Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 oktober 2008, 13:15   #121
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
De titel was dus bijna juist.

Maingain: terug naar luik Voeren

Knap gevonden! kan je dat niet aan een of andere "mede-onderhandelaar" doorsturen?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 14:07   #122
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
dit alles om te zeggen : gebruik Uw taal zonder complexen
Lijkt mij zeer tof, roger.
Maar voor hoelang?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 15:04   #123
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Ik heb de onhebbelijke gewoonte om in gansch de staat België de taal van de meerderheid van de bevolking nl. het Nederlands-Antwerps als voorkeurstaal te gebruiken. Indien men mij niet begrijpt ga ik achtereenvolgens over tot :
-Het Algemeen Nederlands
-Het Duits
-Het Engels
en ten slotte :
-Het boesseleirs-français

Indien dat niet succesvol is durf ik zelfs Esperanto gebruiken (!) Maar dat was tot op heden nog niet nodig..

Ik kan U verzekeren dat zelfs in la& Wallonie profonde men zeer veel kans heeft om van de eerste keer en zelfs dikwijls in een zeer aanvaardbaar Algemeen Nederlands te woord gestaan te worden (bij moeilijkheden schakel ik dikwijls spontaan over naar het frans- moet ik toegeven).

Als klap op de vuurpijl meld ik U dat zelfs in Halluin er een firma is met franstalige echte Frans-Vlamingen en gewone Fransen (sic) waar ik uitsluitend in het Nederlands aangesproken was.. idem dito overigens ergens in duitsland aan de Nederlandse grens..

dit alles om te zeggen : gebruik Uw taal zonder complexen, vele mensen die de moeite deden om Nederlands te leren zullen het op prijs stellen om van hun
inspannningen te kunnen profiteren - hun kennis in de praktijk te brengen.
Die mensen, die om allerlei redenen (gebrek aan onderwijs, andere taalkennis
enz. het Nederlands niet machtig zijn, zijn geen "misdadigers" - met wederzijds respect kunnen we elkaar allicht begrijpen....

Een goede methode bij een lage taalkennis is dat elk in zijn eigen taal spreekt
(passieve taalkennis)

Ik kan het n iet laten :

In de havensteden van de ganse wereld kan je met de dokwerkers ter plaatse
Aantwaerps spreken... (Liverpool, Hamburg, Bremen, Rotje Knor, Annaba,Mostagenem...)
Probeer eens in Aubel in het Nederlands bediend te worden...
Aubel dat leeft bij gratie van de Nederlanders, de Vlaamse toeristen en de Nederlandstalige inwoners van Voeren...

Laatst gewijzigd door Chipie : 23 oktober 2008 om 15:04.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 17:48   #124
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Ik dacht niet dat er veel "grensproblemen" zijn behalve het "geval Brussel"
Er zijn grensproblemen in elke gemeente met taalfasiliteiten, èn in een aantal andere gemeenten, denk maar aan Zaventem.
De meest verborgen problemen zijn er in fasiliteitengemeenten die in Wallonië liggen, want daar vegen ze die fasiliteiten dikkement aan hun gat.

...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Het adagio Walen Buiten ! Gaat toch ook in de allereerste plaats over de lieve centen & het feit dat er in Wallonië of Brussel Nederlandstaligen zoals het spreekwoordelijke kind met het badwater weggegooid zouden worden raakt niemands koude kleren.
Ge vegist u deerlijk. De sentenkwestie is maar één van de zorgen.
De belangrijkste zorg is wel degelijk het stoppen van het opschuiven van de taalgrens;
Tevens heel zorgwekkend is de onmogelijkheid om tot een koherent beleid te komen met de diametraal gestelde visies van de frankofonen.
Een en ander wordt wel eens samengebald in "zelfbeschikkingsrecht" enz.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Voor mijn part mag men om duidelijk te stellen dat "taal" een ondergeschikte rol speelt Limburg bij Wallonië voegen en Henegouwen bij Vlaanderen : misschien zijn de transferts dan ook in evenwicht ?
Ik vrees wel dat je hier niet veel medestanders voor gaat vinden.
Dat betekent niet altijd dat je ongelijk hebt, maar het is toch zeer vaak een veeg teken aan de wand ....
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 17:54   #125
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
In Luik en Limburg zijn er dan ook geen taalfaciliteiten waar misbruik van gemaakt kan worden door inwijkelingen. De taalgrensproblemen zijn dan ook vooral problemen van onwilligheid en neerkijken op ons boerentaaltje.

Overigens: "peins en vree"

Schande, meneer Belgicist.

Naar mijn galaktisch groot bescheiden mening, ligt Voeren op een zeer spesiale manier langs de grens tussen Limburg en Luik.
En ik denk dat daar zowel fasiliteiten als problemen zijn.

En voorts de stad Luik:
daar is een federale minister, dochter van een uitgeweken Limburger, afkomstig van, en ik durf niet zeggen dat zij uitblinkt in het uitspreken van woorden in onze taal.

bovendien is jouw dienaar een ambtenaar. En die hebben al wel eens kontakten met kollega's die afkomstig zijn uit een ander landsgedeelte.
Daar zijn meestal geen problemen mee ... als je wil dat ze je verstaan, praat je gewoonweg Frans. Als je wil dat ze doen wat jij wilt, dan zorg je er best voor dat jij je er eerst bij neerlegt dat het zal worden wat zij willen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 18:10   #126
eric v68
Burgemeester
 
eric v68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Locatie: zuid oost Veluwe
Berichten: 502
Standaard

Voeren gewoon aansluiten bij Nederlands Limburg (= Oost-Limburg)
__________________
O crassum ingenium! Suspicor fuisse Batavum
"Wat een plompe geest! Ik vermoed dat het een Nederlander was" (Erasmus 1466-1536)


ceterum censeo Belgicam delendam esse
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2008, 22:44   #127
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ben voorstander dat iedereen in Belgie op termijn minstens 2 talen spreekt.
Het is aan de federale overheid dat in het onderwijs te voorzien.

Als er één plaats is, waar dit verwezenlijkt zou moeten zijn, dan is het in de hoofdstad, waar de andere taal vroeger op het schoolprogramma staat.

Vandaag ontving ik echter een nieuwsmail van de nva: om te schreien !!!
Kijk eens naar die persentages van onwilligen-om-tweetalig-te-worden !!!!!!

Citaat:
Taalrapport scherp voor Brusselse gemeentebesturen
Voorzitter N-VA Brussel
Karl Vanlouwe

Al jaren klaagt N-VA Brussel de taaltoestand in Brussel aan. Het verkrijgen van bijkomende federale middelen zou daarom afhankelijk moeten worden gemaakt van het effectief nastreven van een beleid van tweetaligheid.

“De toekomst van Brussel ligt in zijn internationale openheid, maar ook in het behoud van een eigen identiteit. Respect voor het Nederlands moet deel uitmaken van die Brusselse identiteit.” We horen het Brussels minister-president Charles Picqué (PS) nog zeggen (Knack, 12 maart 2008). Het zijn mooie woorden, maar de daden blijven uit. Het taalrapport 2007 was andermaal scherp voor de lokale gemeentebesturen.

Bij de OCMW"s blijkt bijna 96 procent van de contractuelen geen taalbrevet te hebben. Bij de gemeenten is dat ruim 87 procent. In beide gevallen zijn vooral de Franstaligen niet tweetalig. Bij de vastbenoemde personeelsleden van de OCMW"s en gemeenten hebben maar respectievelijk 4,4 en 3,7 procent een taalbrevet.

De vice-gouverneur schorst deze benoemingen, maar de minister-president trekt zich dit niet aan. Hij laat de onwettelijkheid doodleuk voortbestaan. Meer zelfs, hierover ondervraagd in het Brussels Parlement ziet Picqué deze situatie – waarbij men nog steeds talrijke voorbeelden van wantoestanden kan geven, enkel als een probleem in zo verre dat “de nationale taalwet zo vlug mogelijk gewijzigd dient te worden”.

Het is duidelijk dat de Brusselse francofone politieke klasse Brussel als zijn speeltuin ziet, gereserveerd voor Franstaligen, en liefst zonder Vlaamse pottenkijkers. “Men spuwt niet in de hand die geeft”, zo luidt het spreekwoord. Voor N-VA Brussel kan er daarom geen sprake zijn van bijkomende federale middelen voor het Brussels Gewest, zolang er geen duidelijke politieke wil bestaat om de overheidsdiensten écht tweetalig te maken.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2008, 15:26   #128
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
Voeren gewoon aansluiten bij Nederlands Limburg (= Oost-Limburg)
Dat zou een ideale oplossing zijn voor de Voerse kwestie. Franstaligen doen alsof Voeren een enclave is in Wallonië, terwijl het in realiteit perfect aansluit bij het Nederlandse taalgebied. De Limburgen zijn bovendien de provincies waar het onderscheid Vlaming/Nederlander zich nog minder laat voelen dan elders. Aansluiten is de deur voor extremisten �* la Happart en Maingain toedoen.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2008, 15:27   #129
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ben voorstander dat iedereen in Belgie op termijn minstens 2 talen spreekt.
Het is aan de federale overheid dat in het onderwijs te voorzien.
En zal dat uw Belgique redden of wat?
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2008, 15:33   #130
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ben voorstander dat iedereen in Belgie op termijn minstens 2 talen spreekt.
Het is aan de federale overheid dat in het onderwijs te voorzien.
dat is toch helemaal niet nodig?

Als gewoon de walen, die voorheen hun eigen taal hebben laten vallen om dan frans te gaan spreken, nu eens gewoon de taal van de meerderheid van het land spreken: NEDERLANDS...
Dan hebben we gewoon een land waar NEDERLANDS gesproken wordt, net zoals bij onze bovenburen. Dat gaat een pak schelen aan kosten hoor.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2008, 18:57   #131
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dat is toch helemaal niet nodig?

Als gewoon de walen, die voorheen hun eigen taal hebben laten vallen om dan frans te gaan spreken, nu eens gewoon de taal van de meerderheid van het land spreken: NEDERLANDS...
Dan hebben we gewoon een land waar NEDERLANDS gesproken wordt, net zoals bij onze bovenburen. Dat gaat een pak schelen aan kosten hoor.
Walen hebben een Franse cultuur. Waarom zouden ze hun taal laten vallen voor het Nederlands?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2008, 20:40   #132
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Walen hebben een Franse cultuur. Waarom zouden ze hun taal laten vallen voor het Nederlands?
Omdat dan maar 40% van de mensen dient omgeschoold te worden ipv van 60. Dan is België niet controversieel meer en kan het blijven bestaan. Dan is gewestengedoe niet meer belangrijk en kan België(dus niet Belgique) unitair worden en daar worden de BUBers en B-plus blij van.


Iedereen wint dus(behalve Mangain maar dat boeit niet).
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 10:58   #133
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Walen hebben een Franse cultuur. Waarom zouden ze hun taal laten vallen voor het Nederlands?
Wel, democratie: de minderheid past zich aan aan de meerderheid.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 12:31   #134
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dat is toch helemaal niet nodig?

Als gewoon de walen, die voorheen hun eigen taal hebben laten vallen om dan frans te gaan spreken, nu eens gewoon de taal van de meerderheid van het land spreken: NEDERLANDS...
Dan hebben we gewoon een land waar NEDERLANDS gesproken wordt, net zoals bij onze bovenburen. Dat gaat een pak schelen aan kosten hoor.

Je bent de stem van de redelijkheid, circe!
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 14:59   #135
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Wel, democratie: de minderheid past zich aan aan de meerderheid.
Si tu crois vraiment que les Francophones vont abandonner leur langue et leur culture pour devenir des "purs Flamands", tu rêves bien haut!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 15:03   #136
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Omdat dan maar 40% van de mensen dient omgeschoold te worden ipv van 60. Dan is België niet controversieel meer en kan het blijven bestaan. Dan is gewestengedoe niet meer belangrijk en kan België(dus niet Belgique) unitair worden en daar worden de BUBers en B-plus blij van.


Iedereen wint dus(behalve Mangain maar dat boeit niet).
U hebt dus geen respect voor het feit dat andere talen en culturen dan het Nederlands bestaan! Het is uw recht natuurlijk maar dat is juist niet echt democratisch! Si les Flamands s'énervent parce qu'ils entendent des gens dans leurs rues ou quartiers en train de parler Français, je donnerais ce conseil aux Francophones en question : parlez encore plus Français!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 18:17   #137
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U hebt dus geen respect voor het feit dat andere talen en culturen dan het Nederlands bestaan! Het is uw recht natuurlijk maar dat is juist niet echt democratisch! Si les Flamands s'énervent parce qu'ils entendent des gens dans leurs rues ou quartiers en train de parler Français, je donnerais ce conseil aux Francophones en question : parlez encore plus Français!
Het gebruik van de taal is vrij. Dit wil zeggen dat dat de Franstaligen onder elkaar in Vlaanderen gerust het Frans mogen gebruiken. De elementaire beleefdheid gebiedt echter dat dit niet geldt voor contacten met Nederlandstaligen en zeker niet als het overheidsinstellingen betreft. Wie dit niet beseft kan oprotten. Opgeruimd staat netjes. Overigens is de geldende taal op dit forum het Nederlands, je Franstalige oprispingen getuigen van een gebrek aan opvoeding.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 23:02   #138
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Si tu crois vraiment que les Francophones vont abandonner leur langue et leur culture pour devenir des "purs Flamands", tu rêves bien haut!
Ach, dat taalnationalisme toch. Het is gewoon een praktisch feit dat het makkelijker is dat 40% van de bevolking de taal leert van 60% van de bevolking dan dat 100% van de bevolking de andere taal moet leren.

Wat een verspilling van een paar Franstalige extremisten.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 23:52   #139
Alvader
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 30 mei 2003
Berichten: 2.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U hebt dus geen respect voor het feit dat andere talen en culturen dan het Nederlands bestaan! Het is uw recht natuurlijk maar dat is juist niet echt democratisch! Si les Flamands s'énervent parce qu'ils entendent des gens dans leurs rues ou quartiers en train de parler Français, je donnerais ce conseil aux Francophones en question : parlez encore plus Français!
Het lijkt wel de website van het FDF.
Vallen de maskers dan toch ? Brüssel Vlaams ? Ca jamais ! ( Brussel of Broekzele is een Vlaamse stad )
__________________
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 10:39   #140
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dat is toch helemaal niet nodig?

Als gewoon de walen, die voorheen hun eigen taal hebben laten vallen om dan frans te gaan spreken, nu eens gewoon de taal van de meerderheid van het land spreken: NEDERLANDS...
Dan hebben we gewoon een land waar NEDERLANDS gesproken wordt, net zoals bij onze bovenburen. Dat gaat een pak schelen aan kosten hoor.
Wel een grappig idee.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be