Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2008, 13:51   #121
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
1) je bent het NOOIT 100% zeker, laat staan dat je ooit alles te weten komt over de motieven (in sommige gevallen)
Naast het feit dat ik dus geen voorstander van de doodstraf ben, dien ik hier wel tegenin te gaan. Er zijn minstens twee gevallen waar je WEL 100% zeker van kunt zijn:

1) Genocides, democides &c. (Hitler, ...)
2) Heterdaad of vanuit de feiten (vrouw die onlangs ter dood is veroordeeld wegens het vermoorden van een jonge vrouw en het uitsnijden van diens baby uit haar buik)
Oud 6 april 2008, 15:20   #122
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Laten we het even bij eeuwige verbanning houden (tijdelijke verbanning is een totaal andere zaak, voor andere misdrijven).

Dan denk ik dat er diverse redenen zijn om eeuwige verbanning te verkiezen boven de doodstraf:
- de kans op gerechtelijke dwaling, die toch vrij hoog blijkt te zijn;
Heb je daar ook een bron voor? Dat is een argument dat tegenstanders van de doodstraf er wel vaker bijhalen, maar imo ligt die kans niet hoger in een systeem waar de doodstraf wordt uitgeoefend. Ik heb er een tijdje geleden eens gezocht op google en ik heb geen enkele wetenschappelijke bron ervoor gevonden dat de kans hoger zou liggen bij de toepassing van de doodstraf.

Citaat:
- het afschrikkingseffect ligt m.i. hoger dan bij de doodstraf;
Waarom zou dat hoger liggen? De straf is minder zwaar.

Citaat:
- het strafaspect wordt beter uitgevoerd dan bij de doodstraf;
Dat zou toch de bedoeling moeten zijn, ja. In de praktijk ken ik echter geen enkel systeem waarbij dat het geval is.

Citaat:
- de bron van alle informatie wordt niet vernietigd maar blijft beschikbaar;
Die is nergens meer voor nodig éénmaal er duidelijkheid is.

Citaat:
- er bestaat nog altijd een waterkans dat er iets goed van de betreffende misdadiger komt;
Die kans ligt evenhoog als de kans dat je neergebliksemd wordt op straat.

Citaat:
- en last but not least: ik denk dat we er ons als maatschappij beter gaan voelen dan bij een niet aflatende reeks van executies.
Ik zou me er alleszins niets beter bij voelen als de rechten van een pedofiel ten volle gerespecteerd worden.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 17:21   #123
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Sommige mensen - we zullen nu gemakshalve iemand als Fourniret nemen - hebben het recht om verder te leven in mijn ogen volledig verloren.

Er moet uiteraard een proces komen, alle kanten moeten gehoord worden, er moet zoveel mogelijk duidelijkheid geschept worden, en na dit alles mag hij perfect de doodstraf krijgen. Er is immers geen twijfel mogelijk inzake de schuld, en een dergelijk iemand mag vanzelfsprekend nooit meer vrij komen.

Veel zal er niet om hem getreurd worden, en het is wraakroepend dat iemand als hij voor de rest van zijn leven op kosten van de staat leeft, wellicht ondertussen zijn memoires aan het schrijvend, terwijl zijn vele slachtoffers al lang begraven zijn.

Verbanning is geen optie.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 18:39   #124
k9convict
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
TV als hij geld heeft om er een te huren van de gevangenis ja.

En als u met verse kleren bedoelt om de zes weken een douche en semi proper ondergoed waar soms de stront van de vorige nog in hangt, dan hebt u gelijk.
dat waren zijn woorden, soit, hij had het in de gevangenis beter dan erbuiten, vindt u dat normaal???

ik alleszins niet.

mvg.
k9convict is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 19:32   #125
FDM
Banneling

Standaard

Fourniret : 10 jaar bak en dan alsnog de guillotine

Oud 6 april 2008, 20:08   #126
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Sommige mensen - we zullen nu gemakshalve iemand als Fourniret nemen - hebben het recht om verder te leven in mijn ogen volledig verloren.

Er moet uiteraard een proces komen, alle kanten moeten gehoord worden, er moet zoveel mogelijk duidelijkheid geschept worden, en na dit alles mag hij perfect de doodstraf krijgen. Er is immers geen twijfel mogelijk inzake de schuld, en een dergelijk iemand mag vanzelfsprekend nooit meer vrij komen.

Veel zal er niet om hem getreurd worden, en het is wraakroepend dat iemand als hij voor de rest van zijn leven op kosten van de staat leeft, wellicht ondertussen zijn memoires aan het schrijvend, terwijl zijn vele slachtoffers al lang begraven zijn.

Verbanning is geen optie.
Ik vind persoonlijk ,als de schuld toch al vaststaat waarom dan nog zo een geldverslindend proces?
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 20:24   #127
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen72 Bekijk bericht
Ik vind persoonlijk ,als de schuld toch al vaststaat waarom dan nog zo een geldverslindend proces?
Een proces is nodig, om dat er dan - in principe - veel opgehelderd wordt naar de belanghebbenden toe. Alle zaken, de belangrijke en de minder belangrijke, worden toegelicht.

Ook de confrontatie dader - slachtoffer(s), overlevenden is belangrijk. Het slachtoffer of de dader kunnen publiekelijk nog verklaringen afleggen, de advocaten van beide partijen kunnen zaken aankaarten die toch niet vergeten mogen worden en zo verder.
Oud 6 april 2008, 20:39   #128
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Een proces is nodig, om dat er dan - in principe - veel opgehelderd wordt naar de belanghebbenden toe. Alle zaken, de belangrijke en de minder belangrijke, worden toegelicht.

Ook de confrontatie dader - slachtoffer(s), overlevenden is belangrijk. Het slachtoffer of de dader kunnen publiekelijk nog verklaringen afleggen, de advocaten van beide partijen kunnen zaken aankaarten die toch niet vergeten mogen worden en zo verder.
Ja mee eens ,maar als het enkel dat is (alez enkel ,maar toch zeer belangerijk voor de nabestaanden vooral) dan hoeft er geen jury aan te pas te komen en als de schuld al vaststaat moet het ook zo lang niet duren .De rechter kan daarna gewoon de doodstraf uitspreken.
Oud 6 april 2008, 21:26   #129
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9convict Bekijk bericht
dat waren zijn woorden, soit, hij had het in de gevangenis beter dan erbuiten, vindt u dat normaal???

ik alleszins niet.

mvg.
Dat is inderdaad niet normaal, er scheelt overduidelijk iets aan die man.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 13:23   #130
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad niet normaal, er scheelt overduidelijk iets aan die man.
En aan het systeem.
Oud 7 april 2008, 13:25   #131
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En aan het systeem.
Het systeem is Belgisch, dus van nature onwerkbaar.

Verschaeve
Oud 7 april 2008, 13:26   #132
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Het systeem is Belgisch, dus van nature onwerkbaar.
Inderdaad.
Oud 7 april 2008, 13:38   #133
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
Soms komen we wel overeen he?

Verschaeve
Oud 7 april 2008, 13:41   #134
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Soms komen we wel overeen he?
Ja ,ge ziet de wonderen zijn de wereld nog niet uit.Alles is nog niet verloren.
Oud 7 april 2008, 14:27   #135
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
Doodstraf is de enige manier om de kans op recidive te herleiden tot O

Vooral het afschrikeffect vind ik nuttig om de marginale meeloper in zn broek te doen schijten
'
als je daarin gelooft, moet je dringend eens de statistieken opzoeken van landen waar de doodstraf nog invoege is.
Mbeya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 16:34   #136
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs dat vind ik niet waar. Ik pleit voor het erkennen van sociopathie als een geestesziekte. Ik weet dat sommigen daar niet voor zijn (zelfs psychiaters en psychologen), maar ik vind dat het toch serieus moet overwogen worden. De reden is dat er gevallen bekend zijn waar een dergelijke toestand geïnduceerd kan worden door ernstig trauma. Dat kan pyschologisch zijn (bv ernstig misbruik in de kinderjaren, soldaten die terugkeren van 't front) maar ook een fysisch hersenletsel b.v. (wordt ook weer soms bij soldaten gezien).
Als bepaalde delen van de hersenen vernield worden, dan kan je nu eenmaal zulke dingen krijgen. En dan stel ik mij de vraag of de persoon zelf daar dan echt voor moet opdraaien.

Ik vind wel dat de maatschappij moet beschermd worden tegen dergelijke individuen, maar aan de andere kant lopen er meer psychopaten rond dan alleen maar de moordzuchtige, en sommige van hen kunnen evengoed massa's schade berokkenen aan de maatschappij zonder dat iemand er iets tegen doet (omdat het op een andere manier is die niet zo opvalt bedoel ik).
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 16:51   #137
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Zelfs dat vind ik niet waar. Ik pleit voor het erkennen van sociopathie als een geestesziekte. Ik weet dat sommigen daar niet voor zijn (zelfs psychiaters en psychologen), maar ik vind dat het toch serieus moet overwogen worden. De reden is dat er gevallen bekend zijn waar een dergelijke toestand geïnduceerd kan worden door ernstig trauma. Dat kan pyschologisch zijn (bv ernstig misbruik in de kinderjaren, soldaten die terugkeren van 't front) maar ook een fysisch hersenletsel b.v. (wordt ook weer soms bij soldaten gezien).
Als bepaalde delen van de hersenen vernield worden, dan kan je nu eenmaal zulke dingen krijgen. En dan stel ik mij de vraag of de persoon zelf daar dan echt voor moet opdraaien.

