![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1261 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() als 60% van de bevolking er niets te zeggen heeft, waarom zou het dan nog de hoofdstad mogen genoemd worden???
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
#1262 |
Minister-President
|
![]() Hanteert men die logica in de VS ook?
#1263 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Territoriale integriteit is trouwens niet zaligmakend, slechts een argument in het grote spel van de internationale politiek, bv. Kosovo. Ik denk wel niet, gezien de grote traditie van Franstalige netwerken in de internationale politiek, dat dit in het voordeel van de Vlamingen pleit. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
#1264 |
Europees Commissaris
|
![]() Alles wat met federaties en confederaties te maken heeft is in principe niet correct. Ik denk dat we in België al mogen spreken van een confederatie als we naar echte deelstaten gaan, die een grondwet krijgen en bovendien de volledige soevereiniteit krijgen.
|
![]() |
![]() |
#1265 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#1266 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik daag u uit om maar één, één regel te vinden van de Vlaamse overheid die verplicht is in Brussel, daarmee bedoel ik: dat alle Brusselaars moeten opvolgen. btw: Brussel is tweetalig niet omdat het de hoofdstad is, wel omdat het gelegen is in het tweetalig gebied Brussel. En het tweetalig gebied is er omdat Brussel de facto tweetalig is. Zou Gent de hoofdstad van België zijn, het niet tweetalig zijn, hoor... Citaat:
Men verwart twee totaal verschillende situaties: - de huidige situatie: het klopt dat het federaal parlement probleemloos het BHG kan afschaffen mits een grondwetswijziging, of er een lege doos van te maken. Dat klopt... En dat geldt eveneens voor de andere Gewesten en Gemeenschappen. U gaat mij zeggen: Vlamingen zullen niet zo zot zijn om hun eigen deelstaten af te schaffen. Dat klopt ook. Ik ga u zeggen: Franstaligen zullen niet zo zot zijn om wat zij een Franstalige deelstaat beschouwen, af te schaffen. - in de toekomst (splitsing van Belgie): weer eens zijn er twee mogelijkheden: bij een splitsing "in der minne", zullen de nieuwe staatsgrenzen onderhandeld worden tussen de "nieuwe staten". Het lot van Brussel zal dus bepaald worden door het resultaat van die onderhandelingen, en uiteraard zullen de Brusselaars daar inspraak in hebben, ofwel rechtstreeks (eigen onderhandelaars), ofwel onrechtstreeks (via de Vlaamse en Franstalige onderhandelingteams). Indien er geen akkoord komt over Brussel, zie volgende. Bij afscheuring zijn er geen onderhandelde en aanvaarde grenzen. Dan gaat men kijken naar de reeds bestaande grenzen om de nieuwe grenzen te bepalen. En hoe je het ook draait of keert, tussen Brussel en Vlaanderen zijn er twee verschillende grenzen: de gewestgrenzen, en de taalgrens. Dat wordt een beetje veel, hé? Citaat:
Uw tweede punt is juist, maar mist nog iets: om Brussel Vlaams te maken, moeten de Brusselaars Vlaanderen aanvaarden als "moederstaat" (mooi gezegd hé? ![]() Indien dat gebeurt, is het simpel: Vlaanderen + Brussel = nieuwe staat. Indien dat niet gebeurt, zal Vlaanderen alleen verder moeten. Dit is uiteraard politieke fictie, andere scenario's zijn mogelijk, zoals een burgeroorlog rond Brussel, of Brussel dat een EU district wordt, of zelfs de VN Veiligheidsraad die uiteindelijk Brussel aan Vlaanderen aanhecht ondanks bloedige protesten in de Matongewijk. Maar het scenario waar Brussel zelf zal beslissen of het met Vlaanderen in zee gaat, lijkt mij het meest waarschijnlijke. btw: je hebt volledig gelijk als je zegt dat steden geen beschikkingsrecht hebben. Maar 1) Brussel is een Gewest, een deelstaat (de rechtsgevolgen hiervan zijn totaaaaaal verschillend), 2) zelfs zonder beschikkingsrecht kan Brussel nog steeds zeggen "Vlaanderen heeft geen inspraak in Brussel, en kan Brussel dus niet aanhechten" (zie Gibraltar, dat is een beetje hetzelfde verhaal).
