![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1221 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat houdt het doopsel nu in feite in -buiten de gevoelens van de betrokken familie op het eigenste moment van het doopsel, dat eigenlijk heel vluchtig is, en voor de gedoopte heel luchtig, dus eigenlijk niets- : een geschrift in een kerkregister van de parochie waar dit doopsel plaats vond, dat maakt dat de gedoopte, lid is van de katholieke kerk.
Wanneer die gedoopte voor een ontdoping vraagt, wordt een randvermelding naast deze akte geplaatst, wat maakt dat de gedoopte niet langer lid is van de Katholieke Kerk. Maw: ontdoping is zeker mogelijk indien men dit wenst. Luister niet naar de praatjes van Rik Torfs, die deze uitspraak duidelijk heeft gezegd (dat ontdoping niet mogelijk is) om mensen te ontmoedigen zich te ontdopen. Men kan zich altijd ontdopen, en daar is niet veel moeite voor.
![]() |
#1222 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U komt ook geen mensen "ontopvoeden". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1223 | |
|
![]() Citaat:
Opvoeden doet men constant, is wezenlijk. Het doopsel is niets meer dan een soort liturgie, dat zo gepasseerd is. Dan is het gedaan, is niets meer van te ontwaren, behalve dat ene geschrift in het kerkregister dat verteld dat je door dat doopsel lid bent vd Katholieke Kerk. Wel, indien daar een randopmerking staat van ontdoping, dan is men ontdoopt. Zo simpel is het. Men is niet langer lid van de Katholieke Kerk. En dat is wat de bedoeling is van de mensen die wensen ontdoopt te zijn. Dat ene geschrift maakt dat je lid bent, of gewezen lid bent van de kerk. En meer valt daar echt niet over te vertellen.
![]() |
![]() |
#1224 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat er wel gebeurt, is dat je als christen kunt verzaken aan je doopbeloften. Dat is echter iets heel anders dan "ontdopen". Een gedoopte blijft naar de christelijke leer voor altijd deel van de gemeenschap der herborenen. Het doopsel is immers een eeuwigdurend merkteken in de ziel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1225 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Trouwens, in het verlengde kan je ook zeggen dat wij allemaal lid zijn van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Die hebben al onze doopgeschriften naar het schijnt gefotografeerd, en ginder in Salt Lake City hebben ze ons zogenaamd herdoopt. Wij zouden zogezegd allen Mormonen zijn. Dit lijkt mij toch stom. Voor zover ik het hier juist weergeef.
![]() |
![]() |
#1226 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En neen, het is helemaal niet de inschrijving in het doopregister die je tot lid van de katholieke Kerk maakt. Het is het doopsel zelf die je tot kind Gods maakt en aldus lid wordt van de gemeenschap van de herborenen, de Kerk. Dat is de christelijke leer over het doopsel, in de katholieke, maar ook orthodoxe en oud-oosterse Kerk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1227 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jawel, de doopbeloften worden immers jaarlijks hernieuwd vanaf het vormsel. Bij de paasviering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1228 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of hoe u in uw eigen voet schiet. Proficiat! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1229 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, want ieder moet individueel gedoopt worden bij vertegenwoordiging. Bij mijn weten gebeurt dit niet automatisch, maar wel door een familielid. Alleen zie ik geen enkele relevantie met de discussie over ontdopen. Of gaat u misschien nu ook een brief naar de Mormoonse Kerk schrijven om daar "ontdoopt" te worden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1230 | |
|
![]() Citaat:
Dus eigenlijk maak je het de ongelovigen nu heel erg gemakkelijk: je gelooft er niet in en je bent ongelovige. Want iets waar je niet in gelooft, is niet.
![]() |
![]() |
#1231 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1232 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#1233 | |
|
![]() Citaat:
Je mag er zeker van zijn dat ik daar absoluut geen waarde aan hecht, maar dit belet me niet dat ik het bijzonder onbeschoft en zelfs onveroorloofd vind om zo maar groepen mensen, zelfs de overleden, te gaan herdopen, zonder dat zij daar ooit hun toestemming voor hebben gegeven.
![]() |
![]() |
#1234 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1235 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onbeschoft? Ongeoorloofd? Ik voel me niet gebonden door wat de mormonen doen. In mijn ogen is hun doopsel van nul en generlei waarde, dus ga ik mij er ook niet druk over maken. Laat staan dat ik een brief zou schrijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1236 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1237 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1238 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() uit gans deze thread valt net te halen dat u het menselijke leven geen enkele waarde toedicht. Uw fantaseert dingen die er niet zijn om zich maar te kunnen moeien met ons mensen. Dat zorgt ervoor dat u een gevaar bent voor onze maatschappij (dat is zelfs niet op de man, dat is gewoon hetgeen uit uw postings te halen valt) : u toont geen respect voor uw medemensen en uw zegt zwart op wit dat wij mensen geen zelfbeschikkingsrecht hebben. Ik vind zulke attitude zeer gevaarlijk en van dichtbij op te volgen.
![]() |
![]() |
#1239 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo zullen er ook altijd vrouwen zijn die zwanger raken, en toch het kind niet willen. Dat was in de geschiedenis zo, dat is nu zo en ook dat zal in de toekomst niet veranderen. Wat mensen daar dan vinden is irrelevant, het is nu eenmaal zo. Deal with it |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1240 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
neen, simpelen. Uw ziekelijke groepering steelt ons geld op basis van die doopzever. En dat allemaal omdat zieke geesten vinden dat zij te bepalen hebben hoe iedereen moet leven; ontnomen van elke notie van respect. Tuurlijk oreren die fanatiekelingen dat ontdopen niet kan, alleen daardoor overleeft hun sekte. Ja kan immers ALTIJD mensen heropvoeden en zeker de geïndoctrineerde moeten wij daarin bijstaan. Een gevaar voor onze samenleving, hoe lang kan dat nog genegeerd worden?
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' Laatst gewijzigd door the_dude : 18 april 2012 om 13:26. |
|
![]() |
![]() |