Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2010, 18:04   #12841
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
De Van Dale is vast een instrument van de NWO. Of wacht, dat is een andere draad.
Tja u zegt nu zoiets.

Wat er ook van zij, 'lanterfanteren' levert 3510 hits op bij het googlen en 'lantefanteren' 1900 hits. Niet dat dit googlen alleszaligmakend is, maar het wijst toch op het feit dat heel veel mensen het woord zo schrijven en wellicht nog heel wat meer die het zo uitspreken.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2010, 19:49   #12842
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Tja u zegt nu zoiets.

Wat er ook van zij, 'lanterfanteren' levert 3510 hits op bij het googlen en 'lantefanteren' 1900 hits. Niet dat dit googlen alleszaligmakend is, maar het wijst toch op het feit dat heel veel mensen het woord zo schrijven en wellicht nog heel wat meer die het zo uitspreken.
Grappig

lanterfanter levert 31.800 hits
lantefanter levert 899 hits en een rood streepje onder de tekst.

nu jij.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2010, 19:51   #12843
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Vroeger was het belastingvoordeel mischien een reden om in Belgie te gaan wonen. Maar de beide overheden hebben afspraken gemaakt zodat er nauwelijks nog reden is om als belastingvluchteling naar Belgie te gaan.

Veruit de meeste Nederlanders die in Belgie gaan wonen doen dat vanwege de goedkopere huizen. Ik zie het om me heen, en heb het daarom ook zelf overwogen.
Vroeger was idd belastingvoordeel een van de voornaamste redenen om in België te wonen.

Nu komen ze voor:
Goedkope huizen.
Ruimte om te wonen. (In Nederland leeft men dikwijls als kiekens op elkaar.)
Beter en goedkoop onderwijs en opvoeding (een beetje discipline) voor de kinderen.
Aangenaam leven.
Witwassen van zwartgeld.
Wiet kweken.
enz..
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2010, 20:08   #12844
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja u zegt nu zoiets.

Grapjas, toen ik de vorige keer iets googlede om zo een punt te maken, dan betekende dat volgens jou helemaal niets. Overigens is het niet 'lanterfanteren', maar wel 'lanterfanten'. Dat levert 9830 resultaten op, tegenover 434 voor 'lantefanten'.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2010, 20:16   #12845
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Indien mensen van mijn slag de macht zouden usurperen, dan zouden alle kinderen verplicht lid worden van jeugdverenigingen waar ze 's zomer op cursus Hollands kunnen gaan in Scheveningen.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2010, 20:18   #12846
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grapjas, toen ik de vorige keer iets googlede om zo een punt te maken, dan betekende dat volgens jou helemaal niets. Overigens is het niet 'lanterfanteren', maar wel 'lanterfanten'. Dat levert 9830 resultaten op, tegenover 434 voor 'lantefanten'.
Lanterfanten ken ik.
Lantefanten niet.
System does it again....
Op den duur zou je nog medelijden met hem krijgen...
Oud 6 december 2010, 20:36   #12847
system
Banneling

Standaard

Citaat:
'Lanterfanteren' wordt ook gebruikt.

Thuiswerk? Lanterfanteren met de kinderen!

Waarom sommige bedrijven thuiswerk verbieden is mij wel duidelijk. Er is geen bereikbaarheid, geen onderlinge afstemming, de kans om te lanterfanteren is volop aanwezig.

Vaak schermt men met argumenten als drukte op het kantoor. Men kan de begroting dan niet maken of geen brieven schrijven aan belangrijke klanten. Dat lukt thuis beter.Op dit soort verhalen is geen enkele controle uit te oefenen. Mensen kunnen wel snel even hun stukken uittikken op de werkplek en dan een dagje gaan luieren op kosten van hun werkgever. Of gezellig met de kinderen het park in. En dan moet je maar kinderverlof nemen, of een dag minder werken per week.Wie overtuigt me van mijn ongelijk?

Deze tekst komt van een Nederlandse site.

In Ramskapelle is er zelfs een restaurant dat zo heet:

http://www.lanterfanter.com/

Laatst gewijzigd door system : 6 december 2010 om 20:46.
Oud 6 december 2010, 20:50   #12848
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

'Lanterfanter' is een zelfstandig naamwoord dat gevormd is op de staml 'lanterfant-'. Het ging over het werkwoord 'lanterfanteren' tegenover 'lanterfanten'. Maar ach, het Nederlands gebruikt soms zulke achtervoegsels om het metrum van een zin recht te trekken. Men denke aan 'kindertjes' tegenover 'kindjes' of 'touwetjes' tegenover 'touwtjes' en dies meer; meestal heeft de vorm met het achtervoegsel dan een meer onschuldige betekenis (zo voel ik die woorden aan).

Niet alles staat in het woordenboek, zeker niet voor een taal als het Nederlands. Dat kan haast niet; te veel dichterlijke vrijheid.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 december 2010 om 20:52.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2010, 20:54   #12849
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
'Lanterfanter' is een zelfstandig naamwoord dat gevormd is op de staml 'lanterfant-'. Het ging over het werkwoord 'lanterfanteren' tegenover 'lanterfanten'. Maar ach, het Nederlands gebruikt soms zulke achtervoegsels om het metrum van een zin recht te trekken. Men denke aan 'kindertjes' tegenover 'kindjes' of 'touwetjes' tegenover 'touwtjes' en dies meer; meestal heeft de vorm met het achtervoegsel dan een meer onschuldige betekenis (zo voel ik die woorden aan).

Niet alles staat in het woordenboek, zeker niet voor een taal als het Nederlands. Dat kan haast niet; te veel dichterlijke vrijheid.
Misschien bleef de sterre wel stilstaan in Bethlehm, maar de taal blijft niet stilstaan. De twee termen worden door mekaar gebruikt. Dat is ook normaal. Taal evolueert.

A propos, 'touwkens' vond ik vroeger toch charmanter.

Laatst gewijzigd door system : 6 december 2010 om 20:55.
Oud 6 december 2010, 21:08   #12850
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Lanterfanteren' wordt ook gebruikt.

Thuiswerk? Lanterfanteren met de kinderen!

Waarom sommige bedrijven thuiswerk verbieden is mij wel duidelijk. Er is geen bereikbaarheid, geen onderlinge afstemming, de kans om te lanterfanteren is volop aanwezig.

Vaak schermt men met argumenten als drukte op het kantoor. Men kan de begroting dan niet maken of geen brieven schrijven aan belangrijke klanten. Dat lukt thuis beter.Op dit soort verhalen is geen enkele controle uit te oefenen. Mensen kunnen wel snel even hun stukken uittikken op de werkplek en dan een dagje gaan luieren op kosten van hun werkgever. Of gezellig met de kinderen het park in. En dan moet je maar kinderverlof nemen, of een dag minder werken per week.Wie overtuigt me van mijn ongelijk?

Deze tekst komt van een Nederlandse site.

In Ramskapelle is er zelfs een restaurant dat zo heet:

http://www.lanterfanter.com/
System, u bent nu echt wel het noorden kwijt. Hier in het Waregemse hebben we het over "lanterfant'n" en "ne lanterfant'r". Het eerste is het werkwoord, het andere het zelfstandig naamwoord waarmee je een mannelijk persoon aanduidt. "Lanterfanteren" of "lantefante(re)n" is hier totaal onbekend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2010, 21:41   #12851
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
System, u bent nu echt wel het noorden kwijt. Hier in het Waregemse hebben we het over "lanterfant'n" en "ne lanterfant'r". Het eerste is het werkwoord, het andere het zelfstandig naamwoord waarmee je een mannelijk persoon aanduidt. "Lanterfanteren" of "lantefante(re)n" is hier totaal onbekend.
Heb ik ooit iets anders gezegd?
Oud 7 december 2010, 13:58   #12852
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb ik ooit iets anders gezegd?
Ja. Het is duidelijk dat je niet meer beseft wat je allemaal vertelt. Huiswerk overdoen. Alles nog eens opnieuw lezen.
Oud 7 december 2010, 16:59   #12853
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja. Het is duidelijk dat je niet meer beseft wat je allemaal vertelt. Huiswerk overdoen. Alles nog eens opnieuw lezen.
Helemaal niet. Ik heb gewoon gesteld dat de twee termen gebruikt worden in de praktijk :lanterfanter' en 'lantefanter'. En zo ook met de werkwoorden: 'lanterfanten' en 'lanterfanteren', en zelfs 'lantefanteren'.

Dat 'lanterfant' de correcte spelling is, klopt natuurlijk.

De enige die goed moet leren lezen, bent u. Zoals vaak. En er niet vanalles bijdenken dat er niet staat.

Laatst gewijzigd door system : 7 december 2010 om 16:59.
Oud 7 december 2010, 18:27   #12854
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Ik heb gewoon gesteld dat de twee termen gebruikt worden in de praktijk :lanterfanter' en 'lantefanter'. En zo ook met de werkwoorden: 'lanterfanten' en 'lanterfanteren', en zelfs 'lantefanteren'.

Dat 'lanterfant' de correcte spelling is, klopt natuurlijk.

