![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1221 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
#1222 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Constitutieve autonomie Op die manier kunnen de deelstaten dus een beperkte vorm van Grondwet tot stand brengen. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft (voorlopig) deze bevoegdheid nog niet gekregen, omdat de constructie van die instellingen erop gericht is de Vlaamse minderheid te beschermen (met pariteit in de regering, verzekerd aantal verkozenen,…) en men wil niet dat dit in Brussel eenzijdig gewijzigd zou kunnen worden, aangezien dit samenhangt met de regeling voor de Franstalige minderheid op federaal niveau. Ook de Duitstalige Gemeenschap heeft deze bevoegdheid nog niet gekregen.
![]() |
#1223 |
Minister-President
|
![]() Bij het lezen van deze thread kan ik slechts vaststellen dat de meesten onder u Brussel een belang geven dat het niet heeft. Ik weet natuurlijk ook wel dat Brussel zichzelf graag als het middelpunt der wereld ziet, maar dat is geen reden om de Franstalige Brusselse bourgeoisie naar de mond te praten.
Overigens kan ik u melden dat de echte Franstaligen in deze wereld over het algemeen niet zo hoog oplopen met de zichzelf opblazende Bruxellois, maar dat terzijde. Kijk, het is nochtans eenvoudig : Brussel is een gewest, inderdaad. So what ? Vlaanderen en Wallonië zijn dat evenzeer. En dan zijn er natuurlijk ook nog (en niet in het minst) de gemeenschappen, de provincies, etc…etc…etc… Dat is allemaal inherent aan de huidige staatkundige indeling van België, maar de dag dat de volksvertegenwoordiging bij voldoende meerderheid die indeling wijzigt, is het met de huidige staatsindeling afgelopen, nietwaar. Wil daarbij bedenken dat Vlaanderen en Wallonië in België overweldigend in de meerderheid zijn, en dat Brussel (ook als gewest) zo goed als niets in de pap te brokken heeft als het om een parlementaire meerderheid in België gaat. Sommigen hier voeren aan dat Brussel desgevallend (en uiteraard wegens de huidige staatkundige indeling van België) een soortement “zelfbeschikkingsrecht” kan doen gelden. Dat is volkomen onjuist. De Brusselaars zijn geen onderscheidbaar apart “volk” en hebben geen duidelijk onderscheidbare aparte taal of cultuur, en Brussel – het weze als gewest, als regio of als stad – is geen internationaal erkende staat. Ergo, wie desgevallend het volkerenrecht wil inroepen, moet vaststellen dat dit enkel zou kunnen op basis van de huidige gemeenschappen in België, en niet op basis van de gewesten, provincies, steden, of wat dan ook. Het rapport van de Badinter-commissie in een Belgische context voorbrengen als argument, is eenvoudigweg een lachertje, zoals ik reeds eerder op dit forum aangaf. Nu, ik kan net zo min als u allen met zekerheid voorspellen wat Vlamingen en Walen (of “de Belgen”, als u dat liever hoort) ooit uiteindelijk zullen beslissen wat de staatkundige indeling of zelfs de toekomst van België betreft, maar ik zeg u : �*ls de volksvertegenwoordiging van Vlaanderen en deze van Wallonië samen bij voldoende meerderheid (en die hebben ze hoe dan ook, als ze willen) beslissen dat Brussel gewoon terug een stadje is en niets méér, dan zal dat zo zijn, en er is geen kat in de bredere wereld die zich daartegen zal (of zelfs kan) verzetten. Wil er in voorkomend geval één of andere onnozelaar de held uithangen door bijvoorbeeld de “onafhankelijkheid” van Bruxelles uit te roepen, dan zal er hoogstens eens goed mee gelachen worden, that’s all. En voor degenen die nu klaarzitten met het welgekende “internationale instellingen”-argument : het kan die “internationale instellingen” geen ene bal schelen of Brussel in Belgisch verband al dan niet een “gewest” is, nietwaar. Voor de internationale wereld is Brussel nu een stad in België. Splitst België, dan wordt het een stad in één van de uit de splitsing voortvloeiende staten. Ook goed, wellicht. En mocht dat dan toch niet bevallen, dan zijn de “internationale instellingen” snel verhuisd naar geschikter oorden. Belgen maken alles graag zo ingewikkeld mogelijk, dat weet ik. Maar in wezen is het zo eenvoudig als hiervoor gesteld. |
![]() |
![]() |
#1224 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Over leefmilieu, zonder al te veel uit te wijden, vind ik juist persoonlijk dat het een materie betreft die terug naar het federaal zou moeten gaan. Zij het op een slimme manier, d.w.z. het federaal schetst een algemeen kader en de Gewesten vullen dat in naargelang hun eigen specificiteiten en noden. Volgens mij is dat ook een veel slimmere manier om aan federalisme te doen dan alles overhevelen en alle entiteiten in hun hoekske hun ding te laten doen (de Zenne weet er ook iets van... ![]() Citaat:
Je ziet, als ik al, als Vlaamse Brusselaar, toch niet helemaal op mijn gemak ben, dan moet je u inbeelden hoe de Franstaligen zich voelen... En het is niet met de huidige diskoers dat zij gerustegesteld zullen zijn... ![]() Veel werk aan de winkel. ![]()
![]() |
#1225 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Dus de Brusselse bevolking zou wél het recht krijgen zich uit te spreken over de politieke toekomst van Brussel. ![]() Citaat:
A propos, als de Franse Gemeenschap de onafhankelijkheid uitroept, scheiden ze zich dan ook af van Eupen en Sankt Vith? ![]() Citaat:
Nauwelijks een paar dagen terug probeerde u het rapport van de Badinter-commissie in te roepen ter ondersteuning van uw standpunten. Nu die ontkracht zijn is het gebruik van dat rapport als argument ineens "een lachertje". Zo is het gemakkelijk. ![]() Citaat:
Of denk je dat de internationale gemeenschap het zal aanvaarden dat twee deelstaten van een voormalige federatie samen beslissen een derde deelstaat haar autonomie in te trekken? ![]() ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 11 augustus 2010 om 23:25. |
||||
![]() |
![]() |
#1226 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mmmh, Geert, ik moet Gwylan wel gelijk geven op één punt: indien de Vlaamse en Waalse federale parlementsleden via de Grondwet de Brusselse constructie vernietigen, dan houdt het ook op. De vraag blijft dan wel wat de alternatieve constructie zal zijn. Maar indien er bij voorbeeld een akkoord komt om Brussel gewoon in het Vlaams Gewest in te passen, dan wordt Brussel ook "Vlaams".
De andere vraag is uiteraard of dit überhaupt wel zal gebeuren. Dat zal afhangen van het politiek gewicht dat Brussel heeft in (voornamelijk) Franstalig België. Op dit ogenblik is zo'n scenario totaal onwaarschijnlijk, ook al omdat Wallonie eveneens profiteert van Brussel en dat er dus zeer duidelijk een verbond is tussen Brussel en Wallonië. Maar dat kan veranderen, niks is zeker. We shall see, zou ik zeggen...
