Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2008, 22:20   #121
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Katholieken mogen mij zondig vinden, en mijn gedrag af keuren (ook al is het wat vreemd om gedrag af te keuren dat niemand schade berokkent), maar dan mag ik ook zeggen dat ik het onbeleefd vindt dat je je rug draait naar je "gesprekspartner" (en inderdaad, dan mogen zij ook zeggen dat het vreemd is dat ik mij daaraan stoor). Maar ik wil helemaal niet verbieden dat pastoors met hun rug naar het publiek staan.
De gesprekspartner van een priester is niet het volk, maar God. De priester bidt samen met de volkscongregatie tot God.

Daarom is het inderdaad normaal dat een priester zich keert naar het tabernakel van het hoogaltaar, waarin Christus' Lichaam reëel present is.

Laatst gewijzigd door Judokus : 26 januari 2008 om 22:21.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 22:30   #122
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als gelovige mag ik mij weldegelijk binnen de democratische rechtsorde organiseren om onze waarde maatschappelijk te laten honoreren. Vrijzinnigen doen dat ook. Ik zou dus hoegenaamd niet weten waarom gelovigen dat plotseling niet meer zouden mogen doen.
In een andere topic, momentaal gaande, betuig jij, samen met een andere katholiek die ook nog jullie geestelijke leider letterlijk citeert, het blinde geloof in ondermeer duivels, demonen en exorcisme.

Geloof jij nu werkelijk dat de maatschappij zit te wachten op politieke inmenging in het maatschappelijk weefsel door diezelfde gelovigen?
Oud 26 januari 2008, 22:37   #123
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Net zo mogen katholieken hun mening uiten dat een huwelijk slechts iets is tussen man en vrouw, en mogen ernaar streven dat ook zo in de wetten vast te leggen. Daar is hoegenaamd niets mis mee. Als het maar volgens de democratische ordening gebeurt.
Dat niet-gelovigen zich niet te moeien hebben met de interne keuken van de RKK heb ik reeds duidelijk gesteld.

Maar wat jij hier nu beweert behoort helemaal niet meer tot die interne keuken.

Wat jij hier voorstelt is het ingrijpen in het maatschappelijk weefsel door politieke inmenging op basis van louter geloofsartikelen en religieuze voorschriften die in de ogen van een niet-gelovige van geen en nullerlei waarde zijn.

En ja, daar is álles mis mee!
Oud 27 januari 2008, 01:18   #124
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Mmm, u ziet de paus als een monarch van een ministaatje (de kleinste staat ter wereld: 0,5 km²). Maar de paus is het hoofd van 1,2 miljard katholieken, die samen gemeenschap vormen in de katholieke kerk. De paus is het hoofd van een soevereine, niet-territoriale gemeenschap die bovendien een bijzonder volkrechtlijk statuut draagt.
Wat bedoel je met de soevereiniteit van de katholieke gemeenschap? En betekent dat ook dat de miljoenen Bouddhisten, Hindoe's, protestanten, Joden, vrijzinnigen, enz... een soevereine gemeenschap zijn?

Waarom hebben de katholieken een volkrechterlijk statuut en de andere geloofsgemeenschappen niet?
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 01:25   #125
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ach, u mag zeggen wat u wilt; alleen is de vraag of het enige grond heeft (rekening houdend met uw commentaar wordt wel duidelijk dat u niet goed zin en spiritualiteit van de liturgie snapt). Net zo mogen katholieken hun mening uiten dat een huwelijk slechts iets is tussen man en vrouw, en mogen ernaar streven dat ook zo in de wetten vast te leggen. Daar is hoegenaamd niets mis mee. Als het maar volgens de democratische ordening gebeurt.
Aangezien volgens u katholieken de regels van hun geloofsovertuiging via wetten mogen proberen op te leggen aan niet-katholieken, zouden niet-katholieken dat ook mogen doen aan katholieken.

U zou er dus geen enkel probleem mee mogen hebben als via democratische weg wordt beslist dat de katholieke eredienst wordt verboden, of de sharia wordt ingevoerd?
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 27 januari 2008, 01:33   #126
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
De gesprekspartner van een priester is niet het volk, maar God. De priester bidt samen met de volkscongregatie tot God.

Daarom is het inderdaad normaal dat een priester zich keert naar het tabernakel van het hoogaltaar, waarin Christus' Lichaam reëel present is.
Dank u voor de uitleg. Ik wil gerust begrip en respect op brengen voor rituelen die voor mij ongewoon en eigenaardig lijken (zolang ze niemand schade te brengen), maar dan verwacht ik evenveel begrip en respect terug voor mijn waarden (gelijkwaardigheid van en gelijke rechten voor alle mensen, ongeacht geslacht, huidskleur, seksuele geaardheid, en...) en gedragingen die ook niemand schade te brengen maar voor anderen ongewoon en eigenaardig zijn (zoals een relatie beginnen met een man).

Respect en begrip moet van 2 kanten komen. Zodra iemand negatieve commentaar denkt te moeten geven over hoe ik leef (zolang ik geen schade berokken) mag hij dezelfde minachting terug verwachten.
Oud 27 januari 2008, 07:05   #127
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Aangezien volgens u katholieken de regels van hun geloofsovertuiging via wetten mogen proberen op te leggen aan niet-katholieken, zouden niet-katholieken dat ook mogen doen aan katholieken.

U zou er dus geen enkel probleem mee mogen hebben als via democratische weg wordt beslist dat de katholieke eredienst wordt verboden, of de sharia wordt ingevoerd?
Er lopen hier inderdaad wat katholieken rond die een democratie verwarren met een dictatuur van de meerderheid.

Een goede vraag, maar mijn inziens niet de kern van de zaak benaderend.

Het grote verschil is de keuzevrijheid die geboden wordt in een rechtgeaarde democratie. En dát gaat er bij de katholieken gewoonweg niet in (of moslims voor mijn part).

Neem nu de ethische kwesties inzake abortus, euthanasie en homo-huwelijk. Geen kat die hén verplicht om een abortus te ondergaan, euthanasie te plegen of te huwen met een holebi. Er wordt hen een vrije keuze geboden.

Helaas kan omgekeerd niet hetzelfde worden gezegd. Daar is het simpelweg van niet mogen. Punt. Voor iedereen van toepassing, zonder onderscheid van persoon, gelovig of niet. Maakt allemaal niet uit. Het is verboden. Waarom? The Will of God/Allah. Nu vervat in wetteksten.

Het veelvuldig schermen met de "democratie" verandert niets aan hun intolerantie tegenover andersdenkenden. Zij alleen hebben De Waarheid in pacht. Anno 2008 is dit een dieptriest gegeven.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 27 januari 2008 om 07:09.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 10:59   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uw redenering is fout: door te streven naar bepaalde wetten legt men geen geloofsovertuiging op, maar worden door de meerderheid gesteunde maatschappelijke waarden in wetten gegoten. Voor het overige staat iedereen vrij te geloven in wat hij of zij wil.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 11:04   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Er lopen hier inderdaad wat katholieken rond die een democratie verwarren met een dictatuur van de meerderheid.
Democratische besluitvorming is hoe dan ook gebaseerd op het beginsel "de meerderheid beslist". Daarenboven is de democratische rechtsvorm op zich a-moreel, waardoor men er, zoals u onterecht doet, helemaal geen bepaalde ideologie aan kan verbinden. Iedere meerderheid zal volgens haar inzichten en te gepasten tijde die standpunten en inzichten in wetten gieten die ze dan nodig en noodzakelijk acht.
Oud 27 januari 2008, 11:05   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je met de soevereiniteit van de katholieke gemeenschap? En betekent dat ook dat de miljoenen Bouddhisten, Hindoe's, protestanten, Joden, vrijzinnigen, enz... een soevereine gemeenschap zijn?

Waarom hebben de katholieken een volkrechterlijk statuut en de andere geloofsgemeenschappen niet?
Katholieken hebben helemaal geen "volkrechterlijk statuut" (sic - hoogstwaarschijnlijk bedoelt u "volksrechtelijk statuut"); dat heeft alleen Vatikaanstad.
Oud 27 januari 2008, 11:08   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Dat niet-gelovigen zich niet te moeien hebben met de interne keuken van de RKK heb ik reeds duidelijk gesteld.

Maar wat jij hier nu beweert behoort helemaal niet meer tot die interne keuken.

Wat jij hier voorstelt is het ingrijpen in het maatschappelijk weefsel door politieke inmenging op basis van louter geloofsartikelen en religieuze voorschriften die in de ogen van een niet-gelovige van geen en nullerlei waarde zijn.

En ja, daar is álles mis mee!
Daar is hoegenaamd niets mis mee, tenminste als deze wens gedragen wordt door een meerderheid onder bevolking en de door hen gekozen politici. De vraag of het huwelijk een zaak is van alleen man en vrouw overstijgt trouwens het religieuze, maar betreft het algemeen maatschappelijk debat. Niet iedereen die het huwelijk tot natuurlijke partners wil reserveren, doet dat immers vanuit loutere religieuze beweegredenen.
Oud 27 januari 2008, 11:09   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dank u voor de uitleg. Ik wil gerust begrip en respect op brengen voor rituelen die voor mij ongewoon en eigenaardig lijken (zolang ze niemand schade te brengen), maar dan verwacht ik evenveel begrip en respect terug voor mijn waarden (gelijkwaardigheid van en gelijke rechten voor alle mensen, ongeacht geslacht, huidskleur, seksuele geaardheid, en...) en gedragingen die ook niemand schade te brengen maar voor anderen ongewoon en eigenaardig zijn (zoals een relatie beginnen met een man).

Respect en begrip moet van 2 kanten komen. Zodra iemand negatieve commentaar denkt te moeten geven over hoe ik leef (zolang ik geen schade berokken) mag hij dezelfde minachting terug verwachten.
Waarden en rituelen zijn twee verschillende zaken die bijgevolg niet op dezelfde hoogte in een discussie kunnen worden gesteld.
Oud 27 januari 2008, 11:10   #133
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

In deze geef ik JVDB gelijk.
Het draait niet zozeer om wat men hier w�*lt (tuurlijk wil een atheïst geen katholieke maatregelen, of een moslim wil geen atheïstische maatregelen, etc) maar als men de democratie als norm hanteert wordt de 50% meerderheid gerespecteerd, ook al is men het er niet mee akkoord.
Vraag is natuurlijk: stel dat de helft van de bevolking wil dat de heilige mis verboden wordt, moet een katholiek zich hier dan bij neerleggen? stel dat de helft van de bevolking wil dat de hoofddoek verboden moet worden, moet een moslim zich hier dan bij neerleggen? etc.
moeilijke kwestie
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 11:12   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
In deze geef ik JVDB gelijk.
Het draait niet zozeer om wat men hier w�*lt (tuurlijk wil een atheïst geen katholieke maatregelen, of een moslim wil geen atheïstische maatregelen, etc) maar als men de democratie als norm hanteert wordt de 50% meerderheid gerespecteerd, ook al is men het er niet mee akkoord.
Vraag is natuurlijk: stel dat de helft van de bevolking wil dat de heilige mis verboden wordt, moet een katholiek zich hier dan bij neerleggen? stel dat de helft van de bevolking wil dat de hoofddoek verboden moet worden, moet een moslim zich hier dan bij neerleggen? etc.
moeilijke kwestie
Alles hangt daarbij af van welke staatrechtelijk draagwijdte men wil geven aan de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke organen van een land.
Oud 27 januari 2008, 11:12   #135
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

De paus mag blijven doen. Hoe verder hij gaat met zijn extreemconservatieve ideetjes zoals bijvoorbeeld exorcisme, hoe meer de "populariteit" van de ketholieke Kerk die sinds eeuwen gestoeld is op afschuwelijke leugens, afneemt.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 11:28   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
De paus mag blijven doen. Hoe verder hij gaat met zijn extreemconservatieve ideetjes zoals bijvoorbeeld exorcisme, hoe meer de "populariteit" van de ketholieke Kerk die sinds eeuwen gestoeld is op afschuwelijke leugens, afneemt.
Echt wel grappig hoe bepaalden hun eigen wensen voor waarheid aannemen. U heeft duidelijk iedere voeling met de echt katholieke wereld verloren, want anders zou u weten dat deze paus bij de echt katholiek voelende gelovigen steeds populairder wordt omdat hij weer het geloof in al zijn aspecten bevestigt en daarbij ruimte geeft aan reeds lang geuite verzuchtingen. Ongetwijfeld denken ongelovigen en randkatholieken daar anders over, maar die zijn tenslotte niet de eerstaangesprokene van het pauselijk beleid.
Oud 27 januari 2008, 12:26   #137
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Echt wel grappig hoe bepaalden hun eigen wensen voor waarheid aannemen. U heeft duidelijk iedere voeling met de echt katholieke wereld verloren, want anders zou u weten dat deze paus bij de echt katholiek voelende gelovigen steeds populairder wordt omdat hij weer het geloof in al zijn aspecten bevestigt en daarbij ruimte geeft aan reeds lang geuite verzuchtingen. Ongetwijfeld denken ongelovigen en randkatholieken daar anders over, maar die zijn tenslotte niet de eerstaangesprokene van het pauselijk beleid.
Als u gelooft in duivels, dan gelooft u dus ook in kwade geesten. Als u gelooft in kwade geesten, dan gelooft u ook in goede geesten, zoals de engelen. Gelooft u dan ook in Serafijnen, Cherubijnen,Tronen, in Machten, Krachten enz ? En gelooft u dan ook dat iedereen een engelbewaarder heeft?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 12:30   #138
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Katholieken hebben helemaal geen "volkrechterlijk statuut" (sic - hoogstwaarschijnlijk bedoelt u "volksrechtelijk statuut"); dat heeft alleen Vatikaanstad.
U vergist U. De RKKerk heeft weldegelijk een 'bijzonder' volksrechtelijk statuut die niet simpelweg terugslaat op 'De staat Vaticaan', maar wijst op het instituut verspreid over de hele wereld. Dit noemt men de Heilige Stoel (=/= Vaticaanstad)

De onafhankelijke status van Vaticaanstad is instrumenteel voor de onafhankelijke werking van de Heilige Stoel, die als 'internationale openbare dienst van geestelijke aard' in het internationaal gewoonterecht wordt erkend. Op basis van deze erkenning van de internationale rechtspersoonlijkheid van de Heilige Stoel worden internationale betrekkingen aangegaan (apostolische nuntiatuur), dus niet op basis van de ambassadeurs van de 'ministaat' Vaticaan.

Dit is overigens de enige godsdienst ter wereld die zo'n statuut kent.

Laatst gewijzigd door Judokus : 27 januari 2008 om 12:32.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 14:37   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als u gelooft in duivels, dan gelooft u dus ook in kwade geesten. Als u gelooft in kwade geesten, dan gelooft u ook in goede geesten, zoals de engelen. Gelooft u dan ook in Serafijnen, Cherubijnen,Tronen, in Machten, Krachten enz ? En gelooft u dan ook dat iedereen een engelbewaarder heeft?
Ja, ik geloof in het bestaan van goede en kwade geesten die met een voor mensen begrijpbare woordkeuze worden benaderd.
Oud 27 januari 2008, 14:39   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vergist U. De RKKerk heeft weldegelijk een 'bijzonder' volksrechtelijk statuut die niet simpelweg terugslaat op 'De staat Vaticaan', maar wijst op het instituut verspreid over de hele wereld. Dit noemt men de Heilige Stoel (=/= Vaticaanstad)

De onafhankelijke status van Vaticaanstad is instrumenteel voor de onafhankelijke werking van de Heilige Stoel, die als 'internationale openbare dienst van geestelijke aard' in het internationaal gewoonterecht wordt erkend. Op basis van deze erkenning van de internationale rechtspersoonlijkheid van de Heilige Stoel worden internationale betrekkingen aangegaan (apostolische nuntiatuur), dus niet op basis van de ambassadeurs van de 'ministaat' Vaticaan.

Dit is overigens de enige godsdienst ter wereld die zo'n statuut kent.
Ik vergis me niet, daar de "katholieken" geenszins enige soevereiniteit bezitten. De gelovige katholieke gemeenschap is immers nog iets anders dan het instituut Kerk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be