Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Partijlidmaatschap?
BUB 1 0,93%
CAP 1 0,93%
CD&V 1 0,93%
Groen! 4 3,70%
Lijst Dedecker 6 5,56%
LSP 2 1,85%
N-VA 8 7,41%
PVDA 1 0,93%
SAP 1 0,93%
Sp.a 2 1,85%
SPIRIT 0 0%
VIVANT 0 0%
Vlaams Belang 21 19,44%
VLD 1 0,93%
VLOTT 0 0%
Ik ben lid van een andere partij 4 3,70%
Ik ben geen lid van een partij, maar zou het wel willen zijn 17 15,74%
Ik ben geen lid van een partij, en zou het ook niet willen zijn 37 34,26%
Andere of geen mening 1 0,93%
Aantal stemmers: 108. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2008, 15:54   #121
Linkse Vogel
Parlementslid

Linkse Vogel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
De link tussen 'ethisch' wezen en 'geld' snap ik niet. Je kan veel goede zaken doen met geld, zou ik denken?

Citaat:
Wanneer gaat de mensheid dit eindelijk doorhebben? HEBBERIGHEID, HEBBERIGHEID, HEBBERIGHEID. Dat is de rode draad van alle miserie in de wereld.
Maar is dat ook niet de rode draad van heel veel welvaart? Enfin, die anarchisten zouden zo echt niet kunnen leven in de USSR, hoor. 'k weet niet in Cuba.

Misschien moet je eens stoppen met met zoiets abstract te redeneren als 'de kapitalisten' en kijken naar concrete daden. Mc Donalds gebruikt geen varkensvlees meer van varkens die gecastreerd zijn zonder verdoving, bijvoorbeeld.

Maar het ging imo hier niet over. Het ging over de ideologische coherentie. Aanvaarden ze mijn bezit als zijnde van mij, of moet dat gecollectiviseerd worden?
Goede dingen doen met geld... Als geld nooit had bestaan was er nooit zo'n groot probleem geweest in de wereld! En noem jij die mateloze dierenmishandeling, - WOUW mcdonalds gebruikt geen varkensvlees van gecastreerden zonder verdoving meer, nu is de dierenmishandeling opgelost! - armoede en milieuvervuiling wélvaart?
En daarbij, wil je mij de bron eens geven van mcdonalds?
Wil je zeggen dat het hier alleen maar gaat om jouw mening over het anarchisme? Mooi niet. En inderdaad moeten de bezittingen gecollectiveerd worden. Maar je moet niet belachelijk gaan doen, de kleren die je aanhebt zijn van jou hoor...
Linkse Vogel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 16:37   #122
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel Bekijk bericht
Goede dingen doen met geld... Als geld nooit had bestaan was er nooit zo'n groot probleem geweest in de wereld!
Ja, de tijden toen er nog geen geld was, waren tof, hé.
Toen leefden we in grotten en tekenden we mooie dieren op de muur!

Citaat:
En noem jij die mateloze dierenmishandeling, - WOUW mcdonalds gebruikt geen varkensvlees van gecastreerden zonder verdoving meer, nu is de dierenmishandeling opgelost! - armoede en milieuvervuiling wélvaart?
Ik noem vooral het feit dat vele mensen niét meer arm zijn, welvaart, ja.

Citaat:
En daarbij, wil je mij de bron eens geven van mcdonalds?
De krant een tijdje geleden? Iemand anders zal dat wel bevestigen.

Citaat:
Wil je zeggen dat het hier alleen maar gaat om jouw mening over het anarchisme? Mooi niet. En inderdaad moeten de bezittingen gecollectiveerd worden. Maar je moet niet belachelijk gaan doen, de kleren die je aanhebt zijn van jou hoor...
Met andere woorden, wie zich verzet tegen de collectivisering krijgt het geweld van de rest op zijn dak.
Dat noem jij 'anarchie'?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 17:56   #123
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ja nee, dat doen we dus niet
hoezo, anarchisten bepleiten toch dat iedereen iedereen met rust moet laten?
peace&love enzo, vrede en verdraagzaamheid. Iedereen doet wat 'ie wil..

nee?

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 30 januari 2008 om 17:56.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 17:58   #124
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Met andere woorden, wie zich verzet tegen de collectivisering krijgt het geweld van de rest op zijn dak.
Dat noem jij 'anarchie'?
idd, helemaal niet consequent. Collectivisme moet met een zekere mate van dwang gepaard gang (voelbare machtsuitoefening), anarchisme is juist inherent utopisch omdat het deze dwang verwerpt en individualistisch van aard is.
Oud 30 januari 2008, 18:07   #125
Linkse Vogel
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
hoezo, anarchisten bepleiten toch dat iedereen iedereen met rust moet laten?
peace&love enzo, vrede en verdraagzaamheid. Iedereen doet wat 'ie wil..

nee?
Anarchisten zijn geen hippies he... Inderdaad, wij zijn er volledig tegen dat mensen zo hebberig doen, maar we gaan ze absoluut niet lichamelijk aanvallen ofzo... Dat is het hem juist: zonder onderdrukking was er geen oorlog, en zonder geld was er geen dierenmishandeling en schending van de mensenrechten, want dat gebeurt allemaal omdat mensen hun rijkdom belangrijker vinden dan het welzijn van dieren om maar een voorbeeld te noemen.
Oud 30 januari 2008, 18:09   #126
Linkse Vogel
Parlementslid

Standaard

Citaat:
idd, helemaal niet consequent. Collectivisme moet met een zekere mate van dwang gepaard gang (voelbare machtsuitoefening), anarchisme is juist inherent utopisch omdat het deze dwang verwerpt en individualistisch van aard is.
Natuurlijk verwerpt het de onderdrukking. Ik zeg u: alleen voor mensen die het anarchistisch ideaal hebben is het mogelijk om in anarchie samen te leven. Voor andere mensen is het onmogelijk en bullshit omdat ze mentaal helemaal ergens anders staan, om niet te zeggen kapitalistischer.
Oud 30 januari 2008, 18:26   #127
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Natuurlijk verwerpt het de onderdrukking. Ik zeg u: alleen voor mensen die het anarchistisch ideaal hebben is het mogelijk om in anarchie samen te leven.
Ok, en vermits er altijd mensen gaan zijn die niet mee willen doen met uw anarchistische levenswijze (duh!) zal er altijd uitbuiting blijven bestaan.
Oud 30 januari 2008, 18:27   #128
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Anarchisten zijn geen hippies he... Inderdaad, wij zijn er volledig tegen dat mensen zo hebberig doen, maar we gaan ze absoluut niet lichamelijk aanvallen ofzo... Dat is het hem juist: zonder onderdrukking was er geen oorlog, en zonder geld was er geen dierenmishandeling en schending van de mensenrechten, want dat gebeurt allemaal omdat mensen hun rijkdom belangrijker vinden dan het welzijn van dieren om maar een voorbeeld te noemen.
of omdat ze willen overleven ofzo?
Oud 30 januari 2008, 18:38   #129
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar 'rijkdom' =/= 'geld'.
Geld is maar een middel, geen ultiem doel.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 30 januari 2008, 18:39   #130
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk verwerpt het de onderdrukking. Ik zeg u: alleen voor mensen die het anarchistisch ideaal hebben is het mogelijk om in anarchie samen te leven. Voor andere mensen is het onmogelijk en bullshit omdat ze mentaal helemaal ergens anders staan, om niet te zeggen kapitalistischer.
Ik noteer: Linkse Vogel zijn ideologie is enkel mogelijk voor wie er in gelooft.
Wel, dat is geen ideologie, dat is een levenshouding.

En weet je; ik gun u die levenshouding. Zolang je mij er maar niet mee lastig valt. Kan ik hetzelfde verwachten?
Oud 30 januari 2008, 18:45   #131
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Wel, dat is geen ideologie, dat is een levenshouding.
bwa, nuanceerbaar, hé?
Zijn ideaalbeeld is een anarchistische maatschappij.
Jouw ideaalbeeld is een liberale maatschappij.
etc etc

De haalbaarheid staat volgens mij toch los van het begrip op zich.
Oud 30 januari 2008, 18:47   #132
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Anarchisten zijn geen hippies he... Inderdaad, wij zijn er volledig tegen dat mensen zo hebberig doen, maar we gaan ze absoluut niet lichamelijk aanvallen ofzo
en ook niet hun bezittingen afpakken? Dus geen enkele bezitsverhouding zal aangetast worden? Hoe ziet gij dan concreet een "anarchistische maatschappij" tot stand komen? Hoe ziet die eruit?
Oud 30 januari 2008, 18:54   #133
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
bwa, nuanceerbaar, hé?
Zijn ideaalbeeld is een anarchistische maatschappij.
Jouw ideaalbeeld is een liberale maatschappij.
etc etc

De haalbaarheid staat volgens mij toch los van het begrip op zich.
Ik zou zeggen dat zijn anarchistische houding een levenshouding is. Eentje die ik wel kan apprecieren, feitelijk, daar niet van. Alleen aard ik niet zo goed in groepen.

Enfin, 'dat' anarchisme is eerder iets van binnen 'dit' systeem het afwijzen en zelf autarkisch leven. Een vrije samenleving (enfin, min of meer) laat dat toe.

Mijn 'anarchisme' is eerder ideologisch - ik weet ook wel dat ik het nooit ga meemaken - maar zegt niet hoe mensen dan 'moeten' leven. Coöperatieven of dikke egoïsten; 't is allebei eender. (Alhoewel mijn voorkeur naar eerste uitgaat.)
Oud 30 januari 2008, 18:56   #134
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Ik zou zeggen dat zijn anarchistische houding een levenshouding is. Eentje die ik wel kan apprecieren, feitelijk, daar niet van. Alleen aard ik niet zo goed in groepen.

Enfin, 'dat' anarchisme is eerder iets van binnen 'dit' systeem het afwijzen en zelf autarkisch leven. Een vrije samenleving (enfin, min of meer) laat dat toe.

Mijn 'anarchisme' is eerder ideologisch - ik weet ook wel dat ik het nooit ga meemaken - maar zegt niet hoe mensen dan 'moeten' leven. Coöperatieven of dikke egoïsten; 't is allebei eender. (Alhoewel mijn voorkeur naar eerste uitgaat.)
de grondslagen zijn afwezigheid van dwang en een machtsvacuüm.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 30 januari 2008 om 18:56.
Oud 30 januari 2008, 19:15   #135
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de grondslagen zijn afwezigheid van dwang en een machtsvacuüm.
Mwah, machtsvacuüm niet echt, maar het heeft er van weg.
Oud 30 januari 2008, 20:08   #136
Linkse Vogel
Parlementslid

Standaard

Citaat:
of omdat ze willen overleven ofzo?
Ben jij nu zo kortzichtig? Wil jij beweren dat pakweg de grote baas van Ikea maar juist genoeg geld heeft om te overleven??? Of grote bazen van autofabrieken, die zijn stinkendrijk, die willen macht en rijkdom, die willen hun auto's niet ecologisch bouwen uit schrik voor hun geld!
Oud 30 januari 2008, 20:14   #137
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Ben jij nu zo kortzichtig? Wil jij beweren dat pakweg de grote baas van Ikea maar juist genoeg geld heeft om te overleven??? Of grote bazen van autofabrieken, die zijn stinkendrijk, die willen macht en rijkdom, die willen hun auto's niet ecologisch bouwen uit schrik voor hun geld!
relax man.

Ik heb het over een hongerige dakloze bv., die gaat gewoon gaan stropen in het bos. Er is in een anarchistische maatschappij toch geen plaats voor overheid, regels, dwang, etc. Niet diervriendelijk, wel anarchistisch. Ziet ge?

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 30 januari 2008 om 20:15.
Oud 30 januari 2008, 21:10   #138
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw anarchistische ideologie is dus zowel theoretisch als pratisch onrealiseerbaar. Dat moet een goed gevoel geven.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 21:12   #139
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Uw anarchistische ideologie is dus zowel theoretisch als pratisch onrealiseerbaar. Dat moet een goed gevoel geven.
Hey, dan scoort het mijne beter!
Oud 30 januari 2008, 21:23   #140
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hey, dan scoort het mijne beter!
Theoretisch zit dat inderdaad al beter in mekaar, ja
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be