De enige die goed moet leren lezen, bent u. Zoals vaak. En er niet vanalles bijdenken dat er niet staat.
Als "lanterfant" dan toch de correcte spelling is, dan hoef je niet, gewoon om weer eens op te vallen, met opzet een foute spelling te gaan gebruiken.
Oud 7 december 2010, 19:43   #12855
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

lanterfant [lan·ter·fant], de[m.], lanterfanten [lan·ter·fan·ten]
lanterfanten [lan·ter·fan·ten], ww., lanterfantte [lan·ter·fant·te], gelanterfant [ge·lan·ter·fant]
lanterfanter [lan·ter·fan·ter], de[m.], lanterfanters [lan·ter·fan·ters]

Een formele additie voor deze zo evidente discussie.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2010, 10:43   #12856
system
Banneling

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door system : 9 december 2010 om 10:47.
Oud 9 december 2010, 10:43   #12857
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als "lanterfant" dan toch de correcte spelling is, dan hoef je niet, gewoon om weer eens op te vallen, met opzet een foute spelling te gaan gebruiken.
Ik had het over de Oranjes en niet over 'lanterfanter'. Moest ik elke tik- of andere fout gaan verbeteren van elke poster (ook van u) dan zou ik heel veel werk hebben.

En wat nu juist de Oranjes betreft. De door u zo geprezen Willem I was niet alleen 'koning -koopman', maar ook koning en uitbuiter maar ook vooral een drugsbaron.

Immers:

"Vrijwel direct nadat in 1815 in Nederland de monarchie uitbrak moest koning Willem manieren verzinnen om aan geld te komen, vandaar dit initiatief dat zeer lucratief zou blijken te zijn. Nog geen acht jaar later, in 1823, werden op bevel van koning Willem I alle pachtcontracten gedwongen geliquideerd om concurrentie op de suiker- en koffiemarkt te weren. Het gevolg was dat er een complete oorlog uitbrak, maar de koning trok brutaalweg nog meer macht naar zich toe.

Korte tijd later besloot koning Willem I dat zijn NHM (Nederlandse Handels Maatschappij) het exclusieve opiumcontract voor Madoera en Java kreeg. De opium werd ingekocht in Turkije, vervolgens naar Nederland vervoerd om te worden verpakt en tenslotte naar Java verscheept. De winsten van zowel de groot- als de detailhandel in opium waren enorm, en de onderdrukking en uitbuiting van de bevolking dienovereenkomstig. Juist in de woedende Java-oorlog bleken inheemse huursoldaten gretige afnemers te zijn van Willems opium, en gaven hun karige soldij daar maar al te graag aan uit. Zodoende kon de oorlog extra winstgevend gemaakt worden. Het stimuleren van opiumgebruik onder Javanen was niet in strijd met de zedelijkheid, zo oordeelde het Tweede-Kamerlid Van Hoëvell later, omdat daarmee immers handelswinsten werden behaald. Deze oorlogsellende, die circa 8.000 Nederlandse soldaten het leven kostte en ruim 200.000 Javanen, leverde een winst op die ruim 10% bedroeg van de totale inkomsten in die periode. De kosten van de peperdure oorlog werden er sowieso ruimschoots door gedekt, en zodoende hebben de Javanen zélf de kosten betaald voor het leger dat hen kwam onderwerpen. De aanvankelijke verliezen van de NHM werden door de opiumhandel uiteindelijk vette winsten, die niet alleen het faillisement van de maatschappij hebben voorkomen, maar zelfs de financiële basis hebben gelegd voor de instituten ABN-AMRO en de familie Van Amsberg,- echter wél ten koste van honderdduizenden levens."

En de Hollanders dan maar zagen over Leopold II...

Laatst gewijzigd door system : 9 december 2010 om 10:44.
Oud 9 december 2010, 11:12   #12858
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het over de Oranjes en niet over 'lanterfanter'. Moest ik elke tik- of andere fout gaan verbeteren van elke poster (ook van u) dan zou ik heel veel werk hebben.

En wat nu juist de Oranjes betreft. De door u zo geprezen Willem I was niet alleen 'koning -koopman', maar ook koning en uitbuiter maar ook vooral een drugsbaron.

Immers:

"Vrijwel direct nadat in 1815 in Nederland de monarchie uitbrak moest koning Willem manieren verzinnen om aan geld te komen, vandaar dit initiatief dat zeer lucratief zou blijken te zijn. Nog geen acht jaar later, in 1823, werden op bevel van koning Willem I alle pachtcontracten gedwongen geliquideerd om concurrentie op de suiker- en koffiemarkt te weren. Het gevolg was dat er een complete oorlog uitbrak, maar de koning trok brutaalweg nog meer macht naar zich toe.

