Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 12 augustus 2010, 08:24   #1241
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
correctie Geert C: die draait en kronkelt zijn de ultrabelgicisten zoals jij.
fonne heeft het aan het rechte eind.

Brussel zelf heeft niets te beslissen bij splitsing belziek (dan houdt de grondwet op te bestaan) want een stad heeft geen zelfbeschikkingsrecht.
Geert C een ultrabelgicist???

vergis je niet, Shadowke, Geert C staat dichter bij de ideeën van de gemiddelde Vlaming en bij bv die van mij, dan je zou denken hoor.

De Vlamingen willen meer zelfbestuur en vooral een beter bestuur, punt.
Oud 12 augustus 2010, 08:29   #1242
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
nergens ter wereld bestaan faciliteiten.
Die hebben ze uitgevonden om BRu klein te kunnen houden.
neen, die zijn uitgevonden om nadien weer gans Vlaanderen te kunnen verfransen. het was een eis van de Franstaligen.
Oud 12 augustus 2010, 08:32   #1243
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dus jij acht de mensen die nu meer zelfbestuur voor Vlaanderen wensen nog altijd moreel verantwoordelijk voor wat er in de Tweede Wereldoorlog gebeurd is? Wat doe je dan indien je een ooit Duitser op straat tegenkomt? Zie je nu in iedere Duitser ook nog altijd een potentiële nazi? Of wanneer het Wallonië zou zijn dat uiteindelijk verantwoordelijk zou zijn voor het einde van België? Of stel dat Wallonië en Brussel zich na het einde van België bij Frankrijk zouden aansluiten, een land waar het er qua collaboratie en Jodenvervolging nog een stuk erger aan toeging dan hier? Zou je daar dan minder problemen mee hebben? Jij doet me er nu sterk aan twijfelen of het argument dat jij hier opgeeft nu eerder de reden dan wel het excuus is om niets met Vlaanderen te maken te willen hebben.
Ik heb lang getwijfeld om op je vraag te antwoorden. En aangezien je mijn gevoelens, al zijn die nu objectief of subjectief in twijfel trekt had ik beter gezwegen.
speurneus is offline  
Oud 12 augustus 2010, 08:32   #1244
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als Brussel een gelijkwaardig Gewest wordt met bepaalde gemeenschapsbevoegdheden (kinderbijslag dus) is het simpel: Brussel kan niet meer de hoofdstad van België blijven en we moeten op zoek naar een nieuwe hoofdstad.
Oud 12 augustus 2010, 08:34   #1245
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Ik kan dat emotioneel begrijpen, ik ben trouwens ook geen Vlaams nationalist. Maar België heeft als natie kansen genoeg gehad en als men na 180 jaar nog altijd begint te zeuren over BHV en uitbreiding van Brussel en van zijn eigen gewestbevoegdheid niets gebakken heeft. Een zogenaamd tweetalig gewest waar tweetaligheid ver te zoeken is, dan komt er een punt waar men zegt 'het is genoeg geweest.'
Ik begrijp dat ook wel net zoals meer en meer Belgen ook die van over de taalgrens.
speurneus is offline  
Oud 12 augustus 2010, 08:42   #1246
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ze zouden inderdaad veel meer succes hebben als ze eens zouden stoppen met de over-financiering van het Gewest. Dan voelen de Brusselaars tenminste aan den lijve wat onafhankelijkheid van Vlaanderen zou betekenen.
Momenteel ontvangt BXL de helft van wat het genereerd dus schrik hebben wij niet.
speurneus is offline  
Oud 12 augustus 2010, 08:43   #1247
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Ik heb lang getwijfeld om op je vraag te antwoorden. En aangezien je mijn gevoelens, al zijn die nu objectief of subjectief in twijfel trekt had ik beter gezwegen.
Dan snap je nu misschien ook hoe ik mijzelf ook gekwetst kan voelen wanneer men mensen als ik weer eens aan de collaboratie en het nazisme wil linken, enkel en alleen omdat ik meer Vlaams zelfbestuur wil. Terwijl mijn grootvader zaliger nota bene in een Duits krijgsgevangenenkamp heeft vastgezeten en mijn grootmoeder zaliger op vierjarige leeftijd tijdens WO 1 wees werd als gevolg van een Duits bombardement.
Zwartengeel is offline  
Oud 12 augustus 2010, 08:55   #1248
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht

Vlamingen zijn maar een onbetekende minderheid in België, snap je?

.
Ik ben blj dat je het eindelijk door hebt.
speurneus is offline  
Oud 12 augustus 2010, 09:11   #1249
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Dat zeggen een aantal mensen nu al de hele tijd, je mag er onderhand toch eens aan toevoegen hoe je denkt de internationale gemeenschap, en dan vooral onze Europese partners, van deze visie te overtuigen.
Mijn beste Geert, ik denk niet dat er veel uitleg nodig is.

Soms zitten mensen zo lang in een bepaalde situatie, of wordt een situatie zo lang op een bepaalde manier voorgesteld, dat ze gaan denken dat deze voorstelling van zaken vanzelfsprekend is. Dat is het niet.

Alle discussies over de grondwet even terzijde, waar het op neerkomt is dat BHG nadrukkelijk is opgericht als Belgische hoofdstad waar beide taalgroepen in vertegenwoordigd zijn. In een hoofdstad is het logisch dat beide taalgroepen aanwezig zijn. Dat van de ene taalgroep meer mensen aanwezig zijn dan van de andere doet daar niets aan af. Iedereen begrijpt dat. Taal mag in België allang (vanaf 1963 als ik het goed heb) geen reden meer zijn om grenzen op te schuiven.

Wat er met federaal België en - dus - Brussel gebeurt is een zaak van de twee volledige taalgroepen, waarin Brusselaars ook een rol spelen maar aangezien er geen Brusselse subnationaliteit bestaat zal het in federaal overleg tussen de twee gemeenschappen gebeuren. Er is geen stad die over zichzelf mag beschikken. Iedereen zal dat begrijpen.

