Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2008, 13:47   #121
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk gaat het niet zozeer over de grootte van de transfers, maar wel de vraag of ze redelijk en beleidsmatig te verdedigen zijn en achteraf getoetst worden. In Duitsland is de overdracht van West naar Oost geen automatisme, maar wordt het beleidsmatig vastgesteld. Er zijn ook controlemechanismen die in België volledig ontbreken.
Als na een toets blijkt dat de transfers niet zo groot zijn, mogen ze plots door de slachtoffers beleidsmatig verdedigt en door de leugenaars gecontroleerd worden? Dat denk ik niet, nee. Er gaan vooral transfers van de beide Brabanten naar de rest van België. Die provincies zijn daarover bij mijn weten geen vuile oorlog begonnen, zonder hier de gewenste concrete oplossingen te komen voorstellen.
Je moet bij mij niet afkomen met enkel cijfers van een duidelijk vooringenomen NVA. En een federale regering proberen te leiden onder de duidelijk compromisloze Vlaams-nationalistische vlag, is getuigen van net het imperialsme dat ze de Walen willen aanwrijven. Die vlaggen, die... zee van gele vlaggen waaronder Leterme zijn overwinning vierde zijn eerder een aankondiging van der Totaler Krieg tegen een verpauperde minderheid, dan dat men naar oplossingen wilde zoeken.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 13:52   #122
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Die vlaggen, die... zee van gele vlaggen waaronder Leterme zijn overwinning vierde zijn eerder een aankondiging van der Totaler Krieg tegen een verpauperde minderheid, dan dat men naar oplossingen wilde zoeken.
Als ik de zondag met mijn sjaaltje van de KV sta te blinken, is dat geen totaler Krieg verklaring tegenover de andere ploeg.
Voor u blijkbaar wel?
Voor mij is het de bevestiging en het tonen van een bepaalde overtuiging en niet een afzetten tegen iemand/iets anders.
Voor U blijkbaar niet?

'The evil is in the eye of the beholder', weetjewel.

Laatst gewijzigd door Maes_P : 26 september 2008 om 13:54.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 21:52   #123
FDM
Banneling

Standaard

--------------------------------------------------------------------------------

Of gaan de Vlamingen hun gehandicapten plots ter veelvuldige controle oproepen in nochtans bestaande voor rolstoelen toegangkelijke gebouwen, misschien? Integendeel, het suggelaarkes pesten wordt erger des te rechtser de Vlaming stemt. We moeten de trap op

zodra dat walgelijk blok van ons been is kunnen we echt zieken en andere behoeftigen een menswaardiger tegemoetkoming geven
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 22:05   #124
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
der Totaler Krieg
kijkt u even naar mijn signatuur... zielig! Waarom verwijst u naar de wereldoorlog + de link naar Duitsland (sinds het de duitse taal is). Kunt u dit even uitleggen?
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 26 september 2008 om 22:06.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 23:00   #125
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ah, en wat waren dan de constructieve oplossingen aangeboden door de Franstaligen dan?
"Pour les flamands, la même chose" : is dat niet bijzonder genereus?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 26 september 2008 om 23:00.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2008, 08:39   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als na een toets blijkt dat de transfers niet zo groot zijn, mogen ze plots door de slachtoffers beleidsmatig verdedigt en door de leugenaars gecontroleerd worden? Dat denk ik niet, nee. Er gaan vooral transfers van de beide Brabanten naar de rest van België. Die provincies zijn daarover bij mijn weten geen vuile oorlog begonnen, zonder hier de gewenste concrete oplossingen te komen voorstellen.
Je moet bij mij niet afkomen met enkel cijfers van een duidelijk vooringenomen NVA. En een federale regering proberen te leiden onder de duidelijk compromisloze Vlaams-nationalistische vlag, is getuigen van net het imperialsme dat ze de Walen willen aanwrijven. Die vlaggen, die... zee van gele vlaggen waaronder Leterme zijn overwinning vierde zijn eerder een aankondiging van der Totaler Krieg tegen een verpauperde minderheid, dan dat men naar oplossingen wilde zoeken.
De cijfers die op tafel liggen, komen helemaal niet van de N-VA. Wel van de Nationale Bank. Daarnaast zijn er al studies geweest van de KBC, Abafim en enkele deelstudies van universiteiten. Indien u meent dat al dat cijfermateriaal dan tendenieus is, dan verneem ik graag waar u wel het objectief vergelijkingsmateriaal wilt halen.

Als ik uw bericht zo lees over en de verwoording waarmee u Wallonië omschrijft, denk ik dat u opgescheept zit met een portie paternalisme die niet meer van deze tijd is. Net alsof de Walen hun eigen zaken niet zouden weten te behartigen en dus onder patronaal toezicht moeten gesteld worden van de Vlamingen. Ook Wallonië kan zijn eigen verantwoordelijkheden aan; alleen moet daar een aangepaste politiek uitgewerkt worden. Juist binnen het huidig institutioneel kader is dat zo goed als onmogelijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2008, 08:42   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Daar ben ik het volledig mee eens. Ik ben zelf voorstander van het responsabiliseringsmodel, hoewel wss om andere redenen dan Vlaams-nationalisten.
Om welke redenen dan waarvan u denkt dat ze met de mijne verschillen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 09:31   #128
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om welke redenen dan waarvan u denkt dat ze met de mijne verschillen?
(zeg het indien ik mij vergis)

- Voor Vlaams-nationalisten is dit een eerste stap voor de splitsing van België, met het idee dat indien Wallonië economisch in orde komt, er geen redenen meer zullen zijn om samen te blijven.

- Voor mij is dit een eerste stap naar een verlaging van sociale bijdragen op Belgisch niveau: eindelijk een Waalse economische heropleving = minder sociale lasten, zonder daarom communautair te gaan denken.
Oud 29 oktober 2008, 07:36   #129
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

http://www.nieuws.be/nieuws/Vlaander..._6af18ba6.aspx

Hocus pocus pats. Interpretatie der cijfers zodat alles anders was ?
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 08:16   #130
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Hoe sneller de transfers dalen, hoe sneller dat Wallonië Vlaanderen niet meer zal nodig hebben, hoe sneller maw Vlaanderen kan onafhankelijk worden...
Perfecte illustratie van de Vlaamse slavenmentaliteit.
"Als de Walen ons niet meer nodig hebben, mogen we onafhankelijk worden."
Trouwens zelfs dat is foute argumentatie.
Het Belgisch systeem zoals elk ander koloniaal systeem teert op uitbuiting met hier als criterium taalracisme.
Zelfs mocht Frankofonia sociaal-economisch dominant worden, zou ze ons nog niet 'laten gaan'.
Ook arme mensen kan je uitbuiten, mss nog meer.

Laatst gewijzigd door stab : 29 oktober 2008 om 08:17.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 08:21   #131
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Wanneer de heersende kaste spreekt over 'behoud van interpersonele solidariteit' dan bedoelt ze eigenlijk 'behoud van de interregionale plundering van Noord door Zuid'. Dat is de simpele waarheid. Vlaanderen is een soort wingewest binnen België, waarvan de financiële en territoriale integriteit constant door de kolonisator mag aangetast worden. Zo zit het.
Dat is de essentie vd Belgische Staat sinds 1830.
Alleen 'de Vlaming' kan daar een eind aan stellen en dat kan alleen door separatisme.
Oud 29 oktober 2008, 10:21   #132
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Onafhankelijkheid is een bizarre natte droom van een aantal "echte" vlamingen.