Korte tijd later besloot koning Willem I dat zijn NHM (Nederlandse Handels Maatschappij) het exclusieve opiumcontract voor Madoera en Java kreeg. De opium werd ingekocht in Turkije, vervolgens naar Nederland vervoerd om te worden verpakt en tenslotte naar Java verscheept. De winsten van zowel de groot- als de detailhandel in opium waren enorm, en de onderdrukking en uitbuiting van de bevolking dienovereenkomstig. Juist in de woedende Java-oorlog bleken inheemse huursoldaten gretige afnemers te zijn van Willems opium, en gaven hun karige soldij daar maar al te graag aan uit. Zodoende kon de oorlog extra winstgevend gemaakt worden. Het stimuleren van opiumgebruik onder Javanen was niet in strijd met de zedelijkheid, zo oordeelde het Tweede-Kamerlid Van Hoëvell later, omdat daarmee immers handelswinsten werden behaald. Deze oorlogsellende, die circa 8.000 Nederlandse soldaten het leven kostte en ruim 200.000 Javanen, leverde een winst op die ruim 10% bedroeg van de totale inkomsten in die periode. De kosten van de peperdure oorlog werden er sowieso ruimschoots door gedekt, en zodoende hebben de Javanen zélf de kosten betaald voor het leger dat hen kwam onderwerpen. De aanvankelijke verliezen van de NHM werden door de opiumhandel uiteindelijk vette winsten, die niet alleen het faillisement van de maatschappij hebben voorkomen, maar zelfs de financiële basis hebben gelegd voor de instituten ABN-AMRO en de familie Van Amsberg,- echter wél ten koste van honderdduizenden levens."

En de Hollanders dan maar zagen over Leopold II...
Ja, wat is het nu? Waarover wil je nu zitten neuzelen? Over "lanterfanten" of over de Oranjes? Opiumhandel is niet netjes. Maar de Oranjes waren zeker niet de enigen die zich daaraan bezondigden. De Britten hebben net hetzelfde gedaan door China met bruut geweld te dwingen de import van opium toe te laten. Opium die onder Brits toezicht werd gekweekt in India.

Het zit jou blijkbaar in de genen om iemand nog steeds verwijten toe te sturen over zaken die generaties geleden zijn gebeurd. In het door jou aangehaald gebeuren is dat zomaar eventjes minstens zeven generaties geleden. Het is overigens in volstrekt dezelfde geestesgesteldheid dat je ook onafgebroken naar de hedendaagse bewuste Vlamingen modder zit te gooien omtrent WO2. Het toont nog maar eens aan wat voor een chagrijnig ettertje je eigenlijk bent.
Oud 9 december 2010, 11:21   #12859
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, wat is het nu? Waarover wil je nu zitten neuzelen? Over "lanterfanten" of over de Oranjes? Opiumhandel is niet netjes. Maar de Oranjes waren zeker niet de enigen die zich daaraan bezondigden. De Britten hebben net hetzelfde gedaan door China met bruut geweld te dwingen de import van opium toe te laten. Opium die onder Brits toezicht werd gekweekt in India.

Het zit jou blijkbaar in de genen om iemand nog steeds verwijten toe te sturen over zaken die generaties geleden zijn gebeurd. In het door jou aangehaald gebeuren is dat zomaar eventjes minstens zeven generaties geleden. Het is overigens in volstrekt dezelfde geestesgesteldheid dat je ook onafgebroken naar de hedendaagse bewuste Vlamingen modder zit te gooien omtrent WO2. Het toont nog maar eens aan wat voor een chagrijnig ettertje je eigenlijk bent.
Ik ben niet begonnen met schoolmeesterachtig gedoe over 'lanterfanteren'. En wat de Oranjes betreft, hoop ik dat het u nu eindelijk duidelijk wordt dat uw Willem I niet zo'n brave duts en voorbeeldig vorst was als mensen uit uw kring hem willen voorstellen. Een uitbuiter, geldsjacheraar en een handelaar in drugs ja, dat was ie. En het VKN diende op de eerste plaats om er (geldelijk) profijt uit te halen.

Laatst gewijzigd door system : 9 december 2010 om 11:31.
Oud 9 december 2010, 12:45   #12860
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben niet begonnen met schoolmeesterachtig gedoe over 'lanterfanteren'. En wat de Oranjes betreft, hoop ik dat het u nu eindelijk duidelijk wordt dat uw Willem I niet zo'n brave duts en voorbeeldig vorst was als mensen uit uw kring hem willen voorstellen. Een uitbuiter, geldsjacheraar en een handelaar in drugs ja, dat was ie. En het VKN diende op de eerste plaats om er (geldelijk) profijt uit te halen.
Als onze Wim enigszins was zoals de Ollanders en hun akolieten heden ten dage dan was het VKN voornamelijk om te lachen met de lieden uit de buurt van Luik, net zoals wij hier massaal op het forum komen om datzelfde te doen. Eigenlijk is er in 200 jaar niet veel veranderd.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be