![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1261 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is blijkbaar weinig mensen opgevallen dat ik een vergelijking maakte tussen een volwassen mens en een pasgeboren kind. Eén zo'n volwassen mens beweerde zijn leven te willen geven voor zo'n kind. Ik heb slechts aangegeven hoe dat kind zich m.i. verhoudt tot die volwassene. Je kunt zo'n kind "lief" en "schattig" vinden, maar dat vinden we eerlijk gezegd nogal makkelijk van wezens die we in onze macht hebben. Het is "schattig" omdat het ons niks kan maken. Het heeft ons nodig en dat bewustzijn schenkt ons voldoening: eindelijk zijn we voor iets of iemand nodig. Hoe je echter ook kronkelt en draait, het leven van zo'n kind is grotendeels redeloos en amoreel. Het bevindt zich nog in een pril, prematuur stadium van het mens-zijn. Het heeft de baarmoeder alleen verlaten omdat het fysiek te snel aanzwelt. Een volwassene daarentegen is het product van duizenden menselijke investeringen: het is opgevoed, er zitten waardevolle ervaringen in gebeiteld, het beschikt over kennis, morele gevoelens, vaardigheid, wijsheid. Dat laat zich niet zo gauw vervangen. Zo'n leven opofferen voor dat van een kind vind ik - rationeel gezien - nonsens. Daar wilde ik op reageren. Met de botte bijl, dat wel, en wellicht was dat niet de beste tactiek. Soms haalt de overtuiging het al eens van de diplomatie. Ik ga mij daar niet voor verontschuldigen, maar ik zal in de toekomst wat meer oog proberen te hebben voor de gevoeligheden van sommigen. Groet, Den Duisteren Duikboot Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 30 januari 2009 om 20:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1262 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Mens toch... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1263 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1264 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gij zegt: "Dat is 'm niet hoor, hij heeft helrood haar."
Maar ik had gelezen dat hij z'n haar gekleurd had (redelijk logisch, helrood haar komt weinig voor). Dus ik zeg: tip: kleurshampoo. Ge zijt mij aan 't pesten eh ![]()
![]() |
#1265 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() nee hoor. irrationaliteit heeft dikwijls een logica. Wanen kunnen soms zo logisch in elkaar zitten dat je er rillingen van krijgt.
Als hij inderdaad psychotisch is, dan vermoed ik het waanbeeld waaruit zijn gedrag vloeide zeer gestructureerd is (getuige de voorbereidingen die hij heeft getroffen). Hoe erg het ook is voor de slachtoffers, ik vind dergelijke compleet bizarre hersenkronkels bijzonder boeiend. Alleen zou het fijner zijn die mensen te onderscheppen voor hun waan gedrag wordt ![]()
![]() |
#1266 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#1267 |
|
![]() Ik heb de indruk dat sommige lieden een race aan het lopen zijn die moet uitmaken wie de meest verontwaardigde mens ter wereld is...
Hangen er al witte ballonnen voor uw raam? Bent u naar Dendermonde afgezakt om in de stoet der verontwaardigden te paraderen? U gaat toch iets in de camera zeggen als een journalist u aanklampt? Zorg dat het schuim op uw lippen standby staat, dan wint u zeker de race. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1268 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1269 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Alzo spraken en dachten Jazeker en E. Gidius en 'sHemels bliksems werden over Ulieden geslingerd. Laatst gewijzigd door filosoof : 31 januari 2009 om 00:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1270 |
Banneling
|
![]() Hangt er vanaf. Sommige volwassenen zijn echt niets waard. Van kinderen weet je dat nog niet , mischien groeien er bijzonder interressante individuen uit. Mensen zoals jij mogen dus gerust hun leven opofferen voor kinderen, dan doen ze toch eens 1 maal iets positiefs in hun leven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1271 | |
|
![]() Citaat:
Kleurshampoo pakt trouwens niet op zwart haar, toch geen lichtere. En onder die foto stond een andere naam. Dat was best wel overtuigend, tesamen met de totaal andere fysieke kenmerken (zie robotfoto op hln.be).
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 31 januari 2009 om 00:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1272 | |
|
![]() Citaat:
Zo is dat ook met kindjes. Als er eentje sterft, is er weinig aan de hand. Je kruipt met je vriendin in bed en negen maanden later popt er weer een ander tevoorschijn. Zo kun je er op relatief korte tijd tientallen op de wereld zetten. Een volwassen mens vervang je echter niet zo snel. Het duurt minstens twintig jaar om er weer zo één te hebben. Daarom dat een volwassen mens zijn leven niet behoort te geven voor het leven van een pasgeborene. Meer staat er niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1273 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een wit blad papier is onbeschreven en stelt niet veel voor en is ook niet veel waard. Waarom zou je het dan niet mogen verbranden? Een pentekening van bv. Esher is een prachtig iets en is vandaag de dag veel waard. Echter voorheen was die pentekening een wit blad papier en dus waardeloos. Wanneer je een wit blad papier verbrandt ontneem je dat wit blad papier meteen ook de mogelijk om iets te worden. Ik hoop dat je je fout zelf inziet.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 31 januari 2009 om 00:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1274 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1275 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1276 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eén van de psychotische kenmerken is verlies van identiteit, of beter gezegd: verlies van contact met zijn "ik"-kern. Men verliest daardoor zijn eenheid, en gaat niet alleen zichzelf maar ook de anderen zien als een verzameling van menselijke onderdelen in plaats van als een persoon. Men kan dan bijvoorbeeld een mens zien als ledematen aan een romp, of als een hoofd op een borstkas, of voor de meer intellectuele medemens als een verzameling ervaringen, inzichten, vaardigheden en/of overtuigingen. De empathie, het aanvoelen van de persoon in de mens, zijn in kleinere of grotere mate weg.
![]() |
#1277 | |
|
![]() Citaat:
Voor mij zijn alle tekeningen waardevol. Het zijn allemaal producten van een samenleving, een milieu, een cultuur - zowel van de lichtschijnsels als de schaduwzijden ervan. Wat jij eigenlijk zegt komt erop neer dat je het blanco blad verkiest boven het blad met de schaduwzijden. Je bent dus een utopist, iemand die de mens ontmenselijkt om er een paradijselijk, steriel wezen van te maken. De schaduwmens moet baan ruimen voor de blanco mens omdat de blanco mens nog wel - hypothetisch - aan het utopisch ideaal kan voldoen. Dat is mij allemaal wat te sprookjesachtig, vrees ik. Alsof je licht kunt hebben zonder schaduw. Als ik moest kiezen tussen Marc Dutroux doden of een baby doden, ik zou voor de baby kiezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1278 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1279 | |