#1227 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
#1228 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Volgens uw « interpretatie » van het « zelfbeschikkingsrecht der volkeren » heeft elke stad, elk dorp, elk gehucht, en elke straat het recht zich uit te spreken over de eigen “politieke toekomst”. Begrijpt u werkelijk zelf niet dat dit volslagen onzinnig is ? Ik heb het totaal niet over het “opeisen” van wat dan ook door wie dan ook. Het behoort de meerderheid der volksvertegenwoordiging in België toe om bij voldoende meerderheid over de indeling van België te beslissen : d�*�*r heb ik het over. Ik heb het evenmin over de “afscheiding” van wie of wat dan ook. Als zoiets ooit echt relevant wordt kunnen we het daar later over hebben als u wil. Herlees nog eens wat mijn standpunt was in verband met het door u voorbrengen van het rapport der Badinter-commissie. En tenslotte : op uw argument dat België (volgens u zelfs zeer vele) “deelstaten” heeft, heb ik reeds eerder duidelijk geantwoord. Geef mij aan waar de Belgische Grondwet over “deelstaten” spreekt, en dan praten we daarover verder. Hartelijke groeten, G. |
|
![]() |
![]() |
#1229 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Quote uit De Standaard
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#1230 | ||||
|
![]() Citaat:
![]() 2. Brussel is niet "elke stad, elk dorp, elk gehucht en elke straat". Brussel is een gewest, of u dat nu leuk vindt of niet. ![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 11 augustus 2010 om 23:46. |
||||
![]() |
![]() |
#1231 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hebt u ooit wel eens gehoord van een "onderhandelingstactiek” ? Om het met eenvoudige cijfertjes uit te drukken : als u twintig wil binnenhalen, moet u in sommige gevallen vijfhonderd eisen, na veel over-en-weer geroep het been stijf houden op honderd, en uiteindelijk beste maatjes zijn met uw tegenstanders door als “toegeving” akkoord te gaan met dertig. Hartelijke groeten, G. |
|
![]() |
![]() |
#1232 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Is een stad of een dorp geen "territoriale eenheid" volgens u ? 2. In verband met uw fixatie op “gewest” : herlees mijn post svp. 3. Zoals ik zelf stel, kan niemand van ons met zekerheid voorspellen wat Vlamingen en Walen (of “de Belgen”, als u dat liever hoort) ooit uiteindelijk zullen beslissen voor wat de staatkundige indeling of zelfs de toekomst van België betreft. Welke akkoorden Vlamingen en Walen ooit kunnen of zullen bereiken weten u noch ik. Eén ding weten we desbetreffend beiden wel : in een volatiele of onstabiele politieke context zijn dikwijls dingen mogelijk die eerder uitgesloten leken. Een voorbeeld : had men mij vijf jaar geleden gezegd dat de veruit grootste partij in Vlaanderen én dus in België in 2010 een Vlaamsnationalistische partij zou zijn, dan zou ik dat niet geloofd hebben…. 4. In mijn post heb ik het niet over “afscheiding” van wat dan ook, en dat weet u. 5. We hebben het hier niet over de Duitse of welkdanige andere grondwet dan de Belgische, want enkel de Belgische is relevant voor onderhavige discussie. De Belgische Grondwet spreekt NIET (ik herhaal : NIET) over deelstaten. U wenst kennelijk de gemeenschappen en gewesten “deelstaten” te noemen, maar de grondwet spreekt bijvoorbeeld evenzeer over provincies. Waarom zijn dat dan geen “deelstaten” volgens u ? |
|
![]() |
![]() |
#1233 | ||
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Citaat:
![]() Deelstaten zijn deelstaten, ongeacht of ze "deelstaat", "staat", "provincie", "gewest" of "gemeenschap" heten. Noem ze voor mijn part "gefedereerde entiteiten" als ge u daardoor beter voelt, maar kom hier nu niet beweren dat België geen deelstaten kent hé. ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 12 augustus 2010 om 00:24. |
||
![]() |
![]() |
#1234 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waar spreek de grondwet over gefedereerde entiteiten? Ik vind namelijk dat mijn achtertuin een gewest is maar geen gefedereerde entiteit. ![]()
![]() |
#1235 |
Banneling
|
![]() Sommigen denken dat wanneer je 100x na mekaar herhaalt:
"Brussel behoort tot Vlaanderen" Het realiteit wordt. Helaas voor hen. Laatst gewijzigd door Another Jack : 12 augustus 2010 om 07:12. |
![]() |
![]() |
#1236 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#1237 |
Europees Commissaris
|
![]() Het was dus een "federaal district" zoals in Brazilië, India, Maleisië, Mexico, Nigeria en de USA. Misschien is dat geen slecht idee om dit op tafel te gooien als men vraagt om iets te herfederaliseren.
|
![]() |
![]() |
#1238 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#1239 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar momenteel bestaan er nog jagers te paard. Nog een geluk dat Noah indertijd de paarden niet was vergeten, we zouden daar mooi gestaan hebben. Van waar haal jij je info eigenlijk, fonne? Jij vertelt hier dikwijls zo'n onzin dat ik me vragen begin te stellen over je mentale gezondheid. |
|
![]() |
![]() |
#1240 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar discussieer eens over de inhoud ipv over woorden.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |