Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2009, 20:27   #121
Blackwater Inc
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat blijkt anders meer uit uw woorden dan uit het functioneren van het huidige Nederland, met zijn katholieke, bourgondische zuiden (beneden de rivieren) en zn meer zakelijke, calvinistische (relatief) westen en noorden. Dat functioneert namelijk uitstekend.
Het bourgondische zuiden dat wij randstedelingen al is bestempelen als de inwoners van de provincies Noord-Brabant en Limburg is totaal niet te vergelijken met het veel meer op Frankrijk gerichte bourgondische Vlaanderen. Dat er in onze provincie Limburg naar hartelust 'kermissen' en 'optochten' plaats vinden en er veel bier wordt gedronken is niet wat ik versta onder het 'bourgondische zuiden'. Ik zie een doorsnee gezin in Noord-Brabant nog niet meteen tijdens de werkweek een fles Chablis wijn opentrekken of heerlijk brood met 'Foie Gras' eten. In vergelijking met de Belgen zijn de Limburgers en Noord-Brabanders ook strenge calvinisten.

Laatst gewijzigd door Blackwater Inc : 13 juni 2009 om 20:29.
Blackwater Inc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 20:51   #122
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwater Inc Bekijk bericht
Het bourgondische zuiden dat wij randstedelingen al is bestempelen als de inwoners van de provincies Noord-Brabant en Limburg is totaal niet te vergelijken met het veel meer op Frankrijk gerichte bourgondische Vlaanderen. Dat er in onze provincie Limburg naar hartelust 'kermissen' en 'optochten' plaats vinden en er veel bier wordt gedronken is niet wat ik versta onder het 'bourgondische zuiden'. Ik zie een doorsnee gezin in Noord-Brabant nog niet meteen tijdens de werkweek een fles Chablis wijn opentrekken of heerlijk brood met 'Foie Gras' eten. In vergelijking met de Belgen zijn de Limburgers en Noord-Brabanders ook strenge calvinisten.
de Nederlands Limburgers en de Vlaams Limburgers verschillen echt niet van elkaar als dag en nacht. Datzelfde geldt denk ik ook voor grote delen van de Brabanden. Vergeet niet dat de Vlamingen ook de harde werkers van België zijn. Ik zie de Antwerpenaar echt niet als méér als een bourgondiër, zoals u het bedoelt, dan pak em beet een Bredaër (Bredanaar?) of een Tilburger.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 20:56   #123
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Het is Bredanaar.
Oud 13 juni 2009, 20:59   #124
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allereerst: welkom op het forum. De zaken liggen veel genuanceerder dat u doet voorkomen. Vlaanderen is inderdaad over het algemeen bourgondischer dan de Randstad, maar veel is ook persoonsgebonden. Daarnaast is Vlaanderen veel meer op ons gericht dan op Frankrijk vanwege onze gemeenschappelijke mooie taal en geschiedenis bijvoorbeeld. Ik vermoed ook dat u van calvinistische huize bent -waar niks mee is, maar ik heb er persoonlijk niets mee-, maar u moet niet de calvinistische levensstijl op heel Nederland projecteren.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 13 juni 2009 om 21:00.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 21:06   #125
Shadowke

Standaard

laat de hereniging maar komen!

