Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2008, 14:58   #121
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
http://www.dmlights.be/nl/cat/4502/T...H95SH3A9F.html
http://www.dmlights.be/nl/cat/4504/T...H93SH3A9F.html

voor wie het klassieke gloeigebeuren niet kan vergeten. armatuur in peervormpjes. enkel een halogeentje indraaien.
Tja, romantiek/nostalgie ...... kaarsen en olielampen zullen wel blijven.

Gewone halogeenlampjes geven geen geweldige stroombesparing.

Ik denk wel dat er meer varianten van LED-constructies zullen worden bedacht, staande en hangende uitvoeringen op afstand van plafond en met verticale luchtdoorstroming langs koelvinnetjes. Misschien ook met toegevoegde electronica om bij te hoge temperatuur de stroom automatisch te verkleinen.

Forse LED-samenstelsels met aangebouwde ventilator lijken mij ook wel denkbaar.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 9 december 2008 om 15:00.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 14:59   #122
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Halogeen gaat men blijkbaar nog niet verbieden, enkel de "oude gloeilamp"

(en dus heb ik geluk bijna overal in huis halogeen op 220V te hebben...)
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 15:11   #123
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Ik was laatst bij iemand thuis die in zijn nieuwe woning overal LED lampen had geplaatst. Er waren redelijk veel van die spots geplaatst, maar het bleef in de woonruimte vrij donker en het wit licht van die LEDs was erg kil en ongezellig. Er stonden daar enkele kaarsen op de tafel en die verlichtten die tafel beter dan al die LED spots die daar hongen.

Is dat het beste dat (betaalbare) LEDs op dit moment te bieden hebben of heeft die kerel een slechte koop gedaan?
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 15:40   #124
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Ik was laatst bij iemand thuis die in zijn nieuwe woning overal LED lampen had geplaatst. Er waren redelijk veel van die spots geplaatst, maar het bleef in de woonruimte vrij donker en het wit licht van die LEDs was erg kil en ongezellig. Er stonden daar enkele kaarsen op de tafel en die verlichtten die tafel beter dan al die LED spots die daar hongen.

Is dat het beste dat (betaalbare) LEDs op dit moment te bieden hebben of heeft die kerel een slechte koop gedaan?
Ga eens naar de Ikea, ik heb daar toch forse LED lampen zien staan....

En het OLED concept is erg aantrekkelijk om te verlichten. In plaats van puntbronnen gewoon "stroken" licht van allerhande kleuren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 15:41   #125
willem1940NLD

Standaard

Citaat:

LEDs hebben erg éénkleurig licht en veel mensen vinden dat inderdaad "ongezellig" want het beïnvloedt ook ons kleurwaarnemingsvermogen.

Er wordt aan verbeteringen gewerkt, o.a door samenschakelen van LEDs van verschillende kleur.

De toegepaste vermogens zijn nog zeer klein, o.a wegens het temperatuurprobleem.

Er zijn erg veel LEDjes nodig om aan een flinke en spreidbare lichtsterkte te komen; het meest verwacht ik van opstellingen achter matglas en/of "indirect licht" door het aanstralen van muren en plafonds.
Oud 9 december 2008, 16:36   #126
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
LEDs hebben erg éénkleurig licht en veel mensen vinden dat inderdaad "ongezellig" want het beïnvloedt ook ons kleurwaarnemingsvermogen.Er wordt aan verbeteringen gewerkt, o.a door samenschakelen van LEDs van verschillende kleur.
Hoe hoger het lichtvermogen, hoe koeler het licht mag (of moet) zijn om aangenaam te zijn. Heel fel licht met warmkleurige lampen komen omgekeerd dan zeer kitscherig en vermoeiend over. Daglicht zit rond 6500K(elvin), dat is nog veel blauwkoeler dan een koele TL buis, maar aangezien hoge lichtsterktes (tot 10000lux) ontstaan in open lucht, wordt dit niet zo ervaren en de kleurechtheid (waarneembaar verschil tussen kleuren) is 100%. Hoe lager de lichtsterkte, hoe natuurlijker warmwit wordt. Denk aan de ondergaande zon, hoe zwakker hoe roder. Ons lichaam is daar op ingesteld.

Het leuke aan dimmen van 12V halogeentjes is net dat op volle sterkte 4000K wordt bereikt en bij het dimmen de lichtkleur steeds warmer wordt. Zeer aangenaam systeem dus.

Citaat:
De toegepaste vermogens zijn nog zeer klein, o.a wegens het temperatuurprobleem.Er zijn erg veel LEDjes nodig om aan een flinke en spreidbare lichtsterkte te komen;
juist. het hoogste vermogen (commercieel) zit rond 3W / lamp. Dat is hetzelfde als 15W gloeilamp. Energetisch zeer efficiënt dus, maar je hebt veel lampjes nodig... Daarenboven hebben de beste LED's een koel licht, waardoor ze eigenlijk moeten gebruikt worden bij hoge lichtsterktes. Warm-witte LED's zijn minder efficient...

Citaat:
het meest verwacht ik van opstellingen achter matglas en/of "indirect licht" door het aanstralen van muren en plafonds.
Dat is nog steeds beter met TL. TL is tot 2x zo efficient als LED, en het is extreem betaalbaar.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 9 december 2008 om 16:39.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 16:43   #127
Steben

Standaard

Citaat:
Gewone halogeenlampjes geven geen geweldige stroombesparing.
Tis te zien. Pure lichtopbrengst is mooi, maar de gerichtheid en armatuur-efficientie is ook belangrijk. Halogeenspotjes geven gebundeld licht op de juiste plek. Met lompe gloeilampen is dat lastiger, waardoor soms indirect licht verloren gaat.

12V halogeen geeft daarenboven sowieso 1.5x zoveel licht per watt en helder, zeer kleurecht licht (4000K).
Daarenboven geven de laatste 12V halogenen (Energy saver) tot 2.5x zoveel licht als standaard gloeilampen.

standaard 220V halogeen geeft echter evenveel lichtopbrengst als standaard gloeilamp en enkel warmwit (2700K).
Dat heeft te maken met de dikte van de gloeidraad: die is dunner bij hoge spanning en kan dus minder hoog opgewarmd worden bij een gewenste levensduur.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 9 december 2008 om 17:00.
Oud 9 december 2008, 19:03   #128
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
............. TL is tot 2x zo efficient als LED, en het is extreem betaalbaar.
Jawel, TL is prima spul maar heeft een tamelijk hoge (met opzet ingebouwde?) slijtagefactor en heeft erg te lijden van aan/uit-schakelen. Ook heb ik de indruk dat het gebruik van speciale TL-dimmers nadelig is voor de levensduur (ik wil die dimmers dus niet in huis). "Vroeger" heb ik semi-beroepshalve geknutseld met zelfbedachte omvormer-schakelingen om TL met zeer hoog rendement (de buis als sturend element in de schakeling hangend) vanuit auto-accu te voeden, al met al toch redelijk leerzaam.

De prijs van LED-samenstelsels zegt niet heel veel meer, wordt voor de nieuwste modellen zo te zien voorlopig flink opgedreven want die lichtslang waarover ik vertelde had ontzettend veel LEDjes en een paar dagen geleden nog kocht mijn vrouw bossen "kunstbloemen" voor 5 euri met 10x8 LEDjes en in onderdelenwinkels worden losse LEDjes al bijna per kg aangeboden.
Oud 9 december 2008, 22:18   #129
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verschil heet vooral "zomer'.
dacht wel dat er één of andere slimme met ging afkomen
hoeveel dagen van een jaar kan men in België en Nederland zonder enige verwarming ? ( dan mag het nog supergeîsoleerd zijn )
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 22:25   #130
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zoals Willem zei: zomer + gasverwarming is ietsiepietsie meer efficient
ja dat misschien wel
maar dat zei ik dan ook niet

het ging over gloeilamp versus het aandeel dat je anders _en daar wordt nog steeds voor gekozen_ op een klassieke elektrische manier verwarmt
dat maakt in principe niet veel verschil indien beide beschouwende dezelfde ruimten vewarmen
blijft er natuurlijk nog die zomer wanneer je niet verwarmt of de dagen dat je niet verwarmt omdat je verder kan met de geaccumuleerde warmte van de vorige dagen
wat de zomer betreft... zijn dat net niet die dagen wanneer een mens ook minder behoefte heeft aan licht ?

allez, alle gekheid op een stokje.... je weet wel waar ik naartoe wil
ik vind dat men dan als men zo'n verbod overweegt men ook eens moet kijken naar verouderde (elektrische) verwarmingtechnieken
Oud 10 december 2008, 01:01   #131
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
dacht wel dat er één of andere slimme met ging afkomen
hoeveel dagen van een jaar kan men in België en Nederland zonder enige verwarming ? ( dan mag het nog supergeîsoleerd zijn )
Vijf maanden, zelden zes; toch wel een aardig percentage.

Warmte uit electriciteit is in alle opzichten de duurste variant.
Oud 10 december 2008, 01:12   #132
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
allez gij je swanst nu
geen verwarming hé

ps een supergeïsoleerd huis daalt zowat 1 °C in 48 uur dacht ik

Citaat:
klopt...

vandaar ook mijn opmerking ivm dat ik het beschouw naast het niet-verbod op elektrische verwarming
Oud 10 december 2008, 01:13   #133
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
allez gij je swanst nu
geen verwarming hé
wat een collectie aan truien moet gij ni hebben liggen

ps een supergeïsoleerd huis daalt zowat 1 °C in 48 uur dacht ik

Citaat:
klopt...

vandaar ook mijn opmerking ivm dat ik het beschouw naast het niet-verbod op elektrische verwarming
Oud 10 december 2008, 02:20   #134
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
allez gij je swanst nu
geen verwarming hé
wat een collectie aan truien moet gij ni hebben liggen
Lijkt mij niet abnormaal, ik schat dat het hier rond de vier-vijf maanden is. Tegen midden mei gaat de verwarming uit en midden/eind september weer aan.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 02:56   #135
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Lijkt mij niet abnormaal, ik schat dat het hier rond de vier-vijf maanden is. Tegen midden mei gaat de verwarming uit en midden/eind september weer aan.
Limburg heeft ongeveer 2 weken eerder lente/terrasjes en de nazomer duurt zowat 2 weken langer, gemiddeld; zomertemperaturen meest 4 graden hoger en winters 4 graden kouder dan Rest Nederland.
Oud 10 december 2008, 03:14   #136
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
neen hier ( zuiden Antwerpen) is dat dus zeker niet het geval.... we stoken hier zowat 8 a 9 maanden aan een stuk ( niet altijd even intens naturlijk ) in de dag en die drie overige misschien niet maar wel 's morgens en 's avonds

nu geef ik wel toe dat de omstandigheden inzake isolatie en performantie verwarming niet echt dat is ... om niet te zeggen zeer belabberd
en de aard van 't beestje zal natuurlijk ook wel een rol spelen
Oud 10 december 2008, 09:43   #137
Steben

Standaard

Citaat:
Jawel, TL is prima spul maar heeft een tamelijk hoge (met opzet ingebouwde?) slijtagefactor en heeft erg te lijden van aan/uit-schakelen. Ook heb ik de indruk dat het gebruik van speciale TL-dimmers nadelig is voor de levensduur (ik wil die dimmers dus niet in huis).
Ik denk dat dimmen vooral geen positief effect heeft op de levensduur, eerder dan een negatief. Slijten gedimde gloeilampen niet weldegelijk minder?

Citaat:
"Vroeger" heb ik semi-beroepshalve geknutseld met zelfbedachte omvormer-schakelingen om TL met zeer hoog rendement (de buis als sturend element in de schakeling hangend) vanuit auto-accu te voeden, al met al toch redelijk leerzaam.
mmm, lijkt me spannend, willem!

Citaat:
De prijs van LED-samenstelsels zegt niet heel veel meer, wordt voor de nieuwste modellen zo te zien voorlopig flink opgedreven want die lichtslang waarover ik vertelde had ontzettend veel LEDjes en een paar dagen geleden nog kocht mijn vrouw bossen "kunstbloemen" voor 5 euri met 10x8 LEDjes en in onderdelenwinkels worden losse LEDjes al bijna per kg aangeboden.
lichtkwaliteit is wel minder hoor. geleurde led's geven echt kleur, in plaats van wit met een temperatuur.
leve de manmanman club
Oud 10 december 2008, 09:44   #138
Steben

Standaard

http://www.deredactie.be/cm/de.redac...0_koppelkuurne

elektrische verwarming is idd duurste.
de moeite

Boeteconsumptie is verbijsterend, alsook de wederom walgelijke bouwfirma's. Die hebben het koppel overtuigd dat die inbreuk hen "slechts" 4000€ ging kosten...
walgelijk

zo zie je maar: zonder architect goedkoper he! my ass
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 10 december 2008 om 09:46.
Oud 10 december 2008, 09:59   #139
Steben

Standaard

http://www.osram.com/osram_com/Consu...VER/index.html

als ge u 500W wilt vervangen...
leve de manmanman club
Oud 10 december 2008, 10:05   #140
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

De hypocriete houding van Europa maar evenzeer onze regering scheert stilaan ongekend hoge toppen. 16k€ boete om uw huis enkel electrisch te verwarmen...maar ondertussen verschepen we bv al onze co2 uitbrakende, brandstofverslindende oude wagens naar de 3de wereld, die leven tenslotte toch op een andere planeet. 't Kind van onze regering moet natuurlijk een naam hebben, "Greed" zou toepasselijk zijn.

Je bent hier wel het "groot licht" he Steben 't is uw ding Watt zeker?

Laatst gewijzigd door lantjes : 10 december 2008 om 10:12.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be