![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Voor zover ik het zag is de baarlewerkgroep vooral bezig met het aftasten van opties. Er is geen gewortelde consensus omtrent het samengaan tot één staat.
Samenwerking is uiteraard een goede eerste stap. Zelfs wie een een verenigde unitaire nederlandse staat wil, ziet eerst samenwerking en "cohabitatie" als tussenstap. Een onafhankelijke Vlaamse staat als tussenstap mag zeker, maar is niet broodnodig. De realiteit is dat bij zo een scenario er sowieso toenadering zal zijn tot NL. Een confederale samenwerking kan ook groeien via allerlei niveau's: taal en handel (is nu al deels zo), defensie, criminaliteit, ... Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 17 april 2008 om 11:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Dat er vroeger en nu een dialekt gesproken wordt, zal ik nooit tegenspreken, dat geldt altijd voor ieder dorp en iedere streek. 40 jaar geleden stemden de meesten in Voeren op het Luiksgezinde Retour �* Liège (RAL, 'Terug naar Luik'). Dit is steeds minder geworden en nu stemmen de meesten in Voeren op een Nederlandstalige partij (het Vlaamsgezinde Voerbelangen). Ik blijf dus bij mijn vermoeden dat de tendens in Voeren van Luiks/Waals/franstalig richting Vlaams/Limburgs/nederlands is gegaan (in ieder geval de laatste 40 jaar, daarvoor heb ik geen gegevens). Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Voeren Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 17 april 2008 om 12:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voerbelangen heeft de laatste 4 verkiezingen gewonnen en heeft nu een comfortabele meerderheid in de gemeenteraad en een nipte meerderheid in de OCMW-raad. Sinds Voerbelangen er de meerderheid heeft, is Voeren opnieuw een rustige gemeente geworden. Op dit forum werd er in het verleden al gediscussieerd over de Voerstreek, maar ik kan de draad niet vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat wordt erg lastig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
|
![]() ![]()
![]() |
#130 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Bovendien lijkt het me beslist onmogelijk om meer dan een paar procent Nederlanders hier voor te vinden. De Vlamingen zij gewend om met de Fanstaligen te leven ,maar de Nederlanders niet. De Franse tijd onder Napoleon heeft ons alleen maar veel armoede gebracht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
|
![]() Het kan nú al. Stel je eens voor: In juli klapt de regering. Nieuwe verkiezingen kunnen niet i.v.m. BHV. De voorzitters van de Vlaamse en de Franstalige gemeenschap (die heeft nu ook dezelfde 'voorzitter') gaan rechtstreeks met elkaar praten en besluiten een aantal zaken zélf en een aantal zaken (zoals Brussel) gezamenlijk te regelen. Voila, de confederatie is een feit.
Het zal niet gebeuren. Maar wát als burgers aan beide zijden van de taalgrens elkaar gaan opzoeken? Als Vlamingen en Walen rechtstreeks met elkaar gaan praten (zonder de Brusselse hiërarchie)? En wat als zij er bij de politiek op aandringen te kiezen voor een degelijke oplossing? |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De afstand t.o.v Vlaanderen wordt eerder groter dan kleiner Naar mijn mening zal Vlaanderen meer tempo moeten maken om zijn eigen belangen te regelen. Voordat je het weet vissen ze achter het net en de franstaligen hebben alles in kannen en kruiken. Dus laten de Walen zelf voor hun toekomst zorgen dat hebben ze al jaren met veel succes gedaan ten koste van Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Frankrijk of Wallonie strikt gescheiden (dus zonder faciliteiten) van de Nederlanden --> verfransing stopt, kijk maar naar Maastricht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Europees Commissaris
|
![]() Vergeet niet dat Frankrijk qua taalbeleid de grootste boosdoener is: Er wordt bijna geen Frans-Vlaams meer gesproken in Zuid-Vlaanderen, de Elzas, tot 1945 een zuiver tweetalig gebied raakt steeds meer verfranst, in Frans-Catalonie wordt steeds meer Frans gesproken, Het Occitiaans sterft uit, het Baskisch en Bretons staan onder druk...Wallonie aan Frankrrijk 'geven' kan lijden tot een verdere verfransing van de Rand.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Bij een samengaan van Vlaanderen en Nederland zullen er geen faciliteiten meer bestaan. Dus geen franstalige ambtenaren, politiemensen of scholen in de Brusselse rand. Dan stopt de verfransing. Het maakt die mensen in de Nederlanden in principe niets uit of een zelfstandig Wallonie of de franse provincie Wallonie aan Nederland grenst. Ik ben er zelfs zeker van dat Frankrijk niet zo aggresief zal/kan proberen om Vlaanderen te verfransen dan de Belgisch/Brusselse bourgeoisie en franskiljons. Er zijn dan namelijk tussen Frankrijk en de Nederlanden echte staatsgrenzen en daar kan een staat niet overheen gaan met maatregelen (zoals nu het geval in Belgie). Ik vind niet dat er met Wallonie gesproken moet worden over een (con)federatie. Dat doet men nu al bijna een jaar (bv. YLT) en daar wordt iedereen zo vreselijk moe van.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Vlaanderen is de welvarendste regio van Europa, dus we redden het prima zonder de Nederlanders. Onze gezondheidszorg en onderwijs zijn van de hoogste kwaliteit. Qua inwoners zal een onafhankelijk Vlaanderen groter zijn dan Denermarken, Finland en Zwitserland. Op dat sentiment doelde ik. De nog jonge onafhankelijke Vlaamse staat zal eerder opzoek gaan naar zijn bestaansrecht, dan aansluiting zoeken bij Nederland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |