Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2008, 01:01   #1341
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontifex Maximus Bekijk bericht
Als ik dit onbevooroordeeld bekijk zie ik vinnen en een arm.

Nu bekijk ik het bevooroordeeld, zegge vanuit het standpunt van een evolutionist en wat zie ik: Nog steeds vinnen en een voorarm van een mens waarvan ik zou kunnen denken dat dit allemaal is geëvolueerd.

Nu bekijk ik het vanuit het standpunt van een creationist en wat zie ik: Nog steeds vinnen en een voorarm van een mens en ik denk dat dit wel allemaal door dezelfde gecreëerd is.

Ieder zijn geloof zeker?
komaan Pontifex... niet zwansen hé
als je niet op voorhand wist dat het hier ging over een dolfijn'vin'/arm/vinnen dan zag je in het plaatje in het blauwe uit eender welk standpunt vinnen en in het andere plaatje twee armen/poten waar je misschien _afhankelijk van je kennis_ in het tweede een menselijke arm kon uit opmaken

kortom alleen inzake de beenderstructuur zou niemand zweren dat het daar om een 'vin' ging ... alleen als je dat weet en je houdt jezelf het plaatje voor van een dolfijn

Laatst gewijzigd door praha : 27 oktober 2008 om 01:04.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 12:44   #1342
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Hopla, weer een missing link die niet langer missing is.

http://www.timesonline.co.uk/tol/new...cle5182927.ece
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2008, 00:13   #1343
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Ik moest pas nadenken over het ontstaan van materie. Als het ontstaan van materie een ontwikkeling is van energie naar vaste stof net als evolutie ontwikkeling van leven is, zouden er dan verschillende 'vormen' materie ontstaan zijn in het heelal of is het overal gebaseerd op die neutronenkernen met elektronen er omheen cirkelend (de elementen van het periodiek systeem)?
Is alle materie in het heelal opgebouwd conform dit periodiek systeem? Is dit een aanwijzing voor de Big Bang, is dit juist een argument om de Big Bang te verwerpen of staat dit daar helemaal los van?
Oud 26 november 2008, 00:24   #1344
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Ik moest pas nadenken over het ontstaan van materie. Als het ontstaan van materie een ontwikkeling is van energie naar vaste stof net als evolutie ontwikkeling van leven is, zouden er dan verschillende 'vormen' materie ontstaan zijn in het heelal of is het overal gebaseerd op die neutronenkernen met elektronen er omheen cirkelend (de elementen van het periodiek systeem)?
Is alle materie in het heelal opgebouwd conform dit periodiek systeem? Is dit een aanwijzing voor de Big Bang, is dit juist een argument om de Big Bang te verwerpen of staat dit daar helemaal los van?
Ik las omstreeks 1950 in een rubriek "Toch is het zo" van toenmalig Dagblad De Rotterdammer, dat licht/straling enige massa heeft en dat de aarde door het ontvangen licht heel langzaam ietsjes zwaarder wordt.

Even gezocht op Net en een Wiki lijkt dat te bevestigen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Licht

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 26 november 2008 om 00:24.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2008, 00:47   #1345
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
dat is nu net het gekke... of beter 't geen waar men al lang achter aan 't zoeken is
heel die structurering ligt in feite 'vast' _zonder verder op het niveau van quarks ( subatomaire bestandsdelen waaruit de elementaire subatomaire deeltjes gelijk neutronen, elektronen, protronen etc.. zijn opgebouwd ) of snaartheorie in te gaan _ dmv de fundamentele natuurkrachten : zwaartekracht, elektro-magnetische kracht ( deze speelt nauwelijks een rol bij gewone omstandigheden) , zwakke kernkracht, sterke kernkracht

er is een sterke analogie tussen deze verschillende krachten en bij extreme omstandigheden speelt bv een andere kracht de hoofdrol en wordt die door ons triviaal gekende materiestructurering grondig gewijzigd

men vermoedt dat al deze krachten slechts uitgelichte _naargelang de omsatndigheden_ facetten zijn van één fundamentele kracht ( zie oa GUT : grand unification theorie )
Oud 26 november 2008, 00:54   #1346
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik las omstreeks 1950 in een rubriek "Toch is het zo" van toenmalig Dagblad De Rotterdammer, dat licht/straling enige massa heeft en dat de aarde door het ontvangen licht heel langzaam ietsjes zwaarder wordt.

