Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2008, 11:12   #121
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
We moeten vertrekken van het begin. En het begin is: de blanke had niets te zoeken in Afrika, zeker niet als kolonisator. Als men bijvoorbeeld de uitgestrektheid van het gebied, dat nu Congo heet, ziet, dat Leopold II zich toeëigende en bestuurde -als persoonlijk bezit!-met de hulp van de blanke uitbuiters (ambtenaren, soldaten, planters, paters, enz), dan is dit onvoorstelbaar moreel abject.
Ik hoor je nooit klagen over Julius Caesar die de oude Belgen hier kwam ambeteren en de wet stellen. Ook Alexander De Grote blijft buiten schot.
En die Farao's die slaven invoerden om pyramides te bouwen.

Ik meen dat we eens een klapke moeten gaan doen met God de Vader opdat hij alles hier ongedaan zou maken en heel zijn scheppingsverhaal eens zou overdoen. Volgens aanbevelingen van system.

Alleen de vraag of het dan beter wordt!?
Oud 3 maart 2008, 11:12   #122
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Brandaan, je bent veel te genuanceerd. De werkelijkheid en de feiten zijn kristalklaar:
Al wat blanken (het verdoemde ras) ooit gedaan hebben was slecht.
Wat de anderen deden was goed. En als die laatsten schijnbaar iets verkeerd deden dan was dit in feite de schuld van die eersten.
Wie daar niet mee akkoord gaat vertelt kletskoek. Zo simpel is het.

Mugabe, aids en al de rest: schuld van de blanken.

Sorry, hoe kon ik dat vergeten. Maar ach, ik ben natuurlijk maar een simpele racisitsche blanke die het nazistische apartheidsregime weer aan de macht wil zodat we weer gezellig tijdens een braai zwarte babytjes kunnen gaan opeten. Wat weet ik er nu van.
Oud 3 maart 2008, 11:20   #123
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We moeten vertrekken van het begin. En het begin is: de blanke had niets te zoeken in Afrika, zeker niet als kolonisator. Als men bijvoorbeeld de uitgestrektheid van het gebied ziet, dat nu Congo heet, dat Leopold II zich toeëigende en bestuurde -als persoonlijk bezit!-met de hulp van de blanke uitbuiters (ambtenaren, soldaten, planters, paters, enz), dan is dit onvoorstelbaar moreel abject.
Voila, dat is gesproken, zie. En de zwarte/bruine/gele heeft niets te zoeken in Europa!

Laatst gewijzigd door backfire : 3 maart 2008 om 11:21.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 11:24   #124
rik47
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik bedoel dat tijdens het aparheidsregime zeer weinig zwarten recht hadden op onderwijs. Hetzelfde zoals in 'de Congo'. Want in feite was er in Belgisch Congo ook een apartheidregime. Blanken woonden in aparte wijken waar geen zwarte mocht komen wonen. Wel mochten de zwarten bij de blanken de tuin doen of de afwas.
Jij moet echt eens Zuid-Africa bezoeken, kun je uw mening danig bijstellen.
Zwarten werken nog veel in tuinen van blanken, kunnen nu wel prijs bepalen in overleg met de mensen die hun s'morgens ophalen met busjes.
Dan, bepaalde topfuncties in Z A zijn alleen toegankelijk voor zwarten, ipv racisme is dat voor politiek correcten natuurlijk een inhaalbeweging.
Mandela, overigens zeer gewaardeerd door blank en zwart, hield rekening met dat gevaar, maar zijn macht is de laatste jaren aan het tanen.
Resultaat, veel hoog opgeleide blanken verlaten Z A, met alle gevolgen vandien, overheid begint zich bewust te worden daarvan, zie het vroeger Rhodesië, de graanschuur in Africa, nu met Mugabe......
Zelfs veel zwarten met betere functies beginnen zich te keren tegen eigen rasgenoten van omliggende landen die Z A overspoelen en dreigen mee te sleuren in spiraal naar beneden.
rik47 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 11:26   #125
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik bedoel dat tijdens het aparheidsregime zeer weinig zwarten recht hadden op onderwijs. Hetzelfde zoals in 'de Congo'. Want in feite was er in Belgisch Congo ook een apartheidregime. Blanken woonden in aparte wijken waar geen zwarte mocht komen wonen. Wel mochten de zwarten bij de blanken de tuin doen of de afwas.
system wat je hier zegt is bijna juist.
Ik meen dat in ZA niemand het 'recht op onderwijs' ontzegd werd.
Ik denk (ben niet absoluut zeker) dat er voor zeer velen, volgens de mogelijkheden, gratis scholen bestonden maar dat boeken wel moesten betaald worden.
Wat ik zeg wordt enigzins bevestigd door de anti-apartheidsstrijd met de slogan 'liberation before education' waarbij ze de scholen in brand staken.
Toen ik in Abidjan, Ivoorkust werkte (1985), zegden goed verzorgde meisjes me dat ze niet konden lezen of schrijven bij gebrek aan geld. Geen geld, geen school.
Ivoorkust is nochtans een succesverhaal (nu helaas was) goed bestuurd en vrij welvarend. En reeds lang onafhankelijk in zeer gunstige omstandigheden.

Om iets te beoordelen moet men vergelijken, en dan 'geen twee maten en gewichten.

Laatst gewijzigd door luc broes : 3 maart 2008 om 11:31.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 11:37   #126
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Dat wat de bosjesmannen betreft in zeer juist. Maar ook dit is naast de kwestie. U denkt toch niet dat Van Riebeek de bosjesmannen heeft gespaard. U vindt het precies perfect normaal dat Van Riebeek de bosjesmannen elimineerde. Maar daarover gaat het in feite niet, het gaat over het feit dat de blanken een mensonwaardige bestuursvorm hebben opgezet, gesteund op rassenonderscheid, de beste grond hebben ingepalmd (over de confiscatie van de gronden waaruit goud en diamanten werden gewonnen heb ik het nog niet eens) en de zwarte als verkapte slaven in dienst hebben genomen. Hetzelfde deden ze in Rhodesië en hetzelfde deden ze in Belgisch Congo, hetzelfde deden ze in... ( vul maar zelf in).
Zoals ik eerder reeds opmerkte:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Zuid-Afrika was al helemaal geen "land der zwarten" , sterker nog de Bantoes zijn net zozeer recente migranten als de blanken en zij waren zelfs nooit doorgedrongen tot het westen van het land. De orginele bevolking van Zuid-Afrika (de Khoisan volkeren) zijn in het oosten door diezelfde zwarten afgeslacht, terwijl ze in het westen (onder de "kwaadaardige" blanke kolonisten) deels wisten te overleven, deels zijn opgenomen in de Kleurlingen-gemeenschap en ook daar deels zijn afgeslacht.
De behandeling van de Khoisan is natuurlijk niet goed te praten, maar er was een overduidelijk verschil tussen hun behandeling door de blanke kolonisten en de zwarte kolonisten. De zwarte Afrikanen hebben de Khoisan geheel weggezuiverd, terwijl de blanken zich beperkten tot een gedeeltelijke zuivering tijdens verschillende grensoorlogen. Ook niet leuk en goed natuurlijk, maar als men spreekt over de schandelijke behandeling van de Khoisan zal men toch de zwarte Zuid-Afrikanen net zo hard -of eigenlijk nog harder - moeten bekritiseren als de blanke Zuid-Afrikanen. Dit staat trouwens compleet los van apartheid en heeft alles te maken met kolonialisme, een fenomeen dat we elke bevolkingsgroep weleens hebben zien doen.

Om dat onderscheid tussen kolonialisme en apartheid duidelijk te maken zal ik nog eens een antwoord hergebruiken:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Wat heeft dit met apartheid te maken? Dit is (deels terechte) kritiek op kolonialisme en dat is een compleet andere zaak. Apartheid was een oplossing van het probleem dat twee ontwikkelde en opgeleide volkeren (de Afrikaners en de Britten) poogden om hun ontwikkelde maatschappij te behouden en uit te bouwen temidden van ongeletterde onopgeleide andere bevolkingsgroepen. De Afrikaners en de Britten zaten daar nu eenmaal en dat kunt u betreuren en/of afkeuren maar u kan toch niet serieus verwachten dat zij vrijwillig hun -met bloed, zweet en tranen - opgebouwde maatschappij zomaar te grabbel gingen gooien aan diezelfde chaos en ellende die de andere Afrikaanse landen trof na de instelling van zelfbestuur?
Apartheid was -uiteraard- een gevolg van het kolonialisme uit voorbije eeuwen, maar apartheid veroordelen omdat de bevolking die het toepaste ontstaan is uit kolonialisme slaat nergens op en getuigt voor mij van een eng "Bloed en bodem"-principe.

Laatst gewijzigd door Brandaan : 3 maart 2008 om 11:37.
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 11:42   #127
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En het begin is: de blanke had niets te zoeken in Afrika, zeker niet als kolonisator.
ooo dan hadden de negertjes er evenmin iets te zoeken jongen. Het land werd schaars bewoond door bosjesmannen.

Dat Congo er nu ontzettend veel beter aan toe is dan toen die stoute belgen er wegen, scholen, klinieken bouwden, staat buiten kijf jongen. Ik doe de moeite zelfs niet om d�*t te durven tegenspreken.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 11:48   #128
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik hoor je nooit klagen over Julius Caesar die de oude Belgen hier kwam ambeteren en de wet stellen. Ook Alexander De Grote blijft buiten schot.
En die Farao's die slaven invoerden om pyramides te bouwen.

Ik meen dat we eens een klapke moeten gaan doen met God de Vader opdat hij alles hier ongedaan zou maken en heel zijn scheppingsverhaal eens zou overdoen. Volgens aanbevelingen van system.

Alleen de vraag of het dan beter wordt!?
Idem dito voor Caesar, voor Alexander, voor Hitler in Europa, voor de Russen in Tchechenië, voor China in Tibet, enz. Dat lijkt me evident.

Wat mij wel vaak verwondert uit een bepaalde hoek, is dat men er als de kippen bij is om Leopold II en België te veroordelen voor het bestuur in voormalig Belgisch Congo (en de veroordeling is terecht), maar dat men het toch o zo moeilijk heeft om het apartheidregime te veroordelen als dusdanig. Men haalt dan argumenten aan dat 'de aparheid wel te verdedigen was op voorlopige basis, maar dat op termijn...enz.' en andere van die drogredenen.

Neen, het apartheidsregime was fout. Ook vanaf het begin.Punt uit. Net zoals het koloniaal regime in Belgisch Congo fout was.

Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2008 om 11:49.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 11:55   #129
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ooo dan hadden de negertjes er evenmin iets te zoeken jongen. Het land werd schaars bewoond door bosjesmannen.

Dat Congo er nu ontzettend veel beter aan toe is dan toen die stoute belgen er wegen, scholen, klinieken bouwden, staat buiten kijf jongen. Ik doe de moeite zelfs niet om d�*t te durven tegenspreken.
Wat een onzin. Wij Westerlingen denken altijd dat onze cultuur superieur is. Volgens onze maatstaven is dat misschien zo. Maar niet volgens hun maatstaven. De blanken hebben een puinhoop gemaakt van heel Afrika. En dit omdat we een cultuur hebben willen opdringen die niet deze der Afrikanen was. En wat het resultaat is van deze cultuuroverdracht (lees: kolonialisme, uitbuiting, opgedrongen waarden)zien we nu in gans Afrika.

Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2008 om 11:58.
Oud 3 maart 2008, 12:13   #130
luc broes

Standaard

Citaat:
Idem dito voor Caesar, voor Alexander, voor Hitler in Europa, voor de Russen in Tchechenië, voor China in Tibet, enz. Dat lijkt me evident. .
en wat doet de wereld vandaag ivm Tchechenië en Tibet?

Apartheid veroordelen en verder niets.
O ja, en ook schande spreken over Olympische Spelen 1936 en meewerken aan 2008 in Beijing.

Speciaal voor system: hiermee wil ik niet apartheid goedkeuren maar wel de bedriegers en de huichelaars van deze wereld aanklagen.
Oud 3 maart 2008, 12:13   #131
system
Banneling

Standaard

[quote=Brandaan;3284444]Zoals ik eerder reeds opmerkte:

Citaat:
De behandeling van de Khoisan is natuurlijk niet goed te praten, maar er was een overduidelijk verschil tussen hun behandeling door de blanke kolonisten en de zwarte kolonisten. De zwarte Afrikanen hebben de Khoisan geheel weggezuiverd, terwijl de blanken zich beperkten tot een gedeeltelijke zuivering tijdens verschillende grensoorlogen. Ook niet leuk en goed natuurlijk, maar als men spreekt over de schandelijke behandeling van de Khoisan zal men toch de zwarte Zuid-Afrikanen net zo hard -of eigenlijk nog harder - moeten bekritiseren als de blanke Zuid-Afrikanen. Dit staat trouwens compleet los van apartheid en heeft alles te maken met kolonialisme, een fenomeen dat we elke bevolkingsgroep weleens hebben zien doen.
Het gaat hier niet om zuivering van deze ethnie door een andere (of niet). Het gaat erover dat blanken, in een land waar ze niet thuishoorden, een bestuurlijk systeem hebben uitgedacht en geïnstalleerd, dat gesteund was op de superioriteit van het blanke ras. Zelfs huwelijken tussen een blanke en een mulate was verboden en er stonden strenge straffen op.

Citaat:
Om dat onderscheid tussen kolonialisme en apartheid duidelijk te maken zal ik nog eens een antwoord hergebruiken:

Apartheid was -uiteraard- een gevolg van het kolonialisme uit voorbije eeuwen, maar apartheid veroordelen omdat de bevolking die het toepaste ontstaan is uit kolonialisme slaat nergens op en getuigt voor mij van een eng "Bloed en bodem"-principe.
Helemaal niet. Het waren de blanke kolonisten, de nieuwe heersers dus, die het systeem hebben uitgedacht en tot in de perfectie (passensysteem) hebben toegepast.

Of wat dacht u.

Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2008 om 12:14.
Oud 3 maart 2008, 12:17   #132
luc broes

Standaard

Citaat:
Wat een onzin. Wij Westerlingen denken altijd dat onze cultuur superieur is. Volgens onze maatstaven is dat misschien zo. Maar niet volgens hun maatstaven. De blanken hebben een puinhoop gemaakt van heel Afrika. En dit omdat we een cultuur hebben willen opdringen die niet deze der Afrikanen was. En wat het resultaat is van deze cultuuroverdracht (lees: kolonialisme, uitbuiting, opgedrongen waarden)zien we nu in gans Afrika.
Hebben de zwarten een puinhoop gemaakt van het land van de bosjesmannen?
Heeft Caesar ook een puinhoop gemaakt van 'Oud-belgië'?
Oud 3 maart 2008, 12:18   #133
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Superieur klinkt zo negatief in de betekenis van uw zin.
Het is wel zo dat er zeer mooie uitvindingen gekomen zijn uit onze cultuur die het leven draaglijker maken.
U bekijkt alles te fel zwart/wit denk ik.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 12:24   #134
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hebben de zwarten een puinhoop gemaakt van het land van de bosjesmannen?
Heeft Caesar ook een puinhoop gemaakt van 'Oud-belgië'?
Dat is naast de kwestie. U gaat toch niet beweren dat wat Caesar allemaal beschrijft in zijn propagandageschrift 'de Bello Gallico', dat dit allemaal hoogstaande en na te volgen daden zijn? Wanneer de Belgen electrische bekabeling aanlegden in voormalig Congo, wilde dat nog niet zeggen dat hun regime menswaardig was tegenover de zwarten. En hetzelfde moet men zeggen van het regime dat u probeert te vergoeilijken, namelijke het apartheidsregime. Daar gaat het over.

Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2008 om 12:28.
Oud 3 maart 2008, 12:26   #135
luc broes

Standaard

Citaat:
Het waren de blanke kolonisten, de nieuwe heersers dus, die het systeem hebben uitgedacht en tot in de perfectie (passensysteem) hebben toegepast.
.
Beste system,
In Engeland is het verplicht bezit van een identiteitskaart een onaanvaardbare aanslag op de persoonlijke vrijheid.
Bij ons is dat een normale noodzakelijkheid waar niemand aanstoot aanneemt, integendeel men vindt dit de logica zelf.
Wij gelukkige 'belgen' leven dus in een systeem dat tot in de perfectie wordt toegepast.
Er is wel zo af en toe een akefietje zoals een veelvuldig moordenaar die op de loonlijst staat van de Staatsveiligheid en steun krijgt van het ocmw. Maar ja je kunt niet alles willen hé!

Laatst gewijzigd door luc broes : 3 maart 2008 om 12:27.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 12:29   #136
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Beste system,
In Engeland is het verplicht bezit van een identiteitskaart een onaanvaardbare aanslag op de persoonlijke vrijheid.
Bij ons is dat een normale noodzakelijkheid waar niemand aanstoot aanneemt, integendeel men vindt dit de logica zelf.
Wij gelukkige 'belgen' leven dus in een systeem dat tot in de perfectie wordt toegepast.
Er is wel zo af en toe een akefietje zoals een veelvuldig moordenaar die op de loonlijst staat van de Staatsveiligheid en steun krijgt van het ocmw. Maar ja je kunt niet alles willen hé!

Lees eens een goed boek over het toenmalige passensysteem in het vroegere Suid-Afrika. Misschien gaat u dan een lichtje branden. Alhoewel ik dit laatste ernstig betwijfel.

Begrijpt u nu wanneer ik zeg dat u alles wat u niet aanstaat probeert toe te dekken? Het zou anders de eerste keer niet zijn...

Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2008 om 12:41.
Oud 3 maart 2008, 12:48   #137
system
Banneling

Standaard

Citaat:
en wat doet de wereld vandaag ivm Tchechenië en Tibet?

Apartheid veroordelen en verder niets.
O ja, en ook schande spreken over Olympische Spelen 1936 en meewerken aan 2008 in Beijing.

Speciaal voor system: hiermee wil ik niet apartheid goedkeuren maar wel de bedriegers en de huichelaars van deze wereld aanklagen.
U moet u er zich niet proberen er vanaf te maken met een uitspraak als 'O ja, schande spreken over de Olympische spelen van Berlijn maar wel meewerken aan 2008 in Beijing'.

Wat anderen doen, moeten zij weten. Wat u doet in deze, daar komt het op aan.

U wilt de apartheid niet goedkeuren. Tenminste dat zegt u. Maar de apartheid afkeuren doet u toch ook niet echt. En zo kennen we Luc Broes.

Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2008 om 12:54.
Oud 3 maart 2008, 12:54   #138
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ach ga weg !

Lees wat meer over Zimbabwe toen de blanken er nog woonden en werkten, overal waar de afrikanen nu de blanken kolonisten hebben buitengekegeld mogen ze nu rustig in hun eigen hutjes hun eigen hongersnoodje gaan lijden.

En o ja, volgens system is ook d�*t nog de schuld van die stoute wittemannen!

Grow up for god's sake! En beter nog: ga die arme zwarte afrikaantjes eens zelf wat helpen, dan doe je tenminste iets constructiefs.
Richt er bijvoorbeeld een aantal boerderijen op en ga graan kweken zoals de stoute Rhodesiers het deden en heel zuid-afrika van eten konden voorzien.
En wacht dan even tot ze je een kopje kleiner maken omdat ge een vuile blanke kolonist zijt!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 3 maart 2008 om 12:55.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 12:54   #139
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Het gaat hier niet om zuivering van deze ethnie door een andere (of niet). Het gaat erover dat blanken, in een land waar ze niet thuishoorden, een bestuurlijk systeem hebben uitgedacht en geïnstalleerd, dat gesteund was op de superioriteit van het blanke ras. Zelfs huwelijken tussen een blanke en een mulate was verboden en er stonden strenge straffen op.
Ik ga het nogmaals zeggen: U kunt het betreuren dat de Afrikaners en de Britten daar beland zijn, maar ze zitten daar al honderden jaren, ze horen daar dus wel thuis. Net zoals de Indiërs er tegenwoordig thuishoren, net zoals de Bantoe's er thuishoren, net zoals de Kleurlingen er thuishoren en net zoals de Khoisan er thuishoren. Dat de aanwezigheid van deze volkeren een gevolg is van verschillende migratiegolven is totaal irrelevant en uw constante volhouden dat de blanken de enige kolonisten zijn die oudere bevolkingsgroepen hebben weggedrukt is eigenlijk ronduit racistisch.

Citaat:
Helemaal niet. Het waren de blanke kolonisten, de nieuwe heersers dus, die het systeem hebben uitgedacht en tot in de perfectie (passensysteem) hebben toegepast.

Of wat dacht u.
Toen het passensysteem werd ingevoerd bestond er niet zoiets als "de blanke kolonisten", of zullen we ook nog spreken van "de zwarte kolonisten" of "de Indische kolonisten" of iets verder weg "de Amerikaanse kolonisten" of juist dichterbij huis "de Poolse kolonisten"?
Waarom u het passensysteem hier bij haalt is mij trouwens niet geheel duidelijk, dat systeem had niets met bloed en bodem te maken, maar het was een simpele methoden om te voorkomen dat de verschillende bevolkingsgroepen massaal in elkaars steden gingen wonen en massaal met elkaar in conflict zouden komen. Dat dit systeem niet perfect was en makkelijk misbruikt kon worden om politieke tegenstanders te verbannen naar de thuislanden is natuurlijk wel waar, maar daar sprak u dan niet over.
Oud 3 maart 2008, 12:58   #140
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ach ga weg !

Lees wat meer over Zimbabwe toen de blanken er nog woonden en werkten, overal waar de afrikanen nu de blanken kolonisten hebben buitengekegeld mogen ze nu rustig in hun eigen hutjes hun eigen hongersnoodje gaan lijden.

En o ja, volgens system is ook d�*t nog de schuld van die stoute wittemannen!

Grow up for god's sake!
Natuurlijk hadden de zwarten werk. Op de plantages van de blanken. Werken en zwijgen.En in die zin hadden de zwarten het beter. Dat is juist.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be