![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Zenne is zo 1 van die getijdenrivieren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nu mag je nog zo koppig blijven volhouden dat de wetten van de fysica hier niet gelden, daarmee maak je je voorstel nog niet mogelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gebruik van getijden als energiewinning- kijk naar mijn veelvuldige verwijzingen naar de getijdencentrale op de rance rivier.
Citaat:
Citaat:
En "lichte schoepenbladen" is ook zo iets relatief. Je kan ze uitvoeren in hastaloy of titanium, is gewoon duurder, maar dan zijn ze perfect opgewassen tegen de corrosieve eigenschappen van zout in water. Of als je het goedkoop in materiaal wil houden, gewoon de snelheid van corroderen meetellen, en de turbine dikker uitvoeren. Citaat:
![]() |
![]() |
#124 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En vele kleintjes maken ook één grote. Citaat:
Citaat:
De winst van een turbine tegenover een rad, zit juist in de lichter materialen. Je schoepen zwaarder uitvoeren kost je dus energieopbrengst. Citaat:
Je heb dus niet direct een grootverval nodig om energie te oosten. Een waterzuiveringsinstallatie zou moeten verplicht worden zijn eigen energie op te wekken via gasopvang van zijn afvalproducten. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is een beetje een rare opmerking, want als je reeds "wist" wat ik zegde, dan zou je het niet tegenspreken, he. Wat hoop je dat ik ga vinden als ik rekening hou met alle extra verliezen die maken dat ik niet de volledige potentiele energie recupereer ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat is dus fysisch niet waar. Een toestel dat energie haalt uit stromend water verandert iets aan de bewegingstoestand van dat water. Als je in een gesloten buis een zeker verval hebt, en een turbine haalt mechanische energie uit het stromende water daar, dan verminder je de druk van het water: als je de generator belast, ga je een lagere druk hebben dan als je de turbine laat "freewheelen". Als je "horizontaal" snelstromend water een rad of turbine laat aandrijven, dan put je uit de kinetische energie van het water, zodat het trager gaat stromen. En als je de gedetailleerde balans maakt, dan komt dat precies overeen met de hoeveelheid potentiele energie die je hebt opgebruikt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hebt me daarin wel overtuigd ja. Maar dan nog is er de situatie van de industrie. Gewoon het opstarten van een hydro-carbon reactor die rubber compounds maakt trekt zo'n stroompiek, dat de electriciteitsmaatschappijen verwittigd moeten worden. je kan moeilijk verwachten dat een firma voor die 1 keer per jaar een electriciteitsproductiecapaciteit van 100 keer nominaal moet installeren.
Citaat:
En als niet vegitariër is de keuze voor mijn voedsel groter dan voor een vegitariër. Desnoods ga ik maar Soylent green maken van vegitariërs. Die hebben minder gifstoffen in hen- ze staan niet bovenaan de voedselketen nietwaar- Citaat:
Citaat:
Citaat:
De hele Zenne volplavijen met watermolens gaat ervoor zorgen dat de Zenne gewoon een hoop "millponds" gaat zijn met een minimale stroming, maximale verzanding, en met het nut van een 2de anus. En een totaal gewonnen energiehoeveelheid lager dan dat ene stuwmeertje met turbine. (er zijn genoeg rivieren met een reeks stuwmeren over de loop, maar die liggen zodanig dat er genoeg verval is om ze elks nuttig te maken, als het op electriciteitsproductie aankomt) Citaat:
Er is maar 1 manier om een zuiveringsinstalatie "zuiniger" te laten werken, en da's door omvang. Per persoon 400m² rietveld, en laat de natuur zijn gang maar gaan. Op die manier is het zelfs perfect uit te rekenen hoeveel mensen er op een bepaald grondgebied kunnen blijven wonen nietwaar. Vruchtbaarheid/energiewinning oppervlak tov oppervlakte benodigd voor voedselproductie en afvalverwerking. Op Antartika heb je enorm veel oppervlak nodig om 1 mens in harmonie te laten leven met de natuur, in de sahara is het al iets beter- met genoeg energie kan je water en kunstmest maken- en de energieinvang per m² is er een veelvoud van op de polen. Maar het is allemaal toch een pak simpeler in de meer gematigde streken, zoals België.
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Water kan je verschillende malen laten in vrijeval gaan en dus steeds opnieuw bij elke val de energie oogsten. En het gaat er niet om, de beste manier van oogsten met het grootste rendement te vinden en gebruiken, maar om de goedkoopste en eenvoudigste. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Belgie staan een paar honderd kunstwerken, met kunstmatige stuwmeren, die dagelijks water spuien, maar dan wel zonder de energie te oogsten. Deze energie oogsten kost ons zelf geen extra grond die versteend word, gewoon omdat er reeds voldoende versteende grond rond de kunstwerken is. En zelfs als deze kleine centrales slechts de energie opbrengen om de verlichting op hun stuk stuwmeer te doen branden, is dit een enorme winst voor het milieu en de belastingbetaler. En daar gaat het om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op die manier is het zelfs perfect uit te rekenen hoeveel mensen er op een bepaald grondgebied kunnen blijven wonen nietwaar. Vruchtbaarheid/energiewinning oppervlak tov oppervlakte benodigd voor voedselproductie en afvalverwerking. Op Antartika heb je enorm veel oppervlak nodig om 1 mens in harmonie te laten leven met de natuur, in de sahara is het al iets beter- met genoeg energie kan je water en kunstmest maken- en de energieinvang per m² is er een veelvoud van op de polen. Maar het is allemaal toch een pak simpeler in de meer gematigde streken, zoals België." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je leek te bestrijden dat je dat er maar kan uithalen omdat mijn berekening "theoretisch" was, maar bij dat verval, en die stroomsnelheid, is dat wat je er kan uithalen, uit het ganse kanaal. Nu is 1 MW (en dus de facto 560 KW) voor een gans kanaal de moeite niet om naar huis te schrijven. Ik had het niet over andere waterlopen en stuwmeren. Als men sommige stuwmeren niet voorzien heeft van turbines (of welke energie extractie techniek dan ook), dan moet men die gevallen wat korter bij bekijken, maar het zou me ergens verwonderen dat als er, zeg maar, 300 MW te rapen valt, men dat niet zou doen. Voor kleinere installaties moet men een kosten-baten analyse maken. Zoals het voorbeeld van het Albert kanaal is het daar dus de moeite niet, ergens anders misschien wel. Maar alles bij elkaar gaat het waarschijnlijk toch niet heel veel uitmaken - het zou me verwonderen mocht je in 't totaal boven de 1 GW uitkomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op geen enkel Belgisch Kunstwerk staat een energiewinningsinstallatie. Dit niet omdathet te duur en onrendabel zou zijn, maar omdat ze allemaal dateren uit de EBES tijd. Daarnaast zitten wij met politici die nog steeds niet hebben begrepen, dat liberalisering niet betekend dat het in privé handen moet zijn, maar dat het geen alleenrecht van een instelling mag zijn. Zij hebben dus nog steeds niet begrepen dat rijkswaterstaten gerust energie mag opwekken, zelf gebruiken en verkopen. De kosten voor een radinstallatie met een opbrengst van 10mw zijn 150.000€, voor een tubine bedragen ze 350.000€. Indien men de huidige kunstwerken gebruikt, bij nieuwe kunstwerken liggen de kosten lager, omdat men deze dan direct kan inbouwen en geen dubbele graafwerken moet uitvoeren. De jaarlijks energiekost van onze kunstwerken en verlichting van hun meren kost ons een pak meer voor een lager verbruik. Maar nu betaald rijkswaterstaten dit aan Electrabel, waarvan vele van onze politici aandeelhouder zijn en dus inkomsten genereren uit deze kost voor de belastingbetaler. En daar draait het dus opnieuw rond, de inkomsten van onze politici. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laten we een bovengrens schatten van de hydro-electrische energie die in Belgie ter beschikking staat. De schatting wordt als volgt bekomen:
We nemen het debiet van de 2 stromen in Belgie (de IJzer is een te klein stukje stroom met een te klein verval om over te praten): Maas en Schelde, we nemen hun debiet en kijken naar hun maximale verval. Dat houdt dan ook alle energie in die we van al hun bijrivieren kunnen bekomen (die bijdragen tot het eind debiet en een kleiner verval hebben). Dit is natuurlijk een overschatting, want een groot deel van het debiet ziet niet het volledige verval. Maas: 230 m^3/s en maximaal verval is 409 m (Frankrijk, Belgie en Nederland samen) Schelde: 104 m^3/s en 95 m (deze gegevens komen van wikipedia.nl) Dat wil zeggen dat de maas een maximaal beschikbaar vermogen heeft van: 230 000 x 10 x 409 = 940 MW en de Schelde:104 000 x 10 x 95 = 98.8 MW Dat wil dus zeggen dat we van het totaal potentieel voor waterkracht stroom in gans Belgie, als je zo goed als ALLES gebruikt, ergens beperkt is tot ongeveer 1 GW, en dat was, zoals ik zegde, een bovengrens want ik heb het GANSE debiet over het GANSE hoogteverschil genomen. Wat wordt er echt gebruikt ? Hier http://www.energieportal.nl/content/view/531/ heb ik gevonden dat er in 2004 1.65 TWhr werd geproduceerd ; nu, 1.65 TWhr komt overeen met een continu vermogen van 1.65 / (24 x 365) = 188 MW. Dus er wordt echt 188 MW geproduceerd, en mijn overschatting geeft een bovengrens van 1 GW (maar moet ergens kleiner zijn). Vergeet ook niet dat mijn bovengrens bovendien over het ganse waterbekken van deze rivieren gaat, die dus ook stukken van Frankrijk en Nederland bevatten. Het lijkt me dus dat reeds een serieuze fractie van het hydro electrische potentieel in Belgie is benut en dat er enkel nog peanuts zijn te rapen. Ter informatie, mijn bovengrens komt overeen met een gemiddelde kerncentrale. Laatst gewijzigd door patrickve : 22 maart 2009 om 15:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://home.tiscali.nl/grensschap/Al...waterwegen.htm
De Leie De Samber De Demer De Schelde De Maas De Zenne De Ijzer De Nete De Ourthe De Ambléve Allemaal rivieren die door belgie stromen Leer dus eerst alle Belgische rivieren kennen, daarnaast zijn er nog vele kleine riviertjes die nog niet vermeld zijn, plus dan nog eens de vele kanalen en ja zelfs de riolen waaruit men hydro energie kan winnen, maar dat men niet doet. Er is in dit land nog veel alternatieve energie die niet geoogst word, gewoon omdat het van de politici niet mag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het water van de Leie loopt in ... welke rivier ? Het debiet van de Schelde is het EINDDEBIET, dus dat bevat reeds het debiet van de Leie. En die kubieke meter water die in de Leie zat, heeft dus een zeker verval in de Leie gekend, alvorens een stukje Schelde mee te nemen, terwijl ik voor die kubieke meter het gehele verval van de Schelde heb genomen, dat wel even groot of groter zal zijn dan het verval dat onze kubieke meter Leie water heeft gezien, niewaar ? Vandaar dat ik enkel de *onafhankelijke* stromen moet in rekening brengen, met andere woorden, de rivieren die in de zee uitmonden. Want die bevatten reeds alle debieten van alle zijrivieren (en hun zijrivieren enz...), en het verval van de hoofdrivier zal op zijn minst zo groot zijn als het verval van de zijrivieren. Maar voor uwen Ijzer, die ik inderdaad verwaarloosd heb, om van het gezaag vanaf te zijn, zal ik effe uitrekenen wat we daar kunnen uit halen, om te lachen: debiet: 2.4 m^3/s, verval 30 m, dus 720 KW. Laatst gewijzigd door patrickve : 23 maart 2009 om 06:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar in concurrentie met de huidige energiebaronnie een niet te verwaarloze energiebron die de prijs doet zakken. Tegelijk doen dergelijke energiewinningen de mensen, bedrijven en vooral politici misschien eindelijk eens nadenken over wat Belgie aankan en wat niet. Want met ons huidig verbruik van wat dan ook, energie, voedsel, leefruimte, transport, economie, grondstoffen en noem maar verder op zitten we ver over de capaciteit van dit land. Belgie is oververzadigd in bevolkingsaantal en verbruik van zowat alles. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ik wilde zeggen is dat hydro elektriciteit in Belgie reeds voor een groot deel is uitgebaat, en dat wat er nog eventueel overblijft ten hoogste een kleine fractie van het verbruik kan opvangen. Ik zeg niet dat dat nutteloos is, maar het is maar een kleine bijdrage die geen strukturele oplossing biedt om bijvoorbeeld met kernenergie te stoppen. Citaat:
Stel zelfs dat ge een GW te verkopen hebt, en die anderen 9 GW. Ik, als energie baron, zou verkiezen van 1 GW minder te verkopen, maar aan een hoge prijs, dan mijn ganse prijs met meer dan 10% te laten zakken. Want met uwen 1 GW kunt ge toch niet iedereen bevoorraden, dus als ge boven uw marktaandeel wilt spelen, gaat ge stroompannes veroorzaken, en ik kan dan zeggen dat het bij mij wel duurder is, maar van betere kwaliteit. Citaat:
Maar dat wil gewoon zeggen dat het eerste argument fout was ("we hebben er betere"). De truuk is van die technologieen te gebruiken die een goed compromis vinden tussen gewenst verbruik en de kost en schade die ze veroorzaken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De enige hydro-energiewinning die er in Belgie gebeurd is deze in Coo en dit is geen Winnig op de rivieren of kanalen, maar kunstmatige meren, met een terugpomping vanuit het onderste naar het bovenste meer. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
|
![]() Waar het om gaat, Jantje, is dat die centrales in geen eeuwen de energie gaan terugverdienen die het kost om ze te bouwen. Daardoor zijn ze geen winst, maar verlies voor het milieu en de belastingbetaler.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
|
![]() [quote]
Citaat:
Jantje, ik vermoed dat jij ofwel: a) erg dom bent. b) heel erg goed bent in het doen alsof je erg dom bent. |
|
![]() |
![]() |