![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ochzo, mss omdat ik daar (22 jaar) meer kilometers afgelegd heb als in België (15 jaar), en bijna perfect sta om de rijmentaliteit te vergelijken (de mijne is Duits
![]() Ook omdat Duitsland de hoogste toegelaten max-snelheden heeft, en toch tot de 5-veiligste landen van Europa behoren (ondanks DDR-erfenis) België hoort ondanks een van de laagste toegelaten snelheden bij de onveiligste landen van Europa. Be en D zijn ook buurlanden. Nog beter vergelijkbaar is buurstaat Nordrhein-Westfalen (ook ~ geografisch/klimaat); ook omdat het dichter bevolkt is als Be en ook minstens zoveel afritten per km heeft als Be. ![]() Nochtans zijn daar 55% van de (betere) snelwegen onbeperkt of toch meestal dynamisch onbeperkt, en mag men op de gewone 1+1 wegen (Landstrasse) 100 kmh. Maar als ik NRW neem zou het veiligheidsverschil met Be nog groter zijn, want NRW is statistisch de veiligste (volwaardige) deelstaat van D (geen stadstaat). NRW met 38 verkeersdoden/milj. inwoners is trouwens ook "verkeersveiliger" als Nederland met 45. Staat alles te lezen in post # 63: Citaat:
Citaat:
En "mijn auto mijn vrijheid" is blijkbaar een vertaling uit Duitsland: "Freie fahrt für freie Bürger", enkel daar mag men verantwoordelijk soms "tot volgas" geven op de meeste Autobahnkms, dit komt natuurlijk het vlottere in- en uitvoegen ten goede, veel korter dodehoekgevaar, de lege verkeersstroomgaten worden sneller opgevuld, bestuurders blijven alerter qua spiegelen en voorrang, veel minder hinderen door te langzaam inhalen, enz...; daar kan men nog wettelijk inhalen volgens het verkeersreglement... Citaat:
Citaat:
De belangrijkste regels op de Duitse Autobahn zijn voorrang-veiligheidsafstand-hoffelijkheid-verkeersregels (rechtshouden indien redelijkerwijze mogelijk), de gereden snelheid ttz aangepaste snelheid regelt zich vanzelf omdat snelwegen meersporige eenrichtingswegen zijn, goede snelwegen behoeven geen snelheidsbeperking, want de drukte en/of de traagste inhaler(s) bepaald de (plaatselijke) gereden snelheid, als ge genoeg/voldoende veiligheidsafstand aanhoudt is "snelheid" nebensache, laten in/uitvoegen wordt daardoor ook gemakkelijker door enkel het gas te lossen en niet te remmen veroorzaakt men ook geen harmonica-effect. Sneller inhalen (*zonder enige vrees voor bermtoeristen) laat het ook toe sneller te reageren ttz sneller invoegruimte te maken aan auto´s die in Be meestal achter camions afgeblokt zouden worden. *maakt anticiperend-vooruitziend rijden eenvoudiger want de ogen blijven altijd op het verkeer gericht. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2009 om 17:12. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gadver, komt er weer ne student zeiken over overdreven snelheid zenne.
Als ik 170 wil rijden waar mogelijk, zal ik da ook doen.
![]() |
![]() |
#124 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Men is bezig ganse generaties mietjes op te kweken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jammer dat niet alle rechters zo denken
![]() Nuja, in dit geval was er een ongeval bij eh, dus zijn er weer andere factoren bij betrokken ![]()
![]() |
![]() |
#127 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wie neemt geen gas terug op wegen waar flitspalen staan? ![]()
![]() |
![]() |
#129 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hier is niet de snelheid het probleem, maar de boertigheid. F*CK YOU. En die poco's die je wel eens op je plaats gaan plaatsen en persé aan 1O5 constant op de derde baanvak je rijgedrag gaan aanpassen. Of die kl**ten die denken dat ze dat moordend scum moeten afremmen en opzettelijk je gaan hinderen. Die zelfde kl*ten die denken dat ritsen iets is als voordringen. En zo kan ik nog een halfuurtje doorgaan. Moest ik een baan hebben van mijn werk naar huis ( duits model en duits rijgedrag ) deed ik van mijn werk tot hier er ong 3 uur over. En dan heb ik echt nog tijd over voor een kopje koffie. Daar ik het merendeel ervan over belgische wegen moet doen is dat 4 tot 4,5 uur. Vandaag 6.5 uur; Leuk hoor. Het probleem is niet de snelheid. Het is de mentaliteit in belgie op onze wegen. Je kunt de snelheid terugbrengen tot max 70/u en nog ga je niets veranderen. In duitsland bestaan er geen flitspalen op de snelwegen. Een rigoureuze controle op afstand en razen wel door vele anonieme wagens. Een boete systeem die gekoppeld is aan een puntensysteem wel. En meest belangrijk, een zéér goede campagne op het gebied van verantwoordelijkheid. Waar er snelheids beperkingen bestaan hou je er jezelf wel best aan maar die zijn er dan ook echt wel met een zéér goede reden.
![]() |
![]() |
#130 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hier word alles opgelost door nog maar eens een wetje te creëren. Hier word alles opgelost door het probleem bij de staart aan te pakken. Wat verwacht je dan? Dat iedereen tot in de eindigheid van dagen blijft zeggen, ja en amen?
![]() |
![]() |
#132 | |
Burger
|
![]() Citaat:
't Akkoord dat er véél te véél nutteloze wetten zijn en voor mijn part worden er een hele boel afgeschaft maar je kan er niet omheen dat er op sommige vlakken wetten nodig zijn. Je kan natuurlijk ook de rotte appels eruit halen maar dat lukt toch niet, kijk maar eens rondom je op een autostrade. En over dat student zijn, je kan gerust een student zijn op je 35ste. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De rotte appel er uit halen is anders wel de enige "faire" oplossing tov wie zich wel wat verantwoordelijk over de weg verplaatst. Anonieme patrouillewagens, dewelke door boetes zelfberuipend kunnen zijn, die er de "gevaren op de weg" uit plukken MET (tijdelijk) afgeven van rijbewijsje zou al heel veel wangedrag van de straat halen en rechtvaardiger zijn dan sytematisch overdreven(?) snelheid beboeten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Undefeated Army Bietan Jarrai Laatst gewijzigd door Dronkoers : 19 juni 2009 om 09:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kassa kassa dus
Undefeated Army Bietan Jarrai Laatst gewijzigd door Dronkoers : 19 juni 2009 om 09:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is me nog nooit overkomen, maar mezelf kennende zal het er ooit wel eens van komen
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik vond een artikeltje in Knack : "Een studie van het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid ) heeft aangetoond dat 60 procent van de Belgen voorstander is van een snelheidsbegrenzer." "Een snelheidsbegrenzer inbouwen is niet zo moeilijk, maar het mag niet de bedoeling zijn dat de chauffeur zich niet meer bewust is van zijn eigen verantwoordelijkheid of er een te lakse rijstijl op na gaat houden" "Een snelheidsbegrenzer kan gevaarlijk zijn omdat het acceleratievermogen dan grotendeels wegvalt. Volgens Christophe Weerts, woordvoerder van BMW Belgium, maak je het verkeer veiliger door rijvaardigheidstraining en betere wegen. "Een automobilist moet zich vlot kunnen aanpassen aan veranderingen in het verkeer. Als je vijftig kilometer per uur rijdt in de stad en je komt in een probleemsituatie terecht, dan is het gevaarlijk als je niet kunt versnellen. Door een snelheidsbegrenzer valt het acceleratievermogen van het voertuig grotendeels weg. Chauffeurs moeten zelf hun rijgedrag kunnen aanpassen wanneer de verkeerssituatie verandert. Daarbij komt nog dat over de technische reglementering op Europees niveau beslist moet worden. Anders gaat de Belg zijn wagen kopen in een land waar geen sprake is van snelheidsbegrenzers. Of gaat iedereen zijn wagen in Luxemburg inschrijven om te vermijden dat het apparaat ingebouwd moet worden. We zijn er dus tegen dat enkel de Belgische overheid een snelheidsbegrenzer zou opgeleggen, terwijl in de buurlanden alles bij het oude blijft. Chauffeurs moeten in de eerste plaats opgeleid worden, een rijvaardigheidstraining volgen. Gewoon een theoretisch en praktisch rijbewijs halen volstaat niet. Vijftig kilometer per uur is soms te snel in de stad, maar om elf uur 's avonds levert 140 op de snelweg meestal geen gevaar op. Een bestelwagen die 120 per uur rijdt, kan wel een gevaar betekenen omdat hij bij die snelheid minder snel remt terwijl dat voor een personenwagen een fluitje van een cent is. We moeten dus een onderscheid maken tussen vrachtwagens, bestelwagens en personenwagens. Snelheid is gevaarlijk als je ze niet aanpast aan de omstandigheden. Snelheid is nooit de enige oorzaak van een ongeval. Vaak liggen de staat van de weg en gebreken in de infrastructuur aan de basis van catastrofes. Kijk maar eens naar bepaalde knooppunten of kruispunten. Dan kun je alleen maar tot de slotsom komen dat overheid noch belastingbetaler erg happig zijn om daar het nodige geld in te pompen." Knack 28 maart 2001 |
|
![]() |
![]() |