Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: De eenvoudigste oplossing van de armoede
Helemaal eens 7 35,00%
Helemaal oneens 5 25,00%
Niet helemaal oneens 7 35,00%
Er was eens... 1 5,00%
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2007, 18:55   #101
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
mss ben ik maar een marginale eenzaat maar jullie werkadeptschap is werkelijk gestoord hoor - knettergek en dwangneurotisch

werken is niet verkeerd maar bij jullie is het een dwangneurose

ik zou dus zeggen werk maar werk met mate

overdrijf voor één keer toch eens niet

plezier maken is niet verboden hoor

nogmaals - de middeleeuwen zijn voorbij
Inderdaad waarschijnlijk een marginale eenzaat zonder - letterlijk en figuurlijk - zaad...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 18:57   #102
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

allemaal om maar perse te bewijzen dat men werkt - te kunnen zeggen dat men werkt - maar op het werk staan ze dan wel op hun schup te leunen uiteraard - en er zijn er zelfs die in staat zouden zijn dergelijke zaken te verzinnen of zelfs opzettelijk zich te verwonden om dit te kunnen zeggen - om maar uiting te kunnen geven aan hun werkadeptschap - om zich maar buiten verdenking te kunnen stellen van sociaal profitariaat. vanuit een aangepraat schuldgevoel dus - aangepraat door de hogere klassen zonder dat de lagere zich ervan bewust zijn

zoals ik al zei dwangneurotisch is het gewoon - ze hebben de armen zich zo schuldig doen voelen over het feit dat ze leven, moeten schijten, lucht moeten ademen, geld nodig hebben - dat ze werkelijk bereidt zijn alles te doen - tenminste buiten de armen van het vws dan - zij vormen als enigen een baken van verzet tegen de moderne slavernij
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 22 december 2007 om 18:58.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 18:57   #103
Groentje-18

Standaard

Citaat:
dus wannneer ik zeg dat armoede oplosbaar is dan ben ik een bedrieger louter omwille van deze positieve visie ?

jezus en jij zegt iets over de verzuring bij vb ers ?
De manier waarop jij armoede wil oplossen getuigd van een mooie visie, maar ik ben bang -tenzij er plots een hele grote revolutie en een totale ommekeer ontstaat in een patroon dat al meer dan 2000 jaar ontwikkeld is- utopisch.

Ik ben bang dat je, ongewild en geheel onbewust waarschijnlijk, de meest zwakke groepen onder ons op die manier een rad voor de ogen draait, wat geen eindpunt heeft. Het zijn net die groepen die de meeste bescherming nodig hebben. En door vast te bijten in hun hardnekkigheid en weigering om mee te draaien in het systeem zullen ze die niet krijgen, en ook al is de hoop op een betere toekomst en de moed om er voor te vechten nog zo groot, als je een utopie nastreeft ben je gedoemd om te mislukken...
Oud 22 december 2007, 19:02   #104
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
De manier waarop jij armoede wil oplossen getuigd van een mooie visie, maar ik ben bang -tenzij er plots een hele grote revolutie en een totale ommekeer ontstaat in een patroon dat al meer dan 2000 jaar ontwikkeld is- utopisch.

Ik ben bang dat je, ongewild en geheel onbewust waarschijnlijk, de meest zwakke groepen onder ons op die manier een rad voor de ogen draait, wat geen eindpunt heeft. Het zijn net die groepen die de meeste bescherming nodig hebben. En door vast te bijten in hun hardnekkigheid en weigering om mee te draaien in het systeem zullen ze die niet krijgen, en ook al is de hoop op een betere toekomst en de moed om er voor te vechten nog zo groot, als je een utopie nastreeft ben je gedoemd om te mislukken...
Beste groentje-18

Ik ben al jaren aan het zeggen dat je armen niet mag ontraden om te gaan werken,werk is de enige weg uit de armoede !!!
Laat dat gezegd zijn door een ervaringsdeskundige in de armoede

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 22 december 2007 om 19:03.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 19:03   #105
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Da's een aanpak van de symptomen. Ge moet het probleem bij de wortel aanpakken, namelijk bij de organisatie van de economie en de maatschappij.