Ik vind wel dat de maatschappij moet beschermd worden tegen dergelijke individuen, maar aan de andere kant lopen er meer psychopaten rond dan alleen maar de moordzuchtige, en sommige van hen kunnen evengoed massa's schade berokkenen aan de maatschappij zonder dat iemand er iets tegen doet (omdat het op een andere manier is die niet zo opvalt bedoel ik).
Als je zo redeneert, zijn zelfs de grootste criminelen op een bepaalde manier wel onschuldig aan hun vele misdaden.

Daar ga ik niet mee akkoord. Door hun gruwelijke moorden en verkrachtingen hebben seriemoordenaars als pakweg Fourniret hun kans op enig begrip vanwege de maatschappij volledig weggegooid.

Ofwel erken je de schuld van iemand, ofwel niet. Zeggen dat hij schuldig is, maar dat het eigenlijk zijn fout niet is, is te weinig gefundeerd (tenzij we het hebben over passionele moord e.d., maar dat is een ander iets).

Er kan uiteraard perfect rekening gehouden worden met bepaalde verzachtende omstandigheden tijdens de bepaling van de strafmaat, maar één keer de verdachte bepaalde grenzen heeft overschreden - bvb moord - is er m.i. geen weg terug.
Citaat:
Als bepaalde delen van de hersenen vernield worden, dan kan je nu eenmaal zulke dingen krijgen.
Dat zijn toch heel uitzonderlijke gevallen, en die dienen uiteraard afzonderlijk bekeken te worden.
Oud 9 april 2008, 21:30   #138
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je zo redeneert, zijn zelfs de grootste criminelen op een bepaalde manier wel onschuldig aan hun vele misdaden.
Ik heb nooit beweerd dat ze onschuldig zouden zijn, alleen dat de doodstraf onterecht is omdat in een dergelijk geval kan aangetoond worden dat het een conditie is.
Ik moet wel toegeven dat er verondersteld wordt dat psychopaten cognitief in staat zijn om te weten wat ze wel en niet mogen doen, en dus dat als die persoon b.v. een moord pleegt hij daar daadwerkelijk voor kiest (in tegenstelling tot b.v. schizofrenie waar het kan gaan over waanideeën).
Maar ik had de opmerking gemaakt omdat ik vind dat het bijna niet in te beelden is wat het moet zijn om geen gevoelens (zoals schuldgevoel) te kennen, als je er even over nadenkt...
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 05:59   #139
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Ik heb geen enkel probleem om te aanvaarden dat sommige misdadigers hun gedrag niet kunnen verhelpen, dat maakt hen echter niet minder gevaarlijk.

Een dolle hond is heel gevaarlijk, en wordt bijgevolg afgemaakt. Niemand zal echter pleiten om eventjes stil te staan bij de gedachtengang van die hond, en bij zijn eventuele schuld aan zijn dol-zijn.

Een mens is echter nog veel gevaarlijker dan een dolle hond, dus ik zie niet in waarom er tijd, geld en energie gestoken moet worden in het in leven houden van sommige gevangenen, terwijl zijn slachtoffers liggen weg te rotten, als ik het zo oneerbiedig kan uitdrukken.
Oud 10 april 2008, 07:01   #140
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Iemand uit een buurgemeente van mij kreeg destijds de doodstraf, dat werd toen automatisch omgezet naar levenslang, na 11 jaar was ie vrij.

Ik heb gelezen dat levenslang feitelijk 30 jaar is. Wet Lejeune: na 1/3 van straftijd vrij, dus...
De gemiddelde is twaalf jaar dacht ik. En néén, levenslang is géén 30 jaar, er is een levenslange veroordeelde die nu meer dan 40 jaar vastzit.

Maar er zijn veroordeelden die vééééél langer binnen blijven, tot hun dood zelf... Zie Horion. En meestal zijn het juist die criminelen waarvoor men de doodstraf terug zou willen invoeren die niet meer vrij zullen komen (althans sinds de jaren '80-90).

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be