Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 maart 2008, 15:23   #121
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Oef, na post 115, eindelijk duidelijk...maar fout.

Dat het VB een hond met een hoed op op zijn lijsten zet is haar goed recht. Zij zullen wel kunnen inschatten of deze of gene kandidaat VB-fähig is. Niettemin is het niet gepast dat deze dame een mandaat van het VB bij de OCMW van Jette betrekt zonder Nederlands te kennen. Het zijn vooral de lokale VB-kiezers en andere Vlamingen die van haar verwachten dat zij zich vlaams opstelt en het voorbeeld geeft.

Shame on you.
Stel je voor dat zij op een gegeven moment de enige verkozene is voor een Vlaamse partij, dan zou een Nederlandsonkundige dame meteen de verplichte Vlaamse schepen worden, bevoegd voor Nederlandstalige aangelegenheden en cultuur. Of moet je daarvoor wel verplicht Nederlands kennen?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 15:23   #122
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Sorry, Geert C. Dit was gelijktijdig met krek de zelfde boodschap.
Oud 31 maart 2008, 15:25   #123
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Gelieve de ondeugden van bepaalde Franstaligen niet automatisch op iedereen te projecteren. Dank u.
Ik heb zo anders nog geen rapport gezien van de VN daarover.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 15:26   #124
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Absoluut, maar beide staan wel ten dienste van het publiek.
Maar op een totaal andere manier. De politieagent, ambulancier, dokter etc. die geen Nederlands verstaan, kunnen daardoor levens in gevaar brengen. De politiek mandataris schaadt voornamelijk zichzelf.

Citaat:
Het verschil is dat je voor openbare functionarissen zoiets kan verplichten en voor mandatarissen niet. Maar zoals ik al zei, voor mij gaat het om het principe.
Een taalnationalistisch principe dat ik, zoals ik reeds zei, niet deel.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 15:27   #125
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel je voor dat zij op een gegeven moment de enige verkozene is voor een Vlaamse partij, dan zou een Nederlandsonkundige dame meteen de verplichte Vlaamse schepen worden, bevoegd voor Nederlandstalige aangelegenheden en cultuur. Of moet je daarvoor wel verplicht Nederlands kennen?
Ik bedoel, Shame on you VB.
Naar mijn info behoren de amtenaren tweetalig te zijn, niet de mandatarissen. Het VB moet geen Nederlandsonkundigen op haar lijsten zetten. Voor je het weet loop je schade op.

Om het smeer (een kiezer) meer,
likt het VB de kandeleer.
Oud 31 maart 2008, 15:29   #126
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Een taalnationalistisch principe dat ik, zoals ik reeds zei, niet deel.
Taalnationalistisch? Vinden dat een politiek mandataris in een officieel tweetalige stad beide officiële talen voldoende zou moeten beheersen?

Zou jij het aanvaardbaar vinden mochten er federale ministers zijn die het Nederlands onvoldoende beheersen?

Als je die redenering doortrekt dan is iemand die liever heeft dat je niet lacht met z'n geloof, maar die dat niet wenst te verbieden, intolerant.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 31 maart 2008 om 15:30.
Oud 31 maart 2008, 15:31   #127
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Taalnationalistisch? Vinden dat een politiek mandataris in een officieel tweetalige stad beide officiële talen voldoende zou moeten beheersen?
Vanzelfsprekend. Ambtenaren moeten tweetalig zijn, mandatarissen moeten helemaal niets behalve integer zijn. Die zijn uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de burgers die zich door hen laten mandateren. In principe hebben jij en ik niets te zoeken tussen die mandataris en zijn kiezers, tenzij hij iets mispeutert.
Oud 31 maart 2008, 15:33   #128
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Zou jij het aanvaardbaar vinden mochten er federale ministers zijn die het Nederlands onvoldoende beheersen?
Eentalige ministers zijn altijd een dankbaar instrument om het Belgicisme mee aan te vallen, dus ik zie ze graag komen.
Oud 31 maart 2008, 15:33   #129
Geert C

Standaard

Citaat:
Vanzelfsprekend. Ambtenaren moeten tweetalig zijn, mandatarissen moeten helemaal niets behalve integer zijn. Die zijn uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de burgers die zich door hen laten mandateren. In principe hebben jij en ik niets te zoeken tussen die mandataris en zijn kiezers, tenzij hij iets mispeutert.
Dus een federaal minister moet volgens u niet beide landstalen beheersen?
Oud 31 maart 2008, 15:34   #130
Geert C

Standaard

Citaat:
Eentalige ministers zijn altijd een dankbaar instrument om het Belgicisme mee aan te vallen, dus ik zie ze graag komen.
Dus in Brussel mogen er eentalige politieke mandatarissen zijn, maar op het federale niveau niet? Zou je die hypocrisie kunnen verklaren?
Oud 31 maart 2008, 15:39   #131
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Alors, rattachons le BHV dès maintenant!
Tous ensemble nom-de dieu !
In Broessel Broessels en oept sint anneke mossele

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 15:41   #132
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Dus in Brussel mogen er eentalige politieke mandatarissen zijn, maar op het federale niveau niet?
Gelieve een onderscheid te maken tussen de uitvoerende en de wetgevende macht. Essentieel, mijn beste. De eerste heeft, zoals de ambtenaren, een uitvoerende functie. De twee vertegenwoordigt haar kiezers en uitsluitend hen: u noch ik hebben zich daarmee te moeien, als we niet voor de betreffende mandataris gestemd hebben.