Even gezocht op Net en een Wiki lijkt dat te bevestigen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Licht
ja er is zoiets als een equivalente massa gelijk aan h.f / c², rustmassa is evenwel nul
in principe kan je dus spreken van een massatoename van de aarde _dat is in dus de zin dat de massa van de aarde groter wordt omwille van toegenome energie_ door straling maar ik zou dat toch enigsinds relativeren daar er toch zoiets als een energiebalans bestaat anders zou hier nogal erg heet worden

Laatst gewijzigd door praha : 26 november 2008 om 00:54.
Oud 26 november 2008, 01:42   #1347
willem1940NLD

Standaard

Ooit zag ik ergens beweren dat energie = massa en massa = energie .... ?
======

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 26 november 2008 om 01:46.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2008, 02:14   #1348
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ooit zag ik ergens beweren dat energie = massa en massa = energie .... ?
======
dat zou best kunnen
massa kan je beschouwen als een vorm van bevroren energie, willem
kijk er is die beroemde equivalentieformule E= m.c² die ergens uit de (speciale) relativiteitstheorie gekomen is
iedereen kent die wel _jammer ergens de mens heeft heel wat meer op z'n verdienste staan_ maar weinigen weten precies wat het nu precies inhoudt

in oorsprong had dat betrekking _in die theorie_ op de equivalentie tussen het verschil in massa en in energie ( tov van 'rust' ) dat je krijgt indien een massa versnelt wordt tot een bepaalde snelheid

naderhand heeft Einstein die equivalentie symmetrisch doorgetrokken en dan sloeg het de volledige massa en energie...maar dat is pas vele later aan de hand van antimaterie aangetoont
en nog later zag men de relatie _ dat was dan omgezette massa ( massadefect bij atomen ) in energie _ook in het inferno van Hiroschima
zo kan je een bepaalde massa in 'rust' dus beschouwen als een vorm van bevroren energie

en zo heeft een foton ( licht/straling) bv een bepaalde massa _licht heeft een impuls cfr. Newtoniaanse bolletjesvisie _ als het in beweging is maar is de massa nul als het in rust is

Laatst gewijzigd door praha : 26 november 2008 om 02:16.
Oud 26 november 2008, 02:34   #1349
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
dat zou best kunnen
massa kan je beschouwen als een vorm van bevroren energie, willem
kijk er is die beroemde equivalentieformule E= m.c² die ergens uit de (speciale) relativiteitstheorie gekomen is
iedereen kent die wel _jammer ergens de mens heeft heel wat meer op z'n verdienste staan_ maar weinigen weten precies wat het nu precies inhoudt

in oorsprong had dat betrekking _in die theorie_ op de equivalentie tussen het verschil in massa en in energie ( tov van 'rust' ) dat je krijgt indien een massa versnelt wordt tot een bepaalde snelheid

naderhand heeft Einstein die equivalentie symmetrisch doorgetrokken en dan sloeg het de volledige massa en energie...maar dat is pas vele later aan de hand van antimaterie aangetoont
en nog later zag men de relatie _ dat was dan omgezette massa ( massadefect bij atomen ) in energie _ook in het inferno van Hiroschima
zo kan je een bepaalde massa in 'rust' dus beschouwen als een vorm van bevroren energie

en zo heeft een foton ( licht/straling) bv een bepaalde massa _licht heeft een impuls cfr. Newtoniaanse bolletjesvisie _ als het in beweging is maar is de massa nul als het in rust is
Ik was altijd slecht in abstract rekenen, zeg maar zonder "model"; bedoel je misschien dat er een situatie mogelijk is waarin c*c wordt 1?
Oud 26 november 2008, 02:56   #1350
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik was altijd slecht in abstract rekenen, zeg maar zonder "model"; bedoel je misschien dat er een situatie mogelijk is waarin c*c wordt 1?
???
'k begrijp je niet goed ... vrees ik, willem
bedoel je dat rare gevalletje met een foton ?
Oud 26 november 2008, 03:25   #1351
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
???
'k begrijp je niet goed ... vrees ik, willem
bedoel je dat rare gevalletje met een foton ?
Je schreef: E= m.c²

Toen dacht ik: indien c² = 1 dan .... E=m.1 .... E=m .... ?
Oud 26 november 2008, 06:38   #1352
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

neen.
c=3*10^8 m/s
c²=9*10^16 (m/s)²

Waar het op neer komt is dat iets dat aan energie wint ook een heel klein beetje aan massa wint.
In het dagelijkse leven merk je hier niets van. Maar voor voorwerpen die dicht tegen de lichtsnelheid bewegen is het een heel ander verhaal. Een heel kleine versnelling (=toename aan energie) wordt voor "trage" voorwerpen volledig in extra snelheid omgezet. Maar dicht bij de lichtsnelheid zal dat voorwerp aan massa winnen, en wel in de verhouding delta m= delta E/c²
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2008, 12:45   #1353
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
neen.
c=3*10^8 m/s
c²=9*10^16 (m/s)²

