![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1181 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar kijk, beste Speurneus, is het zo dat je duidelijk en onweerlegbaar kunt aantonen dat jouw familieleden verklikt werden door een Vlaams-nationalistische "zwarte" tijdens de oorlog? En ook als dat zo zou geweest zijn, dan is het toch niet rationeel dergelijke misdaad door te trekken naar de N-VA van 2010. Al zou ik kunnen begrijpen dat de emoties jou hierin parten kunnen spelen. Ik wil trouwens je aandacht erop vestigen dat Bart De Wever reeds bij herhaling openlijk verklaard heeft dat de collaboratie van een deel van de Vlaamse beweging in de oorlogsjaren een totaal foute beslissing is geweest.
![]() |
#1182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En de DDR was zelfs een land. En toch hoort het nu bij Duitsland.
![]() |
![]() |
#1183 |
Minister-President
|
![]() Dat is een gewestmaterie, maar over: cultuur, onderwijs,media, gezondheids- en jeugdzorg en bepaalde sociale zaken, heeft Brussel Hoofdstedelijk Gewest niets te zeggen. Zo autonoom zijn ze en als ze toch willen meespelen met de groten dan wordt het is tijd dat ze tonen dat ze financieel zelfbedruipend zijn.
#1184 | ||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Maar antwoord eens inhoudelijk, rekening houdend met mijn correctie? Citaat:
Wacht, ik zal de wet eventjes citeren: "De artikelen 19, § 1, eerste lid, en 20 tot 22, van de bijzondere wet zijn van overeenkomstige toepassing op het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, met dien verstande dat het woord " decreet " telkens wordt vervangen door het woord " ordonnantie "" Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het Vlaams Gewest is wel degelijk bevoegd om de provincies af te schaffen of om de grenzen van gemeenten (behalve bepaalde uitzonderingen) en provincies te hertekenen. hoor; indien dit niet gebeurt, is dat absoluut niet de schuld van België. Try again, misschien? ![]() Ik ben zelfs zo braaf om artikel 6, VIII, 2° van de wet van 8.8.1980 te citeren: "het wijzigen of corrigeren van de grenzen van de provincies en van de gemeenten, met uitzondering van de grenzen van de gemeenten genoemd in artikel 7 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, en van de gemeenten Komen-Waasten en Voeren;" btw, je had beter gezwegen : Hertog en ik hadden het over de gewestelijke grenzen. Citaat:
![]()
![]() |
#1185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik vraag mij trouwens af wat de Vlaamse partijen hierover gezegd hebben tijdens de verkiezingscampagnes. ![]() Inhoudelijk dan: ik zou durven zeggen dat ik de logica van de N-VA wel kan volgen, nl dat sociale zekerheid persoonsgebonden is (trouwens, de Franstaligen spreken systematisch van "solidarité interpersonnelle"), maar anderzijds vrees ik een beetje dat een communautarisering van de materie enorme praktische problemen gaat opleveren, namelijk in Brussel. Gewestelijk materies hebben het voordeel van de duidelijkheid: Vlaamse regels voor Vlaanderen, Waalse regels voor Wallonie, Brusselse regels voor Brussel. De financiering is dan ook vrij eenvoudig: sociale lasten worden betaald op de plaats waar men werkt (of woont om op geen tenen te trappen en onnodige discussies uit te lokken). Met geemeenschapsmateries is het veel moeilijker: Vlaamse regels in Vlaanderen (da's geen probleem), Franstalige regels in Wallonie behalve Duitstalige Gemeenschap, Duitstalige regels in Duitstalige landsgedeelte, en voor Brussel een soort mengeling die een keuze laat tussen de Vlaamse en Franstalige regels. Ook de betaling van de sociale lasten wordt dan ingewikkelder: aan wie gaat de Brusselaar zijn sociale lasten betalen? En dat hangt dan af van de graad van keuze (en verandering van keuze) die men aan de Brusselaar gaat laten: hoe meer "shopping" het systeem zal toelaten, hoe ingewikkelder het wordt. Maar ik herhaal het, er een gemeenschapsbevoegdheid van maken lijkt mij "logischer"... Dus ik zou durven zeggen dat beide partijen eigenlijk wel goede argumenten hebben... ![]()
![]() |
#1186 | ||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kortom, als Belgie uiteenvalt, vervalt de Hoofdstedelijke Gewestfunctie van Brussel (als hoofdstad). Wat overblijft zijn 19 Vlaamse Gemeenten. Nu is het lastig want die 19 Vlaamse Gemeenten worden zowel bestuurd door de Vlaamse als de Waalse Gemeenschap. Conclusies: - Er is geen sprake van een automatisch WalloBrux (wat een rotwoord); - Brusselaars wordt niets gevraagd en hebben net zoveel te vertellen als de anderen. Niets meer, niets minder. - Vlaanderen en Wallonie moeten het samen eens worden over wat er met Brussel gebeurt en zolang de IJVO (Ijzersterke Vlaamse Onderhandelaars) geen gemeenten in de rand weggeven waardoor er een corridor (aaneengesloten gebied) ontstaat met Wallonie hebben de Vlamingen de beste papieren: - Het zijn 19 Vlaamse Gemeenten; - Brusselaars zijn Belgen. de meerderheid van Belgie bestaat uit Vlamingen.; - Brussel ligt in, en is omsloten door, Vlaanderen. - Brussel is de hoofdstad van zowel het Vlaams Gewest als de Vlaamse Gemeenschap. - Dat Brussel de hoofdstad is van het Vlaams Gewest wordt door de anderstaligen erkend waardoor er gewoonterecht is ontstaan. |
||||||||||
![]() |
![]() |
#1187 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hertog, een vraagje vooraleer ik er verder op inga...
Heb je de wetten van 8.8.1980 en 12.1.1989 gelezen ? Want zonder die wetten kan je de werking van de gewesten gewoonweg niet begrijpen... ![]() ps: spreken van "grondroof" en van die zaken, is wel degelijk propagandataal. Ge moogt het gebruiken, hoor, maar verwacht niet dat ik daarop reageer.
#1188 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ansluss Brussel als lebensraum voor Wallonie mislukt.
![]() |
![]() |
#1189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#1190 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zonder dank, Andy
![]() |
#1191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is van geen enkele tel.
![]() |
![]() |
#1192 |
Minister-President
|
![]() En dan zwijgen we nog over de migranten die noch frans, noch nederlands spreken.
#1193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah ja, het past niet in uw kraampje, dus is het uiteraard van geen tel...
![]() Ik vraag mij echt af: zijt ge uzelf nog niet beugezeverd? ![]()
#1194 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verbeter anders gelijk de fouten als je me quote, dan kunnen we dat "ik speel graag schoolmeester als ik inhoudelijk niets heb" gedoe achterwege laten.
![]() |
![]() |
#1195 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zouden we daarover zwijgen?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
#1196 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laat uw aanmatiging gerust achterwege en reageer inhoudelijk.
![]() |
![]() |
#1197 | |
|
![]() Citaat:
Daar hoef je niet op te reageren hoor. Hoe meer ik me verdiep in de structuur van Belgie, hoe meer ik me verbaas. Het lezen van jullie grondwet is een belevenis op zich. De inrichting van het Hoofdstedelijk Gewest Brussel kan ik niet anders omschrijven dan als ''poging tot grondroof''. In geen enkel ander land gebeurt dit, Praag is Tsjechisch, Edinburgh (met een meerderheid aan Engelstaligen) gewoon Schots. Noem het propagandataal als je wilt, zie het maar als uiting van verontwaardiging. |
|
![]() |
![]() |
#1198 |
Minister-President
|
![]() Omdat die mensen, net zoals een aantal tweetaligen, niet aan een bepaalde gemeenschap toegewezen kunnen worden. Die gaan dan toch zelf hun koers kunnen kiezen?
#1199 |
|
![]() U begrijpt het niet. Deze mensen kunnen kiezen voor Federale Belgische partijen die hun belangen behartigen. Deze partijen (Vlaams of Waals) bepalen samen wat er met Brussel gebeurt.
|
![]() |
![]() |
#1200 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik moet u feliciteren hoor, ge gaat de geschiedenis kunnen ingaan door als eerste ervoor te zorgen dat ik mijn geduld op een forum verlies ... Ik had beter gediscussieerd met een uitgehongerde Siciliaanse mossel, het niveau zou hoger gelegen hebben. ![]()