Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Voor of tegen het rookverbod in het cafe
Ja 21 46,67%
Nee 22 48,89%
Ik zou het niet weten 2 4,44%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2008, 20:59   #121
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
als je als niet-roker in een rokerszone komt kies je er zelf voor dus lijkt het mij belachelijk dat rokerszones niet zouden mogen bestaan
En wat doe je als in een bepaalde openbare gelegenheid pakweg 8 mensen gezellig zitten te keuvelen, allemaal niet-rokers, en er komt een kettingroker die zich installeert aan het tafeltje naast hen ?

Volgens de Eigen Verslaving Eerst mentaliteit van de rokers moeten de 8 mensen, die er eerst zaten, ofwel opkrassen, ofwel er maar mee leven dat ze mogen meegenieten van de tabakswalmen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 21:23   #122
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
ik zie het verband niet;
Wat heeft een snelheidscontrole in uw dorp te maken met de afwezige tabak tussen mijn joint?
Het verband is dat beide zaken (drugs gebruiken en snelheidsbeperking overtreden) strafbaar gesteld zijn door wetten die gestemd zijn door demokratisch verkozenen.
Wie zulke wetten overtreedt, is krimineel bezig. (okee 't is geen grote of 't is geen georganiseerde kriminaliteit, maar 't is kriminaliteit).

Demokratie is niet dat je kunt kiezen uit de wetten welke je zal respekteren of niet.
Demokratie veronderstelt zich neerleggen bij de meerderheid (met behoud van het recht om te pogen wetten te wijzigen, maar ondertussen overtreed je die wetten niet ... of je aanvaardt krimineel te zijn).

Klinkt misschien niet plezant in je oren, maar 't is zo.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 00:41   #123
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
En wat doe je als in een bepaalde openbare gelegenheid pakweg 8 mensen gezellig zitten te keuvelen, allemaal niet-rokers, en er komt een kettingroker die zich installeert aan het tafeltje naast hen ?
Moest ik die "kettingroker" zijn, mogen ze mij er gerust op wijzen (op een beleefde manier althans) en zou me wel ergens anders zetten, het is ook niet de bedoeling ons vijandig op te stellen eh. Ik versta wel dat je op een terras ofzo zit om niet in de sigarettedamp te moeten zitten.

Citaat:
Volgens de Eigen Verslaving Eerst mentaliteit van de rokers moeten de 8 mensen, die er eerst zaten, ofwel opkrassen, ofwel er maar mee leven dat ze mogen meegenieten van de tabakswalmen.
Als ze er eerst zitten, zou ik er normaal gezien afstand van nemen (aangezien ik dit niet altijd door heb, kan het wel gebeuren, maar mag je me er ook op wijzen), tenzij ze pal in het midden van een rokerszone zitten eh, da's ook om problemen vragen, en mensen die binnenkomen en al direct zitten te vitten op m'n sigaret, mogen een neerwaartse blik verwachten en een totale negering.

Laatst gewijzigd door Dronkoers : 16 juli 2008 om 00:43.
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 12:58   #124
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

vriendelijkheid is vergeten tijd. Mensen op een normale manier aanspreken is verleden tijd. Wij zijn zo angstig geworden dat we niks zelf nog durven en rekenen op de overheid om die boze rokers te onderdrukken. Weg met persoonlijke verantwoordelijkheid, leve big brother.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 16:14   #125
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
vriendelijkheid is vergeten tijd. Mensen op een normale manier aanspreken is verleden tijd. Wij zijn zo angstig geworden dat we niks zelf nog durven en rekenen op de overheid om die boze rokers te onderdrukken. Weg met persoonlijke verantwoordelijkheid, leve big brother.
Ook al ben ik het niet eens met Dronkoers' visie, zijn standpunt is tenminste nog onderbouwd en niet te onredelijk.

Jij daarentegen kletst er maar op los.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 17:12   #126
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook al ben ik het niet eens met Dronkoers' visie, zijn standpunt is tenminste nog onderbouwd en niet te onredelijk.

Wat verwacht je dan nog meer? Als ik m'n sigaret kan roken, en jij hebt er geen last van, is er toch geen probleem?