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 12 augustus 2010 om 10:53. |
|||
![]() |
![]() |
#1267 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is al 20 jaar het geval, hoor...
#1268 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe vaak moeten sommige anderen "Brüssel Vlaams? Ça Jamais!" na mekaar herhalen tot hun innigste hartewens realiteit wordt?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
#1269 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik erken dat er Franstalige Vlamingen zijn (en dat niet uitsluitend in de Pas-de-Calais), en als de Limburgers erkenning willen voor een Limburgse minderheidstaal, mogen ze mij dat altijd laten weten. Ik heb daar geen problemen mee.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
#1270 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#1271 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maakt het iets uit misschien?
![]() |
![]() |
#1272 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als je weet wie ze advies vroegen.....Vergelijkbaar met de administratie die met openoffice werkte en aan microsoft vroeg of dat beter was om op microsoft office over te stappen. Laatst gewijzigd door pajoske : 12 augustus 2010 om 11:07. |
|
![]() |
![]() |
#1273 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De feiten zijn als ze zijn. De Franstalige Gemeenschap kan claimen dat de meerderheid van de Brusselaars franstalig is. Brussel kan claimen een zelfstandig gewest te zijn. Alleen al het feit dat ze het kúnnen claimen, ongeacht de eventuele uitkomst, had voorkomen moeten worden. Nu is en blijft het een zware dobber. |
|
![]() |
![]() |
#1274 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Omdat jij veel fantasie hebt.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#1275 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In de VS hanteert men in ieder geval de logica dat iedere Amerikaan zich "kan vinden" in zijn hoofdstad.
En laat dat nu even problematisch zijn in ons onlandje. Als in de VS ergens een Spaanstalige tot burgemeester verkozen wordt, dan zal hij/zij zijn uiterste best doen om 'Amerikaan' te zijn; hier bij ons zijn er burgemeesters die een Front vormen tegen de gemeenschap waarvan ze deel uitmaken volgens de grondwet.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
#1276 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor mijn stelling (zie post 1223) is de discussie omtrent de “interpretatie” van de huidige staatkundige indeling van België totaal irrelevant. Maar als u het dan toch specifiek wil hebben over een welbepaalde interpretatie van de bepalingen van de Belgische Grondwet, inzonderheid van artikel 1, gelieve een wettekst of een officieel cq. rechtsgeldig document voor te brengen waarin de bij Art.1 GW bedoelde gemeenschappen en/of gewesten “deelstaten” worden genoemd, en dan praten we verder. Hartelijke groeten, G. |
|
![]() |
![]() |
#1277 |
Banneling
|
![]() Wat men in ieder geval mag zeggen, is dat di Rupo een moedig man is. Die niet vies is om verantwoordelijkheid te nemen. En die zijn uiterste best doet om de dingen in goede banen te leiden. Ik denk niet dat Dewever hiertoe in staat was geweest. Die had de pijp al lang aan Maarten gegeven.
__ Laatst gewijzigd door system : 12 augustus 2010 om 12:19. |
![]() |
![]() |
#1278 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat is dit voor hoogspeculatieve flauwekul ?
![]() |
#1279 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#1280 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oorspronkelijk geplaatst door system
Wat men in ieder geval mag zeggen, is dat di Rupo een moedig man is. Die niet vies is om verantwoordelijkheid te nemen. En die zijn uiterste best doet om de dingen in goede banen te leiden. Ik denk niet dat Dewever hiertoe in staat was geweest. Die had de pijp al lang aan Maarten gegeven. Citaat:
Deze middag op het nieuws van 13.00 uur hoorde ik dat de delegatie van N-VA zowel als die van CD&V vonden dat wat de "moedige man" Di Rupo voorstelde in feite neerkwam op de standpunten van Milquet. Dus, verklaarden ze dat die voorstellen volstrekt niet beantwoordden aan hun visie. Daarmee zal de N-VA en CD&V het in de ogen van system, Henri1 en de andere Belgicistische slijmerds weer eens verkorven hebben.