![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mises hééft ten minste een methode. En hij is er eerlijk over.
![]() |
![]() |
#102 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
|
![]() De twee grote verdiensten van Stalin zijn (1) de succesvolle industrialisatie van Rusland - de grootste sociaal-economische transformatie in de moderne wereldgeschiedenis -, waardoor tientallen miljoenen uit de lijfeigenschap en slavernij werden bevrijd; en (2) de vernietiging van Nazi-Duitsland en Imperialistisch Japan, met als resultaat de beëindiging van WWII en de bevrijding van Europa en Azië.
Onder de minder leuke details zou ik de maatregelen tegen reactionaire boeren en landheren rangschikken; deze rijke boeren weigerden voedsel (vooral vlees) vrij te maken voor de snel groeiende arbeidersklasse; ze vernietigden het voedsel nog liever - wat toch als een criminele daad kan gezien worden. Stalin was keihard tegen deze criminelen en heeft er een behoorlijk aantal voor laten deporteren en soms executeren. Dat was misschien een te harde aanpak. Maar dat is achteraf natuurlijk makkelijk te zeggen. Wanneer tientallen miljoenen bevrijde arbeiders dreigen te verhongeren omdat een aantal grootboeren zijn productie niet wil verkopen aan de Staat, dan mag daar uiteraard hard tegen worden opgetreden. Dat is niet uniek voor Stalin. We kunnen nu de twee grote verwezenlijkingen van Stalin analyseren: -de verheffing en bevrijding van tientallen miljoenen Russen uit de slavernij door ze kansen te bieden in de industrie -de bevrijding van Europa en Azië Ik stel voor dat we voor de analyse van de eerste verwezenlijking, de huidige kapitalistische maatstaven hanteren die de performantie en groei van een economie meten: GDP groei, productie-groei, export- en importtendensen, etc.... En bij uitbreiding bredere criteria als: de evolutie van de levensverwachting, demografische evoluties, de staat van de voedselveiligheid, evoluties in de alfabetiseringsgraad, enzovoort. Volgens dit soort kapitalistische analyses zijn mensenrechtenschendingen enzo toch maar "externaliteiten", dus laten ook wij ze buiten beschouwing. Van eigen deeg een koekje dus.
Laatst gewijzigd door C2C : 24 december 2007 om 17:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
|
![]() Het zou eigenaardig zijn dat een man die zeer fundamentalistisch de Rede uitroept als hoogste goed niet methodisch zou werken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
|
![]() Een andere grote verdienste die toch niet mag vergeten worden is Stalin's investeringen in de ruimtevaart, die ervoor gezorgd hebben dat de Sovjets de Space Race wonnen.
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Banneling
|
![]() Volgens mij hebben de Amerikanen de Space race gewonnen door als eerste een mens op de maan te zetten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Eerste sateliet Eerste levend wezen in de Ruimte Eerste mens in de ruimte... Bovendien zijn er altijd twijfels of de maanlanding wel effectief plaatsgevonden heeft, en of het niet louter over propaganda ging.
![]() |
![]() |
#108 |
Minister-President
|
![]() De vraag is natuurlijk in welke mate de lancering van de eerste sateliet gepland en ondersteund was van bovenaf. In hoeverre dus het Kremlin z'n veren op die hoed van sovjet-superioriteit mag steken.
Maar aangezien deze draad over Staling handelt ga ik hier niet verder over zeveren maar dit artikel is toch wel best interessant.
![]() |
![]() |
#109 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Vorenus : 25 december 2007 om 03:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
de investeringen nodig om die propagandastunt uit te halen waren genoeg om effectief mensen naar de maan te sturen. de enige reden dat de amerikanen mensen naar die rots gestuurd hebben, was omwille van de propaganda. als ik me niet vergis waren de sovjets ook de eerste om een onbemande missie in een baan om de maan te brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
|
![]() Ja, en? Goed voor hem, toch?
![]() |
![]() |
#112 |
|
![]() Als je niet valt over de contradictie tussen zijn methode en zijn visie over de transcendentale ratio.
Soms is het toch gewoon heerlijk om een historisch perspectief te hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wanneer ga jij er eens aan beginnen? ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het gaat om de hoeveelheid arbeid die op "dat moment" in "die maatschapij" nodig is om zulk gelijkaardige producten te maken. Niet om de hoeveelheid arbeid die in elk individueel product kruipt. Dat zou idd nogal belachelijke situaties opleveren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
|
![]() Citaat:
En al die uitzonderingen die je nodig hebt om het concept toch nog 'n beetje te kunnen verantwoorden, daar heeft de marginale nutsleer absoluut geen last van. Schilderijen, diamanten, water, brood, huur van een appartement, allemaal geen probleem voor wie op de schouders van Menger, Walras en Jevons mag staan. (Hoeveel arbeid zit er in het verhuren van een appartement voor één maand?). Daarnaast blijft de hamvraag: waarom in godsnaam zou het mij een zak kunnen schelen hoeveel uren maatschappelijk noodzakelijke arbeid er in een voorwerp kruipt? KingHagars Russische Avond, waar de vodka-orange in plastieken bekertjes opgediend werd, is een leuk voorbeeld. Het zou me sterk verwonderen dat KingHagar die middag in de Colruyt stond en dacht: "Twee euro voor tachtig plastieken bekertjes? Het lijkt me inderdaad dat de arbeidswaarde voor het vervaardigen van een stuk van twee euro overeenkomt met de arbeidswaarde die nodig is om tachtig plastieken bekertjes te maken." Het is iets waarschijnlijker dat hij dacht: "Twee euro voor tachtig bekertjes, dat is niet zoveel geld, en ik moet die vodka-orange toch érgens in opdienen".
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kallikles ontdekt de marginale nutsleerç
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Adrian, ik hou me al relatief lang met dat soort kwesties bezig. Elke waardeleer, ook de marginale nutsleer, is tot nu toe op haar bek gegaan, omdat ze zich de tanden stuk heeft gebroken op het fenomeen van het geld. Geld is iets wat jullie "realisten" (en wat dat betreft zijn Marxisten, Oostenrijkers en neoklassieken een pot nat) niet kunnen begrijpen.
|
![]() |
![]() |