Laatst gewijzigd door Dronkoers : 16 juli 2008 om 17:13.
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 10:42   #127
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Oei, de rokers gaan het aan de stok krijgen met twee van de rijkste mensen op aarde.
Dat zal hen niet goed bevallen !!

link: http://www.volkskrant.nl/economie/ar...egen_het_roken

Miljardairs strijden tegen het roken

Van onze verslaggeefster Sara Berkeljon
gepubliceerd op 25 juli 2008 02:45, bijgewerkt op 25 juli 2008 08:37

Amsterdam - Twee van de rijkste mensen op aarde, de miljardairs Bill Gates en Michael Bloomberg, binden de strijd aan met ‘de wereldwijde tabaksepidemie’. De komende vier jaar stellen de oprichter van het softwarebedrijf Microsoft en de burgemeester van New York een bedrag van 375 miljoen dollar (ongeveer 240 miljoen euro) beschikbaar, vooral bedoeld om het roken in opkomende economieën en ontwikkelingslanden een halt toe te roepen.
VergrotingVergroting
Een jongetje in de Chinese provincie Gansu rookt een sigaret die hij heeft gekregen van de man naast hem. (Reuters)

‘Dit is een van de beste investeringen die de Bill & Melinda Gates Foundation ooit gedaan heeft. We zijn erg optimistisch’, zei Gates tijdens een persconferentie. ‘We willen de epidemie in deze landen een halt toeroepen, voordat die net zo groot wordt als in de rijke landen het geval was.’ Het geld zal vooral besteed worden aan voorlichting en de bevordering van antirookmaatregelen.

Gates wees erop dat het percentage rokers in westerse landen is teruggelopen als gevolg van antirookwetten en regelgeving. Voor tabaksfabrikanten is er in die rijke landen weinig nieuw klantenpotentieel. Zij richten hun pijlen daarom op landen in Azië en Afrika, stelt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Wereldwijd neemt het aantal rokers nog steeds toe, maar inmiddels woont 80 procent van hen niet in een rijk land.

De ‘rookepidemie’ verplaatst zich volgens de WHO in rap tempo naar ontwikkelingslanden. Jaarlijks overlijden er volgens de organisatie 1 miljoen rokers aan de gevolgen van hun gewoonte. In 2030 is dat aantal opgelopen tot 8 miljoen, voorspelt de WHO – 80 procent van de sterfgevallen door roken doet zich dan voor in ontwikkelingslanden.

Vooral de Chinezen roken stevig. In het land wonen 350 miljoen rokers, eenderde van het wereldwijde totaal. Complicerende factor bij het bestrijden van het tabaksgebruik daar, erkende Bloomberg, is het feit dat de overheid zelf eigenaar is van een aantal tabaksbedrijven.

De WHO pleitte als organisator van World No Tobacco Day, op 31 mei dit jaar, voor een wereldwijd verbod op tabaksreclame. Volgens de WHO richten de marketingstrategieën van de tabaksgiganten zich vooral op kinderen en jongeren in ontwikkelingslanden, en op jonge vrouwen in het bijzonder.

Een van ’s werelds grootste tabaksfabrikanten, British American Tobacco, raakte vorige maand in opspraak, nadat de BBC ontdekte dat het bedrijf in een aantal Afrikaanse landen breekt met de eigen gedragscode die op jeugd gerichte reclame verbiedt. Zo werd er tegen die code in geadverteerd voor de verkoop van losse sigaretten, die vooral voor kinderen aantrekkelijk zouden zijn. Zij kunnen immers vaak geen pakje betalen.

In veel Afrikaanse landen is roken nog geen ingeburgerde gewoonte, maar neemt het aantal rokers fors toe. Zo ook in Nigeria, waar de regering in januari een claim van 44 miljard dollar tegen de Amerikaanse tabaksindustrie indiende. Volgens de Nigeriaanse advocaat zetten tabaksfabrikanten campagnes op om tieners in arme landen aan het roken te krijgen. De industrie ontkent jacht te maken op jongeren.

Burgemeester Bloomberg, een ex-roker, strijdt al jaren vurig tegen de tabak. In 2006 doneerde hij 125 miljoen dollar om ‘freedom from smoking’ te promoten. Een deel van dat geld werd gebruikt voor onderzoek door de WHO. In New York verhoogde hij de accijnzen fors, en breidde hij het rookverbod uit naar alle horecagelegenheden in de stad. Eerder gold nog een uitzondering voor onder meer kleine cafés, met minder dan 35 zitplaatsen.

De miljardairs werd donderdag gevraagd of hun bijdrage geen ‘druppel in de oceaan’ is, gemeten aan de lobbybudgetten die de tabaksindustrie ter beschikking staan. ‘Wij hopen dat we een stuk slimmer zijn dan zij. Het gezond verstand staat aan onze kant.’

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 12:41   #128
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

het niet begrijpen van een uitspraak is niet gelijk aan er op los kletsen.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be