Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2008, 12:45   #121
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Hier ben ik het niet mee eens Rob. "The citizen is your customer" slaat op het feit dat de rechtsspraak in dienst moet staan van de burger, daar valt uiteraard weinig op aan te merken. Maar dat wil niet zeggen dat die burger op eender welk moment en naar aanleiding van eender welke rechtszaak opeens directe inspraak moet krijgen in de manier waarop het proces wordt gevoerd en de strafmaat wordt vastgesteld.

De rechterlijke macht bedient zich van de werktuigen die haar zijn aangereikt door de wetgevende macht, en dus uiteindelijk door de burger (via de verkozenen die de burger heeft aangeduid). Je kan dat niet zomaar kortsluiten door recht te gaan spreken op basis van wat de massa op een gegeven moment te kennen geeft. Dan kom je in een systeem van alleatoire rechtsspraak, die volledig afhangt van de stemming en de gevoeligheden van het moment.
Je zegt niets fundamenteels anders dan ik, wel iets méér. Mijn formulering is met opzet wat bot en kort, om een tegengewicht te geven aan de decennialange verwaarlozing van de maatschappij door het gerechtelijke apparaat. Maar ik ben het eens met je explicitering.

Ik zou het zo formuleren: de burger moet participant zijn in de organisatie van het gerecht en in het bepalen van de grote gerechtelijke beleidslijnen. De rechters moeten weten dat ze in dienst staan van de burger en niet boven de maatschappij staan, vervolgens kunnen ze vrij en evenwichtig hun gewichtige taak uitvoeren.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 12:48   #122
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Als je denkt me van iets te moeten beschuldigen, doe dat dan gewoon en draai zo niet rond de pot.
Geert: ik beschuldig je van niets. Ik beschrijf wat ik zie en lees. Jij doet daarmee wat je goed dunkt.

Ik ben wel ontgoocheld door de dalende kwaliteit van je berichten, je beperkt je meer en meer tot slogans en emo-uitroepen, maar dat terzijde.
Oud 25 april 2008, 12:49   #123
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Sla er de periodieke vertrouwenspeiling maar eens op na en weet ons te zeggen hoeveel pct van de bevolking vertrouwen heeft in het gerecht.
en omdat de perceptie er is, is het de waarheid?
Oud 25 april 2008, 12:49   #124
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Geert: ik beschuldig je van niets. Ik beschrijf wat ik zie en lees. Jij doet daarmee wat je goed dunkt.

Ik ben wel ontgoocheld door de dalende kwaliteit van je berichten, je beperkt je meer en meer tot slogans en emo-uitroepen, maar dat terzijde.
Ben ik me van bewust. In meer dan dat lijkt er op dit forum nauwelijks interesse te zijn.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 12:51   #125
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en omdat de perceptie er is, is het de waarheid?
Is wat de waarheid?

Afgezien daarvan: wat jij een beetje smalend "perceptie" noemt, is de mening van het volk. Ik vind dat niet iets om lichtzinnig over te doen. Het is de grondslag van de maatschappij en van elk democratisch beleid.
Oud 25 april 2008, 12:54   #126
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Ben ik me van bewust. In meer dan dat lijkt er op dit forum nauwelijks interesse te zijn.
Je vergist je. Er lezen op dit forum dagelijks tientallen mensen mee die wél geïnteresseerd zijn in boeiende gedachten en goed geschreven teksten. Ze hebben een eigen idee, maar staan open om te leren, en ze beoordelen een tekst niet op basis van zijn strekking.

Laat je niet afschrikken door de nitwits van links en van rechts.
Oud 25 april 2008, 13:02   #127
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is wat de waarheid?

Afgezien daarvan: wat jij een beetje smalend "perceptie" noemt, is de mening van het volk. Ik vind dat niet iets om lichtzinnig over te doen. Het is de grondslag van de maatschappij en van elk democratisch beleid.
als de perceptie er is dat iemand een crimineel is, omdat zijn broer dat ook is, is dat de waarheid of niet?

als de perceptie er is dat ons gerecht niet genoeg straft, is dat dan per definitie de waarheid?

hoe komt die perceptie er? op basis van wat, welke harde feiten? heeft dat totaal geen enkel nut?

de mening van het volk is belangrijk, uiteraard, maar is veranderlijk, is beïnvloedbaar.
het is trouwens de mening van de luidste roepers naar waar geluisterd wordt, "het volk" bestaat niet.

ik heb het niet zo voor populisme.
Oud 25 april 2008, 13:05   #128
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Absoluut, daar ben ik het volledig mee eens. Maar de eerste prioriteit moet niet zijn strenger straffen, maar ervoor zorgen dat de straffen die opgelegd worden ook effectief uitgevoerd worden, toestanden zoals nu waarbij er wegens plaatsgebrek niets gebeurt moeten tot het verleden gaan behoren.
Straffen worden toch uitgesproken en uitgevoerd comform de wetgeving?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 14:23   #129
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Ik ben het eens met de straf dat er tegen die kerels uitgesproken is. Eigenlijk is ze nog zeer licht, als je bedenkt dat er wel iemand blijvend invalide is door het toedoen van die daders.
Het slachtoffer heeft dus al levenslang en de daders lopen na enkele jaren al terug rond, kunnen eerherstel krijgen en nog een nieuw leven opbouwen.

Met andere woorden: de reacties van hun familieleden zijn overdreven. Als zus onwel wordt en moeder haar zoon meent kwijt te zijn, is dat hun probleem. Er zijn in ons land genoeg diensten voor psychische bijstand, dus zelfs daar kan voor gezorgd worden.

Anderzijds: ik denk dat dramatiseren een stukje in de cultuur van de daders ligt en hopelijk krijgt ons gerecht dat door en laat het zich er niet meer aan vangen.
Eigenlijk heb ik te doen met die moeder die blijkbaar "voor de eerste keer geconfronteerd word" door de handelingen van haar zoon die ze nu zal moeten missen...
Ik zou voorstellen: halveer de straf en kieper dan de hele familie het land uit wegens medeplichtig aan het gebrek aan opvoeding en burgerzin van hun lieve kindjes.

Laatst gewijzigd door andev : 25 april 2008 om 14:29.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 14:46   #130
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
als de perceptie er is dat iemand een crimineel is, omdat zijn broer dat ook is, is dat de waarheid of niet?

als de perceptie er is dat ons gerecht niet genoeg straft, is dat dan per definitie de waarheid?

hoe komt die perceptie er? op basis van wat, welke harde feiten? heeft dat totaal geen enkel nut?
Die perceptie kom uiteraard niet van zelf!

Een crimineel krijgt een straf. Maar komt al vrij na één derde. Maar wordt onmiddellijk vrijgelaten als er geen plaats is, krijgt wellicht een enkelband maar die is niet beschikbaar, kan dan intussen gewoon naar huis. Er bestaat ook nog zoiets als gemeenschapsdienst waar criminelen om lachen. Enkel de dienst die de criminelen opvangt moet er niet mee lachen.

En jongere criminelen komen voor de jeugdrechter, maar die houdt geen rekening met de ernst van de feiten en denkt enkel aan bijsturen en reïntegratie in de samenleving, bv met een gratis ticket voor de voetbal.

Al die slappe koffie voor harde feiten veroorzaakt de perceptie dat het gerecht slappe koffie is.
Oud 25 april 2008, 14:46   #131
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat ze het signaal een beetje verhogen tegen al die vechtpartijen kan ik aanvaarden;
Maar gaande van voorwaardelijk naar 15 jaar in één keer?
Dat is het verschil tussen vrijspraak en een staande executie.
Wat in het vet staat is een betere oplossing
Kost ons ook minder.. want om eerlijk te zijn, ik wil geen belastingen meer betalen om die gasten eten en verzorging te geven in de gevangenis, ik wil wel nog belasting betalen om gevangenissen te bouwen en cipiers te betalen (betalen voor je eigen veiligheid) maar als je veroordeeld bent moet je zelf maar zorgen dat je iets nuttig doet (werkkampen) om iets te verdienen en eten te kunnen kopen, en anders gaan ze maar dood dan zijn we d'er ineens vanaf !

En ow ja zoals in de draad al gezegd er bestaat een zogenaamde scheiding tussen kerk en wet maar er bestaat bijlange geen scheiding tussen politiek (die wetten opstelt) rechters (die politiek benoemd worden) en procureur des koningskes die dat krapuul laten lopen van vorige zaken, begin eens met de wetgevende en wethoudende macht te auditeren en ook alle uitspraken/vrijspraken en in vrijheidstellingen te inventariseren!
Oud 25 april 2008, 16:07   #132
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed idee, ik ben akkoord om elke misdaad een aangepaste straf te geven. Fysieke aanvallen op personen in bende krijgen minstens tien jaar. Indien er verwondingen zijn minstens 15 jaar. Bij recidive nog eens de helft erbij, en bij tweede recidive (three strikes and you're out) levenslang. Allemaal niet-samendrukbaar vanzelfsprekend, we gaan niet meer de janet uithangen.

O ja, als het niet in bende gebeurt (dat is door één crimineel alleen), stel ik voor alle bovenstaande tarieven te halveren.
Doe maar uw goesting.
Het zal alleen maar iets als ms13 voortbrengen bij ons. Zoals overal waar ze dat doen.
En dan zit je met een veel grotere misdaad en een nog veel groter probleem om het aan te pakken.
Als je niet weet wat ms13 is, zoek het maar eens op.
Oud 25 april 2008, 16:11   #133
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Mambo...jambo.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 25 april 2008 om 16:11.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 16:11   #134
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
15 jaar x 4 = 60 jaar gevangenis straf voor een verkeerde mep.

Wie zijn hier de zotten?
Heu, gij? 1 Verkeerde mep 60 jaar blindheid te gaan, ongevraagd. Nee ik weet het zeker, gij zijt het.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 16:12   #135
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar in ons land hebben we een scheiding der machten.
Dat houdt onder meer in dat de regeringspartijen geen vonnissen uitspreken...
Maak het toch niet te ingewikkeld voor blokkerkes.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 16:14   #136
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Ik ben het eens met de straf dat er tegen die kerels uitgesproken is. Eigenlijk is ze nog zeer licht, als je bedenkt dat er wel iemand blijvend invalide is door het toedoen van die daders.
Het slachtoffer heeft dus al levenslang en de daders lopen na enkele jaren al terug rond, kunnen eerherstel krijgen en nog een nieuw leven opbouwen.

Met andere woorden: de reacties van hun familieleden zijn overdreven. Als zus onwel wordt en moeder haar zoon meent kwijt te zijn, is dat hun probleem. Er zijn in ons land genoeg diensten voor psychische bijstand, dus zelfs daar kan voor gezorgd worden.

Anderzijds: ik denk dat dramatiseren een stukje in de cultuur van de daders ligt en hopelijk krijgt ons gerecht dat door en laat het zich er niet meer aan vangen.

De rechtbanken oordelen volledig naast elkander.
Gisteren hebben ze een overdreven zware straf gegeven en morgen geven ze ergens anders weer een overdreven te lichte straf voor iets gelijkaardig.
Nogmaals, dit is geen rechtspraak geweest.
Hoogstens een kraslotje met een slechte prijs op.

Gaven ze gisteren een signaal van wat ze te wachten kan staan, geven ze morgen toch weer een signaal van wat niet te verwachten zal zijn.

Hoogst verwarrend en uiterst onprofessioneel.

Maar dat is rechtspraak in Belziek.
Oud 25 april 2008, 16:16   #137
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jaja, zie maar dat je morgen of overmorgen geen ruzie krijgt met iemand of het kan je dus evengoed ten dele vallen.

Of mep je nooit eens iemand?
Nee, wij zijn geen linkse oproerkraaiers.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 16:16   #138
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Heu, gij? 1 Verkeerde mep 60 jaar blindheid te gaan, ongevraagd. Nee ik weet het zeker, gij zijt het.

Een mep is een mep, dat er toevallig al één oog niet ging kan men toch niet weten zeker?
Oud 25 april 2008, 16:18   #139
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Wat in het vet staat is een betere oplossing
Kost ons ook minder.. want om eerlijk te zijn, ik wil geen belastingen meer betalen om die gasten eten en verzorging te geven in de gevangenis, ik wil wel nog belasting betalen om gevangenissen te bouwen en cipiers te betalen (betalen voor je eigen veiligheid) maar als je veroordeeld bent moet je zelf maar zorgen dat je iets nuttig doet (werkkampen) om iets te verdienen en eten te kunnen kopen, en anders gaan ze maar dood dan zijn we d'er ineens vanaf !

En ow ja zoals in de draad al gezegd er bestaat een zogenaamde scheiding tussen kerk en wet maar er bestaat bijlange geen scheiding tussen politiek (die wetten opstelt) rechters (die politiek benoemd worden) en procureur des koningskes die dat krapuul laten lopen van vorige zaken, begin eens met de wetgevende en wethoudende macht te auditeren en ook alle uitspraken/vrijspraken en in vrijheidstellingen te inventariseren!

Troost u want veel geld geven ze er toch niet aan uit.
We hebben de smerigste cellen van gans europa.
Oud 25 april 2008, 16:19   #140
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Nee, wij zijn geen linkse oproerkraaiers.
Ook geen rechtse?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be