![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kort enige bedenkingen als repliek op de minister van agitatie:
het zijn niet de arbeiders die moeten bepalen hoe de fabriek gerund wordt; het zijn niet de arbeiders in de autofabrieken die moeten bepalen met welke auto ik rijd. Ingenieurs ontwerpen, boekhouders tellen, magazijniers houden stock enz. Tegenwoordig kiezen trouwens de arbeiders liever zelf hoeveel ze op hun spaarboek zetten, hoeveel in obligaties e.d. en hoeveel in aandelen. Sommigen kiezen liever voor een appartementje aan zee of een sjalet in de Ardennen. Gepensioneerde arbeiders durven al eens naar Benidorm te gaan. Ze hebben geen boodschap aan jouw wereldbeeld, waarvan ze weten dat ze er dik minder welvaart in zouden hebben.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Banneling
|
![]() Lol; je mag er zeker van zijn dat ik het ouderlijk huis en het grootouderlijk huis uit jouw klauwen en die van de staat zal houden, en dat ik hetzelfde zal doen met mijn eigen bezittingen tov mijn eigen kinderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Vraag me af of de bedrijven evenzeer in de winst laten delen wanneer het goed gaat ? Ik denk dat jij het antwoord daar wel op weet. Dan laten namelijk de aandeelhouders hun stem horen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Idd, jezelf onmisbaar maken. Maar zoiets kan een gewone arbeider nooit maken. Enkel werknemers van het niveau van (om maar een voorbeeld te noemen) ingenieur kunnen dat eventueel.
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of men moet ambtenaar zijn... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo'n zwak antwoord, dat dient bejongd te worden.
Dus de vakbond heeft het recht om iemand die al op de scherp van de snee moet leven nog eens een pak van zijn inkomen af te pakken om die gast dan helemaal in de stront zien te belanden, een questie van eens te tonen wat je met staken kunt bereiken. En een kwestie van de afhankelijkheid van de sociale incest instellingen nog eens te verstevigen ? Dat is gewoon egoistisch eigenbelang, en die intimidatie en stakingspiketten zijn gewoon geen buitenwettelijk stoerdoenerij. Het enige punt die je kunt maken is als iemand weigert te staken als gattelekkerij voor zijn bazen, precies niet goed bezig is inderdaad, maar voor de rest vind ik niet dat je als vakbond bedrijven via werkverhindering moet lamleggen als uw vakbond bvb maar 10% van het personeel vertegenwoordigt, kan ze netzogoed haar punt maken met die 10% |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Minister-President
|
![]() In veel gevallen worden de werknemers hier beloond met aandelen in het bedrijf dus zijn zij effectief ook aandeelhouders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
de arbeider is mee kapitalist geworden, en zijn pensioenfonds wordt beheerd door collega's die zijn geld beleggen op de beurs, en de beurs bepaalt de waarde van zijn geinvesteerd geld, en de raad van beheer die ook samengsteld is door bedienden die beslist hoe ze die waarde kan vermeerderen Dus de kapitalist als dusdanig bestaat niet zomeer. Er zijn mensen die relatief rijker zijn dan anderen, maar er zijn ternouwernood een 4000tal belgen excessief rijker... Bvb waar ik woon, zijn er 2 miljardairs op 5000mensen. Dus geextrapoleerd op 10M belgen zijn er 4000miljardairs... Laten we zeggen dat de waarheid wel rond de 2000 zal zitten. Als je het profiel van die mensen zou kennen, dan zou Marx zeggen, de monderne kapitalist heeft relatieft respect voor zijn arbeider. Dan uw variabale kost: die variabele loonkost kun je uitspelen op verschillende markten, en dat is precies het effect van globalisering. de andere variabiliteit zijn grondstofkosten - vertikale integratie - diversificatie - schaalproductie en nog veel meer. Dus allemaal dingen die marx nog niet kende. Laten we zeggen , dat door de globalisering de overtaxering van de arbeid in belgie is die tax preceis onze achillespees van onze economie geworden ... Bedenk dus daar maar nu een marxistische oplossing voor ? Als de chinese loonkost + de transportkost + de chinese inefficiente coefficient naar de europese equivalente loonkost moet becijferd worden. Denk ik dat er precies van die 2000euro loon die bruto oploopt naar 4000euro, er weldegelijk een loonhandicap is die versterkt wordt. Je kunt dus kiezen werken aan chinees loon - 50% lasten of aan de helft van het chinese loon in het belgische systeem, of naar china verhuizen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De stakingspiketten zijn niet buitenwettelijk en als jij dat wel vind mag je me eens aantonen waar in de wet staat dat die buitenwettelijk zijn. Het is juist omwille van het feit dat een bedrijf een aantal werknemers onder druk zet (jawel onder druk zetten) en onderlinge tweestrijd creëert dat het bedrijf kan blijven draaien op een minimumbezetting. Dat de vakbonden via stakingspiketten dezelfde mensen onder druk zetten is in die situatie niet meer dan correct. Ik denk dat je gewoon eens verder moet kijken bij extreem rechts en eens kijken hoever jij dan komt daarmee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Jezelf onmisbaar maken...?
![]() Zucht...
![]() |
#134 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Weet ge wat het probleem is op dit forum : een hoop mensen die alleen zichzelf graag horen praten.... Als het niet direct in de kraam van extreem rechts past, dan wordt er maar met stront gegooid, net zoals de apen in de dierentuin. Ik heb geen zin meer om om politics.be op die manier nog verder te discussiëren. Laatst gewijzigd door Yves38 : 30 oktober 2008 om 11:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Si les dégoutés s'en vont, il ne reste que les dégoutants
![]() |
![]() |
#138 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat is al behoorlijk lang zo en het kwam voor het eerst als een etterende zweer aan de oppervlakte na het Spaghetti-arrest van Liekendael. Mensen hebben zich toen in hun analyses gesterkt gezien en dat is vandaag nog meer het geval. Dat wantrouwen uit zich niet onmiddellijk en al helemaal niet politiek: mensen hebben wel wat anders te doen, zoals voor hun inkomen en hun gezin zorgen. Veel van die mensen bekommeren zich niet om politiek tot de politieke problemen op hun stoep staan. Dat is een 'undercurrent' waar je aan de oppervlakte niets van merkt. Arbeiders zijn niet achterlijk. De stakingsgolf en stakingsaanzeggingen begin dit jaar hebben stuk voor stuk (deels) opgeleverd wat de werknemers eisten en soms volstond het dreigement van een staking. Mensen leren op die manier wat hun macht is. Ook al gebruiken ze die macht niet elke dag: dat bewustzijn bestaat en groeit. En daaruit ook de onderlinge solidariteit en begrip. Ik weet niet of je veel reacties hebt opgevangen tijdens de laatste acties/stakingen. Er was bijzonder veel begrip en solidariteit voor de staking bij het openbaar vervoer. Dat bleek uit zeer veel commentaren, ook al zet men die in de kranten niet op de voorpagina. Daar is trouwens nauwelijks nog plaats tussen de standpunten van VOKA, VBO en UNIZO. Overigens is de arbeidersklasse geen monoliet en hoeft ze dat ook niet te zijn. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Je hoeft dat uiteraard niet zelf te doen. Integendeel.
![]() |
#140 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Waarom zouden arbeiders in overleg met ingenieurs, boekhouders, managment en de overheid niet kunnen bepalen wat er geproduceerd wordt? Er zijn voorbeelden aan te halen van fabrieken waar het zo marcheert. En die fabrieken draaien niet om winst maar om de noodzakelijke productie, om de werkgelegenheid, om de impact en bijdrage die ze leveren aan de samenleving. Dat kan ook. Maar ik weet dat veel mensen hier van de generatie Tatcher-Reagan zijn. Ze hebben nooit iets anders gekend dan de huidige smeerlapperij en ze geloven daarom rotsvast in dat oude dogma: 'there is no alternative'. Dat is er natuurlijk wel, maar je vindt het niet in oude boeken of partijen, er bestaat geen draaiboek voor en niemand kan het ons cadeau doen. We zullen het zelf moeten uitvinden en met vallen en opstaan creëren. Maar het kan wel. Citaat:
Ze hebben en KOESTEREN DE ILLUSIE dat ze kiezen. Maar zodra de schellen van hun ogen vallen en hun pensieon, spaargeld en aandelen 0,0 euro waard blijken te zijn, zullen ze anders piepen. Zoals het er nu naar uitziet, zal dat niet meer zolang duren. Want sommigen denken dat het ergste voorbij is omdat de beurzen twee dagen opveren, but you ain't seen nothing yet. Het ergste moet nog komen, zodra de impact van de crash duidelijk wordt op de rest van de economie. Weinig mensen lijken het te beseffen, maar de schuldenput van de banken in de VS overtreft bijna het Bruto Nationaal Product van de gehele planeet. Dat valt dus niet meer te delven, zo'n put. Tenzij we bereid zijn om gedurende drie �* vier generaties onze broeksriem aan te halen terwijl de rijken gewoon lustig verder feesten. Als we bereid zijn gedurende drie �* vier generaties onze pensioenen uit te stellen, langer te werken, minder te verdienen, meer belasting te betalen, minder ziekteverzekering, minder onderwijs, enz te aanvaarden opdat het systeem zou overleven, dan zou het kunnen ja. Maar daartoe ben ik niet bereid en ik hoop zeer velen met mij. Citaat:
Wat schiet er over van dat aanvullend pensioen als je pensioenfonds failliet is? Hoe gaan die mensen reageren als ze vaststellen dat ze ondanks hun zuinigheid en spaarwoede terugvallen op een basispensioen en hun schone dromen in duigen uit elkaar vallen? Hoe gaan de mensen reageren die hun spaarcenten in rook hebben zien opgaan? (En kom niet zeggen dat de overheid dat geld allemaal gegarandeerd heeft, want dat is onzin: de overheid k�*n dat niet garanderen. Ze hebben er het geld niet voor.)
![]() |
![]() |