Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Legerdienst terug invoeren?
Ja, verplicht en voor mannen én vrouwen 19 24,36%
Ja, verplicht maar enkel voor vrouwen (lol) 3 3,85%
Ja, verplicht maar enkel voor mannen 10 12,82%
Ja, maar vrijwillig voor eender wie 5 6,41%
Nee, ik geloof niet in het nut van de militarisering van de maatschappij 26 33,33%
Nee, maar een alternatief mag wel: jongeren verplichten 1 jaar in een ontwikkelingsland te werken, bijvoorbeeld, wat veel leerrijker is 2 2,56%
Nee, maar het alternatief - ontwikkelingswerk - op vrijwillige basis en goed georganiseerd is welkom 10 12,82%
Ander antwoord 3 3,85%
Aantal stemmers: 78. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2008, 19:15   #121
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Noem het maar als een terug betaling aan je vaderland die je zoveel steun heeft gegeven om te mogen studeren. Voornamelijk op de kosten van het land.
Betalen wij al niet genoeg belasting?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 19:18   #122
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Merci.

Ik wou maar zeggen: in het (hoger) onderwijs leer je kritisch zijn, niet zomaar dingen te aanvaarden van anderen en voor jezelf te denken.
In het leger leer je het omgekeerde: alles aannemen van anderen, ongeacht je eigen mening. Als je al een eigen mening hebt, mag je er zeker niet voor uitkomen. Niet denken maar wel doen, als je gecommandeert wordt om iets te doen.
Allemaal bullshit.
Sta er eens bij stil dat je enkel door het hoger onderwijs kunt geraken door de dingen aangenomen te hebben die ze je aangegeven hebben.
In het leger is dat ook zo, alleen korten ze het daar wat in.
Oud 6 september 2008, 19:19   #123
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Betalen wij al niet genoeg belasting?
Hangt er vanaf of je leeft van de belastingen of werkt voor de belastingen.
Oud 6 september 2008, 19:27   #124
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toen ik daar zat in de NBC waren daar andere die "milicien" waren met universiteits diploma zoals dokter in de natuurkunde en nog wat van die soort.
En die hadden nul voordelen van wat u hier geeft.
Wel konden ze een job krijgen als beroeps en als officier. Maar nu niet meteen om een gat van in de lucht te springen want ze hebben allen geweigerd.

Of ze het tijd als stage mochten inbrengen dat weet ik niet.
Toch niks van gehoord in elk geval.

Het viel me trouwens op dat ze ondanks hun "hoog intellectueel gehalte en veel jaren studeren" evenveel daar ter plaatse nog moesten leren als iemand die allemaal niet had.
dokters in de natuurkunde konden in het leger zelfs een totaal ander statuut krijgen dan welke andere dienstplechtige ook.

Zij konden namelijk direct dienst doen binnen de natuurkundige staatsdiensten.

Deze dienstplichten zijn trouwens de eerste natuurkundige die op de Belgica voeren en waren de eerst natuurkundige die onderzoek mochten doen naar mogelijke camouflage mogelijkheden.
Ook zij waren het die onderzoeken mochten doen naar de beschermingsmogelijkheden en bestrijdingsmogelijkheden van NBC rampen en aanvallen en de gevolgen ervan op de bevolking.
Trouwens de meeste van deze dokters werden vrijgesteld van dienstplicht, omdat zij voor een instelling werkte die reeds in dienst van de bevolking stond.
Want voor hen bestonden er vele uitzonderingen.

Zo was er eenhele lijst van mensen die vrijgestelt waren van dienstplicht wegens beroepsbezigheden.
Alle zeevarenden, zowel visserij, als koopvaardij, als baggerdiensten hun personeel werd na 7 jaar dienst vrijgestelt van dienstplicht en oproepbeantwoording.
Beroepsmensen bij de brandweer en civiele bescherming werden gelijkgestelt als dienstplicht volbracht na 2 jaar dienst bij een van de korpsen.
Mensen die actief waren een gewapende burger of staatsdienst werden na 1jaar dienst gelijkgestelt als dienstplicht volbracht.

Iemand met een doctoraat die dus als milicien binnen ging, gaf een duidelijk teken van gebrek aan intelligentie en toonde een duidelijk gebrek aan leiderschap.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 19:47   #125
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Buiten de argumenten van Jantje, waar wel iets voor te zeggen valt omdat hij pleit voor een leger dat inzetbaar is ter voorkoming van rampen, heb ik hier niet veel goede argumenten gezien voor een legerinvoer.
De meeste lijken niet verder te komen als 'ik heb het ook moeten doen' of 'dat zal ze leren', wat mij doet vermoeden dat de voornaamste reden kwaadheid of een soort wraak op de jeugd van vandaag de dag is, omdat men het zelf vroeger minder goed is. Dat is nu net iets waar ik ziedend woedend van kan worden, mensen die andere een lesje willen leren of bepaalde, mogelijk volledig niet in de context passende en volledig uit de tijd zijnde, maatregelen opleggen die totaal geen hout snijden, waarom? Omdat het vroeger ook allemaal niet zo makkelijk was. Zeg dan ineens dat je gewoon jaloers bent en het de ander niet gunt, zou ik zeggen... Het erge is ook nog dat veel mensen dit toepassen bij de opvoeding van hun kinderen. Als ik later zo zal worden, dan hoop ik van harte dat er iemand is die me daar opwijst.
Groentje, weet je, eigenlijk hadden wij het vroeger veel gemakkelijker dan de jeugd vandaag.
Vele van ons hebben hun rijbewijs gratis behaald in het leger, sommige zelfs reeds voor hun 18de verjaardag.
Vele van ons hebben leren afstand nemen en zich verweren tegen de bemoeizucht van ouders en schoonouders, juist omdat deze geen controle hadden over hun zonen tijdens hun legerdienst.
Vele van ons hebben juist in het leger hun plan leren trekken, juist omdat ze niet konden terugvallen op het ouderlijke nest.
Vele van ons hebben in het leger geleerd om met weinig blij te zijn, omdat er in de kazernes steeds jongens waren die nog minder hadden.
Vele onder ons beweren dat ze tijdens hun legerdienst enkel hebben leren drinken of hun tijd verdeden, eigenaardig dat ze dan tijdens deze tijdverliezende periode dan wel het geld hadden om te leren drinken.
Veel van de huidige jongeren hebben daar immers noch de tijd noch het geld voor.
Citaat:
De manier waarop Jantje het aanbrengt, vind ik wel goed, maar dan zou ik eerder denken aan zoiets voor ontspoorde jongeren. Zoiets mag nooit verplicht worden. Zoals Tavek zegt hebben mensen met een hoger diploma bvb die hun weg in het leven al gevonden hebben daar hoegenaamd niets aan. Integendeel, het vloekt met alles wat ze hebben geleerd.
Als je er enkel 'ontspoorde' jongeren gaat zetten, vertoont het dan weer meer tekenen van een strafkamp. Dat is ook waarvoor de meeste het leger graag willen zien, heb ik de indruk hier. Alleen is straf meestal niet de juiste manier om ervoor te zorgen dat mensen zich beter gaan gedragen. Je kan hooguit hopen dat men er tot bezinning komt. Maar iemand die het voordien al moeilijk had met vrijheid in een heel strak keurslijf steken, om hem dan weer volledig over te laten aan die vrijheid ... daar komen ongelukken van, getuige alle vrijgelaten gevangenen die je de volgende dag in het ziekenhuis terugvindt omdat ze zich lazarus gedronken, geslikt of gesnoven hebben, om het even cru te stellen
de discipline en zware tuchtmaatregelen tijdens de dienstplicht heerste enkel in de opleidingskazernes, eens men in zijn vaste kazerne zat, waren deze gelijkgestelt aan de discipline en tuchtregels zoals binnen een bedrijf.
Vele dienstplichtigen die in de buurt van hun woonplaats gelegerd waren gingen zelfs alle dagen naar huis slapen.
Oud 6 september 2008, 19:48   #126
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
dokters in de natuurkunde konden in het leger zelfs een totaal ander statuut krijgen dan welke andere dienstplechtige ook.

Zij konden namelijk direct dienst doen binnen de natuurkundige staatsdiensten.

Deze dienstplichten zijn trouwens de eerste natuurkundige die op de Belgica voeren en waren de eerst natuurkundige die onderzoek mochten doen naar mogelijke camouflage mogelijkheden.
Ook zij waren het die onderzoeken mochten doen naar de beschermingsmogelijkheden en bestrijdingsmogelijkheden van NBC rampen en aanvallen en de gevolgen ervan op de bevolking.
Trouwens de meeste van deze dokters werden vrijgesteld van dienstplicht, omdat zij voor een instelling werkte die reeds in dienst van de bevolking stond.
Want voor hen bestonden er vele uitzonderingen.

Zo was er eenhele lijst van mensen die vrijgestelt waren van dienstplicht wegens beroepsbezigheden.
Alle zeevarenden, zowel visserij, als koopvaardij, als baggerdiensten hun personeel werd na 7 jaar dienst vrijgestelt van dienstplicht en oproepbeantwoording.
Beroepsmensen bij de brandweer en civiele bescherming werden gelijkgestelt als dienstplicht volbracht na 2 jaar dienst bij een van de korpsen.
Mensen die actief waren een gewapende burger of staatsdienst werden na 1jaar dienst gelijkgestelt als dienstplicht volbracht.

Iemand met een doctoraat die dus als milicien binnen ging, gaf een duidelijk teken van gebrek aan intelligentie en toonde een duidelijk gebrek aan leiderschap.
Tja...en toch zaten we daar samen.
Eenzaam en verlaten bij de NBC.
Oud 6 september 2008, 20:06   #127
alvinvdv
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Bhairavke, gij ligt waarschijnlijk nog aan mama's ketting. Ziet ge, de legerdienst was ook een goeie manier om eindelijk vanonders moeder's rok te moeten kruipen.
ff terug dienst nemen zou ik zeggen!!

Anderen met rust laten....

>Waarom is Uw avatar een "dom rund"???

Laatst gewijzigd door alvinvdv : 6 september 2008 om 20:08.
alvinvdv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 20:23   #128
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja...en toch zaten we daar samen.
Eenzaam en verlaten bij de NBC.
't ja, vaak wilde hoger geschoolden geen gebruik maken van de uitzonderingsmogelijkheden die ze hadden uit principe, en waren andere er gewoon niet van op de hoogte.
Nog andere deden gewoon hun dienstplicht, omdat ze niet beter wisten en met het idee over het leger rondliepen zoals als er nu nog vele zijn die met een fout idee over het leger rondlopen.

Om je een voorbeeld te geven, vroeger waren de maalboten en verschillende roro-schepen en pakketschepen reserve schepen voor de krijgsmacht.
Dit waren schepen die onder CMB en UBEM vlag voeren met Belgische bemanningen, maar eigendom waren van de Belgische staat en ook geld op brachten voor de Belgische staat.

Ook Sabena had vliegtuigen die door hen bemand werden en voor hen vlogen, maar in werkelijkheid deel uitmaakte van de militaire reserve machtvloot.
Hier waren er geen juridische ingrepen nodig, omdat Sabena een staatsbedrijf was en alles dus zo al staatseigendom was. De Belgische staat moest dus geen extra vliegtuigen kopen, die enkel voor militaire en staatsdoeleinden werden gebruikt. Sabena was immers de reserve luchttransporteenheid van het Belgische leger. Sabena personeel was dan ook vrijgestelt aan dienstplicht na 5 jaar dienst bij Sabena.
Oud 6 september 2008, 20:26   #129
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Noem het maar als een terug betaling aan je vaderland die je zoveel steun heeft gegeven om te mogen studeren. Voornamelijk op de kosten van het land.
Enkele maanden dienst zal geen enkele afbreuk doen aan je intelligente capaciteiten.
Meestal steken ze er zelfs nog heel wat van op.
En voor de rest, mensen die denken dat ze "meer" zijn dan een ander kunnen daar eens ondervinden dat ze het niet zijn.
Wat verrijkend is.

Sommigen hebben dat eens dringend nodig.
De staat en haar ambtenaren en politici moeten ons bedanken voor het feit dat we ze onderhouden met ons geld. Niet omgekeerd.

En enkele maanden dienst voor iemand met een stel hersenen is enkele maanden vertraging op de carriere.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 20:28   #130
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alvinvdv Bekijk bericht
ff terug dienst nemen zou ik zeggen!!

Anderen met rust laten....

>Waarom is Uw avatar een "dom rund"???
Ik zou heel graag terug dienst nemen zolang ik de leiding krijg over een strafbataljon met 'dames' zoals u.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 20:35   #131
alvinvdv
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou heel graag terug dienst nemen zolang ik de leiding krijg over een strafbataljon met 'dames' zoals u.

U bevestigt hetzelf....

Laatst gewijzigd door alvinvdv : 6 september 2008 om 21:04. Reden: schrijffout
Oud 6 september 2008, 20:52   #132
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De staat en haar ambtenaren en politici moeten ons bedanken voor het feit dat we ze onderhouden met ons geld. Niet omgekeerd.

En enkele maanden dienst voor iemand met een stel hersenen is enkele maanden vertraging op de carriere.
Tavek;

Dit is niet persoonlijk bedoelt, maar wie denkt dat de dienstplicht niet meer bestaat heeft een duidelijk gebrek aan inzicht en intelligentie.
De dienstplicht is namelijk enkel verschoven naar onrendabele en dure staatsinstellingen.

De eerste dienstplicht die je kan terugvinden, zit bij de RVA/VDAB.
De tweede zit bij de PWA's.
De derde bij dienstencheques.

Dan heb je nog de onrechtstreekse dienstplicht, zoals het betalen voor extra politie en gevangenisbewaking, evenals voor de vele staatsveiligheidsdiensten.
Daarnaast heb je de uitbreidingen van brandweer en medische hulpdiensten.

Daarbij komt dat vele hooggeschoolden vrijstelling van legerdienst konden bekomen door opleiding en beroepsbezigheden.

Plus dat er vele jobs waren voor hoger opgeleiden in de burgerij, juist omdat er veel bedrijven actief waren met onderzoeken naar betere mogelijkheden voor de krijgsmacht.

Auto's, schepen, vliegtuigen, moto's enz zouden NOOIT betaalbaar zijn geweest voor de gewone burger, als het leger niet achter massa productie had gevraagd.
Internet zou NOOIT hebben bestaan, als het leger niet achter betere communicatie mogelijkheden had gezocht.
Kernenergie zou er NOOIT zijn geweest, als het leger niet achter onafhankelijke energiebronnen had gesmeekt.

99% van onze huidige luxe is het gevolg van onderzoeken van en voor militaire doeleinden en krijgsmachten.

Hooggeschoolden danken hun mogelijkheden nu net niet aan de economie, maar aan de krijgsmachten en oorlogen. Zonder de oorlogen ende krijgsmachten zouden de hooggeschoolden nu nog gewone arbeiders zijn en zou deze groep mensen enkel bestaan uit adelijken en oude rijke familie's.
De eerste hooggeschoolde uit de arbeidersklasse, werden trouwens net door de krijgsmachten hun scholen afgeleverd.
Oud 6 september 2008, 20:55   #133
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U bevestigd hetzelf....
Misschien is dienstplicht niet de oplossing voor u maar wel een leerplicht Nederlands.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 20:59   #134
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een gezin stichten is een levenslange hinder op de carriere.
Toch vindt iedereen dat elkeen recht heeft op een eigen gezin en eigen kinderen, maar zijn net zij die jaren lang opkosten van de gemeenschap hebben mogen studeren, deze die vinden dat een paar maanden teruggeven aan deze gemeenschap een vertraging is op hun mogelijkheden om rijkdom te vergaren.

Want daar gaat het in werkelijkheid om. De tijd dat men zich moet inzetten voor de gemeenschap, is tijd dat men niet kan gebruiken om eigen rijkdom te vergaren.
Oud 6 september 2008, 21:02   #135
alvinvdv
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien is dienstplicht niet de oplossing voor u maar wel een leerplicht Nederlands.

???
Oud 6 september 2008, 21:18   #136
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
???
U bewijst zijn punt.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 21:26   #137
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alvinvdv

U bevestigd hetzelf....
Citaat:
hehe

on topic een jaartje legerdienst kweekt toch discipline lijkt me (toch in mijn geval)
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 21:38   #138
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach op talent staat geen tijd.

En hadden de heren ingenieurs geen laser gerichte satelliet computer gestuurde genavigeerde nucleaire infrarode multigps game gestuurde yadayadadoe wapens gemaakt, we hadden bono de aap kunnen sturen.

Dus;
Oud 6 september 2008, 21:44   #139
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Want daar zijn de heren en dames bijzonder hoog geschoold allemaal goed in.
Wapens maken, zo dodelijk mogelijk en van zo ver mogelijk te bedienen. Uiteraard zijn ze allen tegen moord en tegen oorlog.
En ze bedienen, ho maar. Netjes afgeven tegen een prijs van ettelijke miljoentjes en vlug handjes gaan wassen in wijwater.
Oud 6 september 2008, 22:25   #140
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een gezin stichten is een levenslange hinder op de carriere.
Toch vindt iedereen dat elkeen recht heeft op een eigen gezin en eigen kinderen, maar zijn net zij die jaren lang opkosten van de gemeenschap hebben mogen studeren, deze die vinden dat een paar maanden teruggeven aan deze gemeenschap een vertraging is op hun mogelijkheden om rijkdom te vergaren.
Die geven dat, gesteld dat je ze hier nog kan houden, al in het lang en in het breed terug via het beslag dat op hun inkomen wordt gelegd.
De belastingen die zij afstaan, zijn een veelvoud van wat anderen afstaan.

Citaat:
Want daar gaat het in werkelijkheid om. De tijd dat men zich moet inzetten voor de gemeenschap, is tijd dat men niet kan gebruiken om eigen rijkdom te vergaren.
Klopt; waarom zou daar een rem op moeten gezet worden, voor iets dat persoonlijk geen voordeel levert?
Ik blijf erbij, het enige voordeel dat ik er aan zie, is de kans ommeens met een tank een veld om te ploegen, maar dat gaat ook vervelen na een dag of twee.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be