Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2008, 19:43   #121
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Om de koran beter te kunnen begrijpen.
Dat vermoedde ik al... Nu vind ik dat godsdienstonderricht sowieso niet thuishoort in het reguliere onderwijs. Ik zie geen enkele valabele reden om Arabisch aan te leren in het secundair onderwijs. Daar heeft niemand wat aan. Maar misschien zie ik een mogelijke reden over het hoofd. Vandaar mijn vraag aan de topicstarter. Hij heeft er me dunkt zelf nogal moeite mee om iets aannemelijks te verzinnen...
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 19:47   #122
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Zeg, en om de bijbel beter te begrijpen, welke taal moeten we daarvoor leren?

Als vertalingen dan toch niet goed zijn...

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 19:49   #123
Another Jack
Banneling

Standaard

In Vlaanderen = Goed Nederlands Kennen

dan pas de rest...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 20:10   #124
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Zeg, en om de bijbel beter te begrijpen, welke taal moeten we daarvoor leren?

Als vertalingen dan toch niet goed zijn...
Hebreeuws, koinè Grieks en Arameïsch
Oud 28 september 2008, 20:15   #125
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Hebreeuws, koinè Grieks en Arameïsch
Goed, met Nederlands en Arabisch erbij zijn dat al 5 talen die leerlingen moeten kennen op welke leeftijd ook alweer?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 20:37   #126
Ahmes
Burger

Ahmes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Mja spijtig genoeg worden er nog steeds boeken verboden en verbannen. Alle boeken zouden vrij moeten zijn en zeker degene waar we het niet eens mee zijn.
Zo waren de almowahidien aan de macht ook aan het denken, maar een andere groep niet en waardoor dus die politieke spanning was ontstaan over een paar politieke en intellectuele kwesties.

Zoals ik al zei, Averroes (Aristoteles zonder neoplatonisme) schreef een paar ideeën die bestemd waren voor filosofen en niet voor publiek zoals hij dat zelf bekend maakte, hij was commentaren aan het schrijven over Aristoteles' werken, en ik kan moeilijk die ideeën averroeistisch beschouwen, door hem beïnvloedde filosofen in Europa wouden dat graag zo zien, maar zijn joodse studenten niet en moslim intellectuelen ook niet.
Naast het toerisme, de architectuur, de interreligieuze dialoog, de tolerante religieuze cultuur, wetenschap, filosofie, recht en sociale wetenschappen was al-Andaloes een paradijs van schoonheid en kunst.
Ahmes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 20:43   #127
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ahmes Bekijk bericht
Zo waren de almowahidien aan de macht ook aan het denken, maar een andere groep niet en waardoor dus die politieke spanning was ontstaan over een paar politieke en intellectuele kwesties.

Zoals ik al zei, Averroes (Aristoteles zonder neoplatonisme) schreef een paar ideeën die bestemd waren voor filosofen en niet voor publiek zoals hij dat zelf bekend maakte, hij was commentaren aan het schrijven over Aristoteles' werken, en ik kan moeilijk die ideeën averroeistisch beschouwen, door hem beïnvloedde filosofen in Europa wouden dat graag zo zien, maar zijn joodse studenten niet en moslim intellectuelen ook niet.
Klopt allemaal,

Alleen wonen we niet meer in het land van onbeperkte rijkdom en hebben we nu al te veel geldverslindende studierichtingen in het middelbaar.

Dus 2 mogelijkheden:
1. Wachten tot na het middelbaar.
2. Privé onderwijs. Dit kan nog steeds perfect, maar uiteraard op uw kosten.
Oud 28 september 2008, 20:50   #128
Ahmes
Burger

Ahmes's schermafbeelding

Standaard

Weet je ook zelf waar je het over hebt ?
Naast het toerisme, de architectuur, de interreligieuze dialoog, de tolerante religieuze cultuur, wetenschap, filosofie, recht en sociale wetenschappen was al-Andaloes een paradijs van schoonheid en kunst.

Laatst gewijzigd door Ahmes : 28 september 2008 om 20:51.
Ahmes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 21:37   #129
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Weet je ook zelf waar je het over hebt ?
Ja, het is mijn job.
U?
Oud 29 september 2008, 09:08   #130
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We gaan dus opnieuw beginnen? lees eerst van begin a.u.b

Dank je
Had ik reeds gedaan. Uw vraag was "Waarom Latijn en Grieks, maar geen Arabisch". Uw argumentatie handelt over prioriteiten "Wat was eerst?", en cultuur.

Ten eerste zou je de historische plaats van het Latijn en Grieks in het onderwijs moeten kennen. Het gaat om twee dooie talen. In het verleden behoorde de kennis tot een elitair groepje, de elite van de massa, de notabelen, de dokter, de clerus... Latijn was de taal waarmee de vooraanstaanden met elkaar konden communiceren, waar de gewone man geen jota van begreep. De mis werd opgedragen in het Latijn. Dokter of pastoor worden noodzaakte kennis van het Latijn.

Een studierichting Latijn was destijds voorbehouden voor hetzelfde elitair publiek. Als zoon van de arbeider had je er niets te zoeken ook al was je intelligent genoeg.

Momenteel is de toegang tot de studierichting Latijn en Grieks gedemocratiseerd. Gezien het Latijn en Grieks min of meer als bijkomende vakken worden onderwezen, wordt de materie van de andere vakken in minder uren les verwerkt. Om u een idee te geven, tijdens m'n eerste jaar humaniora kreeg je in de richting Latijn per week 9 uren Latijn voorgeschoteld, plus twee uur Realia op zaterdagvoormiddag. Tussen haakjes, het was niet aan mij besteed.

Momenteel worden er nog twee redenen aangehaald om Latijn te studeren. Latijn zou een goede basis zijn om andere talen aan te leren. Een tweede reden, eerder officieus,een pure vaststelling, is opschepperij. Ouders scheppen blijkbaar graag op met zoon- of dochterlief die in staat is een studierichting Latijn te volgen.

Vandaar dat ik vind dat je argumentatie voor het Arabisch, terwijl nog steeds gepoogd wordt twee dode talen in leven te houden, geen steek houdt. Toch zeker niet als hoofdvak, en geenszin binnen het regulier onderwijs. Stel je om te beginnen eens de vraag hoeveel scholieren, of de ouders van, zouden opteren voor een studierichting Arabisch waar de taal als supplementaire materie wordt onderwezen.

Dan zou ik eerder opteren voor een keuzemogelijkheid Arabisch zoals ook andere talen behoren tot de keuzevakken.

Laatst gewijzigd door Rudy : 29 september 2008 om 09:12.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 09:17   #131
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Als voorbeeld van een achterlijke cultuur zou ik als voorbeeld kunnen geven een volk dat alle boeken in de bibliotheek van Alexandrië verbrandt omdat ze geloven dat ze met één boek toekomen, geschreven, wat zeg ik, gedicteerd door een achterlijke schizophrene pederast.

Dat mijn waarde, is een achterlijke cultuur.
Citaat:
Het einde van de bibliotheek

Het is niet bekend of er een specifieke gebeurtenis is aan te wijzen die verantwoordelijk is voor het einde van de bibliotheek. Er zijn verschillende verklaringen in omloop:

* Vernietiging door Julius Caesar toen hij Egypte bezette. Dit lijkt onwaarschijnlijk omdat er tot in de vierde eeuw berichten zijn over de bibliotheek.
* Keizer Theodosius I verklaarde in 392 het christendom tot staatsgodsdienst en verbood de heidense cultussen. Vanaf toen mochten heidense bouwwerken gesloopt worden en van de materialen mochten kerken gebouwd worden. Bisschop Theophilus van Alexandrië zal hier aan meegewerkt hebben en kan de bibliotheek gesloopt hebben.
* Of in de zevende eeuw door de Arabieren onder kalief Omar toen hij Egypte veroverde. Volgens de legende gaf hij volgend order: "Ofwel zijn de boeken in strijd met de Koran en in dat geval is het ketterij, en anders zijn ze in overeenstemming met de Koran en dus overbodig." De boekrollen zouden toen als brandstof voor de badhuizen gebruikt zijn.
* Er zijn ook enkele vage berichten dat een aanzienlijk deel van de overgebleven boeken in de loop der tijd naar Constantinopel is verscheept om de keizerlijke bibliotheek aldaar aan te vullen.

Maar voor geen van deze verhalen is afdoende bewijsmateriaal, zodat de discussie hierover nog wel enige tijd zal voortduren (zie bvb. [1]).
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bibliot...de_bibliotheek
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 09:18   #132
abou Anis
Minister-President

Standaard

Dat gezegd zijnde zie ik geen enkele valabele reden om Arabisch als keuzevak op te nemen in het lessenpakket.
Oud 29 september 2008, 09:21   #133
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Dat gezegd zijnde zie ik geen enkele valabele reden om Arabisch als keuzevak op te nemen in het lessenpakket.
Waarom niet ? Als keuzevak wel te verstaan.
Oud 29 september 2008, 09:30   #134
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Waarom niet ? Als keuzevak wel te verstaan.
Ik schreef als keuzevak omdat ik het 'invoeren' ervan als verplicht vak sowieso te gek voor woorden vind.

Zoals ik al schreef zie ik simpelweg geen enkele valabele reden om het onder welke vorm dan ook toe te voegen aan het lessenpakket.

Voor wie zijn kinderen graag Arabisch wil laten leren zodat ze op vakantie iets beter kunnen communiceren met familieleden zijn er andere pistes denkbaar. Zoals ze tijdens de zomervakantie ginds laten logeren. Ze zullen er wellicht op een vakantie meer Arabisch kunnen leren dan in een strikt schoolse situatie hier.

Trouwens, als (en ik vermoed dat dat meespeelt bij de voorstanders) het de bedoeling is om (klein)kinderen van Marokkaanse inwijkelingen de taal van hun (groot)ouders te laten leren, denk ik dat er een grote groep meer gebaat zou zijn met het Berbers.

Voor het opbouwen van een leven in België, Europa zijn ze echter nog het meest gebaat met een degelijke basiskennis van Nederlands, Frans, Engels, Duits.
Oud 29 september 2008, 09:54   #135
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

De reden om geen arabisch te studeren is simpel: de olievoorraden zijn eindig, en dus per definitie de arabische beschaving
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 10:26   #136
smiley

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens, als (en ik vermoed dat dat meespeelt bij de voorstanders) het de bedoeling is om (klein)kinderen van Marokkaanse inwijkelingen de taal van hun (groot)ouders te laten leren, denk ik dat er een grote groep meer gebaat zou zijn met het Berbers.
Daar gaat het Ahmes nu net niet om. De koran is niet in het Berbers geschreven. Ahmes tracht hier zijn islam te promoten met leugens uiteraard. Het gaat tijd worden dat de mensen wakker beginnen schieten en tegen deze leugens van islampromotors ingaat, zich eens gaan beginnen te verdedigen en de misplaatste verdraagzaamheid tot in het absurde verlaat want dat speelt de islampromotors in de kaart. Islam voert op alle mogelijke manieren oorlog. Islam is helemaal geen 'vrede'. Ik wens niemand toe in een samenleving te moeten leven waar dat 'de islam' het geheel of gedeeltelijk voor het zeggen heeft.

Laatst gewijzigd door smiley : 29 september 2008 om 10:33.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 12:12   #137
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Daar gaat het Ahmes nu net niet om. De koran is niet in het Berbers geschreven. Ahmes tracht hier zijn islam te promoten met leugens uiteraard. Het gaat tijd worden dat de mensen wakker beginnen schieten en tegen deze leugens van islampromotors ingaat, zich eens gaan beginnen te verdedigen en de misplaatste verdraagzaamheid tot in het absurde verlaat want dat speelt de islampromotors in de kaart. Islam voert op alle mogelijke manieren oorlog. Islam is helemaal geen 'vrede'. Ik wens niemand toe in een samenleving te moeten leven waar dat 'de islam' het geheel of gedeeltelijk voor het zeggen heeft.
tssssssss
Sinds wanneer is een discussie hetzelfde als misplaatste verdraagzaamheid?

Ik ben het ook niet volledig eens met Ahmes maar ik ga niet de populistische toer op zoals de VB'ertjes hier.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 12:23   #138
smiley

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
tssssssss
Sinds wanneer is een discussie hetzelfde als misplaatste verdraagzaamheid?

Ik ben het ook niet volledig eens met Ahmes maar ik ga niet de populistische toer op zoals de VB'ertjes hier.
Heeft niets met populisme te maken. De Linda Bogaerts, de Herman De Leys enz. spelen de islampromotors met hun leugens in de kaart. Het verdraagzame politiek correcte beleid met hun opgerichte cgkr spelen de islampromotors in de kaart.
Oud 29 september 2008, 12:23   #139
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik schreef als keuzevak omdat ik het 'invoeren' ervan als verplicht vak sowieso te gek voor woorden vind.

Zoals ik al schreef zie ik simpelweg geen enkele valabele reden om het onder welke vorm dan ook toe te voegen aan het lessenpakket.

Voor wie zijn kinderen graag Arabisch wil laten leren zodat ze op vakantie iets beter kunnen communiceren met familieleden zijn er andere pistes denkbaar. Zoals ze tijdens de zomervakantie ginds laten logeren. Ze zullen er wellicht op een vakantie meer Arabisch kunnen leren dan in een strikt schoolse situatie hier.

Voor het opbouwen van een leven in België, Europa zijn ze echter nog het meest gebaat met een degelijke basiskennis van Nederlands, Frans, Engels, Duits.
Ik denk eerder aan economische belangen, ook buiten de EU. Ik stel vast dat bepaalde bedrijven al eens personeel aanwerven dat het Arabisch machtig is, in de eerste plaats om contacten te leggen met klanten uit landen waar Arabisch de voertaal is.
Voor alle duidelijkheid, ik pleit niet voor een verplicht vak Arabisch voor iedereen.

Ik herinner mij wel dat destijds Duits een verplicht vak was, één uur per week, omdat het nu eenmaal tot de officiële Belgische landstalen behoort. Duits heeft mij nooit geen bal geïnteresseerd.
Als ik me niet vergis kan je tegenwoordig in het secundaire opteren voor Spaans als keuzevak binnen het talenaanbod. Waarom dan geen Chinees of Arabisch ?

En juist ja. Dat de taal dan nog toevallig kan dienen om te communiceren met familie is best meegenomen dan. Ik vind niet dat we zo kortzichtig mogen zijn het aanleren van een taal te verbieden met het argument dat de kandidaten best de taal van het land of de regio grondig moeten leren. Het ene mag het andere niet uitsluiten. Wie zegt trouwens dat er geen rasechte Vlamingen zouden zijn die wel graag eens een uurke Arabisch zouden willen leren, in plaats van Duits of Spaans?

Zolang niemand komt pleiten voor Arabisch als vierde Belgische nationale taal zie ik echt geen probleem.
Oud 29 september 2008, 12:33   #140
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

@Ahmes

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat u de Islam accrediteert als de prima causa voor de wetenschappelijke ontdekkingen die de Arabische en Perzische wereld heeft voortgebracht gedurende de middeleeuwen.
Dit zou hetzelfde zijn als de wetenschappelijke boom in Italië en voornamelijk in Genua, Venetië en Firenze toe te schrijven aan de RKK. Deze bloei is alleen kunnen ontstaan omdat de RKK zijn strakke greep gedeeltelijk verloor. U moet niet vergeten dat de Italiaanse geleerde Galileo Galilei nog steeds voor de Inquisitie is moeten verschijnen. Gelukkig voor hem was de macht en de orthodoxheid van de RKK al danig verminderd want anders had hij op de brandstapel kunnen eindigen.
De vroege islam was op vele vlakken toleranter dan degene die aan het einde van de middeleeuwen opgang maakte. Een mooi voorbeeld daarvan is de aanwezigheid van grotesque versieringen in vroeg Islamitische kunst en architectuur. Omwille van die tolerantie in de middeleeuwen kon de Arabische wetenschap hoogtij vieren.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be