Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2011, 12:25   #13941
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik heb weer eens duidelijke verschillen opgemerkt.
Gisteren ging ik een tasje koffie drinken in een AC Restaurant naast de autosnelweg in de buurt van Wavre.

Op een gegeven moment gaat naast mij een Nederlandse familie aan tafel voor een middagmaal. Steak met garnituur en Bearnaise saus.

Ik geloofde mijn oren niet. Die mensen vonden dat zooooo lekker.... Ze maakte zelfs gewag van de superieure "Belgische" keuken......
Terwijl het eigenlijk noig minder voorstelde dan doorsnee frituur kwaliteit.

Hollanders zijn dus echt geen fijnbekken of fijnproevers. U kunt ze eender wat voorzetten, ze vinden alles lekker.
Alweer zo'n verzonnen Henri-verhaaltje, doorspekt met doorzichtige clichés over 'Hollanders'. Ga eens iets nuttig doen, jongen.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 12:45   #13942
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet opletten, ik dronk er een gewone tas koffie of wil u beweren dat be Belgische koffie ook nog superieur is ?
Als u daar slechts was om een kop (niet "tas", een gallicisme) koffie te drinken, hoe kunt u dan oordelen over de kwaliteit van hetgeen die Nederlanders aan het eten waren? Ik denk dat uw ingesteldheid u eerder ertoe aanzet te veronderstellen dat het eten niet goed was omdat het Nederlanders waren die het besteld hadden. Zo kennen we u hier onderhands wel.
Oud 15 maart 2011, 13:10   #13943
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als u daar slechts was om een kop niet "tas", een gallicisme) koffie te drinken, hoe kunt u dan oordelen over de kwaliteit van hetgeen die Nederlanders aan het eten waren? Ik denk dat uw ingesteldheid u eerder ertoe aanzet te veronderstellen dat het eten niet goed was omdat het Nederlanders waren die het besteld hadden. Zo kennen we u hier onderhands wel.

De kans is zeer groot dat de term 'kop' geen Nederlands is. Het woord werd waarschijnlijk ontleend aan het Latijnse 'cuppa', hetgeen 'drinkschaal' betekent. Dus 'tas' is maar even goed of even slecht Nederlands als 'kop'. Meer nog om in uw termen te spreken: het woordje 'kop' zou wel eens een onvervalst 'latinisme' kunnen zijn. Daar komt bij dat de term 'kop' Hollands is, terwijl 'tas' inheems is. Soms zeggen we hier zelfs een 'sjat koffie'.

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2011 om 13:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 13:34   #13944
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De beste koffie vind ik Jacqmotte Mokka. Douwe Egberts is niet slecht, maar vrij banaal en steekt zeker niet boven de korenmaat uit. Maar hij is wel goedkoper dan Jacqmotte.
Als koffie met liefde gezet wordt ...
Oud 15 maart 2011, 13:35   #13945
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u daar slechts was om een kop (niet "tas", een gallicisme) koffie te drinken, hoe kunt u dan oordelen over de kwaliteit van hetgeen die Nederlanders aan het eten waren? Ik denk dat uw ingesteldheid u eerder ertoe aanzet te veronderstellen dat het eten niet goed was omdat het Nederlanders waren die het besteld hadden. Zo kennen we u hier onderhands wel.
Wat is er mis met een tas koffie?
Oud 15 maart 2011, 13:38   #13946
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De kans is zeer groot dat de term 'kop' geen Nederlands is. Het woord werd waarschijnlijk ontleend aan het Latijnse 'cuppa', hetgeen 'drinkschaal' betekent. Dus 'tas' is maar even goed of even slecht Nederlands als 'kop'. Meer nog om in uw termen te spreken: het woordje 'kop' zou wel eens een onvervalst 'latinisme' kunnen zijn. Daar komt bij dat de term 'kop' Hollands is, terwijl 'tas' inheems is. Soms zeggen we hier zelfs een 'sjat koffie'.
Om met een Everytime te 'repliceren' (en om eens een gallicisme te gebruiken): http://www.youtube.com/watch?v=fUhjWLRYehM

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 15 maart 2011 om 13:39.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 14:24   #13947
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch wel merkwaardig dat jij uitgerekend altijd maar opnieuw op dezelfde soort "Ollanders" botst. Ik denk dat jij een soort perfiede aantrekkingskracht op hen uitoefent. Ik heb reeds te maken gehad met Nederlanders van een zeer uiteenlopend pluimage. Eigenlijk even divers als dat het geval is bij de Belgische Francofonen.

Ondertussen stel ik vast dat jij, als "fijnbek en fijnproever" dan toch ook maar in datzelfde restaurant zat als die "Ollanders-met-de-slechte-smaak". Of maken ze daar voor Monsieur Henri1 altijd iets bijzonder?

Stop Quercus stop! Ge gebruikt veel te veel 'gallicismen'!
Bezint eer ge begint.

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2011 om 14:25.
Oud 15 maart 2011, 16:18   #13948
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb weer eens duidelijke verschillen opgemerkt.
Gisteren ging ik een tasje koffie drinken in een AC Restaurant naast de autosnelweg in de buurt van Wavre.

Op een gegeven moment gaat naast mij een Nederlandse familie aan tafel voor een middagmaal. Steak met garnituur en Bearnaise saus.

Ik geloofde mijn oren niet. Die mensen vonden dat zooooo lekker.... Ze maakte zelfs gewag van de superieure "Belgische" keuken......
Terwijl het eigenlijk noig minder voorstelde dan doorsnee frituur kwaliteit.

Hollanders zijn dus echt geen fijnbekken of fijnproevers. U kunt ze eender wat voorzetten, ze vinden alles lekker.
Als het gebodene in AC-restaurants volgens u van bedenkelijke kwaliteit is dan vraag ik me oprecht af waarom u uitgerekend dáár koffie wenst te gaan drinken.

Persoonlijk zou ik als Nederlander niet eens dood in een AC-toko gevonden willen worden, maar Hendrik den Eerste van Groot-Luik -Hollanderhater van beroep- heeft er geen enkel probleem mee om zijn geld weg te brengen naar een van oorsprong Hollands bedrijf.

Volgens mij komt dat gewoon omdat u Hollandse genen hebt, u een cryptohollander bent zeg maar, en bijgevolg bent u niet alleen een krent maar ontbeert het u daarbij ook nog eens aan goede smaak.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 17:12   #13949
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet opletten, ik dronk er een gewone tas koffie of wil u beweren dat be Belgische koffie ook nog superieur is ?
Het maakt niet uit. AC is een Nederlands restaurant en de koffie die ze daar schenken ongetwijfeld ook. Klaagt u maar lekker verder over den vuygen hollander, wij verdienen er alvast aan.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 17:15   #13950
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De beste koffie vind ik Jacqmotte Mokka. Douwe Egberts is niet slecht, maar vrij banaal en steekt zeker niet boven de korenmaat uit. Maar hij is wel goedkoper dan Jacqmotte.
En voor u dan:

Het maakt niet uit. Jacqmotte is een merk van SareLee|DouweEgberts, een Nederlandse koffieboer (met een Amerikaanse moedermaatschappij) Klaagt u maar lekker verder over den vuygen hollander, wij verdienen er alvast aan.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 17:58   #13951
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
En voor u dan:

Het maakt niet uit. Jacqmotte is een merk van SareLee|DouweEgberts, een Nederlandse koffieboer (met een Amerikaanse moedermaatschappij) Klaagt u maar lekker verder over den vuygen hollander, wij verdienen er alvast aan.
http://www.youtube.com/watch?v=O82hD...eature=related

en niet altijd door het geld.

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2011 om 18:04.
Oud 15 maart 2011, 18:00   #13952
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een "JAT" koffie, beter ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 18:02   #13953
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Als het gebodene in AC-restaurants volgens u van bedenkelijke kwaliteit is dan vraag ik me oprecht af waarom u uitgerekend dáár koffie wenst te gaan drinken.

Persoonlijk zou ik als Nederlander niet eens dood in een AC-toko gevonden willen worden, maar Hendrik den Eerste van Groot-Luik -Hollanderhater van beroep- heeft er geen enkel probleem mee om zijn geld weg te brengen naar een van oorsprong Hollands bedrijf.

Volgens mij komt dat gewoon omdat u Hollandse genen hebt, u een cryptohollander bent zeg maar, en bijgevolg bent u niet alleen een krent maar ontbeert het u daarbij ook nog eens aan goede smaak.
U moet niet beginnen emmeren.
Ik zei dat ik een tas koffie ging drinken en dus niet ben gaan eten.
Die tas koffie is doorgaans drinkbaar, dus geen probleem.

Dat dat AC restaurant door deze Hollanders werd gepromoveerd tot 3 sterren Michelin zaak kom op deze Hollanders hun conto, niet op het mijne.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 18:19   #13954
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch wel merkwaardig dat jij uitgerekend altijd maar opnieuw op dezelfde soort "Ollanders" botst. Ik denk dat jij een soort perfiede aantrekkingskracht op hen uitoefent. Ik heb reeds te maken gehad met Nederlanders van een zeer uiteenlopend pluimage. Eigenlijk even divers als dat het geval is bij de Belgische Francofonen.

Ondertussen stel ik vast dat jij, als "fijnbek en fijnproever" dan toch ook maar in datzelfde restaurant zat als die "Ollanders-met-de-slechte-smaak". Of maken ze daar voor Monsieur Henri1 altijd iets bijzonder?

Bezint eer ge begint.

Pluimage
oudtijds ook PLUMAGE —, znw. vr. Omstreeks 1500 ontleend aan ofr. plumage, doch de eerste lettergreep is spoedig onder invloed van pluim gewijzigd.

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2011 om 18:25.
Oud 15 maart 2011, 18:26   #13955
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En "sjat" of "zjat" is al evenzeer een gallicisme, het Franse woord " une jatte" (Récipient arrondi sans rebord. Synonyme Anglais: "bowl"). Maar als we ook alle van het Latijn afkomstige woorden zouden moeten bannen, dan kleden we ons Nederlands voor een stuk uit. Alvast "venster" (fenestra) en "tafel" (tabula) zouden er uit vliegen. Maar uiteindelijk til ik aan die gallicismen niet zo zwaar als u wel denkt. In elk geval het woord "kop" is in ons Nederlands in Vlaanderen toch goed doorgedrongen en niemand kijkt er nog van op wanneer je het in een of andere gelegenheid gebruikt.
Oud 15 maart 2011, 18:28   #13956
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Wat is er mis met een tas koffie?
Och, geen bezwaar hoor. Ik wou Henri1 gewoon een beetje jennen.
Oud 15 maart 2011, 18:30   #13957
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bezint eer ge begint.
Zoals ik reeds eerder zei, ik til er niet zo zwaar aan als u wel denkt. Hoe zou je het trouwens nog anders kunnen uitdrukken? "Gewiekst", "Doortrapt"?
Oud 15 maart 2011, 18:34   #13958
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht

Oud 15 maart 2011, 18:34   #13959
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En "sjat" of "zjat" is al evenzeer een gallicisme, het Franse woord " une jatte" (Récipient arrondi sans rebord. Synonyme Anglais: "bowl"). Maar als we ook alle van het Latijn afkomstige woorden zouden moeten bannen, dan kleden we ons Nederlands voor een stuk uit. Alvast "venster" (fenestra) en "tafel" (tabula) zouden er uit vliegen. Maar uiteindelijk til ik aan die gallicismen niet zo zwaar als u wel denkt. In elk geval het woord "kop" is in ons Nederlands in Vlaanderen toch goed doorgedrongen en niemand kijkt er nog van op wanneer je het in een of andere gelegenheid gebruikt.
Dan moet u ook niet de schoolmeester uithangen en mensen dwingen tot het gebruik van het woordje 'kop' terwijl de term 'tas' hier ingeburgerd is.

Bovendien bent u zeer schijnheilig bezig: u hebt blijkbaar geen probleem met het woord 'restaurant' . Volgens uw kleinzielig taalpuritanisme moet u 'eethuis' zeggen en niet 'restaurant'. Want restaurant is een 'courant' Frans woord en dus zeker een 'gallicisme'.

Maar waarschijnlijk liggen de zaken bij Quercus zo, dat omdat Hollandse meesters ook de term 'restaurant' gebruiken, dat dan het woord 'restaurant' gebezigd mag worden van Quercus en dat het plots geen 'gallicisme' meer is. Want dan kijkt Quercus steevast de andere kant uit.

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2011 om 18:39.
Oud 15 maart 2011, 18:36   #13960
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een "JAT" koffie, beter ?
Voor een onwetende zoals u : JA!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be