Waar het op neer komt is dat iets dat aan energie wint ook een heel klein beetje aan massa wint.
In het dagelijkse leven merk je hier niets van. Maar voor voorwerpen die dicht tegen de lichtsnelheid bewegen is het een heel ander verhaal. Een heel kleine versnelling (=toename aan energie) wordt voor "trage" voorwerpen volledig in extra snelheid omgezet. Maar dicht bij de lichtsnelheid zal dat voorwerp aan massa winnen, en wel in de verhouding delta m= delta E/c²
O, goed dan denk ik maar want dit kan ik niet doorzien / visualiseren en zoals ik al uitlegde kan ik heel weinig rekenen zonder een "model".
Oud 26 november 2008, 22:13   #1354
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

wel,
c is owat 300.000 km/s een vij groot getal dus... dat in kwadraat is dus vrij vrij groot
de massaomzetting die men maximaal na probeert te streven wanneer het gaat over ongecontroleerde nucleaire reactie, kernbommen dus, is bv van een grootorde van 1 gram voor een vergelijkbare bom als die van Hiroschima ( 20 kiloton TNT )(ps. dat was een kleintje vergeleken met die van nu )

ps. maar zoals steeds hangt alles af van de gebruikte grootheden en eenheden ... je kan als je wilt uiteraard c, toch wel een belangrijke en 'universele grootheid', standariseren tot 1 en de rest aanpassen
Oud 27 november 2008, 11:38   #1355
system
Banneling

Standaard

Het Belang van Limburg.

Een 220 miljoen jaar oud schildpaddenfossiel dat in China gevonden werd, werpt een nieuw licht op de evolutie die het schild van de reptielen onderging.

Het gevonden fossiel wordt beschouwd als de voorvader van alle schildpadden die we nu kennen. Het fossiel toont aan dat de borstplaat van het schildpaddenschild zich eerder ontwikkelde dat de rest van het schild.

De borstplaat zou een verlenging van de ribben van dier gevormd hebben en als bescherming gediend hebben tijdens het zwemmen. De rug werd enkel door verharde huid beschermd.

"Sinds de jaren 1800 ontstonden er verschillende hypotheses over het ontstaan van het schildpaddenschild. Nu we de oudst gevonden schildpad hebben onderzocht, kunnen we stellen dat het schild niet uit de huid ontstond, maar dat het eerder om een verlenging van de ruggegraat en de ribben gaat",zegt Dr. Xiao-Chun Wu van het Canadese Natuurmuseum.

Dr. Xiao-Chun Wu zal wel een onnozelaar zijn, want volgens sommigen is de aarde maar 6000 jaar oud.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 21:52   #1356
sagopakajmer
Partijlid

sagopakajmer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het Belang van Limburg.

Een 220 miljoen jaar oud schildpaddenfossiel dat in China gevonden werd, werpt een nieuw licht op de evolutie die het schild van de reptielen onderging.

Het gevonden fossiel wordt beschouwd als de voorvader van alle schildpadden die we nu kennen. Het fossiel toont aan dat de borstplaat van het schildpaddenschild zich eerder ontwikkelde dat de rest van het schild.

De borstplaat zou een verlenging van de ribben van dier gevormd hebben en als bescherming gediend hebben tijdens het zwemmen. De rug werd enkel door verharde huid beschermd.

"Sinds de jaren 1800 ontstonden er verschillende hypotheses over het ontstaan van het schildpaddenschild. Nu we de oudst gevonden schildpad hebben onderzocht, kunnen we stellen dat het schild niet uit de huid ontstond, maar dat het eerder om een verlenging van de ruggegraat en de ribben gaat",zegt Dr. Xiao-Chun Wu van het Canadese Natuurmuseum.

Dr. Xiao-Chun Wu zal wel een onnozelaar zijn, want volgens sommigen is de aarde maar 6000 jaar oud.

De Odontochelys semistestacea is niets anders dan een uitgestorven schildpadsoort.
sagopakajmer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 08:45   #1357
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Hopla, weer een missing link die niet langer missing is.

http://www.timesonline.co.uk/tol/new...cle5182927.ece
Nu zijn er 2 missing links bij ja
Oud 11 december 2008, 21:30   #1358
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

een volledig overzicht over alle aspecten van de evolutie van het oog:

http://genomicron.blogspot.com/2008/...evolution.html

vroege evolutie: fossiele bewijzen

genetisch perspectief: gedeelde genen, convergentie en parallelisme

de genetische en biochemische basis van de evolutie van het oog

de evolutie van complexe organen

de oorzaak en gevolgen van kleurenzicht

insectenogen

misvattingen over de evolutie tot complexe organen

etc
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2008, 15:06   #1359
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagopakajmer Bekijk bericht
De Odontochelys semistestacea is niets anders dan een uitgestorven schildpadsoort.
Ja, maar dan uitgestorven 220 miljoen jaren geleden. Toch nipt iets langer dan 6000 jaar geleden.

Laatst gewijzigd door system : 14 december 2008 om 15:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 11:37   #1360
sagopakajmer
Partijlid

sagopakajmer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, maar dan uitgestorven 220 miljoen jaren geleden. Toch nipt iets langer dan 6000 jaar geleden.
Dat de wereld ouder is dan 6000 jaar is een feit, waarom kom je daar nu mee af?
sagopakajmer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be