Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2008, 19:38   #121
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wat boeit het wat ze van je denken. Als ze een hekel aan ons hebben komen ze niet bij ons, als ze wel bij ons komen hebben ze blijkbaar geen hekel aan ons.
Het boeit omdat die naiviteit Nederland(ers) schade berokkend. Als voorbeeld kun je kijken naar de IJzeren Rijn. Aanvankelijk was er voor Nederland geen enkele reden om die spoorlijn te moeten heropenen. Volgens het verdrag uit de 19e eeuw is de concessie in de jaren 70 verlopen, en Nederland heeft het spoor zelfs teruggekocht. Maar toen kwam Wim Kok langs, die in een vlaag van vriendschappelijkheid roept dat de Belgen natuurlijk recht hebben op vrije doorgang. Waarna de Belgen er vervolgens op geniepige wijze misbruik van hebben gemaakt. Zulke uitspraken gedaan door een premier zijn namelijk rechtsgeldig.

Je kan ook naar Fortis kijken. Vroeger werden daar de functies eerlijk verdeeld tussen Nederlanders en Belgen. Een aantal jaar geleden hebben die naieve Nederlanders zich daar laten verleiden tot een "selectie op kwaliteit". Gevolg: bedrijf kwijt. Veel Vlaming gaan er bij voorbaat al vanuit dat Nederlanders te kwader trouw zijn. Hoe gaat dat gezegde ook al weer; als een Hollander je niet bedrogen heeft, dan is ie het vergeten? In de praktijk heb ik het zo vaak gezien, dat Nederlanders zich hebben verkeken op die oh zo vriendelijke Vlamingen. Een wat realistischer beeld over de Vlamingen voorkomt dat soort missers.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 19:45   #122
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Niet zo emotioneel Spinoza, het valt allemaal wel mee. We kunnen ons beter bezighouden met de orde van de dag, zoals; hoe stoppen we de oprukkende politieke invloed van de Islam?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 19:49   #123
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Niet zo emotioneel Spinoza, het valt allemaal wel mee. We kunnen ons beter bezighouden met de orde van de dag, zoals; hoe stoppen we de oprukkende politieke invloed van de Islam?
Dit forum lijkt me daarvoor niet de geschikte plek.
Oud 1 augustus 2008, 19:56   #124
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij is de gemiddelde Vlaming heel erg ontvankelijk voor Nederland. Maar dat zal wel een perceptieverschil zijn dan.
De gemiddelde Vlaming leeft niet met Nederland : hij kijkt naar de VRT, VTM, enz........ en heeft meer interesse voor zijn BV's dan voor Nederlandse vedetten. De gemiddelde Waal leeft elke dag met Frankrijk : ze kijken naar TF1, France 2, enz........ De Franse vedetten zijn even bekend in Franstalig België als in Frankrijk zelf.

Laatst gewijzigd door Everytime : 1 augustus 2008 om 19:56.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 20:01   #125
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De gemiddelde Vlaming leeft niet met Nederland : hij kijkt naar de VRT, VTM, enz........ en heeft meer interesse voor zijn BV's dan voor Nederlandse vedetten. De gemiddelde Waal leeft elke dag met Frankrijk : ze kijken naar TF1, France 2, enz........ De Franse vedetten zijn even bekend in Franstalig België als in Frankrijk zelf.
In Nederland mogen wij geen Vlaamse tv ontvangen, en vice versa ook niet (behalve de publieken dan, maar die stellen niets voor; i.t.t. de Franse, Duitse of Engelse omroepen). Die vergelijking trekken is dus moeilijk.
Oud 1 augustus 2008, 20:05   #126
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
In Nederland mogen wij geen Vlaamse tv ontvangen, en vice versa ook niet (behalve de publieken dan, maar die stellen niets voor; i.t.t. de Franse, Duitse of Engelse omroepen). Die vergelijking trekken is dus moeilijk.
Volgens mij heb ik je hier al vaker zien klagen over de publieke omroepen. Ik vind het best meevallen. En volgens mij de rest van Nederland ook, want Nederland 1 is de best bekeken zender. Op de commerciele zenders is volgens mij dezelfde pulp te zien als bij de Vlaamse commercielen.
Oud 1 augustus 2008, 20:08   #127
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Volgens mij heb ik je hier al vaker zien klagen over de publieke omroepen. Ik vind het best meevallen. En volgens mij de rest van Nederland ook, want Nederland 1 is de best bekeken zender. Op de commerciele zenders is volgens mij dezelfde pulp te zien als bij de Vlaamse commercielen.
Het is wel ''het volk'' wat daar naar kijkt - de commerciëlen dan - en het volk is wat de doorslag gaat geven bij een volksreferendum over een samensmelting.
Oud 1 augustus 2008, 22:22   #128
LastMohican
Banneling

Standaard

Ik vrees dat ik dan mijn geld niet meer op krijg.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 22:26   #129
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Volgens mij zijn de grootste gevaren voor Vlaanderen ten eerste dat Wallonië bij Frankrijk wordt aangehecht (wat de Franse grens akelig dichtbij brengt) en ten tweede dat het geen onafhankelijk Vlaanderen zal zijn maar een liberaal wingewest van het buitenlands grootkapitaal. In dat geval zou de Vlaamse strijd simpelweg quasi opnieuw moeten beginnen.
1.Franse troepen zouden/zullen de grens niet oversteken (er ook niet mee dreigen)
2.Een liberaal wingewest van het buitenlands grootkapitaal is het al, het zou het gewoon nog meer worden.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 22:28   #130
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mijn oma kijkt ganse dagen naar de nederlandse tv voor lingo/bingo of hoe die dingen ook heten. Is zij nu een meer dan gemiddelde belg?
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 22:33   #131
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Maar als er niets zal gebeuren, waarom zijn er dan zoveel mensen die zich zorgen maken? Dat vraag ik mij af.
Als Belgie niet uiteenvalt ,staat dat nog niet gelijk met 'er niets zal gebeuren'
Als nationalisten het hoogst bereikbare namelijk een institutionele crisis veroorzaken met bijbehorende ekonomische verliezen, kan dat ook een bron van zorgen zijn die de mensen hebben...
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 22:55   #132
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Als Belgie niet uiteenvalt ,staat dat nog niet gelijk met 'er niets zal gebeuren'
Als nationalisten het hoogst bereikbare namelijk een institutionele crisis veroorzaken met bijbehorende ekonomische verliezen, kan dat ook een bron van zorgen zijn die de mensen hebben...
Alsof België het beter doet met regering dan zonder. Een grote boevenbende.
Oud 1 augustus 2008, 23:01   #133
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
1.Franse troepen zouden/zullen de grens niet oversteken (er ook niet mee dreigen)
imperialisme kan ook op niet-militaire wijze bestaan.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 23:02   #134
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Het zijn vooral de Belgicisten die hier verantwoordelijk voor zijn. Zij houden alles tegen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 23:35   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik neem helemaal niet uw standpunten in twijfels. Feit is dat de Franstaligen nu minder naar Vlaanderen dan vroeger gaan en dit vanwege de situatie van het land. Ik kan 100% begrijpen dat Franstaligen liever onder Franstaligen en Vlamingen onder Vlamingen blijven. Het is zowiezo beter zo.
Feit? Hoezo, "feit"? Heeft u daar cijfermateriaal voor achter de hand of gaat het om het resultaat van de zoveelste keer duimzuigerij?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 23:37   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Doet me denken aan die Amerikaanse fundi's die de Franse economie gingen ontwrichten door hun Franse wijn in de riolen te kappen. En? Is de Franse economie er nu door ingestort?
Of de Fransen die indertijd dachten dat ze de (toen goedkopere) Spaanse groeten en fruit konden tegenhouden door enkele Spaanse vrachtwagens nabij de grens tegen te houden en de hele lading op het wegdek te gooien... Of denken we maar aan de actiegroepen die Zuid-Afrika op de knieën gingen dwingen door geen granny's meer te eten. Enz. Allemaal acties die tot niets leidden.
Oud 1 augustus 2008, 23:39   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heeft niets te maken. Walen gaan bijna niet meer naar Vlaanderen aangezien ze het gevoel hebben dat ze er niet welkom zijn. Ze willen dus geen geld spenderen in een regio die toch tegen hen is. Daarom gaan ze nu liever naar Frankrijk, waar ze niet scheef bekeken zullen worden omdat ze Frans onder hen spreken.
Onzin, natuurlijk. Je hoeft maar een dagje aan de kust door te brengen (om het even welke badplaats) om je ervan te vergewissen dat er nog heel veel Franstaligen naar Vlaanderen komen. Ik denk dus dat u uw wensen voor werkelijkheid neemt.
Oud 1 augustus 2008, 23:40   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het boeit omdat die naiviteit Nederland(ers) schade berokkend. Als voorbeeld kun je kijken naar de IJzeren Rijn. Aanvankelijk was er voor Nederland geen enkele reden om die spoorlijn te moeten heropenen. Volgens het verdrag uit de 19e eeuw is de concessie in de jaren 70 verlopen, en Nederland heeft het spoor zelfs teruggekocht. Maar toen kwam Wim Kok langs, die in een vlaag van vriendschappelijkheid roept dat de Belgen natuurlijk recht hebben op vrije doorgang. Waarna de Belgen er vervolgens op geniepige wijze misbruik van hebben gemaakt. Zulke uitspraken gedaan door een premier zijn namelijk rechtsgeldig.
Waar zit eigenlijk het "geniepige" om een premier op z'n woorden te nemen? Ik begrijp uw oordeel immers niet.
Oud 1 augustus 2008, 23:43   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, toen enkele jaren geleden zenders als Veronica nog wel op de Vlaamse kabel zaten, hadden die bij ons een heel grote kijkerdichtheid. Nu het palet is verschraald tot een aantal, eerder brave, publieke omroepen is de belangstelling natuurlijk gedaald. De dag evenwel dat de Nederlandse commerciële omroepen bijvoorbeeld via de schotelantenne kunnen worden ontvangen, ben ik zeker voor een flinke toename.
Oud 2 augustus 2008, 06:35   #140
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dat valt erg tegen. Veel Nederlanders hebben sympathie voor Vlamingen(die ze aanduiden als Belgen, met Walen hebben ze niks), en denken dat Vlamingen ook sympathie voor Nederlanders hebben. Ik probeer dan uit te leggen dat veel Vlamingen eerder een antipathie koesteren jegens Nederlanders. Maar veel helpt het niet. Het is vechten tegen de bierkaai.
Misschien helpt het niet omdat het niet klopt. Hier en daar loopt er natuurlijk zo een "Ollanderhater" rond, persoonlijk weet ik er inderdaad één zitten. Veel is dat, toch?
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be