![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Neem bvb dat uw 15-jarige zoon bij Blood & Honour gaat, een "echte neonazi", die met een hakenkruis op zijn voorarm getatoueerd naar huis komt, de dag dat u uw verjaardag viert met al uw progressieve vrienden ? ![]() ![]() Laatst gewijzigd door forumspook : 7 mei 2008 om 10:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
|
![]() Waarom lacht u?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
reden te meer om in geweldadige confrontatie geen heil te zien. het gaat hier over een tamelijk concreet geval : kinders die buren pesten door onaanvaardbaar (groeps!)gedrag welnu ik heb daar een vreedzame oplossing voor gezien, die bovendien werkte! (en vooral die iedereen kan uitvoeren) ik zie niet in wat die confrontatie met kinderen kan opleveren (buiten een geweld- en vandalisme spiraal) ... ik hoop dus dat Boadicea de goede van de valse raad kan scheiden, anders gaat ze serieus vertrokken zijn voor een akelig avontuur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ja
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
maar raak mijn kind met één vinger aan en ik slaag u verrot, begrepen ? (en dan zullen we nog zien wie gelijk krijgt bij de politie met uw klacht ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
U kruipt dus liever in uw schelp en knikt steeds braaf goedendag tegen die kindertjes? We moeten ze immers te vriend houden, anders kunnen ze ons lastigvallen? Ik dank echt dat er in die buurten kinderen / jongeren rondlopen die al zo verpest zijn dat ze niet meer voor 'rede' vatbaar zijn (moest dit wel zo zijn zou ik ook niet voor repressie pleiten). Wat kan de politie / jeugdrechter tegen 12 of 13-jarige krapuultjes doen denk je? Niets of weinig ! Zelfs voor een gedwongen plaatsing in een gesloten jeugdinstelling zijn ze nog te jong. Daar moet je immers minstens 14 jaar oud voor zijn (en neem van mij aan dat soms zware pesterijen gebeuren door vaak veel jongere kinderen, uiteraard in grote groep). Er zijn ook in Antwerpen gevallen bekend van gastjes van 11 jaar die oudere mensen geld aftroggelen of meisjes/ jonge vrouwen intimideren of uitmaken voor 'hoer' als ze een wagen besturen. Het is overigens ook tekenend dat in de vrijwillige hulpverlening voor kinderen met gedragsproblemen, de niet-Europese allochtone gezinnen nog niet 1 % van het 'clienteel' uitmaken. Het is immers een schande naar buiten te brengen dat hun kinderen ontspoord gedrag vertonen ! Komen we weer bij dat gebrek aan individueel eergevoel, maar een teveel aan de groepsdruk en een gemeenschapseergevoel. Ik pleit niet voor geweld of zo als ultieme en ideale actie ten aanzien van (allochtone) lastige kinderen, maar kan je kwaad zijn op burgers die na jarenlang gepest en intimidatie het recht in eigen handen proberen te nemen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
je verwart twee compleet verschillende zaken (zo kom je aan die 1%wsl) hulpverlening jongeren gedragsproblemen is een onderdeel van de psychiatrie, dat gaat over gedragsproblemen ten gevolge van medische aandoeningen, stoornissen : hechtingsproblematieken, autisme, mcdd, etc ... soit ... da's een ander verhaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Uiteraard ga ik ervan uit dat u uw kinderen goed opvoedt en dat er zich in de praktijk geen problemen zullen voordoen. Ik ben overigens in principe tegen geweld en zal dit nooit toepassen als men mijzelf geen (lichamelijke) schade toebrengt of iets dat mij dierbaar is. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
normale reactie ??? dat blijven slagen en verwondingen hoor, het recht in eigen hand ik ga daar geen begrip voor opbrengen, nogmaals en laat t een waarschuwing zijn, raak mijn kind aan en je belandt in t ziekenhuis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Toen ik les gaf zei ik ook tegen mijn leerlingen: jullie mogen mij het leven zuur maken, het lesgeven onmogelijk maken, mij voor het rot van de straat uitschelden, etc. Ik zal nooit mij boekje als leraar te buiten gaan. Maar als jullie mij slagen of fysiek aanvallen, dan sla ik keihard terug ! Laatst gewijzigd door freespirit : 7 mei 2008 om 11:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bij allochtone kinderen (lees: niet-westerse) ligt dat vaak iets anders. En ja, dat heeft alles met hun meegebrachte cultuur te maken. Zodra die kinderen namelijk op straat zijn, houdt het opvoedkundig mandaat van de ouders op te bestaan. De opvoedkundige taak ligt dan bij de wijkagent, de schoolmeester en andere op één of andere manier gezaguitstralende mannen (vrouwen tellen in deze culturen uiteraard niet mee, ook al hebben ze een politieuniform o.i.d. aan). In die culturen is het ook zo dat er veel vaker en veel harder fysiek gestraft wordt. Een jeugdig etterbakje dat zich op de markt in Marakech of Ankara misdraagt, krijgt zonder meer een oorvijg van een omstander en er is niemand die daar van opkijkt, noch het zich misdragende kind zelf, noch de ouders, noch de andere aanwezigen. Dat is gewoon normaal daar. Derhalve dient zulk jeugdig crapuul, met vaak een enorme culturele achterstand ten opzichte van de onze, dan ook hier op de wijze aangepakt te worden die voor hen blijkbaar het beste werkt, en dat is die van een (gepaste) fysieke afstraffing. Als dat geen wederzijdse integratie meer is, dan weet ik het niet meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
|
![]() Er leven precies heel wat clichés over opvoeding elders.
Als er gemiddeld genomen iets over valt te zeggen, dan is het dit wat betreft Marokko: In Marokko is er heel belangrijk. Als een jongere iets mispeuterd heeft is dat een schande voor de hele familie! Je mag er zeker van zijn dat de strenge vader, het boegbeeld van het gezin die de eer hoog moet houden, niet mals zal zijn voor het veroorzaken van gezichtsverlies van het gezin. Gehoorzaamheid staat dan ook centraal in het opvoeden, en dus niet een zo groot mogelijke zelf-ontplooiing zoals hier. Binnen de familie is veel communicatie met mekaar ook niet gebruikelijk, er wordt indirect gecommuniceerd. En dus niet veel. Emoties worden zeker niet geuit. Dat verergerd de problematiek van de identitietscrisis die iedere opgroeiende jongere meemaakt. Autochtonen hebben gewoon één cultuur waarbinnen zij hun identiteit dienen te vormen. Allochtonen worden er met twee verschillende geconfronteerd: één van de, meestal verwesterde, peergroup die ze meekrijgen via school en vrienden, en één van de ouders en oudere familieleden, die de Marokkaanse traditionele waarden meestal liever doorgeven. Dit is de ideale cocktail voor een nog moeilijkere identiteitscrisis waarbij de jongere het bos door de bomen niet meer ziet en er met niemand over kan communiceren. Ook de ouders weten vaak niet meer wat te doen om goed te doen. In zo'n situatie denken ze soms dat het toch beter is hun kind veel meer vrijheid te geven zoals dat hier gebeurd. Maar dat loopt dan wel eens helemaal faliekant af. Dit geldt niet enkel voor Marokkanen. In België doet zich min of meer hetzelfde voor (dan bedoel ik vooral de veel grotere identiteitscrisis van de jongeren terwijl het gezin minder warm is en er weinig gecommuniceerd wordt) met Turken, Congolezen, .. en de andere allochtone groepen. In Nederland met de Surinamers, Congolezen, ... in Frankrijk met de Algerijnen, ... Dit is natuurlijk wel een grof geschetst beeld, binnen ieder gezin kan het anders zijn. En het gemiddelde gezin bestaat niet. Het feit dat allochtone jongeren vaak negatief in de media komen waarbij er dan met een beschuldigende vinger naar de ouders wordt gewezen, maakt deze mensen nog onzekerder waardoor de opvoeding nog moeilijker wordt. Bovendien is hier ook een soort selfulfilling prophecy werkzaam. Als iemand zich de schandpaal van de samenleving voelt, gaat die zich ook zo gedragen. @ Freespirit: er is natuurlijk nog een verschil tussen wettelijke zelfverdediging en het middeleeuwse 'ik hak bij uw een vinger af omdat u dat bij mij heeft gedaan'. Dat laatste dateert niet voor niets uit een tijd wanneer juridische of minder drastische wegen nog ontoegankelijk (en onontwikkeld) waren voor de gewone burger.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 8 mei 2008 om 15:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
|
![]() Citaat:
Ik zou het wel plezant vinden moest hier een aparte draad over gemaakt worden om dan te kijken hoe de verschillende deelnemers hier zouden reageren. Om zo de verschillende opvoedingsstijlen eens langs mekaar te leggen. Dat kan leiden tot heel heftige, leerrijke en boeiende discussies. ![]()
![]() |
![]() |