![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Globaal genomen een solidaire ecologische economie waar geen luxe geproduceerd wordt. Een World fair trade organisation ipv een WTO, voorstellen van Attac,... Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Twee: uw kostbare vrije tijd? Ja hoor, ik baad natuurlijk in de vrije tijd. Ik werk gemiddeld 70 uur per week, tijdens het weekend en heb mijn laatste vakantie vier jaar geleden genomen. Als humane wetenschapper: u weet wat dat betekent inkomensgewijs. U bent trouwens deze draad begonnen. Als u tegenkanting vermoeiend vindt, heb ik een voorstel: niet meer posten of noem uw volgende draad "deepeco is superieur aan alle anderen, tegenstanders van het biocentrisme, gelieve zich te onthouden". |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#125 | ||||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote=Steve_M;4032220]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |||||||||
|
![]() [quote=Deepeco;4032458]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vermoeiend, dit hoor! (dat hebt u wijselijk uit uw reply gehouden). Een discussie met iemand zonder enige kennis van geschiedenis of economie over maatschappelijk-economische thema's. Nu ga ik werken, zodat u geld krijgt om uzelf vast te ketenen aan een van de motoren van diezelfde economie of zodat u kan eten terwijl u een ander pompeus getiteld boek schrijft. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 23 maart 2009 om 09:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het voorbeeld van greenpeace-ddt-malaria is gewoonweg wraakroepend...dat zou dan de idiotie van deze ngo moeten aantonen. Dat men eerst eens de gevolgen van het gebruik van ddt er eens op naleest en vervolgens eens gaat kijken wat het beste is. De exponentiële voortplanting van de malariamug is trouwens in relatie met het jarenlange ddt-gebruik waarbij de mug zich alleen maar kon verdedigen door groteske voortplantingsdrang. De natuur heeft nu eenmaal tijd nodig om een evenwicht te herstellen. Bovendien zijn heel wat natuurlijke vijanden van deze mug ten onder gegaan aan het ddt-gebruik. Enerzijds door de rechtstreekse gevolgen van het gif , anderzijds omdat het een sexe-verandering teweeg brengt. Waarom is er nu crisis? Simpel gezegd omdat we zwaar boven onze stand hebben geleefd omdat we geloofden dat het kapitalisme niet kon falen, nu het is gebeurt gaan we de feiten nog beginnen ontkennen ook. De stroom economische vluchtelingen zouden nochtans een belletje kunnen doen rinkelen hoe welvarend de wereld is. Maar nee...hier is de conclusie dat zelfs de armen nu het beter hebben dan de rijken in de middeleeuwen. Het egoïsme kent blijkbaar geen grenzen en elk argument om dit goed te praten is goed. Het doel van een ecologisch leven op individuele schaal is in deze wereld blijkbaar belachelijk. Beste mensen, jullie hebben mij overtuigd...ik word eco-terrorist aangezien elk argument hier wordt onthaald als een non-argument. Ik ben absoluut geen idealist...integendeel zelfs maar ben niet meer bereid om mee te draaien in deze blinde consumptiedrift. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | ||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ah, en je liegt: we gingen geen schepen rammen in de Zuidelijke Oceaan. Er zijn wel aanvaringen geweest, maar dat was niet intentioneel rammen. De reden waarom we niet echt rammen is omdat we niemand fysiek willen kwetsen of in gevaar brengen. Dat kun je niet van de walvisjagers zeggen: die doden niet alleen walvissen, maar zijn ook erg agressief naar Sea Shepherd toe. Ze gebruiken wapens (flitsgranaten, metalen bolletjes, LRAD) die wij nooit tegen hen zouden gebruiken wegens te gevaarlijk. Citaat:
Citaat:
En bovendien werkt dat systeem van geboorterechten inkomensnivellerend. Als rijken meer kinderen zouden krijgen, wordt die rijkdom verdeeld over meer mensen. Zo voorkom je alvast dat rijkdom in handen komt van enkelingen. En het is goed denkbaar dat armen liever weinig kinderen willen, maar wel meer voor hun kinderen. Iedereen weet namelijk dat grote, arme gezinnen niet echt bevorderlijk is in de strijd tegen armoede. Dus ik heb er al wel wat over nagedacht, en tot nu toe ben ik het erg genegen. De vraag is wel in hoeverre die markt gevoelig is voor fluctuaties en speculatie. Maar daar zijn ook middelen tegen (�* la Tobintaks) Citaat:
Citaat:
Ik weet dat de meeste mensen het niet eens zijn met mijn filosofie. Ik kon twee dingen doen: erover zwijgen, of toch de plicht opnemen om dat verhaal te vertellen. Hoewel het tweede veel lastiger is, heb ik er toch voor gekozen. En tijdens die acht jaar heb ik wel een vrij goed beeld over het hoe en waarom van de reacties van mensen. En dan komt het echt wel neer op een vorm van egoïsme en hebzucht, het aanhangen van immorele ethiek, het goedkeuren van discriminatie, een gebrek aan wilskracht, een gebrek aan verantwoordelijkheidszin, een gebrek aan kennis, een gebrek aan liefde, medeleven en verbondenheid met alle levende wezens,... En ik weet ook wat er met mij gebeurt als ik wel meer en meer invloed ga krijgen, als ik 'gevaarlijk' wordt voor de heersende klasse... Ik hoop dat ze dat met jou nooit zullen doen. Toch ga ik ervoor. Citaat:
Als je ecologische duurzaamheid niet als basisvereiste neemt, is dat discriminatie van niet-menselijke soorten en toekomstige generaties Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
1) Ik, de milieubeweging en de dierenrechtenbeweging zijn toch wel speciaal, in de zin dat we streven naar geweldloosheid. Zie jij een verschil tussen vliegtuigen in hoge gebouwen knallen waarbij doelbewust duizneden mensen sterven, en zonder wapens, met eigen lichaam, zonder terug te slaan, proberen bedreigd leven te beschermen? Ja, jij ziet dat verschil, en het is een belangrijk verschil. 2) Je weet ook dat het probleem niet terrorisme is op zich. Een moeder die haar kind beschermt? Neenee hoor. Weet je wat het ondergronds verzet tijdens de tweede wereldoorlog deed? Wat is het verschil met het zogenaamde terrorisme van Hamas? Waarom noemen we het tweede terrorisme en het eerste niet? Wel, de nazi's noemden het eerste wel terrorisme, maar ja, wat de nazi's zeiden... Dit is de reden waarom mensen ons terrorist noemen: omdat die mensen een gepriviligeerde status hebben, en ze zien dat die bedreigd wordt door ons. Ze zien hun positie, macht en eigenbelang bedreigd. Maar eigenlijk zijn bijvoorbeeld die Japanse walvisjagers de ecoterroristen: zij terrorizeren de walvis en de natuur. Zo is ook ons kapitalistisch systeem gebaseerd op terreur, op uitbuiting,... Dat systeem pleegt elke dag aanslagen op de natuur, op inheemse volkeren,... Ik schreef het reeds in een andere draad: de milieu en dierenrechtenbeweging staan duidelijk op de morele hogere grond. Ze strijden zelfs zonder vuurwapens! Ze slaan niet terug. Weet je wat politie en machthebbers met ons doen? Ze hebben mij ook al eens in het ziekenhuis geslagen, terwijl ik niet terugsloeg. Ze hebben al veel activisten vermoord, terwijl die activisten geen fysiek geweld gebruikten, niemand kwetsten of doodden... De vraag die ik aan u wil stellen: was het verzet tijdens WOII een daad van terrorisme? De nazi's zeiden dat dat terroristen waren (en eventueel nog iets over Grote Goed en vermeende morele superioriteit van mensen die streden tegen de Holocaust,...) Als het verzet geen terroristen waren, waarom de milieubeweging dan wel? Leg het nu eens haarfijn uit waarom wij terroristen zijn. Je mag daarbij echter niet verwijzen naar de belangen van machthebbers enzo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We hebben al geprobeerd: - micro-anarchie (lees: prehistorie), dat heeft aanleiding gegeven tot stadstaten en dan tot staten - stadstaten met een kapitalistisch/militaire interactie (lees, de antieke oudheid in 't begin) - imperia (cfr de Romeinen) - theocratieen (lees, de middeleeuwen en later) - feodale organisatie - communisme - capitalistische democratieen Van alle geprobeerde systemen moet men toch wel toegeven dat het leven het aangenaamste is in de laatste versie, nee ? Kapitalisme is het natuurlijke gevolg van drie principes: - delegeren van het geweld naar een overheid toe (geen individueel fysiek geweld is toegestaan, enkel de overheid kan/mag geweld gebruiken) - het principe van eigendomsrecht (nodig om iets kunnen op te bouwen) - het principe van de vrijheid van handelen (fundamenteel). De overheid gebruikt haar geweld om de twee andere principes te vrijwaren. Die drie dingen samen geven kapitalisme. Anarchie tracht het eerste af te schaffen (en bijgevolg ook de vrijwaring van de twee andere). Communisme en theocratie schaft de twee andere principes af. Citaat:
Citaat:
De krisis van 1929 was nog steeds minder erg dan wat de mensen gedurende 70 jaar in de Soviet unie hebben moeten meemaken. Citaat:
Als je doel is om ascetisch te leven, kan je dat doen. Als je doel is van veel plezier te hebben, kan je dat doen. Als je rijk wil worden, kan je proberen. Als je een rustig leventje wil, kan je dat trachten te bekomen. Iedereen kan trachten te doen wat hij wil. De bedoeling is niet noodzakelijk van een eeuwig durende maatschappij op te richten, he. De bedoeling in je leven is gewoon van de vrijheid te hebben trachten je eigen individuele doelen waar te maken. Zoals elk individu kan en zal sterven, is het voor mij niet erger dat de maatschappij of de wereld op een zeker ogenblik "sterft", he. De enige vraag is: heeft zij het goed gehad zolang ze bestond ? Heeft ze zich goed geamuseerd ? Heeft ze de dingen gedaan die ze wilde doen ? Ik vraag me af of het ecologisch fundamentalisme geen andere vorm van religie is die tracht om de dood te omzeilen. In plaats van in de Christelijke hemel rijstpap met gouden lepeltjes te eten, is het nu niet het "duurzaam koesteren van Gaia" of iets dergelijks ? Een levensovertuiging die tracht iets "onsterfbaars" tegenover dit sterfelijke bestaan op te werpen ? Wat is het belangrijkste ? "Eeuwigheid" of "plezier" ? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |||||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daar technologierevoluties hoogst waarschijnlijk niet voldoende zijn om een ecologisch rechtvaardige samenleving te bereiken, moeten we ook de strijd aangaan tegen overconsumptie en overbevolking. Ecologische rechtvaardigheid impliceert een zoektocht naar een samenleving en een economie gebaseerd op biocentrisch altruïsme, waarbij niet alleen ikzelf, niet alleen de mens, maar élk leven centraal staat, en waarbij we zonder egoïsme en hebzucht strijden voor een waardig leven voor mens, dier en natuur. Enkel door deze ethiek van biocentrische solidariteit met alle leven kunnen discriminerende en onderdrukkende machtsrelaties worden opgeheven. Biocentrisch altruïsme is een nieuwe vorm van religieuze spiritualiteit. De spiritualiteit is belangrijk omdat we zonder een innerlijke kracht ons nooit kunnen bevrijden van onze hebzucht en ons ego. Strijden tegen overconsumptie terwijl mensen grote ego’s en oneindige verlangens hebben, dat gaat niet. En religie (naar het Latijnse woord voor ‘stevig binden’) is belangrijk omdat dergelijke innerlijke vrijheid niet los kan staan van een stevige verbondenheid met alle leven. De wilskracht hebben om milieuvriendelijker te leven en anderen te helpen terwijl mensen een gebrekkige medelevende verbondenheid met de ander hebben, dat gaat niet. Biocentrisme is een religieuze verbondenheid met alle leven, en altruïsme is een spirituele overwinning op ons ego. Voor het eerst in de geschiedenis hebben we een religieuze spiritualiteit die zich niet bezighoudt met bovennatuurlijke, onwaarneembare zaken en bijgeloof (goden, het hiernamaals, magische krachten,…), die zich niet dogmatisch vasthoudt aan een oud boek, die zich niet in bidden en meditatie terugtrekt, die wars is van rituelen en regeltjes, die niet het eigen geloof met bruut geweld wil opdringen. Het biocentrisch altruïsme is een religieuze spiritualiteit die gericht is op het leven op aarde en die zich maatschappelijk engageert. Het zal deze spiritualiteit zijn die nodig is om de twee grootste morele problemen op aarde aan te pakken. Citaat:
Laatst gewijzigd door Deepeco : 23 maart 2009 om 15:40. |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | ||
|
![]() Citaat:
Het is pas sinds het kapitalisme en de industrialisatie overigens dat er niet arme mensen zijn op deze wereld... In de pre industriële samenleving was iedereen arm. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vind de VS overigens helemaal niet onrechtvaardig. De armen zijn er ongeveer net zo arm als in België. De middenklasse is een stuk welvarender. En superrijken moeten veel meer op eingen kracht zien hun rijkdom te vergaren en behouden dan in Europa. En net als in Europa betaalt de rijkste 2% er de helft van de belastingen... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
|
![]() Citaat:
En de meesten van die rijken hebben dat geld verdient. Dat hebben ze verdient door een goed of een dienst aan te bieden die blijkbaar gewaardeert wordt. In 2004 was ik aanwezig op een congres in Zwitserland dat ging over aangeboren hartkwalen. Ik kan mij nog goed herinneren hoe tijdens de slotzitting vooraan in de zaal een reeks goedgebruinde doctors zat, in dure kledij en met dure horloges. Buiten stonden hun dure wagens. En voor hen in de zaal zaten een 400 tal jongeren die aan die doctors hun leven te danken hadden. Een hele generatie die voor het eerst in de menselijke geschiedenis volwassen is kunnen worden. Van mij hadden die artsen elke cent van hun vermogen verdient. In de VS is het al zover dat topchirurgen al aangkondigt hebben minder te zullen gaan opereren om te vermijden dat hun inkomen in de hoogste schaal van Obama's nieuwe belastingsysteem komt. Leg mij eens uit hoe daar de wereld beter van wordt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bezitting is een kapitaal opbouwen waarmee je je dromen en ideeen, enkel voor jezelf, kan verwezenlijken, zonder dat daar een "Grote Raad" zijn inspraak over moet hebben. Het is op die manier dat we nieuwe dingen doen en vooruit komen. Citaat:
Citaat:
is niks anders dan crisis, moord en uitroeiing, en daarvan is de natuur "groot" geworden. De Cambrium explosie is er waarschijnlijk gekomen door de uitvinding van "predatie". Citaat:
De crisis die we meemaken is verschillende jaren opgebouwd geweest: de irrealistische hoogvlucht van de immobilien markt (die een zwaar probleem aan 't worden was, en waar sommigen gedacht hebben van snel rijk mee te worden), de over-evaluatie van bepaalde waarden etc.... en nu hebben we de terugslag. Maar zelfs met die terugslag hebben we het nog beter dan hadden we op onze krent blijven zitten. Citaat:
Citaat:
![]() Ik ken weinig efficientere manieren om trieste maatschappijen en veel ongeluk te veroorzaken, dan een religieus principe opdringen. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het grote probleem dat ik zowel heb met het communisme, als het kapitalisme is de visie die achter deze ideologieën zit. Namelijk dat de mens het centrum van alles is en daar ook hoort naar te handelen. Dit is een typische negentiende eeuwse gedachte van zelfverheerlijking, wij horen namelijk graag hoe een fantastische soort wij eigenlijk zijn. Dit is dan ook het fundamentele verschil tussen u en mij...Voor mij staat de mens niet centraal, in mijn ogen is hij slecht een heel klein deel van een veel groter geheel. Dit besef dwingt mij om geen waardebepaling te geven aan zaken, maar juist voor alles het nodige respect te hebben. De contradictie in mijn denken is wel dat ik eigenlijk ook open sta voor andersdenkenden, zolang er een redelijke dialoog is uiteraard. Hoe men in het verleden orde gaf aan het leven is niet altijd even duidelijk, zeker wanneer men meer dan 10000 jaar terug gaat. Hoe verder hoe vager zaken worden, dus vergelijkingen van alternatieven uit het verleden is op dat opzicht wat zwakjes. Bovendien geloof ik niet dat de mens in die mate regressief is, het doe van elke soort is nog altijd evolutie dus ook bij de mens is dit zo. Wij hebben honderden jaren vastgezeten in de monarchie, voornamelijk uit angst om de orde te verstoren, laten we nu niet hetzelfde doen omdat er zogenaamd geen alternatief zou zijn. De weg naar het alternatief wijst zichzelf wel uit en in alle waarschijnlijkheid zullen er meerdere opties zijn. We zullen hier beslist nog zwaar over ruziemaken, maar dat is juist onze sterkte, dus moet de mens in mijn ogen zeker niet eensgezind zijn. Wat is het belangrijkste? Niets...het maakt gewoonweg niet uit. Belang hechten aan iets is een persoonlijke keuze, maar voor onze natuur/aard zelf maakt het niet veel uit, het is gewoon een andere weg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |