Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2008, 17:16   #121
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Kom, kom, je begrijpt maar al te goed wat ik wil zeggen.
De beschrijvingen mbt individueel wel en in groep niet komen ook niet ter zake.
Ik denk dat mijn antwoord nochtans vrij duidelijk was.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 20:25   #122
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

@ Steben:

Israël is een door de toenmalige VN als een legitieme staat verklaard. Als je daaraan gaat tornen, kan ik met evenveel gemak zeggen dat België geen staat is, en Nederland ook niet.
Een dergelijk uitgangspunt snijdt echter geen hout en ik sluit me bij Ostyn aan, in dat opzicht.
Oud 18 december 2008, 22:07   #123
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Daar kan ik absoluut niet mee akkoord gaan. Dat neigt teveel naar de ontkenning van Israel als een legitieme staat. Het feit is gewoon dat Israel een legitieme, internationaal erkende staat is en dat de Palestijnse gebieden dat niet zijn. Ik ben helemaal niet tegen een Palestijnse staat, maar dan moet die ook de verantwoordelijkheden nemen van een staat, bv. het uit de weg ruimen van Hamas en Islamitische Jihad.
Hoe kan je een staat die niet bestaat voorwaardelijke taken gaan opleggen eigen aan een functionerende staat als sine qua non om een effectieve staat te worden?
Lijkt mij een zeer opportunistische drogreden.

Citaat:
29 november 1947 De VN nemen resolutie 181 aan, met de aanbeveling Palestina nogmaals op te delen in een Joodse en een Arabische staat. Jeruzalem krijgt een internationaal statuut. De Joden van Palestina accepteren de resolutie die ook bekend staat als het Verdelingsplan, terwijl de Arabieren van Palestina en daarbuiten haar unaniem van de hand wijzen. Na het bekendworden van de resolutie breekt in Palestina opnieuw een burgeroorlog uit.
Dat is en blijft nog steeds de beste oplossing. De fout van de Arabische Palestijnen toen is cruciaal, dat geef ik toe. Maar dat kan onmogelijk een legitimering zijn van het laten vallen van de doelstelling van de VN toen. Als je dat doet, hol je de VN volledig uit als principe.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 18 december 2008 om 22:11.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 22:09   #124
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Anti-Arabische racisten zoals U krijgen evenmin een forum op de VARA, nergens trouwens in Europa, behalve op internetfora. ".
Natuurlijk, want de politieke klasse in dat E.U gedrocht gedraagt zich als de gewillige hoer van het Eurabische bezettingsproject, uitgetekend begin de jaren '70 na de oliecrisis. Bovendien ben ik geen racist, want ik haat geen Molukkers, Indonesiërs, Joden of Afro-Amerikanen. En ook niet de Arabier als menselijk wezen, wel hun verachterlijke cultuur gebaseerd op primitieve principes zoals sexisme, machisme, Jodenhaat, Amerikanenhaat en onverdraagzaamheid t.a.v blanken en westerlingen.

Citaat:
. Tenslotte zou ik graag eens weten waarom Gretta Duisenberg anti-semitisch is, omdat ze de schendingen van de mensenrechten van de Palestijnen aanklaagt of omdat ze wil dat Israel VN-resoluties respecteert? Veel Israeli en Joden doen dat ook, zelfs in Israel zelf (Gush shalom, etc.). Zijn dat dan ook anti-semieten?".
Iemand die in een radioprogramma zegt dat zij "6 miljoen" handtekeningen wil verzamelen is voor mij en voor elk normaal mens een antisemiet!

1. Gretta Duisenberg werd in korte tijd de bekendste Nederlandse actievoerder voor de Palestijnse zaak. In een gesprek met haar joodse buren, die zich stoorden aan de aanwezigheid van de vlag, zou ze hebben gezegd dat het "de puissant rijke joden in Amerika zijn die Israël in stand houden, waardoor ze in Israël de Palestijnen kunnen onderdrukken". Bron:ttp://nl.wikipedia.org/wiki/Gretta_Duisenberg

2.Gretta Duisenberg nam in juni 2002 het initiatief tot de oprichting van de actiegroep Stop de Bezetting, waarvan zij voorzitter werd. De groep organiseerde in september 2002 een handtekeningenactie tegen de Israëlische bezetting van de Palestijnse gebieden. Toen er 6.000 handtekeningen waren verzameld, en dit in aanwezigheid van een radiojournaliste, Hettie Lubberding van de AVRO, net aan Duisenberg werd gemeld, vroeg Lubberding op hoeveel handtekeningen Duisenberg hoopte. Ze antwoordde lachend: "Even kijken, zes miljoen". Deze uitspraak was voor de advocaten Bram Moszkowicz en Herman Loonstein aanleiding in oktober een aanklacht tegen haar in te dienen.

Citaat:
U daarentegen maakt er geen geheim van dat U Arabieren een minderwaardig volk vindt en Joden Ubermenschen, of in uw eigen bewoordingen "het uitverkoren volk".
Uitverkoren volk staat gewoon in de bijbel waarvan ik citaten pluk en voor mij is daa het begin ontstaan van onze westerse samenleving, het geen communisten zoals u liever zouden vernietigen. En nogmaals ik vind Arabieren niet minderwaardig als mens of als ras, wel hun cultuur is ondergeschikt aan de westerse cultuur.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 22:12   #125
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
@ Steben:
Israël is een door de toenmalige VN als een legitieme staat verklaard. Als je daaraan gaat tornen, kan ik met evenveel gemak zeggen dat België geen staat is, en Nederland ook niet.
Een dergelijk uitgangspunt snijdt echter geen hout en ik sluit me bij Ostyn aan, in dat opzicht.
De Arabische staat ook, hoor!
U wil niet inzien, me dunkt ,dat ik Israel legitiem vindt, maar ik stel de uitgangspunten vandaag tegenover die in de tijd van de erkenning en ik zie grote verschillen en disproporties.
leve de manmanman club
Oud 18 december 2008, 22:17   #126
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
U steunt dus de organisaties van vertriebenen die menen dat de Duitsers moeten kunnen terugkeren naar hun woongebieden in Polen en de Tsjechische Republiek?
Er wonen nog Duitsers in die gebieden he! En hun rechten groeien met de dag. Uiteraard vind ik dat dat moet kunnen. Polen en Tsjechen uit hun huizen zetten enkel om een Duitser te plaatsen niet nee. Maar Pools "staatseigendom" moet wellicht wel ongedaan kunnen worden gemaakt. Ik ben wel geen voorstander van het her-annexeren van die eigendommen. Die kunnen immers niet beschouwd worden als eigendom van Duitsland noch Polen, maar van Duitsers (en dus binnen de staten Polen en Tsjechië blijven).
leve de manmanman club
Oud 18 december 2008, 22:43   #127
D'ARTOIS

Standaard

@ Steben

Lees nu eens het boek van Dominique LaPierre en Larry Collins: "O Jerusalem" een docu over de eerste dagen van de Staat Israël, met een korte inleiding betreffende de voorgeschiedenis. het is een docu - geen geromantiseerd verhaal �* la "Exodus" van Leon Uris.

Het probleem, de oorzaak ervan, ligt ook bij de landen die de ontheemde Joden uit de concentratiekampen niet wilde opnemen. Daar heeft '47 - '48 ook mee te maken.
Daarom werd Antwerpen ook de diamantstad zoals dat voor de oorlog Amsterdam was.
Oud 19 december 2008, 09:56   #128
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Hoe kan je een staat die niet bestaat voorwaardelijke taken gaan opleggen eigen aan een functionerende staat als sine qua non om een effectieve staat te worden?
Lijkt mij een zeer opportunistische drogreden.
Geen enkele staat wordt erkend tenzij hij aan een aantal essentiële voorwaarden kan voldoen. Dat lijkt mij vrij elementair. Het feit dat dit principe soms met voeten getreden wordt betekent niet dat het niet meer geldt.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 09:58   #129
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
De Arabische staat ook, hoor!
U wil niet inzien, me dunkt ,dat ik Israel legitiem vindt, maar ik stel de uitgangspunten vandaag tegenover die in de tijd van de erkenning en ik zie grote verschillen en disproporties.
Wat is "De Arabische staat"? Er bestaan een aantal internationaal erkende Arabische staten maar geen "de arabische staat".
Oud 19 december 2008, 09:59   #130
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Er wonen nog Duitsers in die gebieden he! En hun rechten groeien met de dag. Uiteraard vind ik dat dat moet kunnen. Polen en Tsjechen uit hun huizen zetten enkel om een Duitser te plaatsen niet nee. Maar Pools "staatseigendom" moet wellicht wel ongedaan kunnen worden gemaakt. Ik ben wel geen voorstander van het her-annexeren van die eigendommen. Die kunnen immers niet beschouwd worden als eigendom van Duitsland noch Polen, maar van Duitsers (en dus binnen de staten Polen en Tsjechië blijven).
Beseft u eigenlijk wel dat u pleit voor het opheffen van de vrede binnen Europa?
Oud 19 december 2008, 10:13   #131
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Natuurlijk, want de politieke klasse in dat E.U gedrocht gedraagt zich als de gewillige hoer van het Eurabische bezettingsproject, uitgetekend begin de jaren '70 na de oliecrisis. Bovendien ben ik geen racist, want ik haat geen Molukkers, Indonesiërs, Joden of Afro-Amerikanen. En ook niet de Arabier als menselijk wezen, wel hun verachterlijke cultuur gebaseerd op primitieve principes zoals sexisme, machisme, Jodenhaat, Amerikanenhaat en onverdraagzaamheid t.a.v blanken en westerlingen.
Als u uw eigen brede definitie van antisemitisme op uw eigen uitspraken toepast, dan zijn deze uitspraken racistisch. Het doet weinig ter zake of het nu om de individuele Arabier gaat, of zijn 'verachtelijke' cultuur; integndeel, naar mijn aanvoelen gaat racisme niet zozeer om individuen, maar om stereotypering van een cultuur in zijn geheel.

Citaat:
1. Gretta Duisenberg werd in korte tijd de bekendste Nederlandse actievoerder voor de Palestijnse zaak. In een gesprek met haar joodse buren, die zich stoorden aan de aanwezigheid van de vlag, zou ze hebben gezegd dat het "de puissant rijke joden in Amerika zijn die Israël in stand houden, waardoor ze in Israël de Palestijnen kunnen onderdrukken". Bron:ttp://nl.wikipedia.org/wiki/Gretta_Duisenberg
De formulering is ongelukkig en ook de context waarin ze deze uitspraak deed, maar het is een algemeen bekend feit dat in de Amerikaanse politiek de invloed van pro-Israëlische lobbygroepen buitenmaats groot is. Ik heb er al een paar keer aan gerefereerd, maar u zou misschien The Israel Lobby and U.S. Foreign Policy van Mearsheimer en Walt eens moeten lezen. Eigen aan de Angelsaksische stijl zetten ze hun argumenten zeer sterk aan, maar de mechanismen en netwerken die ze blootleggen, zijn bijwijlen hallucinant.

Citaat:
2.Gretta Duisenberg nam in juni 2002 het initiatief tot de oprichting van de actiegroep Stop de Bezetting, waarvan zij voorzitter werd. De groep organiseerde in september 2002 een handtekeningenactie tegen de Israëlische bezetting van de Palestijnse gebieden. Toen er 6.000 handtekeningen waren verzameld, en dit in aanwezigheid van een radiojournaliste, Hettie Lubberding van de AVRO, net aan Duisenberg werd gemeld, vroeg Lubberding op hoeveel handtekeningen Duisenberg hoopte. Ze antwoordde lachend: "Even kijken, zes miljoen". Deze uitspraak was voor de advocaten Bram Moszkowicz en Herman Loonstein aanleiding in oktober een aanklacht tegen haar in te dienen.
Die zes miljoen handtekeningen, dat zou je inderdaad als antisemitisme kunnen beschouwen: misschien niet zozeer in eigenlijke, dan toch in juridische zin.

Citaat:
Uitverkoren volk staat gewoon in de bijbel waarvan ik citaten pluk en voor mij is daa het begin ontstaan van onze westerse samenleving, het geen communisten zoals u liever zouden vernietigen. En nogmaals ik vind Arabieren niet minderwaardig als mens of als ras, wel hun cultuur is ondergeschikt aan de westerse cultuur.
1.) Als u met dergelijke Bijbelse argumenten komt, dan is meteen elk debat afgelopen: u beroept zich op een hogere, onaantastbare macht. Gelijk welk argument u op uw weg vindt, u kan het met één beweging van de baan vegen.

2.) Die laatste uitspraak is opnieuw racistisch.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 15:28   #132
D'ARTOIS

Standaard

@ Ossaert:
Ziende dat we zwaar naast de rails gaan,toch nog even dit: Ik heb Mearsheimer gelezen (net) met name het artikel over de Joodse Lobby in de VS.

De grote geldstromen worden beheerd door 1) Overheid, Politiek; 2) Banken - Multinationals.
In de VS zijn vrijwel alle personen die met het geldwezen te maken hebben veelal van Joodse origine en veelal ook politiek actief. De link is dus snel gelegd.
Met zijn stellingen ben ik het "Im groszen Ganzen" wel eens; op een aantal punten zal ik mijn mening moeten herzien dan wel mij beter oriënteren. Ik ga nog even door met het bestuderen van zijn artikelen, maar wilde u dit toch laten weten
Oud 19 december 2008, 15:51   #133
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
@ Ossaert:
Ziende dat we zwaar naast de rails gaan,toch nog even dit: Ik heb Mearsheimer gelezen (net) met name het artikel over de Joodse Lobby in de VS.

De grote geldstromen worden beheerd door 1) Overheid, Politiek; 2) Banken - Multinationals.
In de VS zijn vrijwel alle personen die met het geldwezen te maken hebben veelal van Joodse origine en veelal ook politiek actief. De link is dus snel gelegd.
Met zijn stellingen ben ik het "Im groszen Ganzen" wel eens; op een aantal punten zal ik mijn mening moeten herzien dan wel mij beter oriënteren. Ik ga nog even door met het bestuderen van zijn artikelen, maar wilde u dit toch laten weten
Ik ben op dit ogenblik bezig met het boek dat Mearsheimer heeft geschreven en waarin de ideeën uit dat artikel worden uitgewerkt. De nadruk ligt daar niet zozeer op de bank- en bedrijfswereld, maar op de politieke lobbygroepen, die tot de rijkste, best georganiseerde en meest invloedrijke van Washington behoren. Het is tekenend dat het oorspronkelijke artikel op een bepaald moment een onderwerp wordt in het boek: in het hoofdstuk waarin de auteurs beschrijven hoe de lobby probeert de academische wereld te beïnvloeden, beschrijven ze ook de tegenwerking die ze zelf hebben gekregen toen hun artikel verscheen of ze lezingen over het onderwerp wilden geven. Wat heel significant is, is dat Mearsheimer en Walt voortdurend herhalen dat ze hoegenaamd geen antisemieten zijn en het bestaansrecht van Israël niet ontkennen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 19 december 2008 om 15:51.
Oud 19 december 2008, 16:00   #134
ossaert
Minister-President

Standaard

Nu we het toch over interessante literatuur hebben. Ik heb me vandaag de biografie van koning Hoessein aangeschaft:

Avi Shlaim, Lion of Jordan. The Life of King Hussein in War and Peace.

Iets zegt me dat dit boek niet lang ongelezen zal blijven.
Oud 19 december 2008, 16:09   #135
D'ARTOIS

Standaard

Dat verbaasd mij niet. Het is tekenend voor die specifieke groep. Ik heb jarenlang voor Israëlische bedrijven gewerkt, kende destijds de politieke verhoudingen, reed met Perez rond toen die nog gewoon in de kibbutz werkte,
hoor nu via via de enorme schandalen binnen de Israëlische politiek. Complottheorieën waarbij 9/11 kinderspel is, ik weetniet meer wat ik ervan moet denken. Een en ander kwam aan het rollen toen ik wat meer wilde weten over de mysterieuze dood van een bekende Israëlische zangeres. Dat leidde mij in een doolhof van de problemen van nu.
Zelf weet ik niet meer wat ik van het geheel moet denken. Als ik wil weten of iets in Israël is gepubliceerd, sturen ze me naar een Joodse boekhandel in Chicago. Je begrijpt natuurlijk dat dit niet meer normaal is. Maar in grote trekken volg ik Mearsheimer wel en geloof hem ook. Met name wat hij schrijft over de IDF klopt wel met wat ik weet en het ambiguïstische spel dat Israël met licentie-technologie speelt ken ik uit persoonlijke ervaring.
Oud 19 december 2008, 16:14   #136
D'ARTOIS

Standaard

Ik kende ooit de opperstalmeester van Hussein - je zult de naam wel in het boek tegenkomen, Santiago L. Hussein's dochter, Alia, was als jong meisje een uitstekende amazone. Een leuke anecdote is hoe Hussein aan zijn opperstalmeester kwam. Als dat niet in het boek staat zalik je die story in een pm doen toekomen. Heel tekenend voor Hussein.
Oud 19 december 2008, 16:31   #137
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Het mens bedoelt het vast goed, maar het is nogal dom om in een gewapend conflict - als westerling althans - kanten te kiezen. Toch wel een vreemde keuze van haar, omdat zij - als vrouw - van alle landen in het Midden-Oosten, in Israël toch het beste behandeld zou worden.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 16:54   #138
D'ARTOIS

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het mens bedoelt het vast goed, maar het is nogal dom om in een gewapend conflict - als westerling althans - kanten te kiezen. Toch wel een vreemde keuze van haar, omdat zij - als vrouw - van alle landen in het Midden-Oosten, in Israël toch het beste behandeld zou worden.
Je had haar eens moeten zien knuffelen met Arafat (in zijn laatste dagen in Ramallah). Bijna stuitend.
Oud 19 december 2008, 19:01   #139
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je had haar eens moeten zien knuffelen met Arafat (in zijn laatste dagen in Ramallah). Bijna stuitend.
Laat dat 'bijna' maar weg.

Wat mij in Gretta Duisenberg tegenstaat is, in willekeurige volgorde, haar domheid en haar haat. Haar misbruik van haar positie als 'vrouw van' wekt bij mij ook niet veel sympathie op.

Anja Meulenbelt komt op mij dan wel weer over als oprecht betrokken maar zij censureert alles weg wat niet in haar kraam past.

Een (nu overleden) Karel Glastra van Loon die een voorwoord schrijft in een ronduit... uh...'onzorgvuldig' boek over Israël van Peter Edel is ook vermeldenswaard.

Ik noem deze mensen als - late - reactie op eerdere uitlatingen in deze draad dat het tornen aan het bestaansrecht van Israël is voorbehouden aan 'klein-links'. De genoemde mensen zijn echter allemaal verbonden aan, of lid van, de SP die gezien de recente groei toch echt niet meer tot 'klein-links' gerekend kan worden.

Van de mensen die het opnemen voor de Palestijnse zaak zijn er in Nederland maar een paar die ik betrouwbaar acht. Dat zijn o.a. Bertus Hendriks (lid Palestina-Komitée, Wereldomroep) en Joris Luyendijk (jarenlang correspondent in het midden-oosten).
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 20:04   #140
D'ARTOIS

Standaard

Ik heb vanaf 1978, en ook nog wel daarvoor denk ik, stellig geloofd dat in '48 de Palestijnen niet door de Joden werden weggejaagd maar door hun Arabische broeders, die een vrij schootsveld wilden hebben.
Laten we wel wezen: het Arabische Legioen onder aanvoering van Glubb Pascha, de Egyptische troepen, die van Syrië - daaraan toegevoegd De Turks/Libanese landeigenaren, nee ik kon (en kan) in deze stelling niets vreemds zien.
Forumlid Ossaert haalde een aantal stukken aan, onder andere die van de al eerder besproken Maersheimer, nu moet ik toch echt gaan twijfelen. Omtrent deze mythe, zoals Maersheimer beweert, zal ik me dus zeker heroriënteren.

Wat "klein-links" - dat idd niet meer klein-links is nu met Palestina wil is me niet geheel duidelijk. dat het politieke "moraalridders" zijn dat begrijp ik wel, dat ze af en toe een dikke klauw in de subsidie pot steken begrijp ik ook, maar ze zullen zichzelf niet opblazen zoals de Nederlandse SSers vrijwillig naar Stalingrad gingen en daar voor hun ideaal vochten. Daden die ik begrijp ondanks ik ze niet zie zitten.
Gretta met haar dubieuze aanhang, zijn de mensen van het woord, niet van de daad. het zijn millieuactivisten met een ander jasje aan.

Mijn oude oom zou zeggen: c'est tout qui fait le monde".....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be