Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2008, 17:50   #121
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Iedereen moet het huis kunnen bouwen waar hij zin in heeft. De normen van veiligheid, nabuurschap, enz moeten wel gerespecteerd worden, maar voor de rest moeten de mensen (bouwheren) zoveel vrij te worden gelaten. Punt uit.

Straks gaat men nog bepalen hoeveel keren per dag men in zijn eigen huis het licht mag aansteken en welke lampen er moeten worden geplaatst en hoeveel.
Iedereen moet het huis kunnen bouwen waar hij zin in heeft. De normen van veiligheid, nabuurschap, enz moeten wel gerespecteerd worden, maar voor de rest moet men de mensen (bouwheren) zoveel vrij mogelijk laten. Punt uit.

Straks gaat men nog bepalen hoeveel keren per dag men in zijn eigen huis het licht mag aansteken en welke lampen er moeten worden geplaatst en hoeveel.

Laatst gewijzigd door system : 28 juli 2008 om 17:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 17:54   #122
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
En wat wilt u nu daar alemaal mee zeggen.
Dat er een verschil is tussen persoonlijke voorkeur en intrinsieke waarde.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 20:12   #123
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Intrinsieke waarde. En wie bepaalt wat deze waarde is en hoe die eruit moet zien? De overheid?
Oud 29 juli 2008, 10:20   #124
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik weten hoe het begrip "instrinsieke waarde" in deze context gedefinieerd wordt? En is er ook zoiets als extrinsieke waarde? Wie bepaalt overigens deze intrinsieke waarde? Een groep door de overheid aangewezen sociaal-calvinistische ambtenaren, die van bovenaf bepaalt hoe de Nederlandse woningmarkt samengesteld mag worden, ook wel aangeduid met "men"?

De situatie op de Nederlandse woningmarkt is veel totalitairder georganiseerd dan het in de DDR ooit vermag te zijn geweest. Maar ik ben benieuwd naar de antwoorden van Dimitri....

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 29 juli 2008 om 10:26.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 17:27   #125
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Mag ik weten hoe het begrip "instrinsieke waarde" in deze context gedefinieerd wordt? En is er ook zoiets als extrinsieke waarde? Wie bepaalt overigens deze intrinsieke waarde? Een groep door de overheid aangewezen sociaal-calvinistische ambtenaren, die van bovenaf bepaalt hoe de Nederlandse woningmarkt samengesteld mag worden, ook wel aangeduid met "men"?

De situatie op de Nederlandse woningmarkt is veel totalitairder georganiseerd dan het in de DDR ooit vermag te zijn geweest. Maar ik ben benieuwd naar de antwoorden van Dimitri....
Mijn opmerkingen sloegen op landschapstypen, niet op typen huizen.

De waarde wordt daarbij bepaald door het 'aanbod' (beetje vreemd woord in het geval van landschappen, maar goed), zoals ik al aangaf: wat weinig voorkomt heeft een hogere waarde dan wat veel voorkomt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 19:10   #126
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn opmerkingen sloegen op landschapstypen, niet op typen huizen.

De waarde wordt daarbij bepaald door het 'aanbod' (beetje vreemd woord in het geval van landschappen, maar goed), zoals ik al aangaf: wat weinig voorkomt heeft een hogere waarde dan wat veel voorkomt.
Dus een landschap dat bezaaid is met ongeveer dezelfde burgerlijk huisjes met voor en achter daarbij nog een +/- zelfde burgerlijk tuintjes, verhoogt intrinsiek de waarde van het landschap.Neen, het verschraalt evenzeer het landschap.

Ik begrijp niet waar u naartoe wilt.

Laatst gewijzigd door system : 29 juli 2008 om 19:12.
Oud 29 juli 2008, 20:08   #127
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederland is synoniem voor middelmatigheid, eentonigheid, zuinigheid, verveling, eigenwaan, en dus betweterij. Maar voor de rest vallen de Hollanders soms wel mee.
Mij doet 'Nederland' altijd denken aan 'Menno ter Braak', 'Kabouterpartij', 'digitaal Amsterdam', 'Europoort', 'futurologie', 'het Lieverdje', 'Kapotte Muziek', 'Appelscha', 'Domela Nieuwenhuis', 'Ruigoord', 'The Ex', 'Het Simplisties Verbond', 'Johan van der Keuken', 'Piet Mondriaan', 'Theo van Doesburg', ...

Ergens is het wel grappig te merken in welke mate de 'perceptie' van één en dezelfde 'realiteit' kan verschillen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 29 juli 2008 om 20:09.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 20:54   #128
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Mij doet 'Nederland' altijd denken aan 'Menno ter Braak', 'Kabouterpartij', 'digitaal Amsterdam', 'Europoort', 'futurologie', 'het Lieverdje', 'Kapotte Muziek', 'Appelscha', 'Domela Nieuwenhuis', 'Ruigoord', 'The Ex', 'Het Simplisties Verbond', 'Johan van der Keuken', 'Piet Mondriaan', 'Theo van Doesburg', ...

Ergens is het wel grappig te merken in welke mate de 'perceptie' van één en dezelfde 'realiteit' kan verschillen.
Ja dat zo en wat u boven stelt is zeker waar. Maar er is helaas ook een ander Holland. Holland doet me ook denken aan de Zalmnorm, aan het warmtetekort van Beatrix, aan een saai kantoorgebouw, aan een ontzuild maar nog steeds moralistisch land met het vingertje hoog in de lucht, aan blote borsten en aan Staphorst, aan de culturele feitenkennis van de Nederlander die lijkt op een kaas met grote gaten, aan een vleeskroket van Kwekkeboom, aan het progressieve van een EO, aan Jan Wolkers de would-be van de rebellenclub, aan akelige nette huisjes, aan Piet en Loes die hun kinderen niet de baas kunnen, aan een uitgebreide plat vocabularium, aan de arrogante zelfvoldaanheid van Cees en Miep, aan een kaasmes dat extra fijne plakjes kaas snijdt, aan de vrijbuiter Willem Oltmans steeds weer teruggefloten door de Hollandse kabouters, aan Sebrenica, aan de radde taal van de Hollandse zakenman, aan het onderuitgezakte Poldermodel, aan Dijkstal met zijn saxofoon, aan de Betuwelijn, aan Poncke Princen en de weinig correcte houding van Oranjeland, aan de vierde macht in Holland met name de Ambtenarij, aan de echte koningin van Nederland: Annie M.G. Schmidt, aan Veronica, aan fiscale moraal van de Nederlanders, aan wachtlijsten, aan de verpronking, aan…

Laatst gewijzigd door system : 29 juli 2008 om 21:10.
Oud 29 juli 2008, 21:32   #129
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of misschien 'denkt' u maar 'modern' te zijn.
Alsjeblieft, doe niet zo pathetic! Nederland heeft een grote naam op architectonisch gebied. Als ik van de provincie Antwerpen Noord-Brabant binnenrijdt, dan valt me meteen op dat er rust is, daar waar geheel noord-Vlaanderen 1 grote schreeuwende massa is van gebouwen. En om nou te zeggen dat Vlaanderen zo geweldig mooi is, hou maar op, want dan heb je toch wel een nationalistisch plaatje voor je kop ter grootte van de Mount Everest. En de gezelligheid die jij mist, die wordt door Nederlanders over het algemeen binnenshuis gemaakt.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 21:34   #130
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Vooralsnog behoort Nederland tot de meest vooraanstaande architectuurlanden ter wereld. Overal ter wereld worden Nederlandse architecten gevraagd om gebouwen te ontwerpen. Dus kennelijk deelt niet iedereen jouw afkeer van het Nederlandse bouwen.
Het zit hem ook niet echt in de afkeer van de gebouwen, maar meer van het feit dat ze door Nederlanders gebouwd zijn, of op Nederlands grondgebied staan. Het is zo doorzichtig dat je er bijna van gaat lachen.
Oud 29 juli 2008, 21:37   #131
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ja dat zo en wat u boven stelt is zeker waar. Maar er is helaas ook een ander Holland. Holland doet me ook denken aan de Zalmnorm, aan het warmtetekort van Beatrix, aan een saai kantoorgebouw, aan een ontzuild maar nog steeds moralistisch land met het vingertje hoog in de lucht, aan blote borsten en aan Staphorst, aan de culturele feitenkennis van de Nederlander die lijkt op een kaas met grote gaten, aan een vleeskroket van Kwekkeboom, aan het progressieve van een EO, aan Jan Wolkers de would-be van de rebellenclub, aan akelige nette huisjes, aan Piet en Loes die hun kinderen niet de baas kunnen, aan een uitgebreide plat vocabularium, aan de arrogante zelfvoldaanheid van Cees en Miep, aan een kaasmes dat extra fijne plakjes kaas snijdt, aan de vrijbuiter Willem Oltmans steeds weer teruggefloten door de Hollandse kabouters, aan Sebrenica, aan de radde taal van de Hollandse zakenman, aan het onderuitgezakte Poldermodel, aan Dijkstal met zijn saxofoon, aan de Betuwelijn, aan Poncke Princen en de weinig correcte houding van Oranjeland, aan de vierde macht in Holland met name de Ambtenarij, aan de echte koningin van Nederland: Annie M.G. Schmidt, aan Veronica, aan fiscale moraal van de Nederlanders, aan wachtlijsten, aan de verpronking, aan…
Allemachtig, ben jij geil op Nederland?!?!?!
Oud 29 juli 2008, 21:49   #132
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Allemachtig, ben jij geil op Nederland?!?!?!
Ik som gewoon andere aspecten van Nederland op. Meer niet. Mag toch. Niet?

Laatst gewijzigd door system : 29 juli 2008 om 21:54.
Oud 29 juli 2008, 22:02   #133
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Alsjeblieft, doe niet zo pathetic! Nederland heeft een grote naam op architectonisch gebied. Als ik van de provincie Antwerpen Noord-Brabant binnenrijdt, dan valt me meteen op dat er rust is, daar waar geheel noord-Vlaanderen 1 grote schreeuwende massa is van gebouwen. En om nou te zeggen dat Vlaanderen zo geweldig mooi is, hou maar op, want dan heb je toch wel een nationalistisch plaatje voor je kop ter grootte van de Mount Everest. En de gezelligheid die jij mist, die wordt door Nederlanders over het algemeen binnenshuis gemaakt.
Ik zeg niet dat Vlaanderen mooi is of niet mooi is. Ik zeg alleen dat iedereen en huis moet kunnen bouwen dat hem ligt.
Oud 29 juli 2008, 22:07   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stadswallen werden in de 19de eeuw massaal overal in alle steden afgebroken. Helaas. De steden werden gewoon te klein. De stadswallen hinderden de uitbreiding van een stad. En dat er stadswallen overgebleven zijn, is vaak puur toeval.
Merkwaardig toch dat er nog vele steden bestaan die wel hun stadswallen hebben behouden én tegelijkertijd toch aan stadsuitbreiding hebben gedaan. Trouwens, de reden om de Brugse stadswallen af te breken moet men helemaal niet zoeken waar u ze meent te vinden... 't Ging Leopold II gewoon om het feit dat de stadswallen op zich volgens hem een probleem vormden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 22:11   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat Vlaanderen mooi is of niet mooi is. Ik zeg alleen dat iedereen en huis moet kunnen bouwen dat hem ligt.
Aha... Stel je eens voor: ik wil een huis met vier verdiepingen bouwen in een straat met 19e eeuwse kleine arbeiderswoningen... Of te midden van mooi agrarisch gebied wil ik de oude vierkantshoeve slopen om er een groot kubistisch bouwwerk neer te poten...

Geen normen dus, geen afspraken, geen wettelijke bepalingen...? Enkel het Leitmotiv "wat de toekomstige bewoner ligt"...?

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 29 juli 2008 om 22:13.
Oud 29 juli 2008, 22:13   #136
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Merkwaardig toch dat er nog vele steden bestaan die wel hun stadswallen hebben behouden én tegelijkertijd toch aan stadsuitbreiding hebben gedaan. Trouwens, de reden om de Brugse stadswallen af te breken moet men helemaal niet zoeken waar u ze meent te vinden... 't Ging Leopold II gewoon om het feit dat de stadswallen op zich volgens hem een probleem vormden.
Men zou het ook anders kunnen stellen. Het is merkwaardig dat er zo weinig steden nog zo weinig stadwallen hebben. Maar eigenlijk is dit niet merkwaardig zoals ik boven stelde. Voor Brugge kan het zeker waar zijn wat u stelt. Maar ik zou het eens moeten checken.

Laatst gewijzigd door system : 29 juli 2008 om 22:13.
Oud 29 juli 2008, 22:14   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Dit heeft niets te maken met Flamingant zijn of niet.
Iemand als jvdb is voorstander van verstrenging van bouwnormen , ruimtelijke ordening en deze Flamingant is er gewoon tegen.
Inderdaad, dat heeft hoegenaamd niets met Vlaamsgezindheid te maken. Ik denk dat men in om het even welk politiek spectrum mensen vindt die in een van de twee kampen (of er tussenin) kunnen gevonden worden.
Oud 29 juli 2008, 22:17   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men zou het ook anders kunnen stellen. Het is merkwaardig dat er zo weinig steden nog zo weinig stadwallen hebben. Maar eigenlijk is dit niet merkwaardig zoals ik boven stelde. Voor Brugge kan het zeker waar zijn wat u stelt. Maar ik zou het eens moeten checken.
Op zich is het niet merkwaardig dat zovele steden hun stadswallen hebben verloren, juist omdat de meeste steden ook na de middeleeuwen een groei hebben meegemaakt. Brugge daarentegen zonkt verder. Ook de 19e eeuw bracht geen heropstanding. Brugge is blijven sluimeren. Daarom dat de stadswallen er nog stonden. En was Leopold II er niet geweest, dan stonden ze er nog en waren ze een bijkomend toeristische attractie (eentje om "u" tegen te zeggen trouwens) en een unicum in heel Vlaanderen.
Oud 29 juli 2008, 22:18   #139
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aha... Stel je eens voor: ik wil een huis met vier verdiepingen bouwen in een straat met 19e eeuwse kleine arbeiderswoningen... Of te midden van mooi agrarisch gebied wil ik de oude vierkantshoeve slopen om er een groot kubistisch bouwwerk neer te poten...

Geen normen dus, geen afspraken, geen wettelijke bepalingen...? Enkel het Leitmotiv "wat de toekomstige bewoner ligt"...?
Dat heb ik niet gesteld. Alles moet gebeuren binnen de wettelijke bepalingen van nabuurschap, veiligheid, enz. U overdrijft nu met uw landschap. U weet heel goed wat ik bedoel. Stilletjesaan is men bezig niet aan de mensen te zeggen of ze mogen bouwen, maar wel wat ze nog mogen bouwen.

Laatst gewijzigd door system : 29 juli 2008 om 22:20.
Oud 29 juli 2008, 22:30   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heb ik niet gesteld. Alles moet gebeuren binnen de wettelijke bepalingen van nabuurschap, veiligheid, enz. U overdrijft nu met uw landschap. U weet heel goed wat ik bedoel. Stilletjesaan is men bezig niet aan de mensen te zeggen of ze mogen bouwen, maar wel wat ze nog mogen bouwen.
Tuttut, u heeft gesteld dat iedereen het huis moet kunnen bouwen "dat hem ligt". Welnu, u begint zelf al bepalingen op te sommen. Alleen heeft u eerder dan opgeworpen: "Jamaar, wie gaat dat bepalen?"

En neen, met uw vaag "dat hem of haar ligt" weet ik hoegenaamd niet wat u bedoelt. Als het m'n zin is om een woning van vier verdiepingen neer te poten in een straat met alleen huizen van één verdieping en als het plan correct berekend werd met alle veiligheidsaspecten in het achterhoofd, op basis van welk element gaat u dan "wat mij ligt" contrariëren? Net wat u aan anderen verwijt, probeert u nu zelf op te leggen... Niet echt samenhangend, dat betoog van u over "iedereen moet kunnen bouwen volgens wat hem ligt".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be