Zolang wij bewust een systeem steunen waarvan de *essentie* erin bestaan armoede en ongelijkheid te creëeren, zult ge de zaak dus daar moeten aanpakken.

Iedereen die ooit een cursus politieke economie heeft gevolgd kent de essentie van de kapitalistische organisatie, namelijk de differentiële motor die eerst mensen verkleint tot de arbeid die ze kunnen leveren, hun onderlinge verschillen (qua sociale status, qua sekse, qua ras, qua nationaliteit, etc...) dan tegen elkaar uitspeelt, om uit het verschil meerwaarde te zuigen.

In de Verenigde Staten zijn er tientallen miljoenen mensen die *drie* en meer jobs kloppen, en nog in de armoede leven.

Het verrichten van arbeid of het beschikbaar stellen daarvan heeft dus op zich niks te maken met armoedebestrijding

Het gaat erom wie de productieve krachten mag beheren en hoeveel hij daarvoor moet kunnen krijgen: in een kapitalistisch systeem mogen machtige individuen (de middenklasse en de bourgeoisie) de zaak beheren zodat ze steeds machtiger worden; in meer rationele, waardige organisatievormen beheert de gemeenschap deze productieve krachten en vloeien de winsten ervan naar de gemeenschap.

Dat is de keuze die ge moet maken. Binnen een kapitalistisch systeem aan armoedebestrijding willen doen zonder dat systeem aan te pakken, is gelijk Joden proberen redden als kampwachter in Auschwitz. Dat werkt niet hé.

Dus de onzin die stelt dat ge door de armen snel een job te geven het probleem zichzelf zal oplossen, moet stoppen. Dat argument is te klein voor woorden.
Aldus een aanhanger van een systeem, dat nergens ter wereld ooit welstand heeft gecreëerd…

Enkel armoede, doffe ellende, vrijheidsberoving, afschaffing van de vrije mening... tot zelfs miljoenen en miljoenen doden...
En niet alleen hongerdoden...

Hoe zo'n aanhangers, naast hun achterste, hun mond nog durven openen, is haast ongelooflijk...
De stank die daaruit komt is uiteraard dezelfde...

Laatst gewijzigd door Chipie : 22 december 2007 om 19:03.
Oud 22 december 2007, 19:05   #106
Groentje-18

Standaard

Citaat:
enfin ik moet even gaan zitten

om te verweken dat - de intentie nog maar hebben op zich - om armoede te willen beeindigen - agressie en verontwaardiging opwekt en als misdadig wordt gezien - en dat zelfs door een groentje
Is dat plezant zo van die heel vreemde ideeên die allicht niemand er op nahoudt plots aan iemand toeschrijven en dan het slachtoffer uithangen omdat je heel erg geshoqueerd bent door 'die idee van de ander'?

Op die manier blijf je naturlijk bezig, en het lijkt me nog eens ontzettend vermoeiend ook om telkens zo'n creatieve draai aan wat er gezegd wordt te geven. Maar bon... u doet maar, als u heeft allicht toch tijd teveel.
Oud 22 december 2007, 19:05   #107

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht

er is één klein dingetje beste groentje dat jij vergeet ivm het nastreven van een utopie

wanneer je iets te verliezen hebt dan is dat idd waanzinnig

maar wij armen gaan zowieso toch als eerste ten onder he

dat maakt dat wij dergelijke zaken bekijken op een manier die jij van bij moeders ijskast onmogelijk kan bevatten ( met alle respect maar zo is dat gewoon )

als ik geen poging doe om zo n revolutie te ontkenenen zoals je zegt - of ertoe bij te dragen - dan zal ik binnen zeven jaar dood zijn - volgens forumspook is dat de gemiddelde overlevingstijd van een effectief dakloze in frankrijk

dit geldt bovendien ook voor alle andere daklozen en het aantal daklozen neemt nu explosief toe

er is een soort van drempel die opschuift - die drempel heeft te maken met de verhouding tss de minimumlonen en uitkeringen enerzijds en de kosten vd basisbehoeften anderzijds. Zoals ik al zei schuift deze drempel op in de richting van de hogere klassen

vroeg of laat zal dus ook jij groentje - tenzij je van heel rijke komaf bent - onder die drempel gaan - onder die drempel waar je in de problemen komt met voorzien in de basisbehoeften.

dus dat mensen blijven vasthouden aan dit systeem zolang het niet faalt om hen persoonlijk in hun behoeften te voorzien is begrijpelijk - maar de revolutie komt dichter met elke stap dat die drempelverhouding opschuift en subjklasse per subklasse terug in armoede zal opslokken
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 22 december 2007 om 19:10.
Oud 22 december 2007, 19:07   #108
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Beste groentje-18

Ik ben al jaren aan het zeggen dat je armen niet mag ontraden om te gaan werken,werk is de enige weg uit de armoede !!!
Laat dat gezegd zijn door een ervaringsdeskundige in de armoede
Dat weet ik hoor, en je hebt honderd procent gelijk!!

Verticale mobiliteit via studies en zo later werk is perfect mogelijk, we zijn daar thuis zelf het levende bewijs van (allé, ik nu nog niet maar hopelijk binnenkort als ik mijn diploma heb wel).
Oud 22 december 2007, 19:12   #109

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Aldus een aanhanger van een systeem, dat nergens ter wereld ooit welstand heeft gecreëerd…

Enkel armoede, doffe ellende, vrijheidsberoving, afschaffing van de vrije mening... tot zelfs miljoenen en miljoenen doden...
En niet alleen hongerdoden...

Hoe zo'n aanhangers, naast hun achterste, hun mond nog durven openen, is haast ongelooflijk...
De stank die daaruit komt is uiteraard dezelfde...
daar heb je volkomen gelijk in - van alle sociaal economische kwalen is communisme zeker de ergste. communisme invoeren zou een stap achteruit betekenen en dus idd meer armoede.
Oud 22 december 2007, 19:15   #110

Standaard

het is dus geen gemakkelijke strijd voor het vws

in feite is het ongelofelijk door hoeveel en vanuit hoeveel hoeken we bestreden worden

langs boven staan de donkerblauwe chipies ons met kokende pek op te wachten - en langs de onderkant staan duizenden communisten met speren te wachten om ons te onthalen wanneer we terug afdalen (zinnebeeldig natuurlijk voor wie dat niet begrepen zou hebben vanuit de middeleeuwen )

op zich zegt mij dat heel veel - veel mensen hebben tegengestelde belangen aan de verwerkelijking van onze waarheid die armoede wereldwijd werkelijk zou kunnen uitsluiten

zowel kapitalisten als communisten hebben belang bij het in stand houden van armoede en beide systemen zijn er de wereldwijde veroorzakers van en dienen derhalve beide bestreden te worden

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 22 december 2007 om 19:17.
Oud 22 december 2007, 19:19   #111

Standaard

kapitalisten hebben armen nodig om ze te kunnen uitbuiten en communisten om ze tegen kapitalisten op te kunnen zetten en aldus hun eigen bestaansrecht te legitimeren - hun opgelegd collectivisme te kunnen legitimeren.

zowel opgelegd werken als opgelegd collectivisme leidt tot armoede
afschaffen van beiden zal armoede doen opgaan in het niets - als een kwade droom uit een ver en duister verleden

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 22 december 2007 om 19:20.
Oud 22 december 2007, 19:21   #112
Groentje-18

Standaard

Citaat:
er is één klein dingetje beste groentje dat jij vergeet ivm het nastreven van een utopie

wanneer je iets te verliezen hebt dan is dat idd waanzinnig

maar wij armen gaan zowieso toch als eerste ten onder he

dat maakt dat wij dergelijke zaken bekijken op een manier die jij van bij moeders ijskast onmogelijk kan bevatten ( met alle respect maar zo is dat gewoon )

Dat bedoelde ik met een mooie visie. Hoe utopisch en onrealistisch ik ze ook vind, ik moet je nageven dat ze getuigd van een groot vermogen aan creativiteit en originaliteit om de samenleving op zulk een andere manier t edenken, waar velen vandaag de dag niet eens meer toe in staat zijn. Het getuigt ook van veel moed en lef om zulke ideeën naar buiten te brengen, zeker onder de vorm van een organisatie.

