![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1) Genocides, democides &c. (Hitler, ...) 2) Heterdaad of vanuit de feiten (vrouw die onlangs ter dood is veroordeeld wegens het vermoorden van een jonge vrouw en het uitsnijden van diens baby uit haar buik)
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Sommige mensen - we zullen nu gemakshalve iemand als Fourniret nemen - hebben het recht om verder te leven in mijn ogen volledig verloren.
Er moet uiteraard een proces komen, alle kanten moeten gehoord worden, er moet zoveel mogelijk duidelijkheid geschept worden, en na dit alles mag hij perfect de doodstraf krijgen. Er is immers geen twijfel mogelijk inzake de schuld, en een dergelijk iemand mag vanzelfsprekend nooit meer vrij komen. Veel zal er niet om hem getreurd worden, en het is wraakroepend dat iemand als hij voor de rest van zijn leven op kosten van de staat leeft, wellicht ondertussen zijn memoires aan het schrijvend, terwijl zijn vele slachtoffers al lang begraven zijn. Verbanning is geen optie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
ik alleszins niet. mvg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Banneling
|
![]() Fourniret : 10 jaar bak en dan alsnog de guillotine
_____________________________________ ( ik zou de minister die ze vrijliet mee op het bankje binden ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
|
![]() Citaat:
Ook de confrontatie dader - slachtoffer(s), overlevenden is belangrijk. Het slachtoffer of de dader kunnen publiekelijk nog verklaringen afleggen, de advocaten van beide partijen kunnen zaken aankaarten die toch niet vergeten mogen worden en zo verder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
|
![]() Dat is inderdaad niet normaal, er scheelt overduidelijk iets aan die man.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
|
![]() Het systeem is Belgisch, dus van nature onwerkbaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() als je daarin gelooft, moet je dringend eens de statistieken opzoeken van landen waar de doodstraf nog invoege is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als bepaalde delen van de hersenen vernield worden, dan kan je nu eenmaal zulke dingen krijgen. En dan stel ik mij de vraag of de persoon zelf daar dan echt voor moet opdraaien. Ik vind wel dat de maatschappij moet beschermd worden tegen dergelijke individuen, maar aan de andere kant lopen er meer psychopaten rond dan alleen maar de moordzuchtige, en sommige van hen kunnen evengoed massa's schade berokkenen aan de maatschappij zonder dat iemand er iets tegen doet (omdat het op een andere manier is die niet zo opvalt bedoel ik). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | ||
|
![]() Citaat:
Daar ga ik niet mee akkoord. Door hun gruwelijke moorden en verkrachtingen hebben seriemoordenaars als pakweg Fourniret hun kans op enig begrip vanwege de maatschappij volledig weggegooid. Ofwel erken je de schuld van iemand, ofwel niet. Zeggen dat hij schuldig is, maar dat het eigenlijk zijn fout niet is, is te weinig gefundeerd (tenzij we het hebben over passionele moord e.d., maar dat is een ander iets). Er kan uiteraard perfect rekening gehouden worden met bepaalde verzachtende omstandigheden tijdens de bepaling van de strafmaat, maar één keer de verdachte bepaalde grenzen heeft overschreden - bvb moord - is er m.i. geen weg terug. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik moet wel toegeven dat er verondersteld wordt dat psychopaten cognitief in staat zijn om te weten wat ze wel en niet mogen doen, en dus dat als die persoon b.v. een moord pleegt hij daar daadwerkelijk voor kiest (in tegenstelling tot b.v. schizofrenie waar het kan gaan over waanideeën). Maar ik had de opmerking gemaakt omdat ik vind dat het bijna niet in te beelden is wat het moet zijn om geen gevoelens (zoals schuldgevoel) te kennen, als je er even over nadenkt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
|
![]() Ik heb geen enkel probleem om te aanvaarden dat sommige misdadigers hun gedrag niet kunnen verhelpen, dat maakt hen echter niet minder gevaarlijk.
Een dolle hond is heel gevaarlijk, en wordt bijgevolg afgemaakt. Niemand zal echter pleiten om eventjes stil te staan bij de gedachtengang van die hond, en bij zijn eventuele schuld aan zijn dol-zijn. Een mens is echter nog veel gevaarlijker dan een dolle hond, dus ik zie niet in waarom er tijd, geld en energie gestoken moet worden in het in leven houden van sommige gevangenen, terwijl zijn slachtoffers liggen weg te rotten, als ik het zo oneerbiedig kan uitdrukken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar er zijn veroordeelden die vééééél langer binnen blijven, tot hun dood zelf... Zie Horion. En meestal zijn het juist die criminelen waarvoor men de doodstraf terug zou willen invoeren die niet meer vrij zullen komen (althans sinds de jaren '80-90).
![]() |