![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Minister
|
![]() ".uǝʇɥɔǝɹuǝsuǝɯ" ǝıp '1ǝǝsɹǝʌıun bıp1ǝʍǝb 'ɐظ .uǝpɹoʍ uǝuunʞ ʇǝzǝbɯo
ʞظıʇʞɐɹd ǝp uı ɹɐɐظ 001 ʇɹǝpǝs bǝʍʞɐd ɹɐɐɯ bou ǝz ʇɐp uظız 1ǝǝsɹǝʌıun bıuɐpoz ǝıp uǝʇɥɔǝɹ
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 25 november 2008 om 21:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Overheid, vakbonden en zeker werknemers staan vaak centraal aan een analyse. De oostenrijkse school (maar ik had het eigenlijk over economie in het algemeen, wat nog altijd mijn specialiteit is alhoewel ik mijn best doe bij te lezen over de oostenrijkse school) heeft als conclusie vaak veel kritiek op de overheid. Niemand vergeet dat er een overheid is hoor. Even gezocht op mises.org naar government: 2517 Daily Articles found. 109 Literature Document found. 137 Mises Store Products found. 28 Mises Institute Events found. 525 Free Market articles found. 209 Mises Review articles found. 23 Journal of Libertarian Studies articles found. 5 Quarterly Journal of Austrian Economics articles found. 1 Austrian Economics Newsletter articles found. 7 Review of Austrian Economics articles found. 873 Other Pages found. 522 Ward Library books found. De eenvoudige economie waar iemand in een inleidende cursus economie mee te maken krijgt, maakt daar inderdaad vaak een abstractie van. Tis dan ook een inleiding. Ik kan zo ook fysica bekritiseren, want de fysica die ik zag lieten we balletjes vallen en moesten we berekenen hoelang die erover doen om de grond te raken. Maar we hielden nooit rekening met luchtweerstand. Stomme fysici met hun denkbeeldige wereld, niet eens inzien dat mensen niet echt in het luchtledige wonen. De fysica kan dus niets waardevols te zeggen hebben. Citaat:
417 Daily Articles found. 24 Literature Document found. 15 Mises Store Products found. 18 Mises Institute Events found. 107 Free Market articles found. 28 Mises Review articles found. 2 Journal of Libertarian Studies articles found. 5 Quarterly Journal of Austrian Economics articles found. 144 Other Pages found. 84 Ward Library books found. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens, dat is slechts het eerste deel (of, om het idioot te zeggen, hoofdstuk 1). Daarna beginnen het met assumpties die je in theorie wel kan ontkennen, maar die niet echt zinnig zijn, me dunkt, zoals 'schaarste', 'diversiteit van individuen' en dat soort zaken. Mensen handelen. Wenst u dat te ontkennen? Edit: Oke, Tavek, topic gemaakt. Nu mag je alle epistemologische vragen stellen die je wilt, als ook alles wat je wilt weten over de uitgangspunten en dergelijke waar e blijkbaar al heel sterke meningen over hebt zonder ooit ook maar enig iets van om het even welke onderdeel van economische wetenschap te bestuderen. (Ja dat is een klein verwijt en redelijk terecht me dunkt.)
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 26 november 2008 om 14:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik zou willen voorstellen "in topic" te blijven liever dan elkaar naar beneden te halen.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat Sarkozy hier mee voor heeft. Als hij daarmee regelrecht doelt op vijandige overname's met name door politiek VS en UK aangestuurde bedrijven dan ben ik het daar hartgrondig mee eens. De loskoppeling van Anglo-Amerikaanse invloeden is een eerste vereiste om aan volgende geplande rampscenario's te ontkomen. Terugbetaling van geleende gelden door VS banken niet in hun waardeloze schatkistpapier maar in commodities of beter nog, in bare munt (goud). Geef de VS een financieel lesje in plaats van politiek.
![]() |
#125 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Dat kan je trouwens perfect toepassen op de huidige crisis. Die is in wezen een protest van de bedrijfswereld tegen het overheidsbeleid. En zowel overheid als consument als werknemer worden gegijzeld met onbeperrkte vrijheid voor 't bedrijsleven als doel. Je mag trots zijn. Het systeem is danig geinfecteerd met jouw anarcho-kapitalisme. Het bedrijsleven is in staking, ze investeren niet, ze bevriezen kapitaal, ze gijzelen spaargeld, ze ontwerpen 'doom' scenarios en ze wentelen het 'niks doen' af op de overheid. Toch is er niks dat hun weerhoud om de handen uit de mouwen te steken en naar eigen inzicht de economie aan te zwengelen. Citaat:
Citaat:
Fysica op zich en vooral de wiskunde achter de fysica is wat het is. Theoretisch. Maar perfect te integreren met de praktijk. Er is ook maar één fysika die tot dezelfde conclusies komt. Er zijn meerder economische scholen, denktanks, denkers en 'wetenschap'. En die komen niet allemaal tot dezelfde conclusie. En die verschillen vooral over het in de praktijk brengen. En allemaal worstelen ze met het 'random' beinvloeden van parameters door de praktijk. Het is volstrekt niet te voorspellen of iemand een design mooi vind of niet en in welke mate bijvoorbeeld de vraag afhangt van het design. Citaat:
Stellen dat er voorwaarden zijn waaronder het bedrijfsleven haar verzet en haar staking zal opgeven en bereid is tot bewegen is geen assumptie. Dat er zich een groep aan 't vormen is binnen het bedrijfsleven die het 'concretiseren' van die voorwaarden in handen van libertariers legt is ook geen assumptie, maar realiteit. Op die manier worden de eisen van libertariers de voorwaarde tot 't oplossen van deze crisis. En dat is de enige manier waarop libertariers hun gelijk kunnen 'bewijzen'. Dat heeft verdomd veel raakvlakken met een geizelingsactie.
![]() |
![]() |
#126 | ||||
Gouverneur
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Het anarchokapitalisme met een geldmarkt die volledig onder controle is van de overheid? Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De vrije markt volgens economen wil niet zeggen dat werknemers altijd goed behandeld worden, dat alle prijzen op een goed niveau zijn,... Vrije markt volgens deze definitie wil zeggen: vrij van fysieke dwang door anderen. Nu als jij vindt dat je pas echt vrij bent als je vrij bent van schaarste, dan is dat u goed recht. Maar je mag niet de fout maken deze soort vrijheid te zien als essentieel voor een vrije markt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Sjaax : 26 november 2008 om 15:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Nu kan best zijn dat de conclusies fout zijn van een onderzoek. Maar dan moet je ook specifiek kunnen zeggen wat er fout is aan het onderzoek. Waar ik vooral tegen reageer is de volgende redenering: "economie vertrekt van de goede werking van de markt, maar de markt is niet goed, dus economie is fout". Wat wel kan is: "In dat onderzoek leiden redenen A en B de auteur tot de conclusie dat de markt goed is, maar reden A is fout volgens argument C." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De kanaaltunnel... is die niet verlieslatend? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Er zijn 5 kanten aan het concept. 1/ De theorie rond 'vrije markt'. 2/ De vastelling dat 'vrij markt' nog niet bestaat en de oorzaken daarvan in kaart brengen. 3/ In visie op een wereld waarvan elk economish aspect zich gedraagt naar de regels van de vrije markt. 4/ Het bestendigen van een vrije markt (eens 'ingevoerd') 5/ Het gebruik van 'wetenschap' om ethiek en moraal tastbaar en bewijsbaar te maken, en de discussie stijl hieraan verbonden. Betreffende punt 1. De theorie rond 'vrije markt'. Vrij van fysieke dwang door anderen. Zoals jij het stelt. Waarbij ik angstig nu eens niet ga vragen wat 'fysiek' voor staat. Of 't er enkel fysiek geweld is. En wie de anderen zijn. Definieren blijkt steeds moeilijk. Maar met een beetje goede wil kunnen we 't over 't zelfde hebben zonder een definitie te gebruiken. En ja ik weet dat 't zelfde geld voor 'vrijheid', 'democratie', 'dwang', 'naastenliefde', 'meerderheids beslissing' .. en zo voort. Ik besef de discrepantie tussen 't mooie woord en de praktijk. Ik heb dat meermalig laten blijken. En 't is net dat paradigma dat jullie niet kunnen doorbreken. Je kan enkel maar 'voor' een vrije markt zijn omdat de initiele bedoelingen 'goed' zijn. Omwile van de zelfde redenen kan je alleen maar 'voor' democratie zijn. Er is veel dat van intentie 'goed' is. Punt 2. De vastelling dat 'vrij markt' nog niet bestaat en de oorzaken daarvan in kaart brengen. De oorzaken (en gevolgen) zijn te zoeken in de volledige markt. In alle wisselwerkingen. Bij alle acteurs. Zelfs bij de zogenaamde 'vrijheidstrijders' rond het oorlogs grondstoffen gewinningsgebied in Congo. Niet enkel en alleen maar bij de overheid. Punt 3. Een visie op een wereld waarvan elk economish aspect zich gedraagt naar de regels van de vrije markt. Die is er niet. Toch niet in een systeem gegoten. Er zijn geen blauwdrukken. Er is wel de weinig bemoedigende vaststelling dat 't niet kan zonder een aantal fundamentele rechten te breken. Er is wel een glimp op een wereld in chaos. Er is geen enkele aanzet om een model te geven voor een wereld zonder overheid waarin 'claims' gekanaliseerd worden in politieke en overleg kanalen. Elk begin tot een blauwdruk die ik onder ogen heb gekregen is vooral zeer 'vulnerable'. Punt 4. Het bestendigen van een vrije markt (eens 'ingevoerd'). Ik geloof nooit dat het systeem zichzelf en zonder enige dwang in stand zal houden. Ik geloof wel dat 't systeem zichzelf, zoals elk systeem, zichzelf zal trachten in stand te houden ten koste van heel veel. Er is geen blauwdruk over de manier hoe dat zal gebeuren. Dat is weinig bemoedigend. En dat in een wereld waar alles te koop zal zijn. 'k Moet niet denken aan de mogelijke excessen. Punt 5. Het gebruik van 'wetenschap' om ethiek en moraal tastbaar en bewijsbaar te maken, en de discussie stijl hieraan verbonden. Roepen van: hey, wij hebben een wetenschap die ons de grond en de bewijzen geeft dat wij de waarheid verkondigen. Ja, dat hebben creationisten ook. Dat hadden een aantal regimes, waar ik libertariers niet aan wil koppelen, maar toch, die hadden dat ook. Dat is geen 'objectief' gegeven. Integendeel. Het is niet de eerste en vooral niet de laatste keer dat men misleidt met wetenschap. Daarenboven, schermen met 'het is te ingewikkeld voor u, je snapt er niks van' raakt geen kant. Elegante theorien zijn steeds begrijpbaar, ook voor huisvrouwen. Het bij voorbaat uitsluiten van groepen mensen omdat ze niet dezelfde boeken lezen, als dat gij doet, is onzin. Ambtenaren lui, moordenaars en dieven noemen onder het mom van 'mensen maken het systeem' is ook niet bemoedigend voor 't vertrouwen van libertariers en hun streven tot een non agressief systeem.
![]() |
![]() |
#133 |
|
![]() @ Johan,
Ik begrijp wat je bedoelt en dat zou inderdaad een wat meer pragmatische manier van aanpak zijn. Ik zag het iets grootschaliger en maakte er een politiek item van, zoals dat nu met Somalië het geval is, zie mijn antwoord aldaar op het door jou gestelde.
![]() |
#134 | ||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Die definitie van vrije markt is erg strikt. Als er monopolisten/monopsonisten zijn, blijft het een vrije markt. De markt is niet onvrij als er kartels zijn of er openlijk goederen van slechte kwaliteit verkocht worden. Citaat:
Citaat:
Er is inderdaad geen blauwdruk. Maar ik ben ervan overtuigd dat mensen in een samenleving kunnen samenleven volgens een aantal eenvoudige principes. Bvb dat initiatie van geweld niet mag. Het is waar dat overheden nu degene zijn die claim kanaliseren, maar dat wil niet zeggen dat de overheid de enige is die dat kan doen of dat de overheid dat het beste kan. Er zijn historische voorbeelden waar dit zonder een overheid gebeurde en zelfs binnen de huidige samenleving gebeurt dit, sommige vormen van arbitrage gebeuren zonder overheid. De overheid biedt ook overleg kanalen, maar als mensen met elkaar willen overleggen, dan doen ze dat ook. Daarvoor heb je geen overheid nodig. Waar de overheid wel de beste in is, is alle concurrenten en alternatieven verbieden zodat je geen duidelijk zicht hebt op de mogelijkheden. Citaat:
Het kan zijn dat het systeem instort en er toch een dictator aan de macht komt. Dat kan je niet uitsluiten. Maar hetzelfde kan gezegd worden van de huidige overheid. Ook daar is geen garantie dat er nooit meer een dictator of chaos zal zijn. Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Minister
|
![]() Nun,
Ik heb heel veel gelezen. Voornamelijk omdat er op 't forum niet al te veel concreets geschreven wordt. Ik was 't verplicht aan mezelf om uit te zoeken wat mij exact stoort. Ik heb gelezen uit noodzaak.
![]() |
#136 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Je moet lezen omdat je het wil, niet uit noodzaak. ![]() En ja, niemand schrijft wetenschappelijke papers op een forum. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar Popper toepassen op de humane wetenschappen is ontzettend dubieus.
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
|
![]() Er is geen vrije markt - in geen enkel opzicht. Niet op dit aardse. Dat hoef je niet te bewijzen door complexe formules of ingewikkelde economische theorieën, het is een conclusie die je snel leert trekken in de dagelijkse praktijk van de handel.
Ga met een kraampje op straat staan en je zult direct weten wat een "vrije" markt is. De groepen die een vrije markt tegenstaan, groeien met de dag, meestal gesteund door de overheid, in de gevallen waar niet zullen ze toch hun wil opleggen, illegaal dan. Noem een branche en ik zal u vertellen hoe deze is afgeschermd.
![]() |
#139 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik kan niet ontkennen dat de Amerikaanse overheid daar pat gezet werd in haar goede bedoelingen, die rampzalig uitdraaiden. Nu is 't aan jouw om de gehele situatie te erkennen. Om te beginnen met de vaststelling dat de markt onwennig omging met de interventies. De interventies waren namelijk totaal nieuw van aard en impact. De markt reageerde met een 'stop'. De markt reageerde met een kapitaal staking. De markt paralyseerde uit angst voor 't onbekende. Ik gebruik hier markt als een verzameling van mensen die handelen. Geef mij geen semantische spelletjes rond 'markt' aub. Overheid en markt waren elkaars coëfficiënten in het logaritmisch escaleren van de crisis. Tot overmaat van ramp hebben wij Europeanen het protectionisme beantwoord met protectionisme. Dat was geen economische noodzaak. Dat was puur represaille. Ook op vraag van 't Europese bedrijfsleven. Niet ingegeven door economie. Maar door afgunst, jaloezie, boosheid en een misplaatst rechtvaardigheidsgevoel. Heel deze toestand is tot in de treures geanalyseerd. En gebruikt om inmenging van de overheid als onbedoeld misdadig af te schilderen. Maar. 't Moet gezegd worden dat de effecten van de inmenging anders hadden kunnen uitdraaien, mocht de markt niet geantwoord hebben met ook een vorm van 'dwang' en 'protest'. 't Valt mij trouwens op de je opmerkingen die ik plaatste over de huidige crisis handig vermijdt. Zelf vind ik dat inmengingen van de overheid tijd en resultaat gebonden zouden moeten zijn. Zelf ben ik tegen elke inmenging van de overheid die enkel dient om geld in 't laadje te brengen, zonder een duidelijke meerwaarde op beleidsgebied. Ook ik ben niet 'happy' met 't opkopen van banken. Ik ben van mening dat door de inertie van de markt je enorme hoeveelheden geld nodig hebt om een héél klein beetje effect te ressorteren, als overheid. Geografisch gebonden protectionisme vind ik onzin. Ik vind dat de inmengingen van de overheid meer zichtbaar zouden moeten zijn. Ik vind dat de overheid beter zou streven naar vereenvoudiging. Maar. Tegelijk zie ik ook voordelen in het concept 'overheid'. Al is het maar om 'geweld' en 'bestraffing' relatief veilig onder te brengen in mandaten. Al is het maar het principe dat we 't met zijn allen (beter zouden) eens zijn over autoriteit, gehoorzaamheid en onpartijdigheid van tenminste één overkoepelend orgaan. En zie mij weer schrijven. Terwijl jij concreet weer niks los laat. Ik ben niet bang om gecorrigeerd te worden. Niet bang om fout te zijn. Niet bang om te tonen dat ik wel eens slecht geïnformeerd kan zijn. Ik heb geen reputatie te verdedigen. Ik gooi 't gewoon open naar je toe. Er is in dit 'vakgebied' geen waarheid te verdedigen, geen gelijk te halen, geen wet te stellen.
![]() |