Eer wordt gepraat over hoeveel Wallonie ons zou kosten.
Uiteindelijk kan niemand becijferen of Vlaanderen het beter zou doen indien onafhankelijk.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 29 oktober 2008 om 10:22.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 10:29   #133
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Uiteindelijk kan niemand becijferen of Vlaanderen het beter zou doen indien onafhankelijk.
Nu, als er zijn die kunnen becijferen dat Vlaanderen het slechter zou doen, indien onafhankelijk, zullen er ook wel zijn die kunnen becijferen dat Vlaanderen het beter zal doen
Maar in elk geval zullen ze elk hun eigen weg kunnen gaan, zullen ze elk hun ideeen kunnen doorvoeren...
Het zal ons in elk geval het soort van discussies en blokkeringen vermijden, zoals bvb Wallonie dat iedere illegaal wil regulariseren, en Vlaanderen dat de regularisatie wil koppelen aan werk...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 10:31   #134
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:

Vlaanderen doet het nu al beter, met dat blok aan het been. Laat staan wat het zou zijn als we nu nog af zijn van alle NON's.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 10:43   #135
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Metro
Wetenschappers nemen het op voor staatshervorming

brussel De staatshervorming moet als reddingsboei dienen voor de overheidsfinanciën. Dat stelt een wetenschappelijke studie van de KULeuven. Fiscale autonomie is de enige weg om de vergrijzing op te vangen.

(Metro 29/10/2008 5:46:27)

Met hun studie bieden Koen Algoed, Dirk Hermans en Theo Peeters een wetenschappelijke grond voor een staatshervorming. De onderzoekers, allen verbonden aan de KULeuven, doken in de cijfers van de overheidsfinanciën en kwamen tot de vaststelling dat het huidige systeem, waarbij de federale staat belastingen int en vervolgens herverdeelt onder de gewesten, dringend aan vernieuwing toe is.
«De federale overheid fungeert vooral als een fiscaal doorgeefluik», stellen ze. «En dat betekent dat de andere overheden een deel van hun facturen naar haar doorschuift.»
Vooral de toenemende vergrijzing zien de wetenschappers als een bedreiging voor de toekomstige overheidsfinanciën. Voor hen moeten daarom zoveel mogelijk mensen aan het werk, zodat het aantal belastingbetalers na de massale pensionering van de babyboomers niet drastisch terugvalt. Een activeringsbeleid van werklozen is daarvoor cruciaal, maar dat kan alleen maar als de gewesten ook fiscale verantwoordelijkheid dragen. «Momenteel worden Wallonië en Brussel zelfs budgettair gestraft als er meer mensen aan het werk zijn. De federale solidariteitsdotatie zal dan dalen.»
Daarom komen Algoed, Hermans en Peeters met een nieuw financieringsvoorstel, waarbij de gewesten rechtstreeks hun belastingen kunnen innen. Ze bouwen wel een zogenaamd ‘solidariteitsmechanisme’ in, dat er voor zorgt dat het verschil tussen de regio’s niet te groot wordt.
Op basis van de cijfers van 2005 tonen ze aan dat het Vlaams gewest via het huidige systeem bijna € 100 minder per inwoner ontvangt dan het Waalse gewest. Met het nieuwe belastingssysteem zou dat onevenwicht worden weggewerkt. Ook het Brussels hoofdstedelijk gewest maakt een inhaalbeweging. De studie is vanaf vandaag ook na te lezen op de website van de KULeuven.
Bron:

http://www.metrotime.be/news_nl.html

http://www.metrotime.be/Wetenschappe...ervorming.html
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 11:17   #136
giserke
Banneling

Standaard

We zullen dan nog maar zwijgen over de onrechtstreekse transfers via Europa. Wij betalen ook europese belastingen dacht ik?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 11:46   #137
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Blijkbaar niemand de link gelezen die ik hier poste : in Vlaanderen worden meer mensen door de overheid tewerk gesteld dan in Wallonië.
Toch eventjes het vermelden waard.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 11:56   #138
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Blijkbaar niemand de link gelezen die ik hier poste : in Vlaanderen worden meer mensen door de overheid tewerk gesteld dan in Wallonië.
Toch eventjes het vermelden waard.
Heb dat ook gelezen. Echter kleine kantekening:
1) Nu wordt dit berekend op de totale bevolking. Als het op de beroepsbevolking wordt berekend, kom je op 25% vlaanderen en 47% Wallonie.
2) Ze rekenen in absolute cijfers, zonder rekening te houden met de verhouding Walen/ Vlamingen. Nogal logisch dat 6mil Vlamingen meer mensen in de overheid heben dan 4mil Walen.
3) Die studie is uitgevoerd op vraag van Josly Piette (B+ ) door Itinera
Een merkwaardige annex in de missie van "Itinera" =
Citaat:
We werken 100 % op maat (geen vastgelegde programma’s), waardoor we flexibel kunnen inspelen op zeer verscheiden vragen; de duur van het traject en de gehanteerde methodieken variëren in functie van de klant en zijn/haar vraag

Laatst gewijzigd door giserke : 29 oktober 2008 om 11:57.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 13:05   #139
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als na een toets blijkt dat de transfers niet zo groot zijn, mogen ze plots door de slachtoffers beleidsmatig verdedigt en door de leugenaars gecontroleerd worden?
Niet goed opgelet. Deze cijfers van de nationale bank zijn zeer consequent met de vorige ramingen ivm transfers via sociale zekerheid en deelstaatfinanciering. Alleen dienen daar nog transfers via de staatsschuld, europese structuurfondsen, e.d. bijgerekend worden om aan de 12 milj. te komen.

En wat mij betreft moeten mensen die gratis geld van anderen ontvangen dat altijd verantwoorden, en maakt hun dat geenszins een "slachtoffer".

Citaat:
Dat denk ik niet, nee. Er gaan vooral transfers van de beide Brabanten naar de rest van België. Die provincies zijn daarover bij mijn weten geen vuile oorlog begonnen, zonder hier de gewenste concrete oplossingen te komen voorstellen.
Weerom neen. Binnen de balans van het Waalse gewest is Waals-Brabant wel degelijk een netto-betaler, maar het is geen onafhankelijke economische entiteit, die een eigen beleid voort of zou bijdragen of afnemen aan de federale begroting. Hiervoor moet je naar het Waalse Gewest zelf kijken, en dit slaat een grote put.

En ja, laat ons eens naar het Waalse Gewest kijken (volgens een grafiek van Le Soir, of all sources):

Kaart van werkloosheid per district.

Hier kan je duidelijk zien dat het gaat om een politiek, beleidsmatig probleem. De slechtste leerling in Vlaanderen (Antwerpen 7,71%) ligt nog steeds ver voorop op de beste leerling in Wallonie (Aarlen 9,9). Zet één stap over de taal/gewestgrens, en de werkloosheid schiet omhoog met 5 tot 15%, zelfs wanneer het om enkele kilometers afstand gaat, zelfs wanneer dit district quasi helemaal ingesloten is in Vlaanderen (bv. Moeskroen).

Dus, ja, als het beleid van het Waalse Gewest aan de grondslag ligt van het probleem, en deze entiteit wil daar behoorlijk enorme fondsen voor blijven ontvangen, dan moet deze entiteit haar beleid wel degelijk verantwoorden.

Citaat:
Je moet bij mij niet afkomen met enkel cijfers van een duidelijk vooringenomen NVA. En een federale regering proberen te leiden onder de duidelijk
Enkel argumenten aanvaarden van gelijkgezinden is natuurlijk het snelste pad naar de onwetendheid. Verder maakt de N-VA op haar site al de bronnen voor haar cijfers bekend, nl. de KBC, ABAFIM en KUL.

Heeft u nog een argument om hen te negeren?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 14:09   #140
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

je fixeert je teveel op geld, de transfers interesseren mij niet, integendeel, ik ben voor transfers, zelfs na de onafhankelijkheid.

het gaat over zelfbestuur, over het juist plaatsen van bevoegdheden,over het stoppen van het imperialisme, over het respect voor andermans taal.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be