Die VB-mevrouw is OCMW-raadslid, en vertegenwoordigt dus haar kiezers in het OCMW. C'est tout.

Citaat:
Zou je die hypocrisie kunnen verklaren?
Het is me een genoegen om tot uw verwarring bij te dragen.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 31 maart 2008 om 15:42.
Oud 31 maart 2008, 15:45   #133
Geert C

Standaard

Citaat:
Gelieve een onderscheid te maken tussen de uitvoerende en de wetgevende macht. Essentieel, mijn beste. De eerste heeft, zoals de ambtenaren, een uitvoerende functie. De twee vertegenwoordigt haar kiezers en uitsluitend hen: u noch ik hebben zich daarmee te moeien, als we niet voor de betreffende mandataris gestemd hebben.

Die VB-mevrouw is OCMW-raadslid, en vertegenwoordigt dus haar kiezers in het OCMW. C'est tout.
Op dat excuus heb je ook lang moeten zoeken precies.

Het gaat, nogmaals, om het principe: het kan niet dat er in een officieel tweetalige stad mandatarissen zijn die niet beide officiële talen beheersen.

Om uw woorden te gebruiken: Eentalige mandatarissen zijn altijd een dankbaar instrument om het francofone taalimperialisme mee aan te vallen, dus ik zie ze graag komen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 31 maart 2008 om 15:47.
Oud 31 maart 2008, 15:48   #134
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Dus vanaf nu kunnen we hypocrisie vermommen onder de noemer verwarring.
Nooit te oud om bij te leren precies.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 15:48   #135
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Het gaat, nogmaals, om het principe: het kan niet dat er in een officieel tweetalige stad mandatarissen zijn die niet beide officiële talen beheersen.
Dat principe herhaalt u nu al de hele tijd, helaas zonder het te beargumenteren.
Oud 31 maart 2008, 15:49   #136
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Help mij ,

ik dacht dat de wet niet voorziet in "Nederlandstalige" of "Franstalige" lijsten
en wel omdat bij gemeenteraadsverkiezingen EU burgers op de lijsten mogen staan en er dus ééntalige Letten, Litauers, Slovenen, Bulgaren, Cyprioten e.d.
verkozen kunnen worden (ook op VB lijsten !). De wet voorziet wel dat er in iedere Brusselse Gemeente minstens één Nederlandstalige schepenen is ;
dus zelfs indien er geen Nederlandstalige gemeenteraadsleden verkozen zouden worden : moet men buiten de gemeenteraadsleden om een ander
nederlandstalig individu opsnorren om een schepenfunctie te vervullen,
zelfs indien men een volledig VB gemeentraad zou hebben die uit louter niet-nederlandstaligen bestaat.

Een taal is weliswaar een belangrijk onderdeel van iemands "socio-culturele" bagage, maar zeker niet alles- bepalend.. Er zijn liberaire franstaligen, conservatieve franstaligen, moslim-franstaligen, ecologistische franstaligen,
chauvinistische taalracistische franstaligen en idem dito voor Nederlands-, Engels-, duits, turks- enz.. taligen... Er zijn mensen die van taal kunnen veranderen sneller dan van kleding, maar ook als hij een andere taal spreekt verleert de vos zijn streken niet...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 15:50   #137
Geert C

Standaard

Citaat:
Dat principe herhaalt u nu al de hele tijd, helaas zonder het te beargumenteren.
Omdat het een principe is waar ik achter sta. Zo eenvoudig is het.

"Gij zult niet vloeken" kan je ook niet beargumenteren, en toch zijn er mensen die achter dat principe staan.
Oud 31 maart 2008, 15:50   #138
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Dus vanaf nu kunnen we hypocrisie vermommen onder de noemer verwarring.
Nooit te oud om bij te leren precies.
Het genoegen is geheel aan mijn kant, m'n beste.

Niet speciaal aan jou gericht, deze opmerking terzijde: ik ben benieuwd hoevelen van de critikasters in Brussel geboren zijn of er wonen.
Oud 31 maart 2008, 15:51   #139
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Omdat het een principe is waar ik achter sta. Zo eenvoudig is het.

"Gij zult niet vloeken" kan je ook niet beargumenteren, en toch zijn er mensen die achter dat principe staan.
Tja, geloven is goed voor je ziel, maar je overtuigt er niet bijster veel mensen mee.
Oud 31 maart 2008, 15:56   #140
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
ik dacht dat de wet niet voorziet in "Nederlandstalige" of "Franstalige" lijsten
en wel omdat bij gemeenteraadsverkiezingen EU burgers op de lijsten mogen staan en er dus ééntalige Letten, Litauers, Slovenen, Bulgaren, Cyprioten e.d.
verkozen kunnen worden (ook op VB lijsten !). De wet voorziet wel dat er in iedere Brusselse Gemeente minstens één Nederlandstalige schepenen is ;
dus zelfs indien er geen Nederlandstalige gemeenteraadsleden verkozen zouden worden : moet men buiten de gemeenteraadsleden om een ander
nederlandstalig individu opsnorren om een schepenfunctie te vervullen,
zelfs indien men een volledig VB gemeentraad zou hebben die uit louter niet-nederlandstaligen bestaat.
Ik weet eerlijkgezegd niet hoe het precies in z'n werk gaat, ik weet alleen dat er een verplichting is voor minstens één Vlaamse schepen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be