![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#121 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#122 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
wel, dat is het niet noodzakelijk het doet me ergens denken aan begrafenisplechtigheden waar er na de meestal korte en summiere dienst uitgebreid feestgevierd wordt ( meestal als een soort laatste wilsbeschikking van de overledene ) of aan begrafenisstoet stijl New-Orleans en misschien of de vergaande en voor ons totaal ondenkbare voouroudercultus van madagaskar ook respect of beter de uiting ervan is cultureel, tijds_ en plaatsgebonden Citaat:
ik zelve zie dat repect dan als respect voor wat die mens geweest is ( dat bij het aanstaren van het dode lichaam dus ) in die zin kan ik me dus perfect vinden in het idee die 'materie' zo goed mogelijk te bewaren als ware het een foto niet dat ik het zou doen want ik probeer net bitter weinig van zulke herinneringen bij te houden en zeker in zulk een geval lijkt het me al helemaal niet optimaal om het verwerkingsproces ( dat is dus incluis het kunnen afstaan en afstand nemen van de overledene ) tot een goed einde te brengen |
|||
|
|
|
|
|
#123 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
en zelfs meer omdat die paus waarschijnlijk gewoon niet dood verklaard is ( volgens de gebruikelijke procedures ) ach wie weet was dat wel precies de opzet ofzo ? |
|
|
|
|
|
|
#124 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#125 | ||
|
Parlementslid
|
Citaat:
Citaat:
Natuurlijk is de wetenschap het enige waarop we ons kunnen baseren. Alle andere vormen van kennisverwerving storen zich niet aan de realiteit en fantaseren in allerlei richting. Dat kan plezant zijn, maar het is nooit evenwaardig. Stel: jij rijdt op weg naar huis en je ziet een boom over de weg liggen. Als jij dan op de rem duwt om te vermijden dat je auto crasht, dan ben je wetenschapper. Je baseert je op je zintuigen en waarnemingen om je beslissing te nemen. Dat is geen 'absolutisme', dat is gewoon erg logisch. De wetenschap weet niet alles en zoekt nog steeds. Maar een betere methode om de waarheid te vinden is er niet. Uiteraard niet. Take your chances en rijd eens tegen een omgewaaide boom!
|
|
|
|
#126 | |
|
Partijlid
|
Citaat:
De wetenschap is de enige die voortdurende de confrontatie met de feiten aangaat (empirie), zichzelf probeert te weerleggen (verificatie en falsificatie) en op die manier haar inzichten voortdurend bijstelt. Dat is juist geen absolutisme, maar verdomd bescheiden realisme. De wetenschap schreeuwt niet van de daken, decreteert niet en slaat geen ketters in de ban. Neem bijv. het onstaan van de materie (Oerknal) of de evolutieleer. De wetenschap doet hierover geen vaste, definitieve uitspraken. Wat ze wel doet is beweren dat de ons bekende feiten sterk wijzen in een bepaalde richting, bijvoorbeeld dat de mens een diersoort is die in een taxonomie geplaatst kan worden als één van de categorieën bij de zoogdieren. Of om terug te keren op de hersendood. Dat een hoger organisme zoals een mens functionerende hersenen nodig heeft om te kunnen (blijven) leven, omdat de hersenen niet alleen de cognitieve vermogens besturen, maar ook de 'lagere' lichaamsfuncties zoals de ademhaling en het hart. Als de hersenfunctie uitvalt en de hersenen wegrotten/afsterven is de continuering van het leven van een organisme eenvoudig weg niet meer mogelijk. Laat staan van leven dat we op de een of andere wijze 'humaan' zouden kunnen noemen.
Goe weere an de Zuid, ze smaate mee snieballe... One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell) |
|
|
|
|
|
|
#127 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#128 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#129 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar ik heb er geen probleem mee als u me 'gelovig' noemt, en een 'ongelovige' ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen. Kwestie van definitie natuurlijk. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 september 2008 om 00:18. |
|
|
|
|
|
|
#130 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Een autopsie was misschien 'onwenselijk'. De lachende paus met het trieste verhaal dat nog niet verteld is. Michelangelo kijkt neer op mest. Dat is het beeld dat me voor ogen komt.
|
|
|
|
|
|
#131 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
ik heb daar toen nog op gereageerd en bracht de term pantheïsme toen ter sprake 'k weet niet meer of je terug gereageerd hebt ( 'k kan me ook vergissen hoor.... ben eerlijk gezegd te lui om die desbetreffende post weer op te zoeken ) nu zijn er tal van varianten op dat concept mogelijk : panenthëisme, theopanisme.. ook allerhande in de buurt komende oosterse filosofieën ed maar één ding hebben ze toch wel min of meer gemeen dat het vaak om levensfilosofie handelt met een vermenging van religievorm al dan niet met 'opperwezen' incluis niettemin je sterkt wel mijn niewsgierigheid ... kan je d'r iets meer over kwijt ? |
|
|
|
|
|
|
#132 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
mij kwam dat (toen) over als een soort muppetshow, als iets onwezelijks, als een giantische potsierlijke schijnvertoning .. en toch anderszijds weer die verbazing/ontgoocheling als bij wijze van een afsluiten van een periode 'wereldgeschiedenis' verder meen ik me nog te herinneren dat ik me afvroeg hoe het nu precies zat met het eerder gehoorde 'fabeltje' ivm met die twaalf panelen in de sint-Pieters |
|
|
|
|
|
|
#133 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dit zijn randkenmerken. De mens leert nog steeds dat hij niet het centrum is dat hij dacht te zijn... Wat is het verschil tussen religie en levensbeschouwing volgens u? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 september 2008 om 14:33. |
|
|
|
|
|
|
#134 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
als geloof van een instituut moet afhangen is het maar zwak. Een instituut is eerder iets dat zich 'ent' op geloof, maar is geen voorwaarde ertoe. Daarnaast is het ook de vraag of een geloofsinstituut een noodzakelijke voorwaarde tot moraal is. Zoals het voorbeeld van deze Johannes Paulus de eerste ons zou kunnen leren is dit niet het geval. Maar dat maakt wat we kunnen leren uit het verhaal van Christus natuurlijk niet irelevant.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 september 2008 om 14:29. |
|
|
|
|
|
#135 | |
|
Minister
|
Citaat:
Het hoort thuis in deze discussie omdat een groot deel van mijn punt ligt in de wens op een consequente kerk.
|
|
|
|
#136 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
'k denk dat ik me daar deels in terug kan vinden op dat puntje na dat ik voor mezelf alvast niet spreek over 'mijn geloof' ik laat het allemaal open ( da's ook een 'geloof' al hou ik het liever bij 'overtuiging' ) en schijn uit mijn ervaring niet eens de behoefte te hebben om me er mee bezig te houden, laat staan erover na te denken btw wat bedoel je precies met : "3. de relevantie van de bestaansvraag van God in twijfel trekken" relevantie ten opzichte van ? Citaat:
levensbeschouwing kan bijvoorbeeld puur uit het rationele bv neem even de 10 geboden ter hande en je kan onmiddelijk stellen dat er een aantal uit puur rationele of pragmatische redenen zijn die je best kan opvolgen ( okay mits een bijkomstige veronderstelling dat je jezelf niet egocentrsch plaatst ) maar het kan ook uit esoterisch zichtpunt waar je de mens, de wereld (kosmos) en zijn empirische waarnemingen niet gescheiden ( zoals de wetenschap dat doet ) benadert |
||
|
|
|
|
|
#137 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
[quote Maar dat maakt wat we kunnen leren uit het verhaal van Christus natuurlijk niet irelevant.[/quote] juist ja.., dat staat er inderdaad onafhankelijk van... alhoewel dat het wel een hulpmiddel kan zijn maar mag ik nu eens vragen wat je hier dan plots weer wel relevant aan vindt ? en ten opzichte van wat precies ? je refereert hier toch naar meer mystieke betekenis van dat verhaal van JC eerder dan het louter geschiedkundige ervan ? |
||
|
|
|
|
|
#138 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een bevestigend of ontkennend antwoord op de vraag 'bestaat God?' zegt niets over de mens die dit antwoord geeft. Het 'bestaan van God' is een onbeantwoordbare vraag. Een uitsluitend antwoord zaait onnodige verdeeldheid, alhoewel dit niet noodzakelijk zo hoeft te zijn indien de relevantie van het antwoord in vraag gesteld wordt. Het concept 'God' is ondefinieerbaar terwijl dit een noodzakelijke voorwaarde is om een antwoord op de bestaansvraag te kunnen geven. Doet het definiëren van 'God' zelfs geen afbreuk aan God zou men zich kunnen afvragen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat je geen behoefte hebt om over je geloof/overtuiging na te denken is zeker geen teken van 'zwakte', en daarenboven je goed recht. Heb je behoefte om over 'moraal' na te denken? Vraag je je nooit af of een handeling die je stelde wel 'goed' was? Is alle 'spijt' die je ooit had geboren uit egoïsme? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 september 2008 om 04:38. |
||||
|
|
|
|
|
#139 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Je zou kunnen argumenteren dat het antwoord op de bestaansvraag van 'God' een 'aangeleerd gedrag' betreft. Ik zie het verband niet met begrippen zoals spiritualiteit en moraliteit.
|
|
|
|
|
|
#140 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
wel, het verschil tussen 'gelovigen' en 'ongelovigen' is inderdaad overroepen ... maar dan niet zoals jij dat hier stelt, mijn inziens dat tenminste als ik de quotjes van je goed meen te interpreteren onafgezien van de verdere relevantie van de vraag _ zoals je dat hier quasi perfect uit de doeken doet en waar ik het mee eens ben_ ziet men ( en dan gaat het meestal om gelovigen ) de ongelovige als iemand die 'gelooft dat God niet bestaat' dat is volgens mij een groot misverstand, een 'ongelovige' is enkel het tegengestelde van de respectievelijke 'gelovige' die daar tegenover staat maw de specifieke invulling wat die persoon dan wel of niet gelooft kan nogal verschillen proberen we dat begrip echter objectief te benaderen ( dus los van de gelovige ) dan staat een ongelovige mijn part voor het niet overtuigd zijn dat het zus of zo zou zijn.... maar nog niet noodzakelijk voor het ontkennen of het claimen van het tegendeel Citaat:
maar ik zal dat niet meteen er zo vingerdik opleggen daar gelovige een nogal beladen begrip is om nog maar te zwijgen dat het ook een negatieve connotatie draagt Citaat:
dus zuiver de levensloop/levenswandel van die personages die op hun beurt vaak spiritueel geïnspireerd zijn Citaat:
Citaat:
maar eerlijk dat is zo vaag en je zou er alle kanten mee aankunnen maar wat is the point ? Citaat:
maar zie ... alweer een topic gaandeweg over religie, spiritualiteit en onmiddelijk gaat het deze toer op... alsof moraal en ethiek enkel zou kunnen voortvloeien uit religie kijk, ik wil daar gerust ellenlange gesprekken over houden ( da's steeds weer leuk ) maar zouden we dat dan eens niet gaan doen in een andere draad ? we hebben deze al zwaar bezoedeld wel in kort zie ik dat ( ik maakte eerder de bedenking ivm 10 geboden ) als een zuiver rationele iets overgoeten met een liberalistisch sausje summier en in de praktijk betekent dit dan dat je iedereen maximale vrijheid verleent ( hoe verwerpelijk dat ook moge zijn binnen een huidig moralistisch denkkader ) en dat tot net de hoogte waar je in een anders vaarwater komt alzo kom je makkelijk tot een stel logische basisregels waaraan iedereen zich dient te houden ... en dan stelt zich natuurlijk de vraag hoe en wat als iemand dat niet doet en om verder op je vraag te antwoorden .... altruïstisch 'goed' bestaat niet onderliggend handel je steeds ergens uit een soort van eigenbelang |
||||||
|
|
|