Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2009, 10:07   #121
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Er zijn gradaties. Kim De Gelder is zwaarder geraakt geweest.
Waardoor? De moderniteit? Of bedoel je iets anders?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2009, 10:10   #122
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Ieder huisje zijn kruisje.
Op tijd es gaan biechten.
Matrassen vol geld.
En troubadours die gruwelmoorden bezingen op het dorpsplein.
Waar moet ik tekenen ?
Zoals je het zegt klinkt het gruwelijk.
Maar ik meen het serieus, de menselijke maat moet terugkomen. De wereld wordt groter, onpersoonlijker en onverschilliger. En juist die onverschilligheid is m.i. funest. Ik ben alleen verbaasd dat juist in een gemoedelijke omgeving als Dendermonde, waar het sociale leven toch enige samenhang zou moeten vertonen, dit soort excessen plaatsvinden.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2009, 10:14   #123
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn gradaties. Kim De Gelder is zwaarder geraakt geweest.
Dat ontken ik niet.
In dezen sprak ik alleen voor mezelf.
Ik ben ook niet de maatstaf der dingen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2009, 10:25   #124
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Steeds meer jonge psychoten: gevolg van de "moderniteit"?
De moderniteit is helemaal niet psychotisch, maar diep cretinistisch, imbeciel, en shizofreen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2009, 11:00   #125
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Daar ben ik het absoluut mee oneens.
Men kan de mensen niet genoeg informeren over de symptomen van bepaalde psychologische stoornissen.
Het aantal mensen dat er rondlopen met een niet-officieel herkende stoornis is vermoedelijk enorm. Het zijn net die mensen die alle hulp die ze nodig hebben ontberen, en die vroeg of laat gevaarlijk kunnen worden, voor hunzelf, of voor hun omgeving. Deze mensen hebben daarnaast ook het recht op hulp omdat levenskwaliteit simpelweg een heel belangrijk iets is, een mensenrecht.
Goed ja. Ik kan je wel volgen. Geesteszieken hebben recht op hulp, adequaat. Het zou er nogal aan mankeren.

Denk toch eens na over de volgende vraag. Hoeveel ouders die momenteel nog twijfelen over het wel of niet gedwongen laten opnemen van hun zoon of dochter zullen nu niet de beslissende stap zetten ? Een dezer dagen zullen we in de media kunnen lezen en horen dat er een stijgende vraag is naar opvang voor geesteszieken. Gegarandeerd.

Ik heb de indruk dat je het onderwerp iets te rationeel benadert. Laten we ons om te beginnen eerst de vraag stellen wat juist de norm is. De juridische grens tussen detineren en interneren is dun. Wat is de norm ? Ik ben geen expert, maar ik informeer me wel, en dan stel ik vast dat normen binnen de psychiatrie in eerste instantie worden getoetst aan de litteratuur, aan wat collega's met aanzien publiceren. Hoe lang is het geleden dat pakweg homoseksualiteit als ernstig afwijken gedrag werd bestempeld ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2009, 11:36   #126
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Waardoor? De moderniteit? Of bedoel je iets anders?
Dat Kim De Gelder een slachtoffer van de moderniteit is, staat imho buiten kijf.

Maar dat bedoelde ik hier niet. Wat men de laatste twee dagen her en der over hem en zijn situatie kon lezen (het blijft allemaal van horen zeggen hé), doet me concluderen dat hij zwaar beschadigd is door zijn milieu.

Om hier geen slapende Beotiërs wakker te maken, ga ik verder niet specificiëren wie dat in mijn ogen is.
Oud 30 januari 2009, 11:37   #127
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Misschien de jeugd terug grootbrengen met oogkleppen op tot dat ze oud genoeg zijn om ze af te zetten?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2009, 11:42   #128
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Zoals je het zegt klinkt het gruwelijk.
Maar ik meen het serieus, de menselijke maat moet terugkomen. De wereld wordt groter, onpersoonlijker en onverschilliger.
Alleen al "de zorg" bestaat enkel nog als professionele categorie. Als een jongere in nood om halfzes een aanval krijgt, moet hij pilletjes pakken tot de volgende dag want de verzorgers moeten naar huis.

Citaat:
En juist die onverschilligheid is m.i. funest. Ik ben alleen verbaasd dat juist in een gemoedelijke omgeving als Dendermonde, waar het sociale leven toch enige samenhang zou moeten vertonen, dit soort excessen plaatsvinden.
Dendermonde, Scherpenheuvel-Zichem of Scharnegoutem: het maakt weinig uit. De moderniteit beperkt zich niet tot de stadsgebieden, ze zit in onze hoofden en in onze PC-chips, én ze wordt van bovenaf opgelegd.
Oud 30 januari 2009, 11:43   #129
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Misschien de jeugd terug grootbrengen met oogkleppen op tot dat ze oud genoeg zijn om ze af te zetten?
Dat lijkt me een interessante denkpiste.

Bedenk dat er zeer goede redenen zijn om paarden oogkleppen op te zetten; Zonder raken ze in paniek.
Oud 30 januari 2009, 11:45   #130
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dat ontken ik niet.
In dezen sprak ik alleen voor mezelf.
Ik ben ook niet de maatstaf der dingen.
Ik wil maar zeggen dat degenen die kunnen bevatten wat die beschadiging betekent en hoe ondraaglijk de gevolgen zijn, uiterst schaars zijn.
Oud 30 januari 2009, 11:46   #131
Bhairav

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me een interessante denkpiste.

Bedenk dat er zeer goede redenen zijn om paarden oogkleppen op te zetten; Zonder raken ze in paniek.
Dat is dan ook omdat die paarden ongevraagd voor de kar gespannen worden...

Laatst gewijzigd door Bhairav : 30 januari 2009 om 11:48.
Oud 30 januari 2009, 11:48   #132
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De moderniteit is helemaal niet psychotisch, maar diep cretinistisch, imbeciel, en shizofreen.
De moderniteit? Ik zit al in het post-postmodernisme.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2009, 11:49   #133
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dan ook omdat die paarden ongevraagd voor de kar gespannen worden...
Ook kinderen moeten een weg gaan, weg uit de baarmoeder, weg uit de veilige mama-omgeving. Als Kim De Gelder op het juiste moment de jusite oogkleppen gekregen had, was hij misschien niet in paniek geraakt.
Oud 30 januari 2009, 11:51   #134
Bhairav

Standaard

Citaat:
Ook kinderen moeten een weg gaan, weg uit de baarmoeder, weg uit de veilige mama-omgeving. Als Kim De Gelder op het juiste moment de jusite oogkleppen gekregen had, was hij misschien niet in paniek geraakt.
Een paard is oorspronkelijk niet gemaakt om karren voort te trekken.
Oud 30 januari 2009, 11:55   #135
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een paard is oorspronkelijk niet gemaakt om karren voort te trekken.
De reden waarom het paard oogkleppen nodig heeft, zijn niet de karren, wel de weg en wat zich daar allemaal langs afspeelt. Denk er eens over na.
Oud 30 januari 2009, 11:59   #136
Bhairav

Standaard

Citaat:
De reden waarom het paard oogkleppen nodig heeft, zijn niet de karren, wel de weg en wat zich daar allemaal langs afspeelt. Denk er eens over na.
Dat paard moet niet opdraaien omdat die karren volgens sommigen een bepaalde weg opmoeten.
Oud 30 januari 2009, 12:00   #137
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mss, of hij had net die oogkleppen iets aangedaan. we gaan het nooit weten, de mens kan je echt niet in modelletjes gieten, we gaan er ons echt moeten bij neerleggen hoor.
Oud 30 januari 2009, 12:03   #138
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
Waarom collocaties vergemakkelijken ? Wat is er mis met de huidige procedure van gedwongen opname ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Het lukt niet.
Hoe gestoord iemand ook is en hoezeer hij daardoor ook zijn omgeving teistert of zelfdodingsneigingen heeft, je krijgt hem niet vast zolang hij niet wil. Dat betekent dat jij met de onomkeerbare brokken zit opgescheept.
Vraag maar eens rond aan mensen die te maken hebben met mensen met psychologische problemen...
Het lukt wel, maar wie het laatste woord heeft (vrederechter ?) hieromtrent is wel voorzichtig. Zoals er zieke kinderen zijn, bestaan er ook zieke ouders (?). Wie moet er dan worden opgenomen ? Ouders zouden wel eens schrik kunnen krijgen zelf op hun verantwoordelijkheid te worden gewezen.

En dan nog. Niet iedere ouder is geneigd afstand te doen van een (geestes)ziek kind, hoe ziek het kind ook is. Er zijn ouders die bereid zijn een miljoen euro te betalen wetende dat hun kind hoe dan ook nog een paar jaar te leven heeft. Daartegenover heb je ouders die hun kind beschouwen als pure last.
Ik vind dat je zeer voorzichtig moet zijn. voor je het beseft zit je als ouder, ook als kind, in een situatie terecht waar je nooit om hebt gevraagd.
Oud 30 januari 2009, 12:20   #139
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat paard moet niet opdraaien omdat die karren volgens sommigen een bepaalde weg opmoeten.
Ah, maar dat is nu het verschil tussen paarden en kinderen: paarden moeten niet op de weg omwille van hun eigen noden, kinderen wel.
Oud 30 januari 2009, 12:43   #140
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
Lessen opvoeding voor beginnende ouders ? Een beetje ernstig blijven. Binnenkort wordt er nog gevraagd een procedure te doorlopen zoals bij adoptie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Dat zou helemaal geen slecht idee zijn.
Waarom zou je immers op alle vlakken je bekwaamheid moeten bewijzen als je de pech hebt onvruchtbaar te zijn of dergelijke, terwijl zomaar iedereen een eigen kind mag maken? Verdient dit eigen kind dan een minder goede en stabiele thuis of opvoeding dan een geadopteerd kind ofzo?
De overheid lijkt dit te insinueren met deze asymmetrische politiek...
Je kan ook de adoptieprocedure afschaffen. Maar daar ging het niet over. Trouwens, zou je de verplichte lessen opvoeding voor of na de conceptie organiseren? Wie slachtoffer is van een 'accident de parcours' heeft uiteraard weinig keus.

Neen serieus, die lessen opvoeding voor (aanstaande) ouders zie ik niet zitten, want dan word je opnieuw geconfronteerd met een bemoeizuchtige overheid die de normen vastlegt. Ik bedank ze voor de moeite. Het is zo al erg genoeg. Binnen de huidige context wil je trouwens aantonen dat je als ouder volledige geestestoestand van je kind onder controle zou hebben. Verre van waar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be