Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2022, 10:33   #13621
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Dat is dan triestig, even los van de rest.
Wat voor sommigen triestig is, is de ultieme vreugde voor anderen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2022, 10:45   #13622
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet ik maar mensen ZIEN die grafiek toch.
Als ik het laatste jaar iets heb bijgeleerd dan is het wel dat de gemiddelde mens gewoonweg onvoldoende verstandig is (in de zin van kritisch rationeel) om data te interpreteren. Eigenlijk hoeft mij dat niet te verbazen, zelfs in het middelbaar was het bevreemdend om vast te stellen hoe slecht sommige klasgenootjes in wiskunde waren, en dat was dan nog in een wetenschappen-wiskunde richting. Als je weet wat het gros van de journalistiek gestudeerd heeft dan hoeft het niet te verbazen dat we in een situatie beland zijn waar we geen stevige kritiek kunnen verwachten van de media.

Men kan de bevolking alles wijsmaken, "we" zijn gewoon te dom om er door te kijken. Ik ben in alle geval een illusie armer: onze politiek, de publieke opinie en dus bijgevolg het beleid is allesbehalve rationeel. Het is een soort van vreemd samenraapsel van vreemde opinies waarbij, meer iets "dat gebeurt" dan dat er bestuurd wordt.

We zien dat niet enkel bij Corona, het energiedebat is net hetzelfde.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2022, 10:48   #13623
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Als ik het laatste jaar iets heb bijgeleerd dan is het wel dat de gemiddelde mens gewoonweg onvoldoende verstandig is (in de zin van kritisch rationeel) om data te interpreteren. Eigenlijk hoeft mij dat niet te verbazen, zelfs in het middelbaar was het bevreemdend om vast te stellen hoe slecht sommige klasgenootjes in wiskunde waren, en dat was dan nog in een wetenschappen-wiskunde richting. Als je weet wat het gros van de journalistiek gestudeerd heeft dan hoeft het niet te verbazen dat we in een situatie beland zijn waar we geen stevige kritiek kunnen verwachten van de media.

Men kan de bevolking alles wijsmaken, "we" zijn gewoon te dom om er door te kijken. Ik ben in alle geval een illusie armer: onze politiek, de publieke opinie en dus bijgevolg het beleid is allesbehalve rationeel. Het is een soort van vreemd samenraapsel van vreemde opinies waarbij, meer iets "dat gebeurt" dan dat er bestuurd wordt.

We zien dat niet enkel bij Corona, het energiedebat is net hetzelfde.
Inderdaad. Het is gewoon treurig om vast te stellen dat er eigenlijk maar weinig rationele mensen rondlopen in een gigantische bende chimpansees, en dat het dan nog de bodem van het vat is die de mediatieke en politieke functies gaat bekleden.
Oud 4 januari 2022, 10:57   #13624
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad. Het is gewoon treurig om vast te stellen dat er eigenlijk maar weinig rationele mensen rondlopen in een gigantische bende chimpansees, en dat het dan nog de bodem van het vat is die de mediatieke en politieke functies gaat bekleden.
Ik zou het eerder 'het schuim' noemen, dat bovendrijft omdat het minder zwaar weegt

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2022, 11:31   #13625
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Interessant artikel over een mogelijke reden waarom omicron eigenlijk een andere ziekte is en veel milder:

https://www.medrxiv.org/content/10.1....03.21268111v1

Het mechanisme om de cel binnen te dringen is veranderd, waardoor een nare eigenschap van covid, namelijk het gegeven dat cellen met elkaar gingen samensmelten tot een soort van monster "siamese" cellen, zich blijkbaar niet meer voordoet. Het was een bijwerking van het S proteine van de andere corona versies, en deze doet dat niet meer blijkbaar.
Oud 4 januari 2022, 12:22   #13626
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het is wel zo dat België het hoogste percentage corona-besmetten en corona-doden heeft van Europa.
Blijkbaar is geld verdienen belangrijker dan de gezondheid van de mensen.
When money talks people listen
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2022, 12:39   #13627
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat voor sommigen triestig is, is de ultieme vreugde voor anderen.
Dat kan je wel zo zeggen, maar in feite klopt dat niet. Maar ook een alcoholist kan zijn verslaving 'rationaliseren' natuurlijk, en een behoefte hebben aan zulke rationalisatie.

Overigens wil dat natuurlijk niet zeggen dat ik tegen vakantie etc. ben.
Oud 4 januari 2022, 13:50   #13628
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan je wel zo zeggen, maar in feite klopt dat niet.
Ik weet wel dat jouw basis uitgangspunt is dat je beter weet dan een andere wanneer die EIGENLIJK niet gelukkig is ook al voelt hij het zo aan, of EIGENLIJK gelukkig is ook al voelt hij zich in-triest.

Maar ik denk dat het niet juist is.
Oud 4 januari 2022, 15:03   #13629
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik weet wel dat jouw basis uitgangspunt is dat je beter weet dan een andere wanneer die EIGENLIJK niet gelukkig is ook al voelt hij het zo aan, of EIGENLIJK gelukkig is ook al voelt hij zich in-triest.

Maar ik denk dat het niet juist is.
Nee, dat is het punt niet. Het punt is dat hij niet kan VERGELIJKEN bij gebrek aan een hoger standpunt. Dus je kan noch de kwantiteit/duurzaamheid vergelijken - en nee, een alcoholist die zegt dat hij vrolijk is, hoeft zich niet eens daadwerkelijk de hele tijd zo te voelen, integendeel, iemand die vreugde aan drank beleeft zonder keerzijde, doet dat doorgaans net gematigd - noch de kwaliteit en gelaagdheid (vanuit een hoger standpunt kan je ook nog genieten van eten, een citytrip whatever maar het heeft een plaats in een hiërarchie van vreugdes, verzoenbaar met rationeel inzicht dat een plezier op zich is). De meeste mensen echter vechten inwendig tegen een 'tragisch' gevoel, doordat ze een echt bevredigend hoger standpunt ontberen en ook nergens 'omhooggetrokken' worden door anderen die wel zulk standpunt zouden hebben. Nu is het idee van zich slecht te voelen op zich al een reden om zich slecht te voelen, daarom zullen mensen zich zoveel mogelijk blijven aanpraten dat ze eigenlijk wel gelukkig zijn (overigens kan dat best ook relatief waar zijn, maar dan doorgaans om andere redenen dan 'het genot': het feit dat ze ingebed zijn in stabiele structuren etc.). Het narcisme verzet zich tegen zelfanalyse, en de onwetendheid hoeft zich niet eens te verzetten want 'weet' gewoon niet beter. Zelfs intelligente mensen kunnen in die zin tegelijk 'niet beter weten' en masochistisch met hun tragisch besef omgaan: dat zit ook in jouw machinefantasieën, als keerzijde van het feit dat je het leven op latere leeftijd eigenlijk nog nauwelijks de moeite waard vindt etc.
Oud 4 januari 2022, 15:21   #13630
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, dat is het punt niet. Het punt is dat hij niet kan VERGELIJKEN bij gebrek aan een hoger standpunt.
Ik ga niet weer zo een discussie opstarten he. Maar uw "hoger" is gewoon een nep concept, een sofisme.
Oud 4 januari 2022, 15:23   #13631
Reverberation
Minister-President

Reverberation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessant artikel over een mogelijke reden waarom omicron eigenlijk een andere ziekte is en veel milder:

https://www.medrxiv.org/content/10.1....03.21268111v1

Het mechanisme om de cel binnen te dringen is veranderd, waardoor een nare eigenschap van covid, namelijk het gegeven dat cellen met elkaar gingen samensmelten tot een soort van monster "siamese" cellen, zich blijkbaar niet meer voordoet. Het was een bijwerking van het S proteine van de andere corona versies, en deze doet dat niet meer blijkbaar.
Ge staat weer op pmagazine :

https://pnws.be/natuurlijke-infectie...dan-2-prikken/

Citaat:
De door ons zeer gewaardeerde Patrick VE op een forum: “Het mechanisme (van het coronavirus) om de cel binnen te dringen, is veranderd, waardoor een nare eigenschap van Covid, namelijk het gegeven dat cellen met elkaar gingen samensmelten tot een soort van monster ‘siamese’ cellen, zich blijkbaar niet meer voordoet. Het was een bijwerking van het S-proteïne van de andere coronaversies, en deze doet dat niet meer blijkbaar.”
"They sell their debt, their privately made paper&ink, push the countries, the world into debt and what they want back are real, tangeble assets, and they won't stop till they own the whole thing. They don't want the debt paid off, just the interest, they want to keep this balanced till they have what they want, all of it." Central Banks
Reverberation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2022, 15:24   #13632
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat zit ook in jouw machinefantasieën
Ik denk dat dat een onstuitbare evolutie is waar we niet aan zullen ontsnappen. Mijn enige "verschil" zit hem in het gegeven dat ik dat niet erg vind, maar in zekere mate toejuich omdat het een fascinerende stap voorwaarts is voor het leven, die het mogelijk maakt de ruimte eindelijk gaan te koloniseren en niet meer vast te zitten aan het Aarde-ei. Ik beschouw dat als het ontluiken van een hogere levensvorm, en wij zijn gewoon de "placenta" als je wil.
Oud 4 januari 2022, 15:27   #13633
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reverberation Bekijk bericht
Miljaar. Ik moet weer enkele dagen braaf zijn
Oud 4 januari 2022, 15:35   #13634
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ga niet weer zo een discussie opstarten he. Maar uw "hoger" is gewoon een nep concept, een sofisme.
Nee, want ik kan het perfect onderbouwen. Hoger = in overeenstemming met het redelijk inzicht in de wetmatigheden van het mimetisme en een daarbij aansluitende optimale talig-culturele codering. Die codering 'reset' de mens op een manier waardoor zijn handelen niet meer tegendoelmatig wordt, want als ik de discussie wel uitgebreid zou hernemen - wat ik hier ook niet deed -, dan valt aan te tonen dat een gebrek van hoger standpunt leidt tot interne tegenspraken, naast vermijdbare 'tragiek' (die enkel 'noodzakelijk' lijkt binnen een gesloten waarnemingshorizon).
Oud 4 januari 2022, 15:41   #13635
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dat een onstuitbare evolutie is waar we niet aan zullen ontsnappen.
Dat fatalisme kan 'waar' lijken BINNEN jouw beperkte waarnemingswijze, omdat er vanuit die beperking geen oplossing is voor de problemen die verbonden zijn met het samenleven voor de mens.

Citaat:
Ik beschouw dat als het ontluiken van een hogere levensvorm, en wij zijn gewoon de "placenta" als je wil.
Nochtans mist een machine zoals gezegd de openheid van zowel het mimetisme als de taal (die zich tevens als meta-taal kan ontplooien en zichzelf aanpassen), en van daaruit datgene wat nu juist de 'zingeving' uitmaakt. Een machine kent geen 'zin' en 'is' alleen. Maar een gereduceerd mens kan daar een soort 'macht' in projecteren, op een masochistische manier. Terwijl zelfs een 'machtige' machine in essentie dom is.
Oud 4 januari 2022, 16:16   #13636
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat fatalisme kan 'waar' lijken BINNEN jouw beperkte waarnemingswijze, omdat er vanuit die beperking geen oplossing is voor de problemen die verbonden zijn met het samenleven voor de mens.
Nee dat is niet wat ik zeg. Het is niet "omdat de mens geen oplossingen heeft", maar omdat dat de te verwachten evolutie is, ZELFS mochten wij weten hoe een "perfect harmonieuze mensenmaatschappij" op te bouwen. Gewoon omdat machines superieur zullen zijn. Niet omdat ik dat "vind", of omdat ik dat "wens" maar omdat het gewoon in de onvermijdelijke lijn van de evolutie zit. Dat ik dat ook nog eens vind en wens, verandert daar niks aan.

Je zou evengoed kunnen stellen dat paarden de meest harmonieuze manieren zijn om zich te verplaatsen en dat het dus ondenkbaar zou zijn dat paarden door machines vervangen zullen worden he. Dat heeft daar niks mee te maken. Machines zijn superieur in het zich verplaatsen DUS gaan ze paarden daarvoor vervangen.

Het is zoals denken dat chemische film harmonieuzer is dan numerieke fotografie. Dat dachten ze bij Kodak ook.

Het is zoals denken dat menselijke berekeningen harmonieuzer zijn dan die uitgevoerd met computers. Nochtans worden er geen menselijke "rekenmachines" meer gebruikt.

Het is onstuitbaar dat machines in alle opzichten veel intelligenter zullen worden dan mensen. Voorlopig is "algemene" intelligentie nog buiten bereik natuurlijk, maar dat komt wel. Het is een kwestie van tijd, meer niet. Ik ga dat niet meer meemaken denk ik. Gij misschien ook nog niet. Maar het is niet meer heel ver in de toekomst he. 150 jaar of zo als we conservatief zijn. Rapper kan ook. Het gaat geen 300 jaar meer duren he.

Om de eenvoudige reden dat ons menseilijk intellect grotendeels beperkt is door heel complexe biologie waar we niet veel aan kunnen doen (zonder iets anders te worden dan mensen), en machine intelligentie heel eenvoudig opschaalbaar is, en gewoon een kwestie van technologie waarvan we al de krijtlijnen kunnen trekken nu.

Een stijgende lijn gaat een horizontale lijn altijd kruisen he.
Oud 4 januari 2022, 16:18   #13637
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nochtans mist een machine zoals gezegd de openheid van zowel het mimetisme als de taal
Dat is ten eerste alles behalve evident, maar ten tweede is dat een heel heel beperkte visie van wat nu "het belangrijkste in het universum" zou zijn he.

"ha ja maar ze missen een grote teen !".
Oud 4 januari 2022, 16:56   #13638
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nochtans mist een machine zoals gezegd de openheid van zowel het mimetisme als de taal (die zich tevens als meta-taal kan ontplooien en zichzelf aanpassen), en van daaruit datgene wat nu juist de 'zingeving' uitmaakt. Een machine kent geen 'zin' en 'is' alleen. Maar een gereduceerd mens kan daar een soort 'macht' in projecteren, op een masochistische manier. Terwijl zelfs een 'machtige' machine in essentie dom is.
in België zijn er domme mensen aan de macht

en de grootste hoop van het volk kan niets meer dan van goed eten stront maken

liefst op de kosten van een ander
Oud 4 januari 2022, 17:05   #13639
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bah:

Rrrrr:

Dan moeten ze hun teut houden over individuele rechten als ze dan toch machinaal willen worden.
Terugkeren naar het originele is veel beter voor planeet, mens en dier.
Oud 4 januari 2022, 17:10   #13640
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is dan triestig, even los van de rest.
Welk doel in het leven is er meer waard / belangrijker dan het hebben van fun?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be