hor te realiseren? zie mijn handtekening.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 13 juni 2009 om 21:11.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 21:09   #126
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bourgondisch is meer dan alleen het culinaire aspect. Daarbij is alles relatief, binnen Nederland zijn Brabanders en Limburgers inderdaad relatief Bourgondisch, maar in vergelijking met het gros van de Vlamingen zijn Brabanders en Limburgers dan weer minder Bourgondisch. Verder geeft u wel wat vergezochte voorbeelden, iets wat men in Vlaanderen misschien meer ziet, maar het is zeker niet zo dat het dan over ´over hele volksstammen´ gaat. Strenge calvinisten ha, weet u wel wat dat inhoudt, de meeste Brabanders en Limburgers zijn namelijk wel om een cliché te gebruiken gemoedelijke levensgenieters met een niet bepaald sobere levensstijl toch vindt u dat, merk ik uit uw woorden, wel wat volks. Dat het nu niet over haute cuisine gaat, wil nog niet zeggen dat dat meteen maakt dat dit calvinistisch is.... Maar goed ieder zijn of haar mening.
Oud 13 juni 2009, 21:47   #127
Blackwater Inc
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Allereerst: welkom op het forum. De zaken liggen veel genuanceerder dat u doet voorkomen. Vlaanderen is inderdaad over het algemeen bourgondischer dan de Randstad, maar veel is ook persoonsgebonden. Daarnaast is Vlaanderen veel meer op ons gericht dan op Frankrijk vanwege onze gemeenschappelijke mooie taal en geschiedenis bijvoorbeeld. Ik vermoed ook dat u van calvinistische huize bent -waar niks mee is, maar ik heb er persoonlijk niets mee-, maar u moet niet de calvinistische levensstijl op heel Nederland projecteren.
Nochtans vindt men in het Vlaamse dialect vele woorden die in Nederland onbekend zijn. Poutrel afgeleid van het Franse 'Poutrelle' of chauffage wat verwarming betekend. Noord-Brabanders en Limburgers zijn volks maar hebben inderdaad voor de rest ook een sobere levensstijl, wonen in dezelfde rijtjeshuizen als de rest van Nederland en drinken ook Heineken net als ons Rotterdammers. Vlamingen en de rest van Belgie behoren voor mij echt tot het Zuidelijke Europa, qua mentaliteit en cultuur. De taal is daarbij een onbelangrijk begrip.
Oud 13 juni 2009, 21:50   #128
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Heineken als bepalende factor om mensen op te delen in cultuurgroepen.

Hier kan ik wel mee akkoord gaan.
Oud 13 juni 2009, 21:57   #129
Shadowke

Standaard

Citaat:
Nochtans vindt men in het Vlaamse dialect vele woorden die in Nederland onbekend zijn. Poutrel afgeleid van het Franse 'Poutrelle' of chauffage wat verwarming betekend. Noord-Brabanders en Limburgers zijn volks maar hebben inderdaad voor de rest ook een sobere levensstijl, wonen in dezelfde rijtjeshuizen als de rest van Nederland en drinken ook Heineken net als ons Rotterdammers. Vlamingen en de rest van Belgie behoren voor mij echt tot het Zuidelijke Europa, qua mentaliteit en cultuur. De taal is daarbij een onbelangrijk begrip.
sorry Blackwater, daar moet ik je in tegenspreken.

Wallonië is qua mentaliteit en cultuur echt Zuidelijk Europa (Frankrijk beter gezegd).
Vlaanderen, Noord-Brabant, Limburg en Zeeland vormen een overgangsgebied.
ten noorden ervan begint het echte Noord-Europa.
Vlaanderen, Noord-Brabant, Limburg en Zeeland hebben dezelfde taal, cultuur en mentaliteit. onze taal en cultuur wilt Frankofoon België kapot maken (daar zijn ze nu nog altijd mee bezig).

Noord-Brabant, Limburg en Zeeland worden NIET onderdrukt door Den Haag.
Vlaanderen wel door de francofone Brusselse elite en Wallonië.
vergeet niet dat België een vazalstaat is van Frankrijk en Vlaanderen is er een kolonie van zonder rechten enkel plichten.

het Vlaams bestaat ook niet behalve in west-vlaanderen, frans-vlaanderen en zeeland.
in antwerpen, vlaams-brabant en Noord-Brabant ist brabants.
in limburg limburgs
oost-vlaanderen is overgang tussen vlaams en brabants.

zoals je ziet qua taal, cultuur en mentaliteit zijn nederland en vlaanderen effectief met elkaar verbonden.
trouwens ben jij al eens in Nederland geweest? ik wel.
en ik zag geen verschil met Vlaanderen, ook ni in Noord-Holland.

in NL drinken ze ook onze streekbieren ipv alleen heineken zenne.
amai wat kortzichtig dat je bent. typisch voor een belgiscist.
alles is goed om Nederlanders zwart te maken.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 13 juni 2009 om 21:59.
Oud 13 juni 2009, 22:12   #130
Blackwater Inc
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
sorry Blackwater, daar moet ik je in tegenspreken.

Wallonië is qua mentaliteit en cultuur echt Zuidelijk Europa (Frankrijk beter gezegd).
Vlaanderen, Noord-Brabant, Limburg en Zeeland vormen een overgangsgebied.
ten noorden ervan begint het echte Noord-Europa.
Vlaanderen, Noord-Brabant, Limburg en Zeeland hebben dezelfde taal, cultuur en mentaliteit. onze taal en cultuur wilt Frankofoon België kapot maken (daar zijn ze nu nog altijd mee bezig)..
Zeeland is nu niet echt bourgondisch te noemen. Wie de streek van schouwen-duiveland tot Zeeuws-Vlaanderen een beetje kent zal tot de conclusie komen dat het strenge calvinisme nergens anders zo goed overleeft als in Zeeland. In gemeentes als Krabbendijke halen conservatieve partijen als de SGP meer dan 35%. Zeeland is qua mentaliteit niet veel verschillender als bijvoorbeeld Staphorst. Noord-Brabranders en Limburgers hebben al meer gelijkenissen met de Vlamingen maar zijn na bijna 180 jaar gescheiden van elkaar te zijn ook in vele opzichten anders. Bovendien kan je in mijn profiel lezen dat ik duidelijk van Nederland kom en dus allesbehalve een 'hollanderhater' ben.
Oud 13 juni 2009, 22:12   #131
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochtans vindt men in het Vlaamse dialect vele woorden die in Nederland onbekend zijn. Poutrel afgeleid van het Franse 'Poutrelle' of chauffage wat verwarming betekend.
Vlamingen en Nederland spreken (dialecten van) 1 taal: Het standaardnederlands.

Citaat:
Noord-Brabanders en Limburgers zijn volks maar hebben inderdaad voor de rest ook een sobere levensstijl, wonen in dezelfde rijtjeshuizen als de rest van Nederland en drinken ook Heineken net als ons Rotterdammers.
Wat verstaat u allereerst onder een sobere levensstijl? Daarnaast hebben rijtjeshuizen niks met soberheid te maken, maar met ruimtelijke ordening dat inderdaad verschillend is in Nederland en Vlaanderen, maar zeker geen belemmering vormt. Bovendien worden in Noord-Brabant en Limburg lokale bieren als Brand en Hertog Jan minstens evenveel gedronken.

Citaat:
Vlamingen en de rest van Belgie behoren voor mij echt tot het Zuidelijke Europa, qua mentaliteit en cultuur. De taal is daarbij een onbelangrijk begrip.
Taal is een van de natie-onderscheidende kenmerken en bepaalt een aanzienlijk deel van je cultuur. In Belgie zijn er juist problemen, doordat Belgie geen natiestaat is, maar een staat waar 3 volkeren leven.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 13 juni 2009 om 22:13.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 22:16   #132
Shadowke

Standaard

er zijn ook veel rijhuizen in Vlaanderen trouwens.

je kletst maar uit je nek Blackwater

Laatst gewijzigd door Shadowke : 13 juni 2009 om 22:16.
Oud 13 juni 2009, 22:19   #133
Shadowke

Standaard

Citaat:
Zeeland is nu niet echt bourgondisch te noemen. Wie de streek van schouwen-duiveland tot Zeeuws-Vlaanderen een beetje kent zal tot de conclusie komen dat het strenge calvinisme nergens anders zo goed overleeft als in Zeeland. In gemeentes als Krabbendijke halen conservatieve partijen als de SGP meer dan 35%. Zeeland is qua mentaliteit niet veel verschillender als bijvoorbeeld Staphorst. Noord-Brabranders en Limburgers hebben al meer gelijkenissen met de Vlamingen maar zijn na bijna 180 jaar gescheiden van elkaar te zijn ook in vele opzichten anders. Bovendien kan je in mijn profiel lezen dat ik duidelijk van Nederland kom en dus allesbehalve een 'hollanderhater' ben.
excuseer me hiervoor, niet gezien.

en toch zijn Vlaanderen en Nederland één natie.
we spreken allen Nederlands, hebben allen dezelfde mentaliteit en cultuur.
na 180 jaar scheiding kunnen we dat nog altijd rechtzetten indien de politieke wil er is.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 13 juni 2009 om 22:20.
Oud 13 juni 2009, 22:21   #134
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
er zijn ook veel rijhuizen in Vlaanderen trouwens.

je kletst maar uit je nek Blackwater
Men noemt dat hier ook arbeidershuisekes.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 23:02   #135
Hollander

Standaard

Citaat:
Me dunkt dat ze in Brabant meer Bavaria, Hertog Jan en (godbetert) Oranjeboom drinken en in Limburg meer Brand, Wieckse, Gulpener, Ridder, Alfa, Leeuw.

En ja, natuurlijk drinkt men ook Heineken, maar dat drinkt de halve wereld en is dus nauwelijks onderscheidend te noemen. Verder, er zijn uiteraard wel overeenkomsten en verschillen te vinden.
Oud 13 juni 2009, 23:21   #136
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het gaat er ook om waar in Vlaanderen; aangezien ik vlak aan de grens woon zijn begrippen van daar nog redelijk bekend. Ik betwist dat Brabanders en Limburgers in de Nederlandse context een sobere levensstijl hebben, maar misschien is het wel een geval van 'in het land der blinden is eenoog koning'. Heineken wordt gedronken in Brabant en Limburg, maar is zeker niet het populairste bier van Brabant en Limburg, speciaalbieren zijn hier bijvoorbeeld veel eerder en meer ingeburgerd dan in (bepaalde) andere delen van Nederland. Verder zijn Vlamingen echt nog niet Zuid Europees, die grens loopt dan eerder dwars door Frankrijk; verlaat u Rotterdam weleens? Zoals Zuid Nederland een overgangsgebied is naar België/Vlaanderen, zo is vanuit Nederland bezien België een overgangsgebied naar Frankrijk, maar daarmee is het nog niet Zuid Europees; Ile-de France, Picardië, Normandië. Lotharingen (Lorraine) etc. kan je namelijk dan nog net zo goed Noordelijk Europees noemen, met andere woorden die Noord-Zuid grens is vrij arbitrair.
Oud 14 juni 2009, 09:50   #137
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Heineken als bepalende factor om mensen op te delen in cultuurgroepen.

Hier kan ik wel mee akkoord gaan.
Toch vind ik het vreemd dat Vlamingen altijd zo minachtend reageren op Heineken. Is Heineken minder smaakvol dan bijvoorbeeld een Westmalle? Jazeker. Maar men vergelijkt dan ook pils met bier. Is Heineken ook minder smaakvol dan bijvoorbeeld Maes of Jupiler? Ik waag het te betwijfelen.

Dit gedrag van de Vlamingen heeft mij altijd buitengewoon geïntrigeerd. Het is niet genoeg dat ze de beste bierbrouwers ter wereld zijn. Ze verkondigen het luidkeels zodat ook de rest van de wereld het weet. Op deze manier proberen ze zichzelf een identiteit aan te meten, en zichzelf een gevoel van eigenwaarde te geven.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 09:56   #138
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Waar baseert u dat op?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 09:57   #139
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Toch vind ik het vreemd dat Vlamingen altijd zo minachtend reageren op Heineken. Is Heineken minder smaakvol dan bijvoorbeeld een Westmalle? Jazeker. Maar men vergelijkt dan ook pils met bier. Is Heineken ook minder smaakvol dan bijvoorbeeld Maes of Jupiler? Ik waag het te betwijfelen.

Dit gedrag van de Vlamingen heeft mij altijd buitengewoon geïntrigeerd. Het is niet genoeg dat ze de beste bierbrouwers ter wereld zijn. Ze verkondigen het luidkeels zodat ook de rest van de wereld het weet. Op deze manier proberen ze zichzelf een identiteit aan te meten, en zichzelf een gevoel van eigenwaarde te geven.
Als je geen vaderland hebt ,moet je wel met bier je zelfvertrouwen zoeken.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 10:17   #140
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Als je geen vaderland hebt ,moet je wel met bier je zelfvertrouwen zoeken.
Dan wordt het tijd dat men inziet dat De Nederlanden ook hún vaderland is. Net alsof ik niet trots zou kunnen zijn op Hoegaarden, wat in onze contreien gebrouwen wordt. Reken maar dat ik dat voorschotel aan mijn gasten uit Polen, Australie, Canada en waar dan ook.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be