![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#13041 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Jij wilt niet alleen aantonen dat Nederlanders en Vlamingen anders zijn. Want datzelfde kun je immers ook zeggen van Walen en Vlamingen. Nee, Nederlanders zijn ook slechter - minderwaardig zelfs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13042 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() tiens, niets van gemerkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13043 |
|
![]() meer en meer VL mannen doen dat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13044 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13045 | |
|
![]() Citaat:
Opvallend is wel dat alle jongens ook de Waalse meisjes kussen. In VL zal een VL jongen niet alle meisjes die hij half en half kent met een kus begroeten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13046 | |
|
![]() Citaat:
Was die film ook in Ned? (en een succes?). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13047 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13048 | |
|
![]() Citaat:
Nou ja, tenzij in bepaalde kringen en die moeten dat zelf weten. Verder vind ik het maar een Mediterrane gewoonte.
![]() |
![]() |
#13049 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben van de Groot-Hollandse strekking binnen het Grootneerlandisme, vandaar.
![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 december 2010 om 22:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13050 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13051 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13052 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13053 |
|
![]() weinigen die dat weten, Van Dale wordt door bijna iedereen als normerend beschouwd en daarom is het eigenlijk ook een normerend woordenboek geworden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13054 | |
|
![]() Citaat:
De showbizz heeft echter vaak een voorbeeldfunctie wegens cool en later beginnen meer en meer mensen dat gebruik dan over te nemen ook in de randgebieden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13055 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13056 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Walen en Vlamingen verstaan (= begrijpen) mekaar maar spreken niet dezelfde taal. Nederlanders en Vlamingen spreken zogezegd dezelfde taal, maar ze verstaan mekaar blijkbaar niet. Zoniet was die andere versie van Loft overbodig geweest. Laatst gewijzigd door system : 20 december 2010 om 17:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13057 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik versta ook sommige mensen niet, maar toch begrijp ik de woorden, de uitdrukkingen en hun betekenis.
![]() |
#13058 |
Europees Commissaris
|
![]() Naar't schijnt is de 'Hollandse' versie explicieter notabene. Nu, of we het graag hebben of niet,de reden van die 'Hollandse' versie is om marketing te doen. De Vlaamse versie zou wellicht niet genietbaar zijn wegens onherkenbaar en zou daarom alleen minder bezoekers lokken. Verder is het een prachtig excuus om populaire Noord-Nederlandse acteurs naar voren te schuiven, waar het publiek wel wat van lust. Ook 'Hollandse' films (zoals Team Spirit) werden eerder vervlaamst om dezelfde reden.
Ik herinner me trouwens nog dat er me gezegd werd: “Je bent wel een leuke Belg”, alsof een Vlaams accent zou anticiperen dat je bij voorbaat een onmondig persoontje bent met een laag charisma. Zo kom ik ook veel mede-Vlamingen tegen die zich storen aan 'Hollanders op televisie' of aan vertaalde literatuur die 'wel goed geschreven is, maar overduidelijk door een Nederlander'. Persoonlijk heb ik die visie niet (niet verwonderlijk, uiteraard). Volgens mij is het ook dat de provinciale aard die de Nederlanden overheerst, en ik ben er geen liefhebber van. Nog steeds zie ik het graag anders en hoop ik op een periode in de toekomst waar dat minder zou zijn. Ik blijf over Kleinstaaterei (zoals ik het ervaar) kijken. Ik ben er me uiteraard wel van bewust dat ik een minderheidspositie bekleed. In een put springen zou ik nog niet doen om bij de hoofdstroomgroep te gaan horen, echter.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 december 2010 om 17:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13059 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13060 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als Walen en Vlamingen elkaar 'verstaan' (lees: begrijpen), dan is het toch wel heel merkwaardig dat ze maar geen regering gevormd krijgen...
|
![]() |
![]() |