Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2008, 16:51   #121
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Defensie kan ook geen Europese bevoegdheid worden, want dan zouden de lidstaten hun souvereiniteit verliezen. Overigens verkies ik dat defensie overgelaten wordt aan democratosch gelegitimeerde autoriteiten.
1. De EU is deels supranationaal, wat per definitie een inperking van de soevereiniteit inhoudt

2. lidstaten hebben beperkte bevoegdheden op o.a. monetair en economisch vlak, waarom heb je daar dan geen problemen mee?

3. het EP is verkozen en heeft in alle materies, op een paar kleine fiscale aangelegenheden na, medebeslissingsrecht. De commissie kan niets uitrichten zonder goedkeuring van een meerderheid van de democratisch verkozen Europese volksvertegenwoordigers, én van de democratisch verkozen staats- en regeringsleiders. De commissievoorzitter zelf is afkomstig uit de grootste fractie uit het EP, en je raadt het nooit, dat wordt toch wel democratisch verkozen zeker?

Laatst gewijzigd door Rogge : 26 maart 2008 om 16:54.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2008, 16:56   #122
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
1. De EU is deels supranationaal, wat per definitie een aantasting van de soevereiniteit inhoudt
2. lidstaten hebben geen of ingeperkte bevoegdheden op o.a. monetair en economisch vlak, waarom heb je daar dan geen problemen mee?
3. het EP is verkozen en heeft in alle materies, op een paar kleine fiscale aangelegenheden na, medebeslissingsrecht. De commissie kan niets uitrichten zonder goedkeuring van een meerderheid van de democratisch verkozen Europese volksvertegenwoordigers, én van de democratisch verkozen staats- en regeringsleiders. De commissievoorzitter zelf is afkomstig uit de grootste fractie uit het EP, en je raadt het nooit, dat wordt toch wel democratisch verkozen zeker?
Er is een vrij groot verschil tussen bevoegdheden inzake monetaire unie en het monopolie van het legitiem geweld, inclusief de bevoegdheid om tot oorlogshandelingen over te gaan.

U overschat ruimschoots de bevoegdheden van het Europees Parlement en vooral het democratisch karakter ervan. Het Europees Parlement staat nog veel verder van de de Europese bevolking dan de Ministerraad en ik heb een veel groter vertrouwen in de democratische legitimiteit van de Ministerraad dan in die van het Europees Parlement.

De EU zou zich veel meer moeten toeleggen op haar kerntaken (die zeer belangrijk zijn) en die zo goed mogelijk uitvoeren.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2008, 17:08   #123
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
U overschat ruimschoots de bevoegdheden van het Europees Parlement en vooral het democratisch karakter ervan. Het Europees Parlement staat nog veel verder van de de Europese bevolking dan de Ministerraad en ik heb een veel groter vertrouwen in de democratische legitimiteit van de Ministerraad dan in die van het Europees Parlement.

De EU zou zich veel meer moeten toeleggen op haar kerntaken (die zeer belangrijk zijn) en die zo goed mogelijk uitvoeren.
Ik vrees dat ik het eerste moet ontkennen. Het EP heeft medebeslissingsrecht in de overgrote meerderhied van de EU-bevoegdheden. En als u beweert dat het parlement niet democratisch is, hoor ik graag van u waarom. Ik kan u alvast vertellen dat de klassieke reden van het 'democratisch deficit' al niet meer opgaat sinds de jaren '90, toen de verdragen van Maastricht en Amsterdam het EP haar huidige bevoegdheden gaven. En als u vertrouwen hebt in de Raad van Ministers, die zeggenschap hebben over alles, wat is dan eigenlijk het probleem?
Oud 26 maart 2008, 17:12   #124
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat ik het eerste moet ontkennen. Het EP heeft medebeslissingsrecht in de overgrote meerderhied van de EU-bevoegdheden. En als u beweert dat het parlement niet democratisch is, hoor ik graag van u waarom. Ik kan u alvast vertellen dat de klassieke reden van het 'democratisch deficit' al niet meer opgaat sinds de jaren '90, toen de verdragen van Maastricht en Amsterdam het EP haar huidige bevoegdheden gaven. En als u vertrouwen hebt in de Raad van Ministers, die zeggenschap hebben over alles, wat is dan eigenlijk het probleem?
U leest blijkbaar niet eens wat ik schrijf.

Iedereen die een beetje volgt waar het Parlement zich mee bezig houdt, wat voor resoluties het stemt, de wijze waarop het debatteert enz. weet dat dit Europees Parlement niets met echte parlementaire democratie te maken heeft. Ik zeg dit overigens met spijt in het hart omdat ik weet dat er heel wat verdienstelijke mensen werken. Maar dit zijn nu éénmaal de feiten.
Oud 26 maart 2008, 20:15   #125
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Mannen, mannen, laten we het een beetje on topic houden, Het gaat hier om het gevoel, niet om het functioneren van de EU-instellingen. Daar zijn andere topics zat voor.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 26 maart 2008 om 20:16.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 09:14   #126
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Mannen, mannen, laten we het een beetje on topic houden, Het gaat hier om het gevoel, niet om het functioneren van de EU-instellingen. Daar zijn andere topics zat voor.
Wel, ik voel mij wel Europees. Maar dat is geen gevoel dat alle andere identiteiten overheerst. Ik voel mij sterker Vlaming of Nederlandstalige.
Oud 27 maart 2008, 10:13   #127
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

ik voel mij Vlaming en Europeaan. Ik kan niet zeggen dat het ene het andere overheerst.
Oud 27 maart 2008, 12:07   #128
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet hoe het voelt Europeaan te zijn... Doorgaans bezie ik identiteit zo:

ik ben een persoon die toevallig geboren is in een deel van de wereld dat toevallig de naam Vlaanderen draagt. Toevallig maakt Vlaanderen deel uit van een andere constructie die België genoemd wordt. En dat België behoort dan weer tot wat, toevallig, Europa genoemd wordt.

Voor mij is Europa een continent en ik kan moeilijk zeggen dat ik iets "voel" als ik aan Europa denk.

Bovendien weet'k evenmin goed welk gevoel er bij identiteit komt kijken. Van geboorte ben ik Vlaming. Maar ik voel me veel meer thuis en eigen bij de Basken... Wat ben ik dan?

Voelen wij ons Europees? Nee. Ik toch niet.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 19:41   #129
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Als België al klote is, dan is Europa dat nog meer.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 01:01   #130
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Als België al klote is, dan is Europa dat nog meer.
Ben je Marokkaan of zo?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2008, 23:44   #131
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
inderdaad, burgeroorlogen binnen staten. de mogelijkheid van oorlogen tussen staten valt weg.
goh amai, en dat maakt oorlog minder erg.

Citaat:
En nee ik geef dat niet toe, daarvoor is een verdere integratie nodig, waar ik dan ook voorstander van ben. wat is er trouwens mis met het prefix 'super'?
op zich niks, super wordt meestal aan een andere eigenschap verbonden, van supergoed tot superslecht. In dit geval dan superslecht.
En als jij voorstander bent van een Europese superstaat, wees dan niet hypocriet en gooi die leeuw uit je avatar. Je bent namelijk tégen Vlaamse zelfstandigheid.

Citaat:
als je dat nu koppelt aan het feit dat 80% van onze wetgeving Europees is, zou dat betekenen dat jij pleit voor de ontmanteling van de belgische en vlaamse bestuursniveaus. Pelgrim, ik vind uw standpunt weinig consistent.
weinig consistent? Mijn standpunt is hier al jaar en dag hetzelfde: eurocraten buiten, soevereiniteit voor Vlaanderen. Dat betekent dat die tachtig procent weer naar Vlaamse handen moet gaan.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2008, 23:45   #132
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Ben je Marokkaan of zo?
nee, realist.
Oud 2 april 2008, 23:46   #133
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

allee, niet dat marokkanen niet realist kunnen zijn of zo
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2008, 23:47   #134
the_special_one
Provinciaal Statenlid

the_special_one's schermafbeelding

Standaard

Ik voel mij bovenal mens.
Oud 3 april 2008, 08:53   #135
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
goh amai, en dat maakt oorlog minder erg.

op zich niks, super wordt meestal aan een andere eigenschap verbonden, van supergoed tot superslecht. In dit geval dan superslecht.
En als jij voorstander bent van een Europese superstaat, wees dan niet hypocriet en gooi die leeuw uit je avatar. Je bent namelijk tégen Vlaamse zelfstandigheid.

weinig consistent? Mijn standpunt is hier al jaar en dag hetzelfde: eurocraten buiten, soevereiniteit voor Vlaanderen. Dat betekent dat die tachtig procent weer naar Vlaamse handen moet gaan.
pelgrim jongen, komaan, wind u eens niet zo op zeg.

1. wel mogelijkheid op burgeroorlogen, geen mogelijkheid op oorlog tussen staten = minder kans op oorlog.
2. ik ben geen voorstander van Vlaamse onafhankelijkheid in de zin die jij op het oog hebt. ik ben voorstander van een Europese federatie, met Vlaanderen als autonome lidstaat, zonder België. Vandaar mijn leeuw in een gele ster. Mijn leeuw staat dus niet voor absolute Vlaamse onafhankelijkheid, maar voor belgische ontbinding.

Laatst gewijzigd door Rogge : 3 april 2008 om 08:56.
Oud 7 april 2008, 01:45   #136
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
ik voel me vooral geen Marokkaan
Als men je lang genoeg "Marokkaan" noemt... .
"What's in a name?
That which we call a rose by any other name would smell as sweet.
" [Romeo and Juliet (II, ii, 1-2). Shakespeare]

Laatst gewijzigd door filosoof : 7 april 2008 om 01:49.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 03:02   #137
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Een korte opsomming van een paar voordelen:
- vrede (de rol die de EU hierin gehad heeft is niet te onderschatten)
Hitler heeft zijn gelijk gehaald.
Citaat:
- uitwisselingsprogramma's, gemakkelijker studeren in het buitenland
- gemakkelijk reizen doorheen zowat heel Europa dankzij de euro en Schengen
- vrij gemakkelijk in eender welke EU-lidstaat gaan wonen of werken
In het ideale Europa, wat is dan nog het buitenland?
Citaat:
- de regionale fondsen
Bedoel je hoe landen buiten hun eigen regeringen ook nog de Eurocraten moeten sponsoren, of hoe Sociopa geld verdeeld dat het niet verdient heeft?
Citaat:
- betere bescherming van de consument
Absolute veiligheid is absolute onvrijheid. En toch kunnen we nu kiezen tussen Chinese namaaktandpasta met extra fluor en lood en het even dure product van merk X dat uit een willekeurige fabriek hier of in de VS rolt.
- ...

Citaat:
En zo kan ik nog een hele tijd doorgaan.
Alsjeblief, doet U maar.
Oud 7 april 2008, 04:41   #138
d24e
Partijlid

d24e's schermafbeelding

Standaard

Ik voel mij alleszins meer Europees dan Vlaams of Belgisch. Maar ik denk dat ik meer gemeen heb met Amerikanen dan bv Oost Europeanen of iemand van de Balkan.

Ik vind westerse beschaving en vooral dan de vooruitgang van wetenschap iets om zeer trots op te zijn.
d24e is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 04:42   #139
d24e
Partijlid

d24e's schermafbeelding

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door d24e : 7 april 2008 om 04:43.
d24e is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 12:20   #140
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hitler heeft zijn gelijk gehaald.
Ik zie het verband niet tussen Hitler en vrede.

Citaat:
In het ideale Europa, wat is dan nog het buitenland?
vreemde vraag. de niet-lidstaten, tiens.

Citaat:
Bedoel je hoe landen buiten hun eigen regeringen ook nog de Eurocraten moeten sponsoren, of hoe Sociopa geld verdeeld dat het niet verdient heeft?
hij bedoelt waarschijnlijk de hulp aan minder ontwikkelde regio's, uit de structuurfondsen.

Citaat:
Absolute veiligheid is absolute onvrijheid. En toch kunnen we nu kiezen tussen Chinese namaaktandpasta met extra fluor en lood en het even dure product van merk X dat uit een willekeurige fabriek hier of in de VS rolt.
waarmee u uw eigen stelling van 'absolute onvrijheid' tegenspreekt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be