Brussel is van oudsher een Vlaamse stad, ligt in, en is omringd door Vlaanderen. Als de Vlamingen erkennen dat er ook Franstalige Vlamingen (kunnen) bestaan en als zodanig handelen in Brussel (zoals er ook Friestalige Nederlanders bestaan in Friesland) zie ik niet in wat er verder uit te leggen is.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 12 augustus 2010, 09:15   #1250
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De toestand op het terrein is dat 15% van de inwoners op Vlaamse partijen stemt en als we alle inwoners tellen wellicht amper 10% uit Vlamingen bestaat.
Als je de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen ziet zijn er maar een kleine 8% Vlaamse kiezers. Maar gezien er in sommige gemeenten tweetalige lijsten zijn maakt dat een exacte telling wel onmogelijk.
speurneus is offline  
Oud 12 augustus 2010, 09:18   #1251
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Momenteel ontvangt BXL de helft van wat het genereerd dus schrik hebben wij niet.
Deze redenering klopt enkel als je ervan uitgaat dat alle aansluitingen van Belgacom zich ook daadwerkelijk in Brussel bevinden.
Nyquist is offline  
Oud 12 augustus 2010, 09:32   #1252
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Genereert'.
'BXL'.
Hier wordt dus weer gegoocheld met twee verschillende zaken : enerzijds de economische 'vlek' in Midden-België met een niet onbelangrijke luchthaven omringd door Headquarters, en anderszijds een gewest bestaande uit 19 gemeentes.
Oud 12 augustus 2010, 09:36   #1253
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Brussel heeft wel degelijk 'iets'. Internationale instellingen en een beurswezen bvb. Er zijn stadstaatjes zoals Hongkong of Singapore die het met minder moeten stellen. Brussel kan het Vlaamse hinterland goed gebruiken. Maar die afhankelijkheid gaat natuurlijk in twee richtingen. (En zeker in de faciliteitengemeenten zal dat besef leven.)
U vergeet even dat Hongkong en Singapore het zeker niet met minder moeten stellen: Het zijn beide wereldhavens met eigen vliegvelden. Brussel heeft geen van beide. Als Brussel echt onafhankelijk is zal het belasting moeten heffen. Bij wie? Is dat voldoende? Ik weet zeker van niet.
Brussel kan niet zelfstandig en onafhankelijk bestaan.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 12 augustus 2010, 09:37   #1254
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Brussel is van oudsher een Vlaamse stad, ligt in, en is omringd door Vlaanderen. Als de Vlamingen erkennen dat er ook Franstalige Vlamingen (kunnen) bestaan en als zodanig handelen in Brussel (zoals er ook Friestalige Nederlanders bestaan in Friesland) zie ik niet in wat er verder uit te leggen is.
Ik geloof niet dat Vlamingen zullen erkennen dat er Franstalige Vlamingen kunnen zijn. Evenmin als ze erkennen dat er een Limburgse minderheidstaal bestaat. Terwijl Nederland dat wel deed.
pajoske is offline  
Oud 12 augustus 2010, 09:38   #1255
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Deze redenering klopt enkel als je ervan uitgaat dat alle aansluitingen van Belgacom zich ook daadwerkelijk in Brussel bevinden.
en als je alle bedrijven die meestal in Vlaams Brabant zitten (Diegem, Zaventem enz ) gemakshalve bij de ecozone Brussel telt ....
Anna List is offline  
Oud 12 augustus 2010, 09:39   #1256
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
5. We hebben het hier niet over de Duitse of welkdanige andere grondwet dan de Belgische, want enkel de Belgische is relevant voor onderhavige discussie. De Belgische Grondwet spreekt NIET (ik herhaal : NIET) over deelstaten. U wenst kennelijk de gemeenschappen en gewesten “deelstaten” te noemen, maar de grondwet spreekt bijvoorbeeld evenzeer over provincies. Waarom zijn dat dan geen “deelstaten” volgens u ?
Kan u mij zeggen wat er niet duidelijk is aan de zin : "België is een federale Staat, samengesteld uit de gemeenschappen en de gewesten" ?
Oud 12 augustus 2010, 09:41   #1257
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik geloof niet dat Vlamingen zullen erkennen dat er Franstalige Vlamingen kunnen zijn. Evenmin als ze erkennen dat er een Limburgse minderheidstaal bestaat. Terwijl Nederland dat wel deed.
o jawel hoor, we erkennen zelf dat er Turkstalige Vlamingen zijn, bv.
Oud 12 augustus 2010, 09:42   #1258
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
U vergeet even dat Hongkong en Singapore het zeker niet met minder moeten stellen: Het zijn beide wereldhavens met eigen vliegvelden. Brussel heeft geen van beide. Als Brussel echt onafhankelijk is zal het belasting moeten heffen. Bij wie? Is dat voldoende? Ik weet zeker van niet.
Brussel kan niet zelfstandig en onafhankelijk bestaan.
Misschien bij de firma's die daar hun maatschappelijke zetel hebben? Als KBC om maar een voorbeeld te noemen in Brussel 25% zouden moeten betalen en in Vlaanderen 30%. Wat zouden ze dan kiezen?
Waarom denk je dat vele bedrijven hun zetel in Brussel hebben? Dorpsgenoten hebben in Brussel één kamer met brievenbus+maatschappelijke zetel. Waarom denk je?
pajoske is offline  
Oud 12 augustus 2010, 09:43   #1259
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
o jawel hoor, we erkennen zelf dat er Turkstalige Vlamingen zijn, bv.
Turken zijn dus meer geteld dan Limburgers?
pajoske is offline  
Oud 12 augustus 2010, 09:45   #1260
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Als Brussel een gelijkwaardig Gewest wordt met bepaalde gemeenschapsbevoegdheden (kinderbijslag dus) is het simpel: Brussel kan niet meer de hoofdstad van België blijven en we moeten op zoek naar een nieuwe hoofdstad.
Waarom niet?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be