![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Als men de volledige passage leest, wordt de context maar al te vlug duidelijk. [18] Maar Jezus zei tegen hem: ‘Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed, alleen God. 1.Hij bedoelt dat niets of niemand, in vergelijking met God's grootheid, goed of van énige waarde te noemen valt. Wij - in al onze beperktheden - zijn maar stof en as in vergelijking met God. 2.Een tweede besluit is, dat Hij (Jezus) dus ook niet God is. Ik snap dus niet vanwaar héél die wirwar aan verhalen komt: "De zoon, die niet gelijk is aan de Vader; Maar dan infeite tochwel goddelijk is ... En de zoon die gelijk is aan de God, die tevens ook de heilige geest is, terwijl hun moeder Maria, een mens is. En de zoon die op het eind van zijn leven, zijn Vader zou verweten hebben waarom die hem verlaten zou hebben; terwijl die 1 en dezelfde zouden zijn... En de zoon die het lam Gods zou zijn (gestorven voor de mensheid) - terwijl dit in fundamentele strijd komt met alle passages van de bergrede, de parabels en de passage van Jezus in de woestijn. En dus een mens die God zou zijn, terwijl ons voorheen bevolen werd, niets of niemand met God te veréénzelvigen... " Het begin van alle geloof is je hart veranderen, en objectief durven denken over God en het geloof. Ik hoor van vele pastoors en gelovige christenen (mijn oma, moeder, ...) dat het geloof iets moeilijk is. Maar dat is het niet. God is God. Kijk hoe Jezus leefde; hoe hij zijn God aanbad, zoals Mozes in de tijd deed. 1 en dezelfde God. Geen afgoden erbij voegende of hem familie-leden gevende... Pure aanbidding in de pure godsdienst voor de Ene God. Hoe komt het dan toch dat wij aan God een moeder hebben toegekend, en een zoon? Hoe ver zijn we niet afgedwaald, van de rechte godsdienst? We kennen aan alles een heilige toe, en in de kerken aanbidden we beelden... Wat is het verschil met de polytheisten of heidenen? De essentie is duidelijk: Deut 6:4-5 Hoor Israël, de Heer uw God is één. Gij zult de Heer uw God liefhebben met heel uw hart en heel uw ziel en met heel uw vermogen. Marcus 12:28 En een der schriftgeleerden horende, dat zij te zamen in woorden waren, en wetende, dat Hij hun wel geantwoord had, kwam tot Hem, en vraagde Hem: Welk is het eerste gebod van alle? 12:29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Is- raël! de Heere, onze God, is een enig Heere. 12:30 En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit ge- heel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod. Het is duidelijk: 1 God die dient aanbeden te worden EN Hij is énig/één. (dus geen drie!) Ook zegt Jezus niet: Heb mij lief/ aanbid mij... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het lijkt me waarschijnlijk dat de vergoddelijking van Jezus een wens is van 'volgelingen'. Ik wil daar niet aan mee doen, want het is niet zeker of Jezus wel als god gezien wou worden. Ik zie het als 'respectloos' hem die goddelijke status toe te dichten. 'Mysteries' tijdens Jezus leven zijn ook geen excuus hiervoor. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 november 2008 om 19:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Vreemdeling
|
![]() Klinkt niet overtuigend en blijkt ook in het geheel niet uit een analyse van de gegeven informatie. Indien Jezus een echte Jood was, en alle bronnen en geleerden zijn het daar wel over eens, dan zou alleen de implicatie van hetgeen u stelt al als blasfemie worden gezien. Indien we een joodse Jezus als uitgangspunt nemen dan is er geen enkele reden om iets anders te veronderstellen dan hetgeen System naar voren heeft gebracht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Heel boven gevoerde semantische discussie heeft volgens mij geen zin. Ook niet de analyse van bijvoorbeeld: Lucas 22:42 "…niet Mijn wil maar de Uwe geschiede!" Dat semantisch tot dezelfde conclusie leidt. Er is geen enkele grond om aan te nemen dat de 'boeken' niet reeds een interpretatie zijn, of zelfs gewoon fout vertaald.
![]() |
![]() |
#125 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Van dit eerste heeft system reeds een voorbeeld gegeven in voorgaande posts. (raadplegen van historische bronnen,...) In de linguistiek vertrekt men meestal van een Griekse basistekst en gaat men deze terug(?) naar het Aramees omzetten. Bepaalde "moeilijke" delen uit het evangelie worden op die manier soms duidelijker. Een veelgebruikt voorbeeld is de "lastige" passage waarin Jezus beweert dat het makkelijker is voor een kameel om door het oog van de naald te kruipen dan een rijke het koninkrijk Gods binnen te gaan. In het Aramees wordt echter zowel voor kameel als voor touw (dit werd gemaakt van kamelenhaar en kreeg hierdoor geleidelijk aan dezelfde betekenis, een beetje te vergelijken met hoe men in Nederland "magnetron" gebruikt voor microgolfoven) hetzelfde woord (gamlo) gebruikt. Nu, aangezien het ook heel moeilijk is om een dik touw door een oog van een naald te krijgen, blijft de hyperbool wel bestaan. Deze vertaling doet echter veel minder vreemd aan en kan daarom beschouwd worden als een mogelijk argument voor de redenering dat deze passage oorspronkelijk uit het aramees kwam. Citaat:
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"'waarom noemt gij me 'goed'? Niemand is 'goed' behalve God'" "Omdat ik geloof dat gij God zijt" ...zou antwoorden. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is juist.
Maar dat neemt niet weg dat ik dat antwoord op de vraag evidenter zou gevonden hebben. Trouwens de rijke jongeling antwoordt helemaal niet op de vraag. Jezus stelt de vraag ook niet alsof hij daarop een verbaal antwoord verwacht. Waarschijnlijk wilde Hij de rijke jongeling en de omstaanders doen nadenken alvorens op de vraag van de rijke jongeling te antwoorden. Kijk maar naar de context: 18 En een hooggeplaatst man vroeg Hem en zeide: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven? 19 Jezus zeide tot hem: Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen. 20 Gij kent de geboden: Gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, eer uw vader en moeder. 21 Hij zeide: Dat alles heb ik van jongs af in acht genomen. 22 Toen Jezus dat hoorde, zeide Hij tot hem: Nog één ding komt gij te kort: verkoop alles wat gij bezit, en verdeel het onder de armen, en gij zult een schat hebben in de hemelen, en kom hier, volg Mij. 23 Toen hij dat hoorde, werd hij diep bedroefd, want hij was zeer rijk. 24 Toen Jezus zag dat de man zo bedroefd werd, zei hij: ‘Wat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen te gaan. 25 Want het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog ener naald, dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. 26 En die dit hoorden, zeiden tot Hem: Maar wie kan dan behouden worden? 27 Jezus zei: ‘Wat bij de mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God.’ Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 30 november 2008 om 23:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je hebt mij wel nog steeds niet overtuigd dat het bijdraagt aan het 'welles' dan wel aan het 'nietes' van het spel. Of te wel. Zowel de 'welles' kant als de 'nietes' kant gebruikt dezelfde methoden en bediend zich van dezelfde dosis 'geloof' om 't spelletje levend te houden.
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vergeet niet dat Jezus als jood, volgens de evangeliën veroordeeld werd, precies om blasfemitische redenen. Kijk maar in Lucas 22: 66 Toen het dag werd, kwam de raad van oudsten van het volk bijeen, hogepriesters zowel als schriftgeleerden, en ze leidden hem voor in hun raadszitting. 67 Ze zeiden: ‘Als u de messias bent, zeg het ons dan.’ Maar Jezus antwoordde: ‘Als ik het u zeg, gelooft u mij toch niet. 68 En als ik een vraag stel, antwoordt u toch niet. 69 Maar vanaf nu zal de Mensenzoon gezeten zijn aan de rechterhand van de Almachtige.’ 70 Toen zeiden allen: ‘U bent dus de Zoon van God?’ Hij antwoordde: ‘U zegt dat ik het ben.’ 71 Ze zeiden: ‘Waarvoor hebben we nog getuigenverklaringen nodig? We hebben het immers zelf uit zijn eigen mond gehoord!’ Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 1 december 2008 om 07:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 1 december 2008 om 10:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja maar u verwart dingen. De passage hier gaat hier over de vraag of Jezus van Nazaret nu de messias is of niet, en of hij dat ook van zichzelf denkt. D�*t vragen de Oudsten aan Jezus . Maar 'messias zijn' betekent nog niet 'God zijn'. Bij de joden werd de komende messias gezien als zijnde de 'uitverkorene van God', de 'gezalfde' van God. En zeker niet God zelf. En in die zin is de Messias zeker de zoon van God. Alle mensen bij de joden waren de kinderen van God, en de joodse mannen dus zonen van Jaweh. Echter, alleen de messias was de 'uitverkoren zoon' van God. Nergens wordt in het OT gezegd dat de komende Messias God zelf zou zijn. Nergens. De messias was gewoon een sterveling, door God uitverkoren. Laatst gewijzigd door system : 1 december 2008 om 10:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Banneling
|
![]() Volgens Laurence Gardner
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Aangezien ik veel voel voor voor de zienswijze van Stephen Jay Gould, die de "wetenschap" (de term gebruik ik hier losjes) en religie als "nonoverlapping magisteria" zag, ga ik eigenlijk hiermee mee akkoord. De "wetenschappelijke" methodiek kan geloof niet bewijzen. Ik ben niet zeker, maar ik denk dat het Dawkins zelf was die hierop echter kritiek had door te beweren dat religie feitelijk nooit gezien kan worden als los van de wetenschappelijke realiteit. Dit tegenargument vind ik terecht, maar de overlapping lijkt mij slechts een gevolg te zijn van de beperktheid van de mens. Op zichzelf zijn religie en "wetenschap", volgens mijn visie althans, wel volledig gescheiden van elkaar, maar het is de mens die, door er over na te denken, te schrijven,... de religie als het ware naar het domein van de wetenschap trekt. Op zich zie ik dit niet als een fout ofzo, het is gewoon zoals het is, maar ik vind wel dat wanneer dit gebeurd, deze geintroduceerde religieuze elementen ook de wetenschappelijke toetsing moeten kunnen weerstaan. Met andere woorden, ik denk niet dat geloof zelf bewezen kan (tout court, dus niet enkel via de analyse van "heilige boeken") of zelfs moet worden. Zodra dit geloof echter het domein van de wetenschap betreedt, in de vorm van een historisch document bijvoorbeeld, veranderen echter de spelregels. Citaat:
![]() |
![]() |
#136 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zie dit niet als een 'weerleggings' bericht. Eerder als een 'voortkabbelen' en 'verruimen' en ook vooral 'samenbrengen'.
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 1 december 2008 om 13:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 1 december 2008 om 13:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Bvb. toen Hij mensen hun zonden vergaf. Hoe vaak lezen we niet in het Evangelie dat men dit godslasterlijk vond? Want alleen God kon zonden vergeven. Jezus voorstellen als een getrouwe jood doet het Evangelie zélf tekort. |
|
![]() |
![]() |