Ik vrees dat je systeem zou door heel veel mensen als oneerlijk worden aangevoeld zal worden. Omdat er naast de elite die alles zomaar in handen gekregen heeft ook nog een grote middenklasse is die wel voor alles gewerkt heeft en is opgekropen uit de ellende ... ex-armen dus.

Citaat:
als ik geen poging doe om zo n revolutie te ontkenenen zoals je zegt - of ertoe bij te dragen - dan zal ik binnen zeven jaar dood zijn - volgens forumspook is dat de gemiddelde overlevingstijd van een effectief dakloze in frankrijk
Geloof niet in statistieken.
En ik denk dat veel mensen een al dan niet fatale hartverzakking krijgen door het lezen van sommige van je berichten.

Citaat:
dit geldt bovendien ook voor alle andere daklozen en het aantal daklozen neemt nu explosief toe

er is een soort van drempel die opschuift - die drempel heeft te maken met de verhouding tss de minimumlonen en uitkeringen enerzijds en de kosten vd basisbehoeften anderzijds. Zoals ik al zei schuift deze drempel op in de richting van de hogere klassen

vroeg of laat zal dus ook jij groentje - tenzij je van heel rijke komaf bent - onder die drempel gaan - onder die drempel waar je in de problemen komt met voorzien in de basisbehoeften.
Als ik mijn diploma haal en ik vind een goedbetaalde job niet. Ik ben helemaal niet van rijke komaf, maar ik probeer via mijn studies omhoog te kruipen op de sociale ladder. Met de bedoeling een diploma te behalen en dan te gaan werken uiteraard.
Wat wel waar is: als het echte economische crisis wordt wordt het natuurlijk voor iedereen moeilijker, en in businesszaken is niets zeker.

Het is inderdaad hypocriet dat de overheid heel veel zwartwerk constateert en vrijwillige werkloosheid, en anderzijds nauwelijks een verschil legt tussen de minimumlonen en de werkloosheidsuiterkingen. Deze discussie hebben wij al eens gevoerd, maar voor het geval je mijn standpunt niet meer herinnert: Dat wil twee dingen zeggen: ofwel liggen die minimumlonen te laag, ofwel liggen de werkloosheidsuitkeringen te hoog.
In het eerste geval verhoog je de minimumlonen, maar dan voor iedereen, ook voor de hogergeschoolden. Want verder zijn gaan studeren moet nog lonen in vergelijking met het minimum aan studies gedaan te hebben, anders vind je te weinig leden die dit willen doen. Een kostelijke zaak dus, voor de overheid en de bedrijfswereld.
Ofwel verlaag je de werkloosheidsuitkeringen...
Dan is het probleem ook opgelost want het loont nu veel meer om te gaan werken dan voordien. En een werkloosheidsuitkering is zo klein om rond te komen dat men wel moét gaan werken. Dit kost niets voor de overheid, integendeel, ze wint er op twee plaatsen geld bij: door minder te moeten betalen aan werklozen, en meer mensen aan het werk te zien dus meer belastingen te ontvangen.
Want denk je dat de overheid kiest?

Ik denk trouwens dat jullie als groep niet de meeste weerstand zullen ondervinden van de elite, maar wel van de ex-armen: mensen die met bloed, zweet en tranen met succes zijn opgeklommen uit de vicieuze en vaak uitzichtloze cirkel van de armoede, en die niet begrijpen dat er een groep is die nu ervoor pleit bij de pakken te blijven zitten en te wachten tot er vanzelf wat in je handen wordt geschoven.
Oud 22 december 2007, 19:22   #113
Chipie
Banneling

Standaard

Ik zou sommige moedwillige armoedezoekers zelfs naakt in mijn kokende pekketel steken en het vuur aanwakkeren...
Oud 22 december 2007, 19:25   #114
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
kapitalisten hebben armen nodig om ze te kunnen uitbuiten en communisten om ze tegen kapitalisten op te kunnen zetten en aldus hun eigen bestaansrecht te legitimeren - hun opgelegd collectivisme te kunnen legitimeren.

afschaffen van beiden zal armoede doen opgaan in het niets - als een kwade droom uit een ver en duister verleden
Citaat:
Even voor 16 uur noteerde Atos Worldline 9.110 bankkaarttransacties per minuut. Dat is beter dan het vorige record van 8.882 transacties per minuut. Dat record dateerde van zaterdag 23 december vorig jaar. Of deze zaterdag ook het recordaantal transacties op een dag tijd verbeterd zal worden, zal pas zondag duidelijk zijn. Volgens Jean-Michel Dasnoy, de woordvoerder van Atos Worldline, zal het aantal elektronische betalingen in ieder geval "heel dicht" eindigen bij het record van 4,3 miljoen dat vorig jaar op 23 december genoteerd werd. "Het zal misschien 1 of 2 procent schelen in de ene of de andere richting", zegt Dasnoy. "Het is sowieso een topdag en vermoedelijk ook een topweekend." Ook zondag zijn veel winkels open.
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...21086503071222
Een bankkaart zou een basisrecht moeten zijn...
Oud 22 december 2007, 19:26   #115

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Ik zou sommige moedwillige armoedezoekers zelfs naakt in mijn kokende pekketel steken en het vuur aanwakkeren...
dat zou je idd kunnen doen met degene die je er slechts op proberen wijzen heeft dat als je commies die alles willen recht trekken; overbodig wilt maken je moet zorgen dat er geen kappies meer zijn die alles scheef trekken.

wat dat van die pekketel betreft denk ik dat je iets te hard begint op te gaan in je studies van de vijand, cambodia, noord korea, rode kmerh enzo, want ik zou niet anders weten waar je deze methode om je politieke tegenstanders te behandelen anders vandaan haalt

enfin je illustreerd er wel mee dat veel mensen met kapitalistisch gedachtengoed in c even wreed zijn als poll pot himself
Oud 22 december 2007, 19:28   #116
Juvenalis
Partijlid

Standaard

Citaat:

Ben ik een kapitalist als ik werk om in mijn eigen behoeften te voorzien?

Dus in uw visie is werken beschamend?

Ik ken iemand die begin de veertig is, gezond en al 20 jaar zonder werk, maar altijd aan het klagen over zijn lage uitkering...

Blijf dan maar in je 'vierde wereltje zitten' zou ik zeggen...
Juvenalis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 19:30   #117

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juvenalis Bekijk bericht

Ik ken iemand die begin de veertig is, gezond en al 20 jaar zonder werk, maar altijd aan het klagen over zijn lage uitkering...

wat heb ik met die mens te maken ? en wat heeft die ene mens met de hele vierde wereld te maken ?

ik ken een marokaan die een fiets gepikt heeft

en ja ik ken ook een neger die aids heeft

en ? wat is het punt nu ?
Oud 22 december 2007, 19:31   #118

Standaard

Citaat:
Ben ik een kapitalist als ik werk om in mijn eigen behoeften te voorzien?...
waar zou ik dat gezegd hebben ? kapitalisten werken net meestal niet - en ze laten anderen in hun behoeften voorzien - als er al iemand parasiteert op de kap van de arbeiders dan zijn zij het dus in de eerste plaats.
Oud 22 december 2007, 19:33   #119

Standaard

Citaat:

...
werken is helemaal niet beschamend

maar als ik tegen u zeg op een manier waarop ik dat nog niet tegen een hond zou zeggen

"hey pak daar die borstel eens manneke en keer dat eens op - godverdomme werken jong"

dan is het idd beschamend voor u moest u mij gehoorzamen

je laten verplichten om te werken is dus idd beschamend en moderne mensen onwaardig - werken op zich niet - dat heb ik nergens gezegd ( nu ja hooguit mss om te sjokeren hier of daar )

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 22 december 2007 om 19:35.
Oud 22 december 2007, 19:34   #120
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben ik een kapitalist als ik werk om in mijn eigen behoeften te voorzien?

²

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be