Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2010, 15:23   #12461
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u goed de brief leest, ziet u dat er meer aan de hand is. Er valt te lezen dat het geheel "nog niet werd afgetoetst binnen de federale regering en bijgevolg ook niet tussen de federale en gewestregeringen". M.a.w. men kaart aan dat Reynders de zaak eenzijdig heeft behandeld en daarbij de verschillende regeringen niet heeft geraadpleegd. Federale noch regionale. Er wordt ook aangehaald dat er geen overleg is geweest met de sociale partners. En al evenmin met de bedrijfswereld.

Kortom, minister Reynders wordt verwijten eigenhandig te hebben gehandeld daarbij alle mogelijke andere betrokkenen genegeerd hebbend.
Wat bedoel je nu eigenlijk? Denk je echt dat de NV-A en de CD&V het ministerie van Tewerkstelling inclusief grensarbeid aan de federale regering wil laten. Het gaat om geld - veel geld. Het doel van van de zogenaamde staatshervorming is toch controle over de geldstromen te krijgen. Zeggen dat de Vlaamse partijen deze vette brok (om in de terminologie van Bart De Wever te blijven) federaal willen houden, lijkt ongeloofwaardig.

Hoe dan ook, ik blijf erbij: Tongeren, Eupen, Aarlen, Veurne hebben specifieke problemen bij de tewerkstelling van hun bevolking. Dit wordt best via gemeenten en provincies opgelost.
Het Noorden te willen centraliseren in een Vlaamse administratie is een streven dat meer met geld dan met efficiëntie te doen heeft. Toch lijkt ook hier het Jacobijnse streven van het zogenaamde Vlaanderen de overhand te halen.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 15:28   #12462
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Er is geen verbod op locale varianten van de Nederlandse spreektaal. Er bestaat geen enkele wettekst die dit zou bevestigen.

Wat hier wel ter sprake kwam, is de terminologische dwaling van R?*L. Met de term "Plattdütsch" willen zij immers suggeren dat de omgangstaal in Voeren geen Nederlands is (maar ook geen Duits). Als we R?*L mogen geloven, is Voeren dus een soort taaleiland dat iedere link mist met de rest van Limburg en met de andere Nederlandse, Waalse en Duitstalige gemeenten. Dat is natuurlijk onzin.

Juist dat heeft de minister willen tegenspreken. Het is geen verbod op het gebruik van het dialect (want in veel Vlaamse gemeenten spreken meerdere raadsleden dialect of een tussenvorm die meer dialect is dan AN), maar wel tegen de bewering dat het Voerense dialect geen Nederlands zou zijn.
Het is de eerste maal dat ik hiervan hoor. Ik ben geen deskundige. Wel moet ik zeggen dat destijds in het internaat in Limburg waar ik was ook verschillende jongeren kwamen van de Voerstreek. Hoewel ik toen toch vrij goed plat Maaslands sprak kon ik hen niet verstaan. Ik was daar verwonderd over omdat ik de dialecten van de omliggende dorpen wel goed kon verstaan.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 19:24   #12463
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Het is de eerste maal dat ik hiervan hoor. Ik ben geen deskundige. Wel moet ik zeggen dat destijds in het internaat in Limburg waar ik was ook verschillende jongeren kwamen van de Voerstreek. Hoewel ik toen toch vrij goed plat Maaslands sprak kon ik hen niet verstaan. Ik was daar verwonderd over omdat ik de dialecten van de omliggende dorpen wel goed kon verstaan.
Verstaanbaarheid is geen element waarop men dialecten al dan niet indeelt bij een bepaalde taal. Dat is immers een subjectief gegeven. Taalkundigen gaan uit van objectieve elementen: bepaalde spraakkundige en lexicografische verschillen.

Al vele jaren probeert R?*L de Voerense bevolking wijs te maken dat hun omgangsdialect geen Limburgs is en dus ook niet tot de Nederlandse taal behoort (de achterliggende politieke agenda hiervan is overduidelijk natuurlijk). Al die tijd beweren mensen als Xhonneux dat de bevolking van Voeren "bas-thiois" spreekt of "Plattdütsch", dat is heel unieks zou zijn en dat geen link heeft met de rest van Limburg (Belgisch of Nederlands). Objectief bekeken is dat onzin: de dialectgrens eindigt niet met de staatsgrens. Het dialect van Voeren gaat naadloos over de grens over alsook met de Waalse omliggende gemeenten (nu steeds minder natuurlijk, daar het dialect daar zwaar op de terugweg is doordat de jeugd steeds meer overschakelt op het Frans). Daarom hebben we onder burgemeester Broers er werk van gemaakt dit gegeven nog eens naar voor te brengen en de zaak aan te kaarten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 08:07   #12464
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De zogenaamde isoglossen zijn bepalend in de redenering. Op basis van deze isoglossen bepalen Nederlandse dan wel Duitse taalkundigen waar de volkstaal tot resp. het Nederlands of het Duits behoort. Daarbij zijn er inderdaad verschillen in zienswijze.

Wat evenwel buiten kijf staat: Nederlands is veel meer dan alleen de genormeerde taal (AN). Tot onze Nederlanse taal behoren ook de plaatselijke taalvarianten. Als dus iemand op de gemeenteraad in het Veurs spreekt, is dat geen inbreuk op de taalwetgeving (dat werd trouwens op vraag van Broers in een ministeriële brief bevestigd).
Lulkoek.

De steektalen in half Benelux behoren NIET tot het Nederlands

1) Meer dan een derder van Nederland behoort tot het Saksisch gebied en niet het Nederlandse.

2) Limburgs is ook helemaal niet Nederlands maar Duits. Het is uitsluitend vanwege de oorlog en NIETS anders dan de oorlog dat de geschidenisvervalsing op volle toeren draaide en het Limburgs kunstmatig reduceerde tot een Nederlands dialect. Tot W02 was zelfs het officiele Duits populairder dan het ABN!
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 09:24   #12465
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Lulkoek.

1) Meer dan een derder van Nederland behoort tot het Saksisch gebied en niet het Nederlandse.

2) Limburgs is ook helemaal niet Nederlands maar Duits. Het is uitsluitend vanwege de oorlog en NIETS anders dan de oorlog dat de geschidenisvervalsing op volle toeren draaide en het Limburgs kunstmatig reduceerde tot een Nederlands dialect. Tot W02 was zelfs het officiele Duits populairder dan het ABN!
1) Het ligt toch wat complexer dan dat, waartoe men deze dialecten rekent ligt puur aan het staatkundige verleden. Aangezien het Nedersaksisch of Laagduits ook afwijkt van standaard Duits.
Verder worden en werden juist een aantal gebieden in Duitsland (Lingen, Bentheim en Oost Friesland (Nedersaksisch) maar ook Kleef*, Gullik en Berg en tevens het Westhoek Vlaams tot het Nederlands gerekend.
(*= het Kleverlands wordt nog steeds tot het Nederlands gerekend.)

2) Als Limburg dan al geen Nederlands is, dan is het een streektaal. Limburgs valt in hetzelfde dialectcontinuum van Nederlands naar Duits, maar dan van Nederlands naar Hoogduits (en niet zoals bij Nedersaksisch van Nederlands naar Laagduits).

(plaatje van wiki).
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  300px-Verbreitungsgebiet_des_Niederländischen.PNG‎
Bekeken: 930
Grootte:  146,7 KB
ID: 74495  

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 21 oktober 2010 om 09:29.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 10:09   #12466
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
1) Het ligt toch wat complexer dan dat, waartoe men deze dialecten rekent ligt puur aan het staatkundige verleden.
Nee, ligt puur aan maar één verleden: 1940-1945

Citaat:
Aangezien het Nedersaksisch of Laagduits ook afwijkt van standaard Duits.
Nou en? Daarmee wordt Saksisch niet zo maar een Nederlandse streektaal!!! Want daar hebben wij het over en dat is wat de geschidenisvervalsers deden (en soms nog altijd doen).
Citaat:
Verder worden en werden juist een aantal gebieden in Duitsland (Lingen, Bentheim en Oost Friesland (Nedersaksisch) maar ook Kleef*, Gullik en Berg en tevens het Westhoek Vlaams tot het Nederlands gerekend.
(*= het Kleverlands wordt nog steeds tot het Nederlands gerekend.)
Ja, Kleverlands maar niet Saksisch (ten noordwesten hiervan) en niet Limburgs (ten zuidwesten).

Citaat:
2) Als Limburg dan al geen Nederlands is, dan is het een streektaal. Limburgs valt in hetzelfde dialectcontinuum van Nederlands naar Duits, maar dan van Nederlands naar Hoogduits (en niet zoals bij Nedersaksisch van Nederlands naar Laagduits).
Heel het grens (Benelux-Duitsland) valt in een dialectcontinuum. Waar het om gaat is dat Limburg dichter bij Aken en Keulen ligt en ernaar handelde (en niet bij Amsterdam)

Citaat:
(plaatje van wiki).
Zelf ge-uploadt zeker?
.

Laatst gewijzigd door Tempest : 21 oktober 2010 om 10:32.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 12:11   #12467
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, ligt puur aan maar één verleden: 1940-1945

Nou en? Daarmee wordt Saksisch niet zo maar een Nederlandse streektaal!!! Want daar hebben wij het over en dat is wat de geschidenisvervalsers deden (en soms nog altijd doen).
Ja, Kleverlands maar niet Saksisch (ten noordwesten hiervan) en niet Limburgs (ten zuidwesten).

Heel het grens (Benelux-Duitsland) valt in een dialectcontinuum. Waar het om gaat is dat Limburg dichter bij Aken en Keulen ligt en ernaar handelde (en niet bij Amsterdam)

Zelf ge-uploadt zeker?
.
'40-'45 er bij slepen, dat is pas quatsch. Het heeft puur en alleen met de staatsvorming te maken; en waartoe bepaalde gebieden gingen behoren. Het mogen dan wel streektalen zijn, die soms over huidige staatsgrenzen verspreid zijn, toch hebben ze andere invloeden ondergaan doordat ze tot een andere staat zijn gaan horen. Wat dichter bij mijn huis, de dialecten van Noord Brabant zijn en waren verwant aan de dialecten in de provincie Antwerpen, maar omdat deze verdeeld zijn geraakt over verschillende landen, hebben ze zich wel enigszins anders ontwikkeld.

Nedersaksisch en Limburg zijn in Nederland erkende streektalen. Hoewel de status van streektaal van het zoals het Nederlands van Nederfrankisch afstammende Limburgs, niet geheel onomstreden is (de Nederlandse taalunie beschouwt Limburgs bijvoorbeeld als dialect van het Nederlands). Wat dat betreft is de positie van het Nedersaksisch sterker. Verder worden de dialecten van Noord Limburg meestal tot het Brabants gerekend.

Verder wil ik je er ook wel aan herinneren, dat de grens tussen een dialect en een streektaal vrij willekeurig is. Er zijn criteria zoals (gebrek aan) bijdrage aan de standaardtaal, afstand tot de standaardtaal en grammaticale en lexicale verschillen (met de standaardtaal). Waarna men kan besluiten, dat een dialectgroep een streektaal is.

Tot slot leidt juist dit dialectcontinuum er toe, dat de afbakening van talen niet duidelijk kan zijn. Zo verschillende de definities aan de weerszijden van de Nederlandse en Duitse grens in het verleden nog al eens; en zat er in het verleden dus ook vaak een overlap in hoe Nederlandstaligen Nederlands afbakenden en Duitstaligen Duits afbakenden.
Hoewel dit wanneer men van streektalen uitgaat niet geldt, bijvoorbeeld het Nedersaksisch is verwant aan Laagduits en maar ook aan niet het standaard Hoogduits.

(Dus? (westelijk) Noord Brabant ligt ook dichterbij Antwerpen dan bij Amsterdam.)

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 21 oktober 2010 om 12:17.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 13:20   #12468
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'40-'45 er bij slepen, dat is pas quatsch. Het heeft puur en alleen met de staatsvorming te maken; en waartoe bepaalde gebieden gingen behoren.
Niet helemaal correct wat U schrijft. Volgens informatie die ik op internet vond werden verslagen van verengingen in een aantal Zuid-Limburgse (Ned) gemeenten tot aan WOII in standaard Duits geschreven. Pas na de WO is men daar overgegaan naar het gebruik van AN voor ‘niet-officieel’ gebruik omdat Duits met het oorlogsverleden indachtig een slechte naam kreeg.
Een andere bron vermeldt dat er in Ned Limburg rond 1843 een volksraadpleging plaatsvond waarbij de meerderheid van de bevolking koos voor aansluiting bij Duitsland (Pruisen?). Het zou enkel een gevolg zijn van het toenmalige zwakke Duitse bestuur dat dit niet is doorgegaan.
Citaat:
Tot slot leidt juist dit dialectcontinuum er toe, dat de afbakening van talen niet duidelijk kan zijn. Zo verschillende de definities aan de weerszijden van de Nederlandse en Duitse grens in het verleden nog al eens.
En is er nog eens een verschil tussen de definities van politici en taalkundigen. Taalkundigen kijken naar taalkenmerken (staatsoverschrijdend) Daarbij leunt Limburgs minstens zoveel aan bij Duits dan bij Nederlands. Buiten het feit dat er taalkenmerken zijn die noch bij Nederlands noch bij het Duits aanwezig zijn. Vandaar het besluit van taalkundigen dat Limburgs een taal is die zich vanaf de middeleeuwen apart ontwikkeld heeft . En dus geen dialect is van deze standaardtalen.
Citaat:
Verstaanbaarheid is geen element waarop men dialecten al dan niet indeelt bij een bepaalde taal. Dat is immers een subjectief gegeven. Taalkundigen gaan uit van objectieve elementen: bepaalde spraakkundige en lexicografische verschillen.
Net wat ik eerder al aanhaalde, maar waar U dan losjes overheenkijkt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ”pajoske”
Waar elders streektaal en dialect op hun retour zijn, is het Zuid-Limburgs een taal die steeds meer gesproken wordt, ook door de jeugd. Bovendien is het een onafhankelijke taal - geen dialect van het Nederlands of Duits - die zinsconstructies bevat die nergens anders in de wereld voorkomen. Het gaat om de taal die wordt gesproken in het gebied tussen Geleen en Eijsden, het Duitse Eschweiler en het Belgische Eupen.

Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschapper Jean Frins uit Landgraaf, die hiermee afstudeerde aan de Rijksuniversiteit Groningen.
En verder
Citaat:
Al vele jaren probeert R?*L de Voerense bevolking wijs te maken dat hun omgangsdialect geen Limburgs is en dus ook niet tot de Nederlandse taal behoort (de achterliggende politieke agenda hiervan is overduidelijk natuurlijk).
Probeert u diezelfde bevolking om politieke redenen wijs te maken dat ze tot het Nederlandse taalgebied behoren. De pot verwijt de ketel….Hoe dikwijls zal ik dat nog moeten herhalen?
Citaat:
de dialectgrens eindigt niet met de staatsgrens. Het dialect van Voeren gaat naadloos over de grens over alsook met de Waalse omliggende gemeenten.
Hier zijn we dan wel akkoord. Maar dat bewijst meteen dat de Vlaamse idee van een staat waarvan de grenzen gebaseerd zijn op het gebruik van een door de overheid opgelegde standaartaal totaal fout is. Of nog anders: de constructie van taal/gewestgrenzen in België is een historische fout. Ten minste als je het bekijkt uit het standpunt van de gewone burger. En niet van de politieker die zijn macht wenst te behouden/verwerven/verstevigen.
Ik voorzie dan ook dat een onafhankelijk Vlaanderen, zelfs verenig met Nederland, nooit gaat lukken. Waarschijnlijk zal Nederlands als standaardtaal zelfs verdwijnen. Sommige tekenen wijzen al in die richting. Het gebruik van een tussentaal in de media bv. Wijst er op dat mensen zich willen onderscheiden van anderen, volgens hun afkomst, hun woonplaats. Die tussentaalgebruikers zijn Brabanders, in Limburg is er een heropleving van het gebruik van de streektaal. in de privéfeer gaat men een eigen streektaal gebruiken. Als standaardtaal zal Engels (waarschijnlijk) gebruikt worden. Opmerkelijk in dat verband een artikel in HBVL van vandaag over de universiteit Maastricht.
Onderwijs volledig in het Engels op drie studierichtingen na.
30,9% van de studenten zijn Duitsers, 4,2% Belgen.
Tijdens de lessen en pauzes mag enkel Engels gesproken worden. (doet me aan mijn jeugd denken. Was toen voor ons dezelfde voor gebruik AN.
'Leuven Vlaams' is trouwens noodgedwongen ook al voor een groot deel 'Leuven Engels' geworden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 20:03   #12469
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Probeert u diezelfde bevolking om politieke redenen wijs te maken dat ze tot het Nederlandse taalgebied behoren. De pot verwijt de ketel….Hoe dikwijls zal ik dat nog moeten herhalen?
In het eerste wetenschappelijke werk dat over de taalgrens verscheen in de 19e eeuw (door professor Kurth, universiteit Luik) staan alle Voerense gemeenten (met één uitzondering) alsook de oostelijk gelegen gemeenten bij het Nederlands taalgebied onderverdeeld.

Ik kom dus tot een dergelijke conclusie, niet op basis van politieke motieven, maar wel op basis van allerlei studies van taalkundigen.
Oud 22 oktober 2010, 20:08   #12470
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lulkoek.

Natuurlijk geen lulkoek. Uw punt 2 is zelfs ronduit fout: de meeste "Limburgse" gemeenten gebruiken onder het Oude Bestel (voor de komst van de Fransen) de toenmalige Nederlandse schrijftaal als hun cultuurtaal; niet het Duits. Het Nederlands had zelfs een dermate uitstraling dat bepaalde delen van wat nu Duitsland is, het Nederlands gebruiken (wie ooit in Kevelaer was bijvoorbeeld, zag de, nu historisch geworden, Nederlandse straatnamen).

Saksisch wordt tegenwoordig inderdaad gezien als behorend tot het in Duitsland gesproken Nederduits. Taalkundig is de gelijkenis echter heel groot. De gelijkenis blijft ook heel groot met de Frankische dialecten (Hollands, Vlaams en Brabants), waardoor het geheel vaak door Duitse taalkundigen als één enkele grote taalruimte wordt beschouwd.
Oud 25 oktober 2010, 09:48   #12471
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lulkoek.

Verbale bagger!

Het Nedersaksisch behoort vanaf de zestiende eeuw tot het Nederlandse taalgebied. Vanaf die tijd (de Moderne Devotie kwam tot bloei in Zwolle en Deventer) richtte de schrijftaal zich naar het westelijke Nederlands waardoor het ging afwijken van het in Noord-Duitsland gesproken Saksisch, dat zich op zijn beurt ging richten op het Hoogduits.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2010, 09:36   #12472
pajoske

Standaard

Citaat:
Het Nederlands had zelfs een dermate uitstraling dat bepaalde delen van wat nu Duitsland is, het Nederlands gebruiken (wie ooit in Kevelaer was bijvoorbeeld, zag de, nu historisch geworden, Nederlandse straatnamen).
Dat in Kevelaer Nederlandse straatnamen voorkomen heeft niks met uitstraling van het Nederlands te maken, wel met het feit dat Kevelaer (een gensgemeente met Nederland, op bijgevoegd kaartje ongeveer gesitueerd boven de eerste L van Kleverlands) in het verleden bij Gelder, dus Zuid-Nederlands gebied hoorde.

bovenstaand kaartje toont duidelijk dat het grootste deel van Voeren tot het Plat-Diets taalgebied hoort.

bij deze kaart wordt ook nog vermeld
Citaat:
Maas-Rijnland
Het Maas-Rijnlandse (Limburgs-Nederrijnse) dialectcontinuüm

Een grootschaliger voorbeeld is het Duitse deel van het Maas-Rijnlandse dialectcontinuüm dat diverse Nederfrankische dialecten in het huidige Duitse taalgebied omvat. Dit gebied sluit geografisch en taalkundig aan op dat van de Limburgse en Zuid-Gelderse dialecten in het zuidoostelijke deel van Nederland. Het begrip Maas-Rijnland heeft in ruimere zin dan ook betrekking op het hele Zuidoost-Nederfrankische taal- en dialectgebied in de zogenoemde Maas-Rijndriehoek, thans behorend tot drie landen, waar ook de dialecten van Nederlands en Belgisch Limburg deel van uitmaken.
Uit bovenstaande moet ik eens te meer vaststellen dat het vastleggen van taalgrenzen in België niks te maken had met de taal die de plaatselijke bevolking sprak. Totaal geen rekening hield met de historisch gegroeide gebiedsgrenzen. De vorming van de taalgrens, en later de gewestgrenzen op basis van de taalgrens, was gewoon een politieke koehandel (hoe verdelen we de macht) aan de Brusselse vergadertafels.
Wie zegt dat Vlaanderen met de huidige grenzen gebaseerd is op een gemeenschappelijk verleden en een gemeenschappelijke taal vertelt zever.

Men kan hoogstens zeggen dat het huidige Vlaanderen zo gegroeid is binnen de staat België. Maar dan moet men ook aanvaarden dat Brussel van Vlaanderen weggegroeid is.

Laatst gewijzigd door pajoske : 26 oktober 2010 om 09:37.
Oud 26 oktober 2010, 11:23   #12473
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Verbale bagger!

Het Nedersaksisch behoort vanaf de zestiende eeuw tot het Nederlandse taalgebied. Vanaf die tijd (de Moderne Devotie kwam tot bloei in Zwolle en Deventer) richtte de schrijftaal zich naar het westelijke Nederlands waardoor het ging afwijken van het in Noord-Duitsland gesproken Saksisch, dat zich op zijn beurt ging richten op het Hoogduits.
Misschien kunt u Nedersaksen in Duitsland ook annexeren, als u toch bezig bent ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 26 oktober 2010 om 11:23.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2010, 11:52   #12474
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Misschien kunt u Nedersaksen in Duitsland ook annexeren, als u toch bezig bent ?

dat zal niet gebeuren beste Henri1.
daartegen zegt u wel niets over het feit dat Belgique Vlaanderen heeft geannexeerd met behulp van Franse troepen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2010, 14:40   #12475
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr Rob Belemans, taalkundige
Eerst werd de hete aardappel op nationaal niveau in Brussel heen en weer geschoven. Later liet de Vlaamse Gemeenschap zich in dit hoofdpijndossier adviseren door de Nederlandse Taalunie (NTU), die negatief oordeelde. “De achtergrond daarvan is een puur taalpolitieke”, analyseert Belemans. “Als je het Limburgs als streektaal erkent, zo redeneerde de Taalunie, dan zeg je in feite ook dat veel mensen het Limburgs als moedertaal hebben. Als ze dat nu ook in West- Vlaanderen en in Oost-Vlaanderen zouden willen, zijn er straks geen zes miljoen Belgen meer die het Nederlands als moedertaal hebben, maar misschien nog maar drie miljoen. Minder dus dan de vier miljoen Belgen die Franstalig zijn, aldus het rekensommetje van de Taalunie. Daar werden Vlaamse politici toen wel erg zenuwachtig van. Stel dat het Nederlands in België dan een minderheidstaal zou worden. Voil?*, daar zit de pijn. Taalpolitiek dus.”
bron: http://www.hbvl.be/limburg/hasselt/h...ed-worden.aspx
Oud 26 oktober 2010, 19:44   #12476
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat zal niet gebeuren beste Henri1.
daartegen zegt u wel niets over het feit dat Belgique Vlaanderen heeft geannexeerd met behulp van Franse troepen.
Vlaanderen maakt samen met Wallonië deel uit van een Natie namens België.

Daarmee zult u het moeten doen.
Oud 26 oktober 2010, 20:47   #12477
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen maakt samen met Wallonië deel uit van een Natie namens België.

Daarmee zult u het moeten doen.
tik tak tik tak tik
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 18:13   #12478
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
tik tak tik tak tik
U kijkt veel te veel naar kinderprogramma's.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 18:42   #12479
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vandaag weer het toppunt van Nederlandse savoir-vivre tegengekomen.

In Houffalize heeft een Nederlandse familie het hotel "des postes" overgenomen.
http://www.pittoresque.be/index_bestanden/Page1315.htm

Bij het binnenkomen werden we steevast en beleefd in het Nederlands begroet.
Dat deden ze met alle gasten die de zaak binnenkomen.

Ze schijnen niet te snappen dat de inwoners van Houffalize Frans spreken........
Oud 13 november 2010, 18:56   #12480
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaag weer het toppunt van Nederlandse savoir-vivre tegengekomen.

In Houffalize heeft een Nederlandse familie het hotel "des postes" overgenomen.
http://www.pittoresque.be/index_bestanden/Page1315.htm

1. Bij het binnenkomen werden we steevast en beleefd in het Nederlands begroet.
Dat deden ze met alle gasten die de zaak binnenkomen.

2. Ze schijnen niet te snappen dat de inwoners van Houffalize Frans spreken........
1. U hebt het blijkbaar overleefd, hopelijk die andere gasten ook

2. Wie weet zullen de inwoners van Houffalize nu misschien snappen wat de Nederlands sprekende inwoners van Brussel, Vlaams-Brabant en sommige kustgemeenten al véél langer snappen.

Die Nederlandse familie doet dus aan beschavingswerk

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 13 november 2010 om 18:58.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be