![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Is een meerpersoonscel een modern land onwaardig? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
23 | 45,10% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
25 | 49,02% |
anders (specifieer) |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,88% |
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Minister
|
![]() Het regime verstrengen staat los van het feit of men met meerdere in een cel zit.
Een of twee persoonscellen maken de opsluiting niet aangenamer, het veroorzaakt minder frustratie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Banneling
|
![]() Het is mijn stelling niet, ik heb ze gepikt van een van de meest hoogstaande intellectuele publicaties van het Nederlandse Taalgebied.
Laatst gewijzigd door eno2 : 6 juni 2008 om 10:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Banneling
|
![]() Opsluiten van meerdere mensen in één cel lokt agressie uit.
Verkrachtingen, slagen en verwondingen en zelfs doodslag zijn geen uitzonderingen. België is voor het Europees Hof van de Rechten van de mens verschillende keren veroordeeld geworden vanwege zijn onwaardige detentie-condities. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vaak met 20 en 30 man op een zaal, 's morgens om 6 uit je bed en 's avonds om 22 uur alle lichten terug uit. Vele zullen zich nog wel herinneren hoeveel of hoe weinig bewegingsvrijheid ze toen hadden, en zeker hoeveel privacy. Men spreekt over rechten en over menswaardigheid, dingen die de meeste langer veroordeelden helemaal niet getoond hebben tegenover hun slachtoffers. En zoals ik reeds hoger in de discussie heb aangegeven, men moet een onderscheid maken tussen mensen in voorarrest, waarvan er vaak veel onnodig en zinloos opgesloten zitten. Sommige zelfs gewoon omdat de ex een valse klacht is gaan neerleggen, of omdat de onderzoeksrechter hem/haar maatschappijgevaarlijk vind, sommmige zelfs gewoon omdat de onderzoeksrechter wil verhinderen dat er omgang is tussen twee verdachten die elkaar vaak zelfs niet eens kennen, maar dan wel in dezelfde cel worden opgesloten. Andere zitten zelfs gewoon in voorarrest omdat men hen wil verhoren als getuigen en op die manier wil verhinderen dat ze beinvloed worden of kunnen afspreken met andere. Niet het gevangeniswezen moet veranderd worden, maar de wetgevingen op het voorarrest en de manier waarop voorarrest mag en kan opgelegt worden en zeker de zaken waarvoor dit kan uitgevoerd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Veel Belgische studenten zijn kotstudenten. Ze hebben een kot voor hun alleen, en meestal is dat niet al te groot (vijf bij vijf zal al erg veel zijn). Maar België is op dat vlak een luxe-land, want in de meeste landen moet een kot gedeeld worden door twee of meer studenten. Natuurlijk heb je de keuze bij wie je huurt, maar in de praktijk kan je je wel voorstellen dat als je krap bij kas zit en te laat in het jaar bent met het huren, die keuze niet zo meevalt. Bovendien kan je bij een eerste contact niet volledig weten hoe iemand in mekaar zit. (En als het een feestbeest blijkt te zijn die van heel luide muziek houdt en overdag de ganse dag films kijkt terwjl jij voortdurend moet studeren, ben je ook gezien.)
Een oplossing is denk ik: gevangenen bij mekaar zijn: ja, te meer omdat er te weinig plaatsen zijn en de beslissing om ze dan toch maar vrij te laten nu eenmaal onlogischer is. Maar selecteer de mensen die je bij mekaar zit aub een beetje op delict zodat je gelijke verhoudingen krijgt en iemand die "iets kleins" mispeutert heeft en pech had niet bij een psychopatische moordenaar komt te zitten. Op dat vlak heeft trouwens een zwaarder crimineel als een Dutroux (of ander pedofiel of vreselijk moordenaar) grote voordelen: mensen die echt zware delicten hebben gepleegd worden (volgens die vriend) aangevallen door de andere gevangenen en moeten dus apart gezet worden, omdat ze het anders geen dag zouden overleven. Ironisch genoeg heersen er dus wel sterke normen en waarden over wat kan en wat niet.
![]() |
![]() |
#127 |
|
![]() De maatschappij moet terug HARD worden.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat zijn allemaal zaken die geen vergelijk hebben, hoogstens kan men zich inbeelden dat het een vergelijk heeft. Om maar iets te zeggen, alle kinderen gaan op hun kamer gaan spelen en slapen en zitten er soms godganse dagen op te slijten. Maar sluit eens een kind op in zijn kamer zonder dat het er af mag? Dat is dus een wereld van verschil. Vooral voor dat kind. Nochtans kamer is kamer. En bij grote mensen is dat krak hetzelfde. En nee, laten we het eens niet over de slachtoffers hebben want dat is van het ééne uiteinde naar het andere wippen.
![]() |
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat betreft de plaatsruimte van een gedetineerde.
Ik kan alleen maar het volgende zeggen. Voor honden is 10m² loop ruimte per hond vastgesteld en dat wordt meestal toegepast in bv bewakingsdiensten en dergelijke. Voor een mens, is er dat niet. En komt het dus op veel minder in de praktijk. Natuurlijk, wij lopen op onze achterpoten. Maar kom, een gedetineerde heeft dus minder rechten dan een hond. En dat is een vaststelling!
![]() |
#130 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De dag dat ze u eens binnen steken, uiteraard volledig onterecht, ga je nogal traantjes laten. Dat weet ik heel zeker. Maar ja...Chinese dictatuur zou u anderzijds ook wel liggen.
![]() |
![]() |
#132 |
Banneling
|
![]() In Nederland (waar de problematiek méér besproken wordt dan hier), zijn het de Liberalen die gemeenschapscellen willen. Totzover de verdedigers van de rechten van het individu...
Vraag me ook af of de nieuwe gevangenissen die Van Deurzen plant, van éénpersoonscellen voorzien worden????? |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een meer-personen cel is niet persé slecht, indien aan de ruimtelijke en technische voorwaarden voldaan is. Een plee met gordijntje voor is toch wel het minimum vind ik.
Ook een beetje te zien bij wie je zit natuurlijk.
![]() |
#134 |
Banneling
|
![]() Gewoon doen wat Sheriff Joe Arpaio in 1993 al deed in Phoenix, Arizona, en tentenkampen voor veroordeelde gevangen opzetten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zit geen twee dagen in een (overbevolkte) cel zonder een bijkomende moord te plegen, gegarandeerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() t' is ook een manier om alleen te zitten natuurlijk.
![]() |
#138 |
|
![]() Ik denk dat tenzij de celgenoot 12 inch "fagboy" bubba is, de meeste gevangenen verkiezen niet alleen de tijd te moeten doorbrengen.
Persoonlijk lig ik op het hospitaal ook liever in een gedeelde kamer als alleen, laat staan een gevangenis.
![]() |
#139 |
|
![]() Denk dan maar nog eens want ik vrees dat je verkeerd bent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |