. In de 19e eeuw was bourgondisch tafelen er niet bij, en had de Nederlandse plattelandsbevolking het op dat vlak veel beter. Hier bestond het menu vaak uit aardappelen in bloemsaus met een boterham roggebrood, terwijl in Nederland het aantal fijner gemaakte streekgerechten veel vaker voorkwam.
Oud 27 juli 2008, 11:27   #108
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

...

in onze tijd heeft religie als maatschappelijk dragend element nog nauwelijks een betekenis. In niets hoor je de mensen erover spreken.

...
Euh, "Islam", brengt dat geen gesprekken op gang?

Of is dat geen 'religie als maatschappelijk dragend element'?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 12:00   #109
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Twee vragen dus:
Indien jullie nationalisten dan voor een groot nederland zijn is dat dan in de calvinistische of katholieke traditie?
Moslims buiten dan maar? Want dat is de consequentie van je vraagstelling.

Citaat:
Of zijn jullie geen voorstanders van een groot Nederland?
Toch wel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 12:01   #110
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

edit: man, die linkse multicul-belgicisten zijn zo makkelijk klem te rijden. Ik schaam me bijna voor het gemak waarmee ik hier kon antwoorden.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 27 juli 2008, 12:03   #111
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar we hebben dat ruimschoots overgoten met een smaakvolle Bourgondische saus. U bent blijven steken in de reuzel. Met wat pindakaas.
Dat Nederland het ietsje minder doet als culinair hoogstandje zal ik niet ontkennen. Maar wat jij hier post is je reinste racisme.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 27 juli 2008, 12:20   #112
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoveel Vlamingen het land splitsen? U droomt zeker? U neemt uw dromen voor werkelijkheid. De separatisten zijn voorlopig nog relatief marginaal. De meeste Vlamingen (zo blijkt uit de meest recente peilingen) staan erop dat België één blijft. Maar ze wensen wel meer bevoegdheden voor de deelstaten. En nog minder Vlamingen wensen aan te sluiten met Nederland. En dat is maar goed ook.
U houdt zichzelf voor de gek. Dat Groot-Nederland niet heel veel kans heeft te gebeuren, dat weet ik wel. Maar dat België nog lang blijft bestaan, die kans is zelfs kleiner. Om samen te blijven heb je een essentieel aantal gemeenschappelijkheden nodig, en België komt daar simpelweg niet aan.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 12:22   #113
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Scherp.

Het brengt zeker gesprekken op gang. Toch vormen de moslims meer een nichegroep, zoals er ook nog een aanzienlijke groep gereformeerden is die strikt leeft volgens de Bijbelse normen en waarden. De hoofdstroom van de samenleving is eerder seculier en daarin spelen godsdienst en godsdienstverschillen nauwelijks nog een rol.
Oud 27 juli 2008, 12:26   #114
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ah ja, de Islam heeft ons laten zien wat er kan gebeuren als je intolerantie tolereert. Gelukkig krijgen steeds meer mensen het licht te zien, hoewel sommigen nog steeds onder de illusie leven dat religies nogal onschuldig zijn.
Oud 27 juli 2008, 12:46   #115
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U houdt zichzelf voor de gek. Dat Groot-Nederland niet heel veel kans heeft te gebeuren, dat weet ik wel. Maar dat België nog lang blijft bestaan, die kans is zelfs kleiner. Om samen te blijven heb je een essentieel aantal gemeenschappelijkheden nodig, en België komt daar simpelweg niet aan.
Daar zullen we zelf wel over oordelen.
Oud 27 juli 2008, 12:47   #116
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alweer het zoveelste cliché. De rijkelijke Vlaamse keuken is trouwens heel recent. In de 19e eeuw was bourgondisch tafelen er niet bij, en had de Nederlandse plattelandsbevolking het op dat vlak veel beter. Hier bestond het menu vaak uit aardappelen in bloemsaus met een boterham roggebrood, terwijl in Nederland het aantal fijner gemaakte streekgerechten veel vaker voorkwam.
Maar zelfs de hogere klasse in Holland at 'karig'. En dit moet men verstaan in al zijn nuances, voorzover er hier nuances kunnen zijn. En nu is er zeker een verschil tussen onze keuken en de Nederlandse. En ik kan het weten, want ik ga regelmatig op bezoek bij Nederlanders.

Laatst gewijzigd door system : 27 juli 2008 om 12:49.
Oud 27 juli 2008, 12:52   #117
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar zullen we zelf wel over oordelen.
Ah, maar dat heeft niets met oordelen te maken, hè? Als het alleen aan goede wil lag, dan lag België nu niet in een politieke crisis. Het is geen kwestie van willen, maar van kunnen.

Slechts observatie.
Oud 27 juli 2008, 22:06   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Bij mijn weten hebben we het hier over christelijke belijdenissen. De islam is trouwens meer dan een religie, maar tegelijkertijd ook een staatkundige ideologie en sociale wetgeving. De islam is allesomvattend. Dit even terzijde.
Oud 27 juli 2008, 22:08   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar zelfs de hogere klasse in Holland at 'karig'. En dit moet men verstaan in al zijn nuances, voorzover er hier nuances kunnen zijn. En nu is er zeker een verschil tussen onze keuken en de Nederlandse. En ik kan het weten, want ik ga regelmatig op bezoek bij Nederlanders.
De gewone dagdagelijks keuken is niet bij iedereen gelijk. Bij ons niet, in Nederland niet. Daarnaast valt Nederland niet zomaar samen te vatten. 't Zuiden sluit bijna naadloos bij ons aan. En ja, ik kan het ook weten: vrienden van me zijn Nederlanders, wonend in Noord-Brabant, Zeeuws-Vlaanderen en Nederlands-Limburg. Daarnaast heb ik sedert kort kennis gemaakt met een familie uit Flevoland.
Oud 29 juli 2008, 12:14   #120
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochtans is een hereniging van Vlaanderen en Nederland de afgelopen 1,5 jaar nog nooit zo veel in het nieuws geweest en zijn er zo veel artikelen en programma's aan gewijd.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be