![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Leven na de dood | |||
Dikke zever |
![]() ![]() ![]() |
37 | 48,05% |
Wij blijven verder leven |
![]() ![]() ![]() |
15 | 19,48% |
Ik weet het niet |
![]() ![]() ![]() |
25 | 32,47% |
Aantal stemmers: 77. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik denk dat je met ''leven'' meer doelt op het bestaan. Wat is bestaan? Leven zoals wij dat nu gebruiken als werkwoord betekent meer het uitvoeren van ons bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 januari 2008 om 16:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
Staatssecretaris
|
![]() U durft nogal. Ik heb hier een stukje roze graniet met daarin een opvallend groot kwartskristalletje. Heeft dat laatste een functie, volgens u. 't Komt nochtans uit de natuur (noordkust van Bretagne).
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#125 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En hoe jouw verwarring terug te voeren is op "mijn" godsdienst, is me al helemaal een raadsel. Neen, ik meen dat je me niet helemaal begrepen hebt. Als ik me nader dien te verklaren, dan doe ik dat met plezier, er mijn excuses aan toevoegend mocht ik de schijn van superioriteitsdenken hebben gewekt. Dat lag hoegenaamd niet in mijn bedoeling. Kunnen we weer over naar het onderwerp van discussie?
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie... ![]() Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 28 januari 2008 om 17:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Minister-President
|
![]() De lever na de dood? Volgens mij gaat die niet goed meer werken.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Neem nu de vogels: hun eigenschap is dat zij kunnen vliegen, in tegenstelling tot (de meeste) zoogdieren, waaronder de mens. Niettemin is de mens erin geslaagd om zichzelf in de lucht te verheffen, en wel véél hoger en véél sneller dan gelijk welke vogel. De jachtluipaard is recordhouder op het land; het beest kan zo'n slordige 120 km/u halen. Het heeft honderden eeuwen geduurd vooraleer de mens in staat bleek die snelheid te halen, maar vandaag is dat voor elk van ons een koud kunstje, om niet te zeggen een obsessie die stevig in toom dient te worden gehouden met verkeerspolitie, camera's enz... enz... Ik heb nog nooit een vogel gezien die even snel heeft leren lopen als een luipaard. Ook die luipaard zal nooit bij machte zijn te leren vliegen. De eigenschap "zelfbewustzijn" dienen we dus te catalogiseren op een hoger niveau dan de eigenschappen "snel kunnen lopen" of "in staat zijn te vliegen". Want die eigenschap "zelfbewustzijn" spoorde de mens aan om de hem omringende realiteit te leren doorgronden. Na vele eeuwen ontstond uit die drang o.a. de wetenschap. En precies die wetenschap maakte het mogelijk om auto's en vliegtuigen te bouwen, waarmee we de lagere eigenschappen "snel kunnen lopen" en "in staat zijn te vliegen" onszelf eigen hebben gemaakt. Kortom: Homo sapiens is begiftigd met een aantal eigenschappen van een hoger niveau, dat we in de dierenwereld nergens aantreffen. De eigenschap "zelfbewustzijn" is wellicht de belangrijkste daarvan. En uit deze eigenschap volgen er andere, waarvan de eigenschap "geloof" er ook één is. Daaruit kunnen we concluderen dat het lang niet zeker is dat - voor zover het de mens betreft - de eigenschap "niet-geloof" de uitgangstoestand was, en "geloof" een later verschijnsel. En zelfs indien dat het geval is, kan gesteld worden dat aangezien "geloven" later komt, dit het resultaat is van een evolutie die positief is gebleken, aangezien deze eigenschap al vele millennia opgeld heeft gemaakt en vooralsnog niet in haar primaatschap wordt bedreigd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
|
![]() Ik zie hier veel argumenten die bij mijn weten al lang monddood zijn gemaakt door de wetenschap.
-Het begrip 'ziel'... We leven niet meer in tijden dat men dacht dat deze nog schuilhield in de hersenen of meer specifiek in de pijnappelklier. Ondertussen zijn de hersenen, zoals elk deel van de wetenschap, ook onderzocht. Ook al weet men er nog lang niet alles van, een ziel blijkt weinig relevant om bv. bewustzijn ed te verklaren. -Ook BDE's zijn ondertussen al door de wetenschap verklaard. Dat neemt niet weg dat het moeilijk te aanvaarden is dat alles stopt bij het einde van je stoffelijk lichaam (einde zowel in de betekenis als "je huid" of "de buitenkant" en het einde van je leven), en dat alles wat je denkt, voelt, ziet of hoort niet meer is dan het gevolg van chemische en fysische processen. Vooral als je lichaam ziek is, terwijl "je geest" zoveel wil, ervaar je dat als twee gesplitste identiteiten, waarbij het beperkte lichaam veel minder deel van jezelf is of lijkt te zijn (want het doet immers niet wat je wil) dan 'je geest'. Geloven in meer na de dood vind ik daarom toch een positieve zaak. Alleen hoop ik dat deze mensen niet vergeten er 'ook' hier het beste van te maken.
![]() |
![]() |
#132 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 januari 2008 om 18:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
|
![]() Ik zie echt niet in waarom, zelfs niet met uw uitgebreide uitleg. Het tegendeel is waar. Uiteraard gaan we nooit precies kunnen beschrijven wat iemand ervaart als iets zich aan zijn ogen, smaakpapillen, ... voordoet omdat dat niet eenduidig uit te drukken is maar wat volgens mij wel mogelijk is, is om bepaalde chemische- en fysische reacties in bepaalde delen van de hersenen te associëren met een gevoelen van pijn (wat dat ook concreet voor de lijdende presoon mag betekenen qua ervaring) of het verschijnen van een BDE of ... In die zin is het m.i. duidelijk dat onze ervaringen een materiële grondslag hebben, maar misschien is dat niet waar u over spreekt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 januari 2008 om 18:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
|
![]() .
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 28 januari 2008 om 18:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
|
![]() Als de wetenschap een grondslag heeft gevonden voor een metafysisch concept, dan mag het toch de prullenmand in?
![]() Behoort dat niet net tot de definitie van metafysica, nl tussenkomen op die terreinen waarop de wetenschap geen antwoord biedt of kan bieden?
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar al de geloven beweren natuurlijk anders,elke winkel moet natuurlijk draaiende gehouden worden Nee ik blijf daar toch nuchter onder hoor dood is dood niet meer maar ook niet minder
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het concept "ziel" kan zeer waardevol zijn daarbij. |
|